چرا چین حق وتو دارد

طبیعتا کشورهای مرکزی در بررسی قراردادها و تفاهم‌ نامه‌های بین‌المللی نقش نخست را دارند که یکی از این  امتیازات مهم حق وتو در سازمان ملل می‌باشد که به کشورهای دارای قدرت آن زمان داده شد. و چین یکی از این قدرت‌ها بود. در ابتدا چین ملی-تایوان، جزو پنج عضو دائمی بود که با تغییر نظام به اسم جمهوری خلق چین جایگزین جایگاه چین ملی شد. و اینگونه است که متوجه می‌شویم چین حق وتو دارد و در ادامه به اینکه چرا چین حق وتو دارد می‌پردازیزم. کشورچین در کنار روسیه، از قدرت‌های شرقی جهان به شمار می‌رود که عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل دارد. با این حال برخلاف کشور روسیه، دفعات کمی از حق وتوی خود استفاده کرده و در سال‌های گذشته، رو به سیاست همگرایی با کشور روسیه دارد و در کلیه موارد از سال ۱۹۹۹ میلادی به بعد، کلیه قطعنامه‌ها را همراه با کشور روسیه وتو کرده است. در مقابل هم بیش از ۱۰۰ وتوی مسکو، پکن تنها شانزده بار از حق وتوی خود تا به حالا بهره گیری کرده است. جایگاه کشور چین در شورای امنیت سازمان ملل از زمان تاسیس آن در سال ۱۹۴۶ میلادی تا ۱۹۷۱ میلادی در اختیار جمهوری چین بود. جمهوری چین دارای یک دولت ناسیونالیستی بود که بعد از شکست در یک جنگ داخلی در کشور چین در سال ۱۹۴۹ میلادی به جزیره تایوان منتقل شد و حالا با این اسم شناخته می‌شود.

 

در ادامه با موضوع چرا چین حق وتو دارد با موضوعات زیر با ما همراه شوید:

  • تاریخچه استفاده از حق وتو چین
  • مفهوم کامل حق وتو و حقوق بشر
  • توضیح بیشتر چگونگی استفاده از قدرت وتو کردن
  • شورای امنیت ملل متحد چیست
  • جمع‌بندی موضوع چرا چین حق وتو دارد
  • واردات انواع کالا از چین با وانیکس

تاریخچه استفاده از حق وتو چین

جمهوری چین تا آن زمان تنها یک‌ بار از حق وتوی خود استفاده کرده بود و آن هم زمانی بود که با پیشنهاد عضویت کشور مغولستان در سازمان ملل متحد مخالفت کرد زیرا تمام منطقه مغولستان را متعلق به خاک کشور چین می‌دانست. بعدا با تهدید کشور روسیه به وتوی کلیه درخواست‌های عضویت در سازمان ملل متحد به نفع کشور مغولستان، این کشور به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. در سال ۱۹۷۱ میلادی جمهوری چین از سازمان ملل اخراج شد و جایگاهش به جمهوری خلق چین رسید. جمهوری خلق چین برای نخستین بار در تابستان سال ۱۹۷۲ میلادی از حق وتوی خود استفاده کرد و جلوی عضویت بنگلادش در سازمان ملل متحد را گرفت.

تاریخچه استفاده از حق وتو چین

در پی این موضوع چین در موارد بسیار کمی از حق وتوی خود بهره برداری کرد و سعی کرد با ابزار مخالفتش با انواع قطعنامه‌ها، پیش از مطرح شدن آن اصلاحات مورد سلیقه خود را در آن اعمال کند یا به کل اجازه پیش‌ نویس مطرح شده را ندهد. مخالفت با طرح پیشنهاد شده برای پایان جنگ داخلی در گواتمالا در سال ۱۹۹۷ میلادی و یک طرح دیگر مربوط به مهاجران مقدونیه در جنگ کوزوو در سال ۱۹۹۹ میلادی وتوهای دیگر کشور چین بودند. وتوی سال ۱۹۹۹ میلادی آخرین باری است که کشور چین به تنهایی یک قطعنامه را وتو کرده است. بعد از آن زمان، کشور چین سیاست وتوی ۲گانه را با کشور روسیه در پیش گرفته و همراه با این کشور قطعنامه‌هایی را که با آن مخالف هستند بصورت هماهنگ وتو می‌کنند. در چند سال‌ اخیر، کشور چین در کنار روسیه قطعنامه‌هایی مربوط به وضعیت رهبران نظامی میانمار، تنش‌های انتخاباتی کشور زیمبابوه، مشکلات ریاست‌ جمهوری کشور ونزوئلا و چند قطعنامه در مورد جنگ داخلی کشور سوریه را بصورت هماهنگ با روسیه وتو کردند.

 

 

مفهوم کامل حق وتو و حقوق بشر

به عبارت دیگر اعمال قدرت نرم به وسیله مسدود کردن تصمیم گیری هایی که مخالف آن باشند. و ریشه معنی عبارت وتو از یک کلمه لاتین (من منع می کنم) گرفته شده است. در اصل این قدرت به رهبران دولت‌ها برای لغو به تعویق انداختن تصمیمات و مصوبات قوه قانونگذاری سازمان ملل متحد اختصاص دارد . بطور مثال در ایالات متحده آمریکا، رئیس جمهور کشور می‌تواند از این قدرت در رد لوایح مصوب قانونگذاری در مجلس سنا استفاده کند. در مجموعه سازمان ملل متحد این قدرت در اختیار پنج عضو دائمی شورای امنیت قرار گرفته است تا بتوانند در مقابل اخذ تصمیمات مغایر با منافع دولت خود را بگیرند. این قدرت هر یک از قدرتهای ۵ گانه عضو دائم شورای امنیت را قادر می سازد تا مانع از پیش آوردن موضوعی برای بررسی در شورای امنیت بشوند. به عنوان نمونه دولت های کشور روسیه و چین در تاریخ هفتم ژوئیه سال ٢٠٢٠ میلادی موضوع دسترسی بشر دوستانه به سوریه را وتو کردند، و یا ایالات متحده آمریکا در تاریخ ٣١ اوت سال ۲۰۲۰ موضوع تهدیدهای صلح و امنیت بین المللی ناشی از حملات تروریستی را بطور کامل وتو کرد. از سال‌های پایانی جنگ سرد به این طرف همه عوامل استفاده از قدرت وتو کردن به وسیله فدراسیون روسیه و دولت ایالات متحده، و در درجه سوم جمهوری خلق چین، بهره گیری شده است. در سالهای قبل از این هم بهره گیری از توان وتو کردن هم به صورت عمده به وسیله ایالات متحده، سپس کشورهای روسیه و چین، و در آخرین مرحله به وسیله کشور انگلستان و فرانسه انجام شده است. منبع این قدرت که آنرا از نظر قانونی موجه می‌سازد چیست؟

توضیح بیشتر چگونگی استفاده از قدرت وتو کردن

  1. بهره‌گیری از توان وتو کردن برای جلوگیری تقاضای عضویت دولت‌ها در سازمان ملل متحد.
  2. در شرایطی که مسئله مورد بحث در رابطه با موضوعات مسلحانه محل بحث می‌باشد، اعضای دائم شورا نباید خود را قاضی مسلم و بصورت مغرضانه نظر بدهند.
  3. بهره‌گیری از حق وتو برای درست کردن سپر حفاظتی برای جلوگیری از محکومیت و یا برقراری تحریم بر علیه کشوری که با دارنده حق وتو روابط صمیمانه و روابط سیاسی و اقتصادی حیاتی دارد.  از موارد مشهور در این رابطه می‌توان به بررسی های شورا در رابطه با رژیم نژاد پرست در آفریقای جنوبی و یا نقض حقوق بشر به وسیله رژیم صهیونیستی مراجعه کرد.
  4. بهره گیری از توان وتو برای بلوکه کردن اقداماتی خاص همانند برقراری ماموریت حفظ صلح از دیگر موضوعاتی هست که باید مطرح شود. این مورد اکثرا با وتوی پنهان همراه می‌باشد. بطور مثال وتوی کشورهای روسیه و چین از دولت سودان در سال ٢٠٠۴ میلادی در حمایت از دولت سودان که کشتارهای بسیار بی رحمانه و وسیعی را در منطقه دارفور علیه غیر نظامیان به دنبال داشت، از موردهای دیگر این نوع استفاده از قدرت وتو است.

توضیح بیشتر چگونگی استفاده از قدرت وتو کردن

شورای امنیت ملل متحد چیست

یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفهٔ پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد. بر اساس منشور سازمان ملل متحد، حیطهٔ قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم‌های بین‌المللی، و اعطای اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه کشورهای متخاصم است. تصمیم‌های این شورا به صورت قطعنامه‌های شورای امنیت اعلام می‌شود.

 

 

شورای امنیت پنج عضو دائم و ده عضو انتخابی دارد. پنج عضو دائم این شورا در تصمیم‌ها و رای‌گیری‌های شورا حق وتو دارند. ریاست شورای امنیت نوبتی است (به‌ترتیب الفبای انگلیسی) و طول مدت آن یک ماه ریاست می‌باشد. یک عضو شورای امنیت باید همیشه در مقر اصلی شورای امنیت در نیویورک حاضر باشد تا شورای امنیت بتواند در هر موقعی تشکیل جلسه بدهد. این مورد جزو اصول بسیار مهم منشور سازمان ملل متحد است که برای مقابله با ضعف جامعه ملل در گذشته بود چراکه تشکیلات جامعه ملل همیشه قادر به واکنش و پاسخگویی درهمه موارد بحرانی نبود.

شورای امنیت ملل متحد چیست

نقش رئیس شورای امنیت شامل تنظیم برنامه و الگویی برای تشکیل مداوم جلسات آن و رسیدگی به هر نوع بحران است. ریاست شورا بطور چرخشی و به ترتیب الفبای انگلیسی نام کشورهای عضو واگذار می‌شود. گروه‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به دو نوع تقسیم می‌شوند: اعضای دائمی و اعضای انتخابی.

جمع‌بندی موضوع چرا چین حق وتو دارد

به عنوان جمع بندی کلی، باید در نظر داشت که رابطه مستقیمی بین حق وتو و حقوق بشر به هیچ عنوان نمی توان برقرار کرد مگر اینکه حقوق بشر را به عنوان تابعی از سیاست‌های قدرتهای بزرگ در دنیا دانست. با این اوصاف نباید ارزش گفتمان حقوق بشر را به هیچ عنوان نادیده گرفت و نسبت به توانایی آن در سطح دنیا نا امید شد. حقوق بشر نقشی بسیار موثر در رهایی بخشی از مردم مظلوم که مورد ستمگری دولتمردان و رهبران کشوری خاص قرار دارند اعمال فشار می‌شود. ساز و کارهایی نیز برای پیشبرد احقاق حقوق بشر می‌تواند بحث شود که باید آنرا بصورت مجزا در یک مقاله دیگر مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

واردات انواع کالا از چین با وانیکس

شما تاجران و بازرگانان ایرانی می‌توانید کالای مورد احتیاج خود را از طریق شرکت‌های مورد اعتماد که در کشور چین دارای دفتر معتبر و انبار هستند وارد کنید. شما می‌توانید به وسیله شرکت وانیکس واردات را به خودیه خود انجام دهید. شرکت بازرگانی وانیکس ارائه دهنده خدمات وارداتی از صفر تا صد می‌باشد. شما می‌توانید واردات خود را از ۲ کشور چین و دبی انجام دهید. واردات کالای مورد نظر به وسیله شرکت بازرگانی وانیکس دارای ضمانت صد در صدی کالا می‌باشد. به این صورت که شما در زمان بستن قرارداد واردات هر کالایی با شرکت تجاری و بازرگانی وانیکس، چک ضمانت به اندازه ارزش کالای وارداتی خود دریافت کنید.

درباره وانیکس

شرکت حمل و نقل بین المللی شهریار سازان سرمستان با نام تجاری وانیکس فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ با هدف تسهیل فرآیند واردات آغاز نمود. شرکت وانیکس از انتخاب تامین کننده و خرید کالا برای شما در کشورهای چین امارت و هند سپس حمل و نقل آن از کشور انتخابی و تحویل کالا درب انبار در کنار شما می باشد و به سرتاسر ایران نیز خدمات می دهد. تفاوت کار با وانیکس این است که این شرکت بازرگانی برای گارانتی به مشتریان خود چک تضمین می هد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *