کارنه دوپاساژ چیست؟

در این مقاله قصد داریم درباره واردات موقت وسایل نقلیه به یک کشور یا همان کارنه دوپاساژ صحبت کنیم. لازمه واردات موقت وسیله نقلیه داشتن سندی به نام کارنه دو پاساژ است.

کارنه دوپاساژ چیست؟

طرح واردات موقت به‌گونه‌ای طراحی شده است که به معامله گران اجازه می‌دهد واردات موقت کالا برای اهداف خاص را بدون  پرداخت مالیات کالا و خدمات عوارض را به انجام برسانند. از جمله موارد واردات موقت می‌توان به بردن وسیله نقلیه از یک کشور به کشور دیگر اشاره نمود که مستلزم دریافت گواهی کارنه دو پاساژ است.  Carnet de Passages en Douane (CPD) یا همان کارنه دو پاساژ یک سند گمرکی است که برای شناسایی وسیله نقلیه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

 

کارنه دوپاساژ چیست؟

کارنت دو پاساژ به مسافران این امکان را می‌دهد که به طور موقت وسایل نقلیه خود را بدون واریز وجه نقد در مرز وارد کنند. در واقع سندی است که واردات موقت وسایل نقلیه یا سایر اموال با ارزش قابل‌توجه را از مرزهای بین‌المللی بدون تحمیل عوارض گمرکی تسهیل می‌کند. درحالی‌که CPD بیشتر برای یک وسیله نقلیه استفاده می‌شود، نوازندگان یا عکاسان حرفه‌ای ممکن است در سفر با تجهیزات زیاد نیز به آن نیاز داشته باشند. در اصل کارنه دو پاساژ یک ضمانت بین‌المللی برای پرداخت حقوق گمرکی و مالیات به یک دولت است درصورتی‌که وسیله نقلیه یا کالا از آن کشور دوباره صادر نشود. افرادی که به طور موقت وسایل نقلیه یا اقلام خود را به کشورهایی که این سند را برای واردات دریافت می‌کنند، باید با رعایت قوانین و مقررات آن کشور و به‌ویژه شرایط واردات موقت موافقت نیز شود.

CPD حاوی چه اطلاعاتی است؟

این سند حاوی اطلاعاتی مربوطه در مورد کالا یا وسیله نقلیه همچون نوع ساخت، مدل، رنگ، ظرفیت موتور، ظرفیت صندلی، شماره ثبت، اطلاعات شخصی مالک آن و همچنین میزان ارزش آن است. این یک توافقنامه بین‌المللی است که توسط اتحاد بین‌المللی توریسم (AIT) در سوئیس سازماندهی شده و از طریق نمایندگان در سراسر جهان اداره می‌شود.

 

 

کجا به کارنه و پاساژ نیاز داریم؟

برای اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آسیای غربی، آسیای مرکزی و آسیای شرقی لازم نیست. برای بسیاری از کشورهای آفریقا، آسیای جنوب شرقی، آسیای جنوبی، خاورمیانه و همچنین استرالیا و نیوزیلند موردنیاز است. برای مثال در بسیاری از کشورها مانند ایران، پاکستان، هند، نپال، ژاپن، استرالیا برخی از کشورهای آفریقایی و برخی دیگر از کشورهای جهان موردنیاز ارائه این سند الزامی است.

هزینه دریافت کارنه دو پاساژ چقدر است؟

برای دریافت کارنه، صاحب اقلام یا وسیله نقلیه ملزم به ارائه اوراق بهادار بر اساس قدمت و ارزش بازار خودروها است. مالیات بر واردات در برخی کشورها بسیار بالاست. AIT کشورها را بر اساس رژیم مالیاتی آنها به باندهای ۱ تا ۸ طبقه‌بندی می‌کند.

هزینه دریافت کارنه دو پاساژ چقدر است؟

برای محاسبه سپرده کارنه خود، به‌سادگی قیمت وسیله نقلیه خود را در تعداد باند کشورهایی که قرار است از آن‌ها عبور کنید ضرب کنید. برای مثال کشور ایران در باند ۵ قرار گرفته است، بنابراین لازم است ۵ برابر ارزش وسیله نقلیه خود سپرده‌گذاری نمایید.

 

 

CDP یا کارنه دوپاساژ چقدر اعتبار دارد و آیا امکان تمدید آن وجود دارد؟

CDP یک سال اعتبار دارد. شما می‌توانید پس از پایان انقضای CDP، برای کارنه جدید درخواست دهید. CDP قدیمی شما باید به صادرکننده در کشور شما بازگردانده شود.

برای گرفتن CDP به چه مدارکی نیاز دارم؟

برای دریافت کارنه دو پاساژ باید مدارک زیر را ارائه نمایید:

کپی پاسپورت، گواهینامه رانندگی، سند ثبت وسیله نقلیه و فرم تکمیل شده درخواست کارنه.

چگونه از کارنه دو پاساژ استفاده کنم؟

پس از ارائه مدارک لازم و گذراندن مراحل قانونی شما یک دفترچه کوچک دریافت خواهید کرد. هر صفحه در کتابچه به سه قسمت تقسیم شده است. به‌محض ورود به یک کشور، یک مأمور گمرک قسمت بالای صفحه را مهر می‌کند و قسمت پایین را نگه می‌دارد. هنگام خروج، کارمند گمرک بالای صفحه را مهر می‌کند و قسمت وسط صفحه را نگه می‌دارد.

چگونه از دو پاساژ استفاده کنم؟

هنگامی که سفر خود را به پایان رساندید، یا از CDP خود استفاده کردید، باید آن را به صادرکننده CDP خود برگردانید. قبل از انجام این کار، باید صفحه نهایی را پر کنید.

اگر وسیله نقلیه‌مان دزدیده شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

گزارش اداره پلیس را دریافت کنید و با گمرک آن کشور صحبت کنید تا تأیید کند که CDP شما تخلیه شده است و هیچ‌چیز دیگری بدهکار نیست.

سخن پایانی درباره کارنه دوپاساژ

واردات موقت این اجازه را می‌دهد تا کالاها برای مدت کوتاهی به یک کشور وارد شوند. این برای مشاغلی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند مفید است؛ زیرا از پرداخت عوارض واردات به طور کامل یا جزئی معاف می‌شوند. این نوع واردات موقت موضوع پیچیده‌ای است، بنابراین مطمئن شوید مراحل اخذ مجوزات لازم را به‌درستی انجام می‌دهید.

 

 

یکی از موارد واردات موقتی مربوط است به بردن وسیله نقلیه از یک کشور به کشور دیگر. در سراسر جهان، بردن وسیله نقلیه از یک کشور به کشور دیگر مستلزم پرداخت مالیات و عوارض است. Carnet de Passage نوعی گواهی است برای اثبات اینکه شما فقط به طور موقت خودرو را به کشور وارد می‌کنید.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

همان طور که دیدید، تجارت در سطح بین‌الملل علی رغم آنکه می‌تواند سورآوری خوبی برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد، اما نمی‌توان سختی‌ها و پیچیدگی‌های آن را انکار نمود. بخش مهمی از تجارت بین‌الملل مربوط به واردات کالا است. یکی از زیرشاخه‌های واردات، واردات موقت است که شامل بردن وسیله نقلیه از یک کشور به کشور دیگر است. برای عبور وسیله نقلیه از مرز باید سندی تحت عنوان کارنه دو پاساژ دریافت نمایید.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

دریافت این گواهی ملزم به گذراندن مراحل مختلفی است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً با یک شرکت واسطه بازرگانی در این زمینه مشورت نمایید. شرکت بازرگانی وانیکس متشکل از تیم مشاوران مجرب آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. مشاوران وانیکس به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخ‌دهی به مشتریان را انجام می‌دهند.

8 دیدگاه برای “کارنه دوپاساژ چیست؟

  1. اردشیر گفته:

    سلام می خواهم با ماشین نمره اوکراین یا المان بیام ایران ، کارنه دو پاساژه را از کجا باید تهیه کنم ممنون

    • تیم تولید محتوا وانیکس گفته:

      سلام و درود
      اردشیر عزیز مرحله به مرحله تهیه کارنه دوپاساژ رو داخل محتوا توضیح دادیم. زحمت خواندنش با شماست.

  2. سعید محمدی گفته:

    سلام من میخوام با ماشینم از المان به ایران مسافرت کنم چطوری میتونم باهاتون تماس بگیرم بعد هم میخواستم بدونم که خودتون کارهای این کارنت دوپاساژ رو انجام میدین ؟

    • تیم تولید محتوا وانیکس گفته:

      سلام و درود
      برای اطلاع از این موضوع با ما تماس بگیرید تلفن: ۰۲۱۵۲۱۶۷۰۰۰ – ۰۹۱۹۴۷۹۴۶۶۷

      • عبدالرحمن گفته:

        سلام
        خیلی ممنون مفید بود از همکاری و اطلاعات شما متشکرم

        • تیم تولید محتوا وانیکس گفته:

          دوست عزیز بابت نظرات و توجه شما ممنونیم.

    • ا.ی گفته:

      سلام من ایران نیستم ، واتس اپ با چه شماره ای باهاتون تماس بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *