کارنه آ.ت.آ چیست؟

برای مثال، تغییرات سیاسی در آسیا می‌تواند منجر به افزایش هزینه نیروی کار شود. این می‌تواند هزینه‌های تولید یک شرکت کفش‌ آمریکایی مستقر در مالزی را افزایش دهد. پس از آن منجر به افزایش قیمت برای یک جفت کفش کتانی می‌شود که مصرف‌کننده آمریکایی ممکن است در مرکز خرید واقع در کشور خود بخرد. در این مقاله قصد داریم درباره یکی دیگر از چالش‌های تجارت بین‌الملل یعنی واردات موقت و کارنه آ.ت.آ صحبت کنید.

 

 

واردات موقت یا کارنه آ.ت.آ چیست؟

واردات موقت یا کارنه آ.ت.آ چیست؟

واردات موقت تسهیلاتی است برای واردات موقت کالا بدون پرداخت حقوق گمرکی و مالیات با ضمانتی که به رضایت رئیس‌کل گمرک و باهدف بازگرداندن مجدد کالا مطابق با قوانین گمرک داده می‌شود. برای مثال نمونه کالاهای وارد شده برای نمایشگاه که باید به مبدأ بازگردانده شوند. نمونه‌هایی دیگر نیز می‌تواند شامل ماشین‌آلات بزرگی باشد که برای ساخت یک کارخانه وارد شده و پس از اتمام کار بازگردانده شده‌اند.

مدت‌زمان قابل‌قبول واردات موقت یک کالا چقدر است؟

مدت‌زمان قابل‌قبول برای واردات غیردائمی کالا ۳ ماه از تاریخ واردات است. بااین‌حال، هرگونه تمدید (حداکثر ۱۲ ماه) باید قبل از موعد مقرر اعمال شود.

 

 

شرایط استفاده از تسهیلات واردات موقت چیست؟

شرایط استفاده از تسهیلات واردات موقت چیست؟

شرایط استفاده از تسهیلات واردات موقت به شرح زیر است:

  • کالا را نمی‌توان فروخت یا مبادله کرد.
  • همان n کالا باید قبل از انقضا دوباره به کشور مبدأ صادر شود.
  • باید مجوز باید برای کالاهای مشمول دستور گمرک (ممنوعیت واردات) صادر شود.
  • کالاها را نمی‌توان بدون اجازه رئیس گمرکات کشور اجاره داد، فروخت، انتقال داد یا معدوم کرد.

تعریف کارنه آ.ت.آ

Carnet یا ATA Carnet یک سند بین‌المللی گمرکی برای صادرات و واردات موقت است. این سند برای ترخیص کالا از گمرک در ۸۷ کشور بدون پرداخت عوارض و مالیات واردات برای کالاهایی که ظرف ۱۲ ماه مجدداً صادر می‌شوند، استفاده می‌شود. کارنت با نام‌های گذرنامه کالا یا پاسپورت کالا نیز شناخته می‌شوند.

 

 

کارنت به شما مجوز انجام چه کاری را می‌دهد

کارنت‌ها واردات موقت به کشور خودتان و سپس صادرات مجدد آن‌ها به کشور مبدأ را تسهیل می‌کنند. با ارائه سند کارنت ATA به گمرکات، شما تا یک سال بدون عوارض گمرکی و بدون مالیات به یک کشور کالا وارد می‌کنید.

چه کالاهایی تحت پوشش کارنت قرار می‌گیرند؟

اکثر کالاها را می‌توان در یک کارنت فهرست کرد. تقریباً همه انواع کالاها و تجهیزات را می‌توان تحت کارنت ATA حمل کرد مانند:

  • نمونه‌های تجاری
  • تجهیزات حرفه‌ای (ابزارآلات)
  • کالاهای نمایشگاهی

چه کالاهایی تحت پوشش کارنت نیستند؟

اقلام مصرفی مانند محصولات کشاورزی (غذا، بذر، کود، سموم دفع آفات) و مواد منفجره، نمی‌توانند تحت کارنت ATA وارد یا صادر شوند. نمونه‌هایی از کالاهایی که می‌توانند در کارنت ATA فهرست شوند عبارت‌اند از: رایانه، دستگاه‌های شبکه، ابزار، تجهیزات صوتی، دوربین‌ها و تجهیزات تصویری، الکترونیک، ماشین‌آلات صنعتی، اتومبیل، جواهرات، وسایل و تجهیزات ورزشی و پوشاک.

مدت اعتبار کارنه آ.ت.آ چقدر است؟

کارنت تا ۱ سال از تاریخ صدور آن اعتبار دارد، به‌استثنای کالاهای نمایشگاهی که به مدت ۶ ماه از تاریخ صدور اعتبار دارد. کالاهای فهرست شده در کارنت را می‌توان به تعداد دفعات موردنیاز در طول عمر یک‌ساله کارنت از هر یک از کشورها و سرزمین‌های شرکت‌کننده صادر و وارد کرد.

آیا می‌توان کارنت را تمدید کرد؟

آیا می‌توان کارنت را تمدید کرد؟

از نظر فنی، کارنت را نمی‌توان بیش از مدت اعتبار تمدید کرد. بااین‌حال، در برخی موارد گمرکات خارجی ممکن است اجازه صدور کارنت جایگزین را برای تمدید مدت‌زمان ماندن کالا در کشور بدهند. در تمام موارد، کارنت جایگزین باید قبل از انقضای کارنت اصلی درخواست شود.

چگونه می‌توانم کارنت آ تی آر دریافت کنم؟

تهیه آن چند مرحله ساده دارد:

  • برای یک حساب آنلاین ثبت‌نام کنید.
  • برای تکمیل و ارسال درخواست آنلاین کارنت و اوراق، اقدام نمایید.
  • هنگام ورود به سیستم، روش پرداخت و روش تحویل را تعیین کنید.

تعهدات واردکننده روی کارنه آ.ت.آ چیست؟

دارنده کارنت ATA موظف است کالا و کارنت را پس از واردات و صادرات مجدد در داخل و خارج از کشور خارجی ارائه کند. عدم تکمیل هر یک از این عملیات با چنین کارنتی ممکن است منجر به دریافت عوارض و مالیات واردات شود.

چه کسی کارنه آ.ت.آ را صادر می‌کند؟

انجمن‌های داخلی در کشورهای شرکت‌کننده که توسط دولت آنها و توسط فدراسیون اتاق‌های جهانی ICC (اتاق بازرگانی بین‌المللی) تأیید شده‌اند، کارنه‌هایی را برای ساکنان خارج از کشور صادر می‌کنند. در صورت تخلف از شرایط واردات موقتی، انجمن ضمانت کننده توسط گمرک آن کشور مسئول پرداخت عوارض است.

در یک کارنه آ.ت.آ چه چیزی وجود دارد؟

سند کارنت دارای یک صفحه روی جلد سبزرنگ است که نام دارنده کارنت و انجمن ملی ضمانت‌نامه‌ها، تاریخ صدور کارنه، شماره کارنه، کشورهایی که کارنه در آن‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و توضیحات کامل کالاهای تحت پوشش ارائه می‌شود.

 

 

ورقه‌های زرد موجود در بسته باید پس از صادرات از کشور صادر کننده و واردات مجدد به آن استفاده شود. ورق‌های سفید برای واردات موقت و صادرات مجدد از کشورهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگام عبور از کشورها از ورق‌های آبی استفاده می شود.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

نکته اصلی این است که برای رشد شرکت خود، باید پا به دنیا تجارت بین‌المللی بگذارید. تجارت جهانی بازارهای جدیدی را به روی شما باز می‌کند و به شما کمک می‌کند کسب‌وکار خود را رونق ببخشید. واردکنندگان و صادرکنندگان درگیر در تجارت جهانی برای مذاکره و توافق بر سر شرایط فروش کالا با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

خریداران و فروشندگان با تمام جزئیات محصول، قیمت، روش ارسال، جزئیات تحویل و شرایط پرداخت توافق شده موافقت خواهند کرد. این جزئیات در سفارش‌های خرید، پیش‌فاکتورها و قراردادهای فروش که توسط هر دو طرف امضا شده است، مشخص شده‌اند.

یکی از بهترین روش‌ها برای آسان کردن پیچیدگی‌های مسیر واردات کالا استفاده از خدمات یک شرکت واسطه باتجربه است. شرکت بازرگانی وانیکس با تیم مشاوران متخصص و مجرب خود آماده پاسخگویی به سؤالات شما در حوزه واردات و صادرات است. مشاوران این شرکت به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز هستند. اگر به دنبال واردات کالایی به‌صورت موقت هستید حتماً با تیم مشاوران مجرب وانیکس مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *