کابوتاژ کالا چیست؟

کابوتاژ کالا

با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه این مقاله قصد داریم به توضیح بهتر، مزایا و معایب کابوتاژ کالا بپردازیم. ترتیب ارائه مطالب به صورت زیر است:

کابوتاژ کالا یا کران بری چیست؟

کابوتاژ کالا در واقع حمل و نقل کالا یا مسافر بین بندر یا مکان در داخل یک کشور توسط اپراتور کشتیرانی است. در حقیقت برای حمایت از صنعت کشتیرانی داخلی، پیشبرد اقتصادی، حفظ امنیت ملی، افزایش حفاظت از محیط زیست و ایجاد اشتغال طراحی شده است.

 

 

کابوتاژ کالا یا کران بری چیست؟
کابوتاژ کالا یا کران بری چیست؟

طبق قوانین بین‌المللی کران بری، تنها کشتی‌های با پرچم همان کشور که تحت مجوز اعطا شده از سوی سازمان کشتیرانی فعالیت می‌کنند، می‌توانند بار یا مسافر را از یک بندر به بندر دیگر در همان کشور حمل کنند. یک نوع سیستم عالی برای حمل و نقل بارهای فله جامد و مایع به عنوان ماده اولیه صنایع شیمیایی و همچنین جابه‌جایی نفت و مشتقات آن است.

کابوتاژ کالا چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بالا شرح دادیم، این نوع حمل‌ونقل در دریا انجام می‌شود. تمرکز اصلی آن روی حمل و نقل محموله بین بنادر داخل همان کشور است که این امر مزایای متعددی به همراه دارد.

مزایای کابوتاژ کالا چه مواردی هستند؟

خدمات کران بری کالا می‌تواند چندین مزیت را برای شرکت‌ها و سایر افراد درگیر در زنجیره تامین فراهم کند و نتایج رضایت‌بخشی به همراه داشته باشد. برخی از برترین مزیت‌های آن  عبارتند از:

۱. صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل

هزینه کران بری دریایی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای تا ۳۰ درصد کمتر تخمین زده می‌شود . این موضوع باعث می‌شود هزینه جابه‌جایی محصولات ارزان‌تر شود و در نتیجه سودآوری افزایش یابد. در هر حال، با کاهش هزینه‌ها کسب و کار در بازار موفقیت بهتری کسب می‌کند. لازم به یادآوری است، در این سیستم زمان بیشتری برای ترخیص کالا وجود دارد.

 

 

۲. خطر سرقت و گم شدن کالا را کاهش می‌دهد

یکی از بزرگترین مزیت‌هایی که با استفاده از این روش نصیبتان می‌شود، کاهش خطرات سرقت و گم شدن کالا است. به این ترتیب می‌توان خسارات ناشی از هزینه ارسال مجدد محصول را جبران نمود. بنابراین این باعث حفظ سرمایه شما می‌شود و فرصت سرمایه‌گذاری‌های جدید را فراهم می‌آورد.

۳. قابلیت حمل کالا با حجم بالا

قابلیت حمل حجم زیاد از دیگر مزایای کابوتاژ کالا است. از این گذشته، با وجود فضای موجود در کشتی می‌توانید در هزینه ارسال محموله‌ها صرفه‌‌جویی کنید؛ زیرا امکان ارسال چندین محموله مختلف به طور همزمان وجود خواهد داشت.

در حمل و نقل جاده‌ای به دلیل عواملی مانند محدودیت فضای خودرو، این امکان وجود ندارد. همچنین محدودیت تردد کامیون‌های بزرگ در مراکز شهری هم وجود دارد.

 

 

۴. اثرات زیست‌محیطی کمتر

امروزه استفاده از روش‌هایی که آسیب‌های ناشی از آلودگی محیط زیست را کاهش دهد، بسیار رایج است. خبر خوب آنکه کران بری کالاها تا حد زیادی در کاهش آلودگی محیط زیست نقش دارد.

تشریح قانون معافیت هزینه‌های گمرکی برای کالاهای کابوتاژی

طبق قانونی که در مصوب مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. تمام کالاهایی که بین بنادر جنوب کشور و جزایر خلیج‌فارس و دریای عمان به‌صورت کابوتاژ حمل می‌شوند، از پرداخت هزینه‌های گمرکی به جز هزینه انبارداری معاف هستند. به‌شرط آن که صاحب کالا در یکی از بنادر ایران فرم اظهارنامه پرکرده باشد؛ و گمرک تأیید نموده باشد.

نکات مهم درباره کابوتاژ کالا

در این نوع حمل کالا باید به رعایت یک‌سری از نکات اهتمام ورزید، در زیر برخی از این نکات آورده شده‌اند:

نکات مهم درباره کابوتاژ کالا
نکات مهم درباره کابوتاژ کالا
  • شما تنها زمانی می‌توانید از روش کران بری استفاده نمایید که گمرک تأییدیه آن را صادر کرده باشد و تشخیص دهد که امکان کابوتاژ کالا تا مقصد وجود دارد.
  • مدت‌زمان کابوتاژ توسط گمرک مبدأ تعیین می‌شود. این زمان متناسب با مسافت مسیر، شرایط مسیر و نوع فصل تعیین می‌گردد.
  • اگر کران بری کالاها در زمان تعیین شده توسط گمرک مبدأ انجام نپذیرد، توسط گمرک جریمه می‌شود.
  • کران بری کالاهایی که صادرات آن‌ها ممنوع است، تنها با صدور اجازه از سوی گمرک امکان‌پذیر است.
  • در تمام مدت‌زمان کران بری کالا، صاحب کالا باید پروانه را همراه خود داشته باشد.
  • برای تمدید مدت حمل کالاهایی که ممنوع، غیرمجاز یا مشروط هستند،گمرک مقصد باید اطلاع داشته باشد. اگر درخواست تمدید زمان بعد از انقضا پروانه کابوتاژ باشد، اداره گمرک علاوه بر موافقت با تمدید میزان جریمه را تیز تعیین می‌کند.

برای خرید کالا از چین با وانیکس در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه کلیک کنید.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

ورود به دنیای واردات و صادرات کالاها ما را درگیر چالش‌‌های بسیاری می‌‌کند. برای موفقیت در این حوزه داشتن دانش و تجربه بالا حرف اول را می‌‌زند؛ بنابراین داشتن یک مشاور آگاه و با تجربه در کنار خود، بسیار کمک‌‌کننده خواهد بود. اینجاست که مراجعه به یک شرکت بازرگانی واسطه که قابل اعتماد هم باشد، بسیار ضروری است.

در هر زمینه تخصص همیشه حرف اول را می‌زند. آنچه که شرکت وانیکس را به یکی از بهترین شرکت‌ها در حوزه واردات و صادرات کالا تبدیل کرده است، وجود کارشناسان متخصص است که با دانش و آگاهی کافی شما را راهنمایی می‌کنند.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس
معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

تیم مشاوران وانیکس، متشکل از افراد مجرب همراه و پشتیبان شما در امر واردات و صادرات کالا خواهند بود. مشاوران وانیکس به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخ‌‌گویی به مشتریان هستند. هرگونه سؤالی که در حوزه واردات و صادرات و حمل‌ونقل کالا ذهن شما را به خود مشغول کرده است به‌راحتی با مشاوران وانیکس در میان بگذارید.

سخن پایانی درباره کابوتاژ کالا

در این مقاله سعی کردیم تمام مطالبی را که درباره کابوتاژ کالا نیاز دارید، از جمله اینکه دقیقاً چیست و چگونه کار می‌کند؟ مزایای کران بری کالا چه مواردی هستند؟ و شرح قانون معافیت هزینه‌های گمرکی کالاهای کابوتاژی را  به طور جامع و با زبانی ساده برایتان شرح دهیم. علاوه‌برآن برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌‌کنیم با کارشناسان وانیکس مشورت نمایید. مشاوران وانیکس به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخ‌‌گویی به مشتریان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر