حمل شده روی عرشه در واردات و صادرات چیست؟

حمل شده روی عرشه

حمل شده روی عرشه تأییدیه‌ای است از طرف شرکت حمل‌ونقل برای فرستنده یا طرفی که کالاهایی را که در کشتی بارگیری شده است، ارسال می‌کند. اگرچه ممکن است اجباری نباشد، اما به تعیین زمان دریافت کالا از فرستنده توسط خط حمل‌ونقل کمک می‌کند. اما تاریخ ارسال حمل شده روی کشتی بسیار مهم است، به خصوص در مورد اعتبار اسنادی.

 

 

اعتبارنامه چیست؟

اعتبار اسنادی در تجارت بین‌الملل، ضمانت مالی از طرف بانک منصوب به خریدار به بانک معرفی شده توسط فروشنده برای پرداخت هزینه کالای ارسال شده توسط فروشنده به خریدار است. این اعتبارنامه تضمین می‌کند که بانک صادرکننده چنین ضمانت‌نامه‌ای، در صورت عدم پرداخت هزینه توسط خریدار، هزینه را به فروشنده پرداخت می‌کند.

اعتبارنامه چیست؟

سازمان‌های تجاری که باید با مشتریان جدید یا تازه‌کار سروکار داشته باشند، معمولاً معامله از طریق اعتبار اسنادی را ترجیح می‌دهند. برای درک اهمیت عبارت حمل شده روی کشتی، بیایید نگاهی گذرا به نحوه عملکرد اعتبار اسنادی بیندازیم.

  • خریدار از بانک خود درخواست می‌کند که اعتبار اسنادی به نفع بانک فروشنده صادر کند.
  • بانک معرفی شده توسط خریدار نامه را صادر می‌کند که معمولاً توسط نوعی وثیقه از طرف خریدار پشتیبانی می‌شود.
  • بانک صادرکننده اعتبار اسنادی، معروف به بانک صادرکننده، به بانک فروشنده اطمینان می‌دهد که خریدار هزینه را پرداخت می‌کند و در صورتی که خریدار به تعهدات خود عمل نکرد، بانک خریدار به‌عنوان ضامن هزینه را پرداخت می‌کند.
  • گاهی اوقات اعتبار اسنادی ممکن است بین بانک‌های خریدار و فروشنده از طریق بانک بین‌المللی دیگری که از آن به‌عنوان بانک مذاکره‌کننده یاد می‌شود، تنظیم شود.
  • بنابراین، خریدار و فروشنده اکنون از طریق بانک صادرکننده و بانک فروشنده به هم متصل هستند.
  • کالا توسط فروشنده طبق شرایط توافق شده با خریدار ارسال می‌شود.
  • هنگامی که کالا در کشتی بارگیری می‌شود، فروشنده بارنامه (BOL) را دریافت می‌کند. در بارنامه مشخص می‌شود که کالا در کشتی حمل شده است.
  • فروشنده این بارنامه را به همراه سایر اسناد حمل‌ونقل به بانک خود تحویل می‌دهد و سپس بانک فروشنده آن را به بانک صادرکننده اعتبار اسنادی تحویل می‌دهد و درخواست پرداخت می‌کند.
  • هنگامی که بانک صادرکننده از صحت بارنامه و سایر اسناد حمل‌ونقل همراه رضایت داشت، به خریدار اطلاع می‌دهد.
  • اصل مدارک حمل‌ونقل هنگام ورود خریدار به بندر مقصد برای ترخیص و دریافت کالا در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. بانک صادرکننده مبلغ پرداخت شده از سوی خریدار را به بانک فروشنده ارسال می‌کند.
  • همان‌طور که در اینجا می‌بینید، حمل‌ونقل در کشتی علامت مهمی در بارنامه از نظر اعتبار اسنادی است که تأیید می‌کند کالاها واقعاً در کشتی بارگیری و دریافت شده‌اند.

 

 

بارنامه تمیز و بارنامه کثیف

بانک‌هایی که با اعتبار اسنادی معامله می‌کنند بر دریافت بارنامه‌های تمیز اصرار دارند. بارنامه تمیز بارنامه‌ای است که هیچ بندی به آن ضمیمه نشده باشد. به عبارت دیگر، کالا بدون هیچ گونه ایراد، عیب و کاستی است. علاوه بر این، سایر اسناد مانند فاکتور کالا و گواهی‌های مربوطه باید دقیق باشد تا بانک صادرکننده آنها را بپذیرد. از سوی دیگر، یک بارنامه کثیف دارای بندهایی است که کمبود یا آسیب به کالاهایی را که توسط فرستنده ارسال  شده و در کشتی بارگیری شده است را نشان می‌دهد. برای اینکه بانک اسناد حمل‌ونقل را بپذیرد، چنین بارنامه‌ای را نباید در مدارک خود داشته باشید.

بارنامه تمیز و بارنامه کثیف

زمانی که بارنامه تاریخ حمل در کشتی را نشان نمی‌دهد، راه‌حل این است که تاریخ بارنامه را به‌عنوان تاریخ حمل در کشتی در نظر بگیرید؛ بنابراین فرض می‌شود که کالا در تاریخ صدور بارنامه در کشتی بارگیری شده است.

تاریخ بارنامه در مقابل تاریخ حمل شده روی عرشه

مهم است که تاریخ بارنامه و تاریخ حمل در کشتی با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند. این دو تاریخ کاملاً متفاوت هستند. همان‌طور که از همان نامش پیداست، تاریخ بارنامه تاریخی است که توسط شرکت حمل‌ونقل صادر می‌شود. در حالی که تاریخ حمل در کشتی به معنای تاریخی است که کالا از فرستنده دریافت و در کشتی بارگیری شده است. بارنامه پس از بارگیری کالا صادر می‌شود و بنابراین تاریخ بارنامه معمولاً بعد از تاریخ حمل در کشتی خواهد بود؛ بنابراین، برای جلوگیری از سردرگمی یا ابهام، نوشتن تاریخ حمل‌ونقل به طور جداگانه در بارنامه کار خوبی است. ممکن است بپرسید آیا همه بارنامه‌ها دارای تاریخ بارنامه هستند؟ بله، هر BOL باید تاریخ صدور را نشان دهد. هیچ مشتری بارنامه‌ای را بدون اینکه تاریخ صدور آن درج شده باشد قبول نمی‌کند.

 

 

اصطلاح FOB در مقابل حمل شده روی عرشه

در حمل‌ونقل، اصطلاحی که بسیار شبیه به حمل شده روی عرشه است، حمل شده در کشتی یا FOB است، اما شباهت در اینجا متوقف می‌شود. حمل شده در کشتی همچنین به‌عنوان حمل رایگان با کشتی نیز شناخته می‌شود و یک اصطلاح تجاری بین‌المللی (INCOTERM®) است و به این معنی است که فروشنده کالا مسئول بارگیری محموله در کشتی است.

سایر اصطلاحات مشابه به حمل شده روی عرشه

اینکوترم به طور جهانی شناخته شده و هر ۱۰ سال یک‌بار توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) منتشر می‌شود. به سازمان‌های تجاری و سایر ارگان‌های مرتبط کمک می‌کند تا بدون هیچ‌گونه ابهامی در مورد شرایط و ضوابط خود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. یک بارنامه واضح و کامل، با استفاده از Incoterms® مناسب، تضمین می‌کند که کالاهای ارسال شده در بندر مقصد بدون هیچ‌گونه تأخیری توسط گیرنده، ترخیص و تحویل داده می‌شوند. در صورت بروز هرگونه دعوا، به درک تعهدات و مسئولیت‌های تعیین شده هر یک از طرفین معامله کمک می‌کند. از سوی دیگر، “تاریخ بارنامه” تاریخی است که بارنامه در آن صادر شده است. “تاریخ ارسال در کشتی” و “تاریخ بارنامه” دو تاریخ متفاوت هستند و ممکن است یکسان نباشند. “تاریخ بارنامه” با “تاریخ حمل در کشتی” متفاوت است زیرا ممکن است کانتینر در تاریخ دیگری در کشتی بارگیری شده باشد، در حالی که بارنامه در تاریخ دیگری برای مشتری صادر شده است.

سایر اصطلاحات مشابه به حمل شده روی عرشه

به عنوان مثال، اگر یک کانتینر در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۱۸ در کشتی حمل شده باشد، تاریخ بارنامه آن نمی‌تواند زودتر از «تاریخ حمل در کشتی» باشد، زیرا بارنامه فقط پس از حمل فیزیکی کانتینر در کشتی می‌تواند صادر شود. . “تاریخ بارنامه” باید در “تاریخ ارسال در کشتی” یا پس از آن باشد. اگر سند حمل‌ونقل “تاریخ حمل در کشتی” را نمایش نمی‌دهد، “تاریخ بارنامه” به‌عنوان “تاریخ ارسال در کشتی” در نظر گرفته می‌شود. بارنامه نمی‌تواند بدون “تاریخ ارسال در کشتی” صادر شود.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

یکی از بهترین روش‌ها برای آسان کردن پیچیدگی‌های مسیر واردات کالا استفاده از خدمات یک شرکت واسطه باتجربه است. شرکت بازرگانی وانیکس با تیم مشاوران متخصص و مجرب خود آماده پاسخگویی به سؤالات شما در حوزه واردات و صادرات است. مشاوران این شرکت به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز هستند.

 

 

ویژگی بسیار مهمی که شرکت وانیکس را از سایر شرکت­های بازرگانی متمایز می­کند، چک ضمانتی است که این شرکت در اختیار مشتریان خود قرار می­دهد. امروزه یکی از دغدغه­های اصلی مشتریان پیداکردن یک شرکت واسطه معتبر است تا بتوانند به آن اعتماد کنند. شرکت بازرگانی وانیکس به عنوان بهترین شرکت بازرگانی واردات کالا، بعد از عقد قرارداد رسمی با مشتری یک چک تضمین به قیمت خرید مشتری در اختیار وی قرار می­دهد، به‌این‌ترتیب هیچ‌گونه نگرانی در خصوص رسیدن کالا به دستتان وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر