حمل کالا از چین به ایران

حمل کالا از چین به ایران

برای آنکه با عوامل تاثیرگذار روی هزینه حمل و نقل کالا از کشور چین به ایران یا همان واردات از چین آشنا شوید، تا انتهای این نوشتار از وانیکس همراهی‌مان کنید.

۵ عاملی که روی هزینه حمل کالا از چین به ایران تاثیر می‌گذارد

هر چند که نرخ حمل و نقل به خاطر شرایط ارز همیشه در حال تغییر است، اما یک نکته ثابت وجود دارد. آن هم تأثیر آن بر قیمت نهایی کالاهای وارداتی از چین است. بودجه‌بندی برای حمل و نقل بسته‌های سفارشی از چین برای واردکننده مهم تلقی می‌شود. اما اینکه چه عواملی روی نرخ حمل و نقل تاثیر می‌گذارد مواردی است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حمل کالا از چین به ایران

 

ابعاد و حجم محموله سفارشی

ابعاد بسته، به عنوان یک عامل تاثیرگذار روی هزینه حمل کالا از چین به ایران شناخته می‌شود. وزن ابعادی در واقع یک تکنیک قیمت‌گذاری است که اندازه و ابعاد یک کالای خاص را برای تعیین هزینه نهایی حمل و نقل آن تعیین می‌کند.

وزن کالا

گزینه بعدی که روی هزینه حمل و نقل با هر روشی تاثیر می‌گذارد، وزن کالا است. این وزن خالص کالا یا میزان سنگینی محصول است.

سرعت حمل و نقل

اگر یک تاجر قدرتمند و البته قدیمی هستید به خوبی می‌دانید که تحویل به موقع یا سریع کالاهای سفارشی شما از کشور چین می‌تواند بازار خوبی را برای شما فراهم کند. با این حال، زمان‌های حمل و نقل کوتاه‌تر معمولاً هزینه بیشتری دارند، اما بیشتر واردکنندگان مایلند که در سریع‌ترین زمان ممکن بسته‌های سفارشی خود را تحویل بگیرند.

فاصله مقصد

مناطق حمل و نقل یا اینکه نقطه مبدا کالا تا چه حد از مقصد آن فاصله دارد، روی هزینه حمل و نقل نیز تاثیر می‌گذارد. همان‌طور که انتظار می‌رود، هر چه مقصد دورتر باشد، هزینه ارسال بالاتر خواهد بود.

عوارض گمرکی و سایر مالیات‌ها

علاوه بر مناطق حمل و نقل، شما باید هزینه‌های خاص کشور را نیز در نظر بگیرید، به خصوص برای حمل و نقل برون مرزی. این معمولاً شامل عوارض واردات و تعرفه‌های خاص کالا می‌شود. در رابطه با این موضوع، دانستن ارزش حداقلی یا آستانه‌ای که معمولاً توسط کشورهای دیگر تعیین و اینکه در آن هیچ عوارض گمرکی برای کالاهای وارداتی اعمال نمی‌شود، برای شما و مشتریانتان مفید خواهد بود.

هزینه‌های اضافی تحویل

هزینه‌هایی ممکن است به خاطر تاخیر ارسال و برای تحویل از گمرک روی کالاهای وارداتی اعمال شود. گاهی هم امکان دارد محموله‌های سفارشی بالاتر از وزن، اندازه یا ابعاد تعیین شده باشند. این مورد می‌تواند به میزان قابل توجهی هزینه‌های حمل و نقل را افزایش دهند. بنابراین آگاهی از این موضوع می‌تواند مفید باشد اگر نمی‌خواهید با هزینه‌های اضافی خارج از قیمت اصلی غافلگیر شوید.

بیمه حمل و نقل

هزینه اضافی دیگری که باید در نظر گرفته شود، بیمه حمل و نقل است. بیشتر شرکت‌های حمل و نقل کالا از چین گزینه بیمه را ارائه می‌دهند. این گزینه به تاجران اطمینان می‌دهد که سفارشات آن‌ها با خیال راحت به دست‌شان می‌رسد.

هزینه حمل و نقل دریایی از چین به ایران

یکی از روش‌های حمل و نقل بار از چین به ایران، ارسال با کشتی و از طریق دریا است. برای هر کسی که با کشتی محموله‌های سفارشی خود را از چین به ایران وارد می‌کند، به خوبی مشخص است گزینه‌های مقرون به صرفه برای حمل و نقل بارهای وارداتی محسوب می‌شود. در واقع بیش از ۹۰ درصد کالاهای وارداتی از چین و سراسر جهان با کشتی ارسال می‌شوند.

صنعت حمل و نقل دریایی رقابتی‌ترین هزینه‌های حمل و نقل را به واردکنندگان به ویژه در مسافت‌های طولانی، ارائه می‌دهد. در مقابل، برخی برآوردها نشان می‌دهند که هزینه حمل و نقل دریایی از چین به ایران معمولاً چهار تا شش برابر ارزان‌تر از حمل و نقل هوایی است. صرف نظر از اندازه محموله‌های شما، شرکت‌های حمل و نقل دریایی معمولاً می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند.

محموله‌های کوچک‌تر را می‌توان با محموله‌های دیگر گروه‌بندی کرد تا یک کانتینر را پر کند و امکان تقسیم هزینه خدمات حمل و نقل را فراهم کند. محموله‌های بزرگ‌تر می‌توانند یک یا چند کانتینر را پر کنند و گزینه‌های بیشتری را به فرستندگان ارائه ‌دهند. در واقع، کشتی‌ها راه ایده‌آلی برای جابه‌جایی حجم بالایی از محموله هستند، زیرا برای حمل مقادیر زیادی کالا یا مواد خام طراحی شده‌اند.

در مجموع هزینه حمل و نقل دریایی از چین به عواملی مثل نوع قرارداد و کانتینر انتخابی بستگی دارد. علاوه بر این خوب است بدانید که هزینه حمل کالا از چین به ایران آن هم از طریق دریا برای کالاهای وارداتی با کلاس خطر بالا، دو برابر بیشتر از کالاهای معمولی است.کانتینرهای دریایی برای حمل بار در سه دسته ۲۰  و ۴۰ فوتی و ۴۰ های‌کیوب ظرفیت دارند.

برای تعیین هزینه بارهای جزیی با کشتی نیز مقیاس CBM در نظر گرفته می‌شود. در این مقیاس هزینه حمل کالا با توجه به متر مکعب است و مقیاس هر CBM مساوی با کیلوگرم است. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که در این روش با توجه به وزن کالاهای شما هزینه محاسبه می‌شود. یعنی اگر کالای شما تنها یک CBM فضا را بگیرد و از طرفی وزن محموله شما بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم باشد، هزینه نهایی حمل و نقل کالا دو برابر خواهد شد.

هزینه حمل و نقل هوایی به ایران

برای هر کسی که محموله را در سطح بین‌المللی ارسال می‌کند، به خوبی شناخته شده است که حمل و نقل هوایی خدمات حمل و نقل سریع و انعطاف پذیر را به فرستندگان ارائه می‌دهد. این روش حمل و نقل و ارسال کالا را بیشتر واردکنندگانی که زمان و تحویل فوری کالاهای وارداتی از چین برای‌شان اهمیت دارد را انتخاب می‌کنند. آنچه که روی هزینه حمل و نقل هوایی از چین به ایران تاثیر می‌گذارد وزن و نوع محموله، نوع کالا و کلاس خطر و نوع قرارداد یا همان اینکوترمز است.

برای واردات از دبی با وانیکس در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه کلیک کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که روی هزینه ارسال و حمل و نقل کالا به صورت هوایی از چین به ایران تاثیر می‌گذارد، وزن واقعی و حجمی محموله سفارشی است. منظور از وزن واقعی همان عدد است که روی ترازو یا باسکول دیده می‌شود و منظور از وزن حجمی، وزن کالا با احتساب جعبه بسته‌بندی شده در آن است. به هر حال برای حمل بار با هواپیما باید روی وزن و حجم سفارشات خود دقت داشته باشید.

جالب است بدانید که هزینه حمل و نقل هوایی از چین به ایران برای کالاهای بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم ارزان‌تر از سفارش‌های کمتر از آن است. بنابراین در این روش حمل بار هم سفارش‌های کلی هزینه ارسال کمتری می‌پردازند.

بزرگترین مزیتی که روش حمل و نقل هوایی بار نصیب تاجران و واردکنندگان می‌کند، تحویل سریع و به موقع بار است. پس از آن می‌توان به مناطق دریافت بار و پایانه‌های هوایی بسیار کنترل شده و ایمن اشاره کرد که خطر سرقت یا آسیب را به کالاهای سفارشی را محدود می‌کنند.

اکثر شرکت‌های خدمات حمل و نقل هوایی، ردیابی مبتنی بر وب را ارائه می‌دهند که به تاجران این امکان می‌دهد تا وضعیت بار خود را در زمان واقعی از مقصد تا رسیدن بررسی کنند.

مزیت بعدی که می‌توانیم برای این روش بیان کنیم، هزینه مناسب بسته‌بندی محموله است. از آنجایی که محموله در بسته‌بندی‌های بسیار سبک وزن حمل می‌شود، نیاز کمتری به مواد بسته‌بندی و ظروف وجود دارد.

جالب است بدانید که ترخیص کالاهای وارداتی در فرودگاه امام در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود، زیرا همه فرآیند به صورت کاملا مکانیزه صورت می‌گیرد.

هزینه حمل و نقل ریلی به ایران

از سال ۲۰۱۷ امکان ارسال بار با قطار به صورت مسقیم از چین به ایران فراهم شده است. شاید در ابتدا دیدن یک قطار چینی در ایران که بارهای سفارشی واردکنندگان ایرانی را حمل می‌کرد کمی تعجب تاجران را برانگیخت. اما پس از گذشت چند سال به عنوان یکی از روش‌های مقرون به صرفه حمل کالا از چین به ایران شناخته می‌شود.

عوامل مختلفی روی هزینه حمل و نقل ریلی از چین به ایران تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر هم نمی‌توان مبلغ واحدی را برای آن بیان کرد. همانند سایر روش‌ها نوع قرارداد بسته شده با تامین‌کننده، نوع واگنی که در نظر می‌گیرید و پس از آن هم حجم کالاها و در انتها مسافتی که قطار باید طی کند، روی هزینه حمل کالا از چین به ایران با قطار تاثیر می‌گذارد. زمان تحویل هم حدودا ۲ هفته اعلام شده است.

قطارهای باربری چینی که مقصد آن‌ها ایران باشد از دو مسیر می‌توانند عبور کنند. مسیر قدیم و جدید. مسیر قدیم از شهرهای شانگهای و ییوو عبور و در انتها به مشهد و از مسیر ریلی مشهد به تهران می‌رسد.

مسیر جدید هم از شهرهای چین مثل چانگشا، آلاشانکو، دوستیک، بولشاک، شلجیکا عبور و سپس به مسیر ریلی قزاقستان و ترکمنستان وارد می‌شود. پس از آن هم به مسیر ریلی سرخس وارد و از آنجا راهی شهر تهران می‌شود.

هزینه حمل کالا از چین به ایران را با وانیکس به حداقل برسانید

وانیکس یک شرکت معتبر در ایران است که واردات کالا از چین را برای فعالان در این حوزه آسان می‌کند. صاحبان کسب و کار با مراجعه به این سایت می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را سفارش داده و در مکان مورد نظر تحویل بگیرند. وانیکس برای راحتی خیال سفارش دهندگان به آن‌ها چک تضمینی ارائه  می‌دهد.

روش‌های حمل بار از چین به ایران

شاید در نگاه اول و پس از از آنکه تصمیم به وارد کردن کالا از چین داشته باشید، فرآیند و مدت زمان حمل بار از چین به ایران پیچیده و کسل کننده به نظر برسد. این کاملا طبیعی است زیرا شما هیچ اطلاعات و تخصصی درباره روش‌های حمل و نقل کالا آن هم از کشور چین ندارید. البته این موضوع را فراموش نکنید که انتخاب یک شرکت باربری ایده‌آل که سوابق درخشانی دارد، بسیار در رسیدن به موقع محموله از چین به ایران کمک خواهد کرد.

در شرکت‌های حمل و نقل، محموله و بسته‌های سفارشی واردکنندگان از چین به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بهترین روش حمل و نقل بسته به تراکم، وزن و نوع بار و عوامل مختلف دیگر تعیین می‌شود. ابتدا باید روش مناسب باربری را که نیاز به کمی دانش و تخصص دارد را پیدا کنید. به طور کلی چهار روش حمل کالا از چین به ایران وجود دارد. روش حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و از طریق پست.

روش‌های حمل بار از چین به ایران

البته آنچه که اهمیت دارد، فاصله جغرافیایی بین ایران و چین است. این فاصله زیاد باعث شده تا بهترین و مورد اعتمادترین روش‌ها حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی باشد. واردات از چین به ایران در سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. از آنجایی هم که چین اکنون بزرگترین تامین کننده کالاهای تولیدی ایران است، هر دو کشور به دنبال روش‌های آسان‌تر برای حمل و نقل کالا هستند.

بنادر جنوب کشور، کلید ورود کانتینرهای چینی به ایران هستند و در طول یک ماه ممکن است چندین کشتی و کانتینر چینی کالاهای مورد نیاز واردکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی را به دست‌شان برساند.

هر کدام از روش‌های حمل و نقل کالا از چین به ایران به خاطر شرایط و همچنین میزان حجمی که حمل می‌کنند، هزینه و شرایط متفاوتی دارند. هیچ یک از این روش‌ها بر یکدیگر برتری ندارند و هر کدام برای نیازها و انواع بار استفاده می‌شوند.

مدت زمان حمل بار از چین به ایران با کشتی

حمل و نقل دریایی از چین به ایران یکی از محبوب‌ترین روش‌های حمل و نقل است. حمل و نقل دریایی کمی پیچیده به نظر می‌رسد و نیاز به دانش فنی لازم دارد. بازرگانان بین‌المللی به دلیل هزینه کمتر، حجم محموله بیشتر و گزینه‌های FCL یا LCL دوست دارند از حمل و نقل دریایی استفاده کنند. FCL بار کامل است و همه فضای یک کانتینر پر می‌شود. اما بار LCL همه فضای یک کانتینر را پر نمی‌کند و حجم آن کمتر از یک بار کامل است.

حمل و نقل دریایی به خاطر انتقال حجم زیادی از بار همواره مورد استقبال واردکنندگان و تاجران قرار می‌گیرد. از طرفی هم همیشه یکی از بهترین راه‌ها برای حمل بار از چین به ایران به شمار می‌رود. البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که مدت زمان حمل بار از چین به ایران با کشتی بین ۲۰ تا ۳۵ روز طول می‌کشد.

مدت زمان حمل بار از چین به ایران با کشتی به چه عواملی بستگی دارد؟

زمان بیان شده به عوامل مختلفی مثل پر شدن کانتینرها، ترخیص کالا در بنادر چین و ایران و گاهی هم به مجوز خروج کالا بستگی دارد. برای مثال برخی از کالاهای خاص مثل مواد گیاهی و دارویی ترخیص آن‌ها بیشتر زمان می‌برد.

جالب است بدانید اگر کسی قصد وارد کردن خرده بار از چین آن هم با کشتی را داشته باشد، باید منتظر بماند تا ظرفیت یک کانتینر تکمیل شود. یعنی در صورت تکمیل نشدن، کانتینر چینی به مقصد ایران حرکت نمی‌کند.

حمل کالا از چین به ایران

در چنین شرایطی شخص واردکننده می‌تواند با چند تاجر دیگر آشنا شود و برای انتقال سریع بار خود آن‌ها را متقاعد کند که ظرفیت یک کانتینر را تکمیل کنند. این موضوع نیز اهمیت دارد که بار‌های سفارشی تقریبا مشابه باشند تا شرایط قرارگیری آن‌ها در یک کانتینر نیز وجود داشته باشد.

عنصر مهم دیگر زمان است که می‌تواند در انتخاب مسیر تاثیر بگذارد. اگر به دنبال روشی هستید که در سریع‌ترین زمان محموله سفارشی شما را از چین به ایران ارسال کند، باید در نظر داشته باشید که از نظر دریایی هم چین به فاصله زیادی از ایران واقع شده است.

اما حمل و نقل دریایی بار روشی کاملا مقرون به صرفه و ایمن است که بیشتر شرکت‌های باربری بین‌المللی آن را توصیه می‌کنند. علاوه بر به صرفه بودن محدودیت حجمی ندارد و برای هر میزان بار امکان ارسال با کشتی وجود دارد. نوع کالای شما تعیین کننده نوع مسیر است. برخی از کالاها بهتر است از طریق دریا حمل شوند.

شانگهای بزرگ‌ترین بندر تجاری چین است. پس از آن هم بندر شنژن، هنگ کنگ، گوانجو و نینگبو جز بنادر معروف چین برای صادرات کالا هستند. در ایران هم کانتینرهای چینی به بندر شهید رجایی بندر عباس، بندر بوشهر و خرمشهر ارسال می‌شوند. جالب توجه که بندر شانگهای جز دورترین بنادر چین به ایران و نزدیک‌ترین آن بندر هنگ کنگ است.

مدت زمان حمل بار از چین به ایران با هواپیما

یکی دیگر از روش‌های مرسوم برای تاجران و واردکنندگان، حمل کالا با هواپیما است. این یکی از سریع‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود. اما نکته مهمی که در این روش وجود دارد، محدودیت در حجم و نوع بار است. یعنی یک واردکننده هر نوع محموله‌ای را نمی‌تواند با هواپیما حمل کند، به خصوص بارهایی که شامل مواد شیمیایی و در کلاس خطر بالا قرار گیرند.

مدت زمان حمل بار از چین به ایران با هواپیما با توجه به عوامل مختلف می‌تواند بین ۷ تا ۱۰ روز کاری باشد. درست است که مسیر هوایی چین به ایران حدود ۱۰ ساعت و نیم طول می‌کشد، اما ارسال بار با هواپیما نیازمند تکمیل شدن چندین فرآیند است. علاوه بر سرعت بالا، امنیت کالای شما بهتر و بیشتر می‌شود. اگر بارهای سفارشی شما در گروه کالاهای با ارزش و کم حجم است و از طرفی هم باید در زمان کمی به مشتریان خود برسانید، انتقال آن با هواپیما بهترین روش خواهد بود.

انواع حمل هوایی

دو نوع محموله هوایی داریم، محموله عمومی و محموله ویژه. هزینه حمل و نقل هوایی بر اساس وزن و حجم کالا محاسبه می‌شود که عامل مهمی است. عوامل دیگری نیز بر هزینه و مدت زمان تحویل بار با هواپیما تأثیر می‌گذارد. عواملی مثل شرکت هواپیمایی و خدماتی که ارائه می‌دهند و در انتها مراحل اداری ترخیص بار در فرودگاه نیز روی زمان تحویل موثر است.

فرودگاه‌های شهرهای بزرگ چین مانند شنژن، پکن، شانگهای و گوانگجو همواره به سمت ایران خدمات باربری ارائه می‌دهند.  مقصد آن‌ها هم به فرودگاه امام در تهران، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد در مشهد، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب در شیراز و فرودگاه شهید مدنی تبریز است. شرکت‌های هواپیمایی ماهان، قطر ایر و امارت نیز خدمات باربری هوایی دارند. جالب است بدانید که هزینه خدمات باربری شرکت‌های هواپیمایی داخلی در مقایسه با شرکت‌های خارجی ارزان‌تر است.

مدت زمان حمل بار از چین با ایران با قطار

این یک روش حمل و نقل راحت بین شهرها و کشورها است. امنیت این روش بسیار بالاست. حمل و نقل ریلی می‌تواند برای بارهای سنگین و حجیم استفاده شود. از آنجایی هم که چین عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کننده‌ها را در جهان از آن خود کرده، روش‌های متعددی را برای رفاه بیشتر واردکنندگان روش‌های حمل و نقل کالا از این کشور فراهم کرده است. مسیرهای ریلی چین به گونه‌ای طراحی شده که امکان ارسال بار از شهرهای بزرگ به مقاصد اروپایی و آسیایی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چین

خرید از علی بابا