سرمایه گذاری ثابت چیست و شامل چه چیزهایی می شود

اگر می‌خواهید برای مقابله با تورم‌ها به راهکاری دست یافته و ارزش پول خود را با گذر زمان حفظ کنید، سرمایه گذاری ثابت از جمله این راهکارهای موجود است. در ادامه همراه ما باشید تا در راستای این موضوعات، اهمیت سرمایه گذاری ثابت را بیشتر توضیح داده و مواردی که این سرمایه گذاری شامل آن می‌شود را بیشتر مورد بحث قرار دهیم.

 

 

اهمیت سرمایه گذاری ثابت با یک مثال ساده

برای اینکه اهمیت سرمایه گذاری از نوع ثابت برای شما بیشتر روشن شود به این مثال ساده توجه کنید:

حدود ۴۷ سال پیش یعنی تقریباً در سال ۱۳۵۵ با ۲۷ هزار تومان پول افراد می‌توانستند یک دستگاه خودروی پیکان خریداری کنند. البته شاید الآن با خود بگویید چه مثال بدی! چون این مثال حالا که پیکان یک خودروی از رده خارج شده محسوب می‌شود، عملاً نمی‌تواند برای مقایسه دو دوران مختلف مناسب باشد؛

اما باید بگوییم اگر شما الآن دارای این خودروی از رده خارج باشید، آن را با قیمت حدود ۲۰ میلیون از شما به‌عنوان خودروی اسقاطی می‌خرند! الآن با ۲۷ هزار تومان حتی نمی‌شود یک آبمیوه خرید!

اهمیت سرمایه گذاری ثابت با یک مثال ساده

پس این مثال کاهش شدید قدرت خرید مردم را در طی سال‌های متمادی به وضوح نشان می‌دهد. اگر فردی به دنبال این باشد که با تلاش روزانه، پول‌های خود را جمع کند تا در نهایت با این پول‌های جمع شده روزی ثروتمند شود، سخت در اشتباه است. چون با این روش در نهایت می‌بیند که پول او هیچ ارزشی ندارد. البته داستان فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود!

اگر نسبت به درآمد میانگین افراد جامعه، کم شدن قدرت خرید فاصله بیشتری بگیرد، مفهومی به نام تورم ساخته می‌شود. تورم یعنی به نسبت میانگین درآمد جامعه، قیمت‌ها روند فزاینده و نامنظمی به خود بگیرند. در طول سال‌ها، میزان تورم متغیر است؛ اما در کشور ما حداقل چیز محسوس، تند بودن شیب تورم نسبت به سالیان گذشته است. باز بگذارید برای روشن شدن مطلب باز مثالی بزنیم.

 

 

در سال ۲۰۱۴ بر اساس آمار بانک جهانی و رده‌بندی مناطق بر اساس تورم، ۱۷ درصد تورم به ایران و ۱.۵ درصد تورم به کشور انگلیس اختصاص داده شده بود. لازم به توضیح است در سال ۲۰۱۳ میزان تورم در ایران به نسبت سال ۲۰۱۴ بیش از ۲ برابر گزارش شده!

این بدان معنی است که اگر شخصی مبلغ یک میلیون تومان را در ابتدای سال ۲۰۱۴ با احتساب نرخ سود علی‌الحساب ۱۵ درصد، به‌عنوان سرمایه‌گذاری در بانک قرار می‌داد در انتهای سال ۲ درصد هم ضرر می‌کرد؛ زیرا اغلب نرخ بهره بانکی زیر نرخ تورم است! و این یعنی اهمیت داشتن سرمایه ثابت.

تعریف سرمایه گذاری ثابت و مواردی که شامل می شود

 حال که تا حدودی با اهمیت سرمایه‌گذاری ثابت آشنا شدید در این بخش می‌خواهیم به تعریف دقیق این نوع سرمایه گذاری بپردازیم. در اقتصاد منظور از سرمایه گذاری نوع ثابت، خریداری سرمایه ثابت جدید ‌است.

اندازه‌گیری سرمایه گزاری به عنوان یک متغیر جریان اسا؛ به این معنی که در واحد زمان، عنوان مقدار در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه منظور از سرمایه‌گذاری ثابت انباشت دارایی‌های فیزیکی مانند تأسیسات، ساختمان‌ها، زمین، وسایل نقلیه، ماشین‌آلات یا فناوری است.

 

 

چرا سرمایه گذاری ثابت؟!

 وقتی از واژه «ثابت» در این نوع سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود لزوماً به معنای دارایی‌های نیست که در یک جا باقی می‌مانند؛ یعنی اصطلاح ثابت به بی‌حرکتی این نوع سرمایه‌ها از نظر فیزیکی اشاره ندارد، بلکه بیشتر اشاره به گردش (چرخش) جریان سرمایه دارد. به طور معمول، سرمایه‌گذاری ثابت برای استفاده در حسابداری، به آن دسته از دارایی‌های فیزیکی گفته می‌شود که به مدت بیشتر از یک سال در اختیار به فرد هستند.

این نوع سرمایه در دارایی‌های فیزیکی شخص برای مدت زمان طولانی گره خورده‌ و برای اهداف دیگر نمی‌تواند استفاده شود. در جدول‌بندی‌های آماری، این تمایزات همیشه به‌طور واضح بیان نمی‌شوند. آن‌ها ممکن است یا در تاریخ تراز به سهام سرمایه گره خورده در دارایی‌های ثابت اشاره کنند یا طی یک فصل (سه ماه) یا سال به مقدار هزینه صرف شده در تجهیزات ثابت.

 مزایای سرمایه گذاری ثابت

بعد از آشنایی با مفهوم و چرایی سرمایه‌گذاری از نوع ثابت، در این بخش تصمیم گرفته‌ایم به طور کلی مزایایی که این نوع سرمایه گذاری برای شخص به همراه دارد را باهم بررسی کنیم. این مزایا عبارتند از:

  • دستیابی به مقاصد مالی

بدون شک هر شخصی اهداف مشخصی برای خود دارد که معمولاً برای رسیدن به آن‌ها باید مقدار سرمایه مشخصی داشته باشد. از جمله این اهداف می‌توان به خرید ویلا، زمین، خانه، لوازم منزل، تجهیزات کامپیوتری وسیله نقلیه، اشاره کرد.

 مزایای سرمایه گذاری ثابت

اگر یک سرمایه ثابت در اختیار داشته باشید به شما کمک می‌کند تا به یک پشتوانه قوی برای رسیدن به اهدافتان دلگرم باشید. همچنین شما می‌توانید بخش مازاد درآمدهای خود را مدیریت کرده و از آن‌ها جهت یک سرمایه گذاری ایمن استفاده کنید.

  • در امان ماندن از تورم با داشتن سرمایه ثابت

 اگر شخص یک سرمایه گذاری درست انجام دهد علاوه بر اینکه در شرایط تورمی ارزش دارایی او حفظ می‌شود، بلکه افزایش نیز می‌یابد. به‌عنوان نمونه فرض کنید ۲۰ سال پیش با مقدار ۱۰ میلیون یک خانه ۷۰ متری را خریداری کرده‌اید؛ اگر بخواهید این خانه را امسال به فروش برسانید قطعاً یک قیمت میلیاردی خواهد داشت چون هم‌زمان با نرخ تورم ارزش آن نیز بالاتر رفته است.

  • نداشتن دغدغه مالی در دوران بازنشستگی

یکی از بخش‌های مهم زندگی هر شخصی، دوران بازنشستگی است که افراد برای آن باید از سنین جوانی برنامه‌ریزی داشته باشند؛ زیرا در این برهه از زندگی توان کاری فرد کاهش یافته و به‌احتمال زیاد قادر به دستیابی به درآمد مطلوب نیست.

لذا همیشه به اشخاص توصیه می‌شود که با یک سرمایه گذاری صحیح دیگر نگران وضعیت مالی خویش در این دوران نباشند.

سخن پایانی با وانیکس

همان‌طور که با مطالعه این مطلب دریافتید، سرمایه‌گذاری در زندگی اشخاص از اهمیت فراوانی برخوردار است. مخصوصاً در جامعه‌ای مثل جامعه ما که روزبه‌روز قیمت‌ها افزایش یافته و ارزش پول پایین‌تر می‌آید؛ بنابراین بهتر است برای در امان ماندن از این تورم و قیمت‌های سر به فلک کشیده، با انواع راه‌های سرمایه گذاری در ایران آشنا شده و متناسب با نوع سرمایه خود اقدام به سرمایه گذاری در یک حوزه خاص کنید.

 

 

ناگفته نماند که تیم تولید محتوای مجموعه وانیکس در یکسری از مقالات به بهترین راه های سرمایه گذاری در ایران اشاره کرده و روش‌های سرمایه گذاری با مقدار بودجه مشخص را بررسی و توضیح داده‌اند. با مراجعه به وبلاگ این شرکت می‌توانید مقالات مرتبط را مطالعه کنید. همچنین اگر به کمک بیشتری نیاز داشتید، مشاوران وانیکس آماده ارائه خدامت و پاسخگویی به شما هستند.

سؤالات متداول درباره سرمایه گذاری ثابت

  • آیا با مقدار سرمایه کم نیز می‌توان اقدام به سرمایه گذاری نوع ثابت کرد؟

بله چراکه نه! البته برای این کار نیز روش‌های وجود دارد که بهتر است برای آشنایی هر چه بیشتر با آنان با یک مشاور مخصوص در این حیطه مشورت کنید.

  • آیا خرید طلا نیز نوعی سرمایه گذاری ثابت محسوب می‌شود؟

بله؛ اگر طلاها در مدت یک سال یا بیشتر فروخته نشوند، می‌توان آن‌ها را نوعی سرمایه ثابت به شمار آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *