نحوه ثبت واردات در اظهارنامه ارزش افزوده

اولین اقدامی که جهت تدوین این لایحه در کشورمان ایران شکل گرفت، مربوط به دهه ۱۳۶۰ می‌شود که به مجلس ارائه شد و به علت‌های گوناگونی تصویب نشد. درنهایت در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ تایید شد و حدودا یک ماه بعد از آن به وزیر اقتصاد ابلاغ گردید. در ادامه این مطلب در ارتباط با نحوه ثبت واردات در اظهارنامه ارزش افزوده صحبت خواهیم کرد.

 

 

قانون ارزش افزوده، حقوق ورودی

مواردی که در گمرک از محصولات وارداتی اخذ می‌شود، درواقع به چند گروه تقسیم شده و یکی از آن‌ها حقوق و عوارض است. درحقیقت حقوق و عوارض یک نوع مالیات غیر مستقیم محسوب می‌شود و دیگری هزینه‌ها هستند که در ازای انجام سایر خدمت وصول می‌شود، مانند:

  • هزینه تخلیه و همین‌طور بارگیری محموله
  • آزمایش
  • استاندارد
  • انبار‌داری محموله

 

حقوق و عوارض به وسیله گمرک دریافت می‌شود، ولی هزینه‌ها توسط سازمان‌هایی که خدمات ارائه می‌دهند وصول می‌گردد. منظور از این سازمان‌ها، سازمان بنادر، سایر انبار‌های عمومی که در گمرکات داخلی هستند و سازمان ملی استاندارد است.

قانون ارزش افزوده، حقوق ورودی

براساس بند (ح) که در ماده یک قانون مسائل گمرکی است، درواقع حقوق گمرکی شامل دو قسمت می‌شود:

  • حقوق گمرکی (که برای تمام محصولات چهار درصد بوده و به وسیله مجلس وضع شده است).
  • سود بازرگانی که به وسیله دولت مشخص می‌شود.

البته مالیات‌ها و همین‌طور عوارض دیگر از جمله هشت درصد از کل مالیات ارزش افزوده، چهار درصد از محصولات فرهنگی، پنج درصد از کل حقوق گمرکی و در آخر سود بازرگانی که به عنوان هلال احمر هم از واردات انواع محصولات و به تناسب نوع و همچنین حجم محصولات دریافت می‌شود.

 

 

مفهوم تعرفه گمرکی

تعرفه به معنی مالیات و همین‌طور عوارضی است که درواقع دولت‌ها به دلایل حمایتی، دلایل مالی یا حتی ترکیبی از آن‌ها از محصولات دریافت می‌کنند که اصطلاحا بخواهیم برای شما بیان کنیم، این دریافتی درواقع به حقوق گمرکی یا همان Customs Duties معروف است. تعرفه ارزشی، در حقیقت به تعرفه گمرکی می‌گویند که طبق ارزش محصول دریافت شود و به راه‌های بسیار گوناگونی محاسبه و سپس دریافت می‌‌گردد.

فرار از پرداخت کردن عوارض گمرکی

فرار از پرداخت کردن عوارض گمرکی معمولا به دو شکل انجام می‌شود.

فرار از پرداخت کردن عوارض گمرکی

  • شخص معامله کننده زیر مبلغ را اظهار می‌کند به صورتی که ارزش برآورد شده بسیار کمتر از ارزش حقیقی آن است. این‌گونه، یک معامله کننده قادر خواهد بود حجم بار را بسیار کمتر اظهار کند و با این‌کار از پرداخت کردن حقوق گمرک فرار کند.
  • امکان دارد معامله کننده، محصولات را به شکل نادرستی اظهار کرده و عوارض گمرکی بسیار پایین‌تری بپردازد و برداشتن عوارض گمرکی امکان دارد با همکاری متصدیان گمرکی یا حتی بدون کمک آن‌ها اتفاق بیفتد.

 

 

محصولات بدون عوارض گمرکی

در تعداد بسیار زیادی از کشورها به سایر مسافرین این اجازه را می‌دهند تا محصولات خود را بدون پراخت هیچ‌گونه عوارض گمرکی وارد کشور کنند. این محصولات امکان دارد در بنادر، در فرودگاه‌ها و گاهی اوقات در داخل یک کشور آن هم بدون پرداخت کردن مالیات‌های معمول دولتی تهیه و خریداری شده باشند.

بعضی از کشور‌ها درواقع محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنند و این‌گونه شخص مسافر قادر خواهد بود تعداد مشخصی از محصولات خاصی را بدون عوارض گمرکی آن هم براساس قوانین و مقررات وارد کشور کند. این محدودیت‌ها شامل تنباکو، محصولات آرایشی، هدایا و گاهی اوقات سوغاتی‌ها می‌شوند که معمولا برای دیپلمات‌های خارجی و همین‌طور مقامات سازمان ملل متحد همچین محدودیت‌هایی اعمال نمی‌شود.

حقوق ورودی IMPORT DUTIES

  • همه هزینه‌ها به جز سایر هزینه‌های گمرکی تحت عنوان یک عدد به عنوان حقوق ورودی مشخص می‌شوند.
  • حقوق ورودی به واردات صدرصد و قطعی محصول تعلق می‌گیرد.
  • حقوق ورودی و همین‌طور هزینه‌ انجام خدمات بدون اینکه به نو یا دست دوم بودن آن محصول توجه شود، توسط گمرک به صورت ریال دریافت خواهد شد.
  • گمرک پس از دریافت و همین‌طور تامین وجوه قادر نیست اجازه ترخیص محصول را بدهد.
  • بعد از این‌که ارزش و همین‌طور تعرفه محصول مشخص شد نیاز است که حقوق ورودی را در اظهارنامه درج کنید.
  • در سامانه گمرکی، حقوق ورودی به طور کاملا خودکار در اظهارنامه اعمال شده و به هیچ وجه نمی‌توان آن را به صورت دستی تغییر داد.  

فرمول محاسبه حقوق ورودی

ارزش CIF گمرکی بعلاوه ماخذ حقوق ورودی برابر است با حقوق ورودی. توجه داشته باشید که حقوق ورودی، حقوق پایه و همین‌طور سود بازرگانی بر اساس ارزش مشخص می‌شوند.

سایر روش‌های محاسبه حقوق ورودی

در تعیین و سپس دریافت حقوق ورودی، معمولا از ۳ راه زیر استفاده می‌شود.

·       روش ارزشی یا همان AD VALOREM

حقوق ورودی محصول درحقیقت تابعی مستقیم از ارزش محصول است. به این صورت که اگر نرخ تعرفه را ضرب در ارزش گمرکی محصول کنیم، حقوق گمرکی قابل وصول بدست می‌آید.

·       روش ویژه، خاص، مشخص (Specific duty)

حقوق ورودی درحقیقت تابعی از کمیت و همین‌طور مقدار محصول است.

·       روش مرکب یا ترکیبی یا همان MIXED DUTY

افراد هردو روش بالا را مورد استفاده‌ قرار می‌دهند و درنهایت هر کدام بیشتر از دیگری بود جهت دریافت حقوق ورودی از آن استفاده می‌کنند.

نحوه ثبت کردن واردات در اظهارنامه ارزش افزوده

واردات به خودی خود پروسه مشخصی دارد که باید به نحو احسن طی شود و کوچک‌ترین اشتباه در آن می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به شما بزند. ثبت واردات در اظهارنامه ارزش افزوده نیز یکی از مراحل بسیار مهم در پروسه واردات است که به انجام رساندن آن به درستی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

تنها در ‌یک صورت امکان دارد بتوانید این کار را به تنهایی انجام دهید، آن هم این است که یک بازرگان و واردکننده حرفه‌ای با چندین سال سابقه باشید. درغیر این‌صورت به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم که از یک شرکت وارداتی و بازرگانی معتبر و باتجربه کمک بگیرید.

این‌گونه مطمئن هستید که مشکلی پیش نمی‌آید و ثبت کردن واردات در اظهارنامه ارزش افزوده به نحو احسن انجام می‌شود. حتی اگر یک شخص حرفه‌ای هستید، باز هم پیشنهاد می‌کنیم که از یک مجموعه کاردان و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در ادامه شما را در انتخاب همچین مجموعه‌ای راهنمایی می‌کنیم.

نحوه ثبت واردات در اظهارنامه ارزش افزوده با وانیکس

شرکت‌های وارداتی و بازرگانی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید برای انجام این کار به آن‌ها مراجعه کنید. اما آیا واقعا می‌توانید به همه آن‌ها اعتماد کنید؟ مطمئنا خیر؛ زیرا همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کوچک‌ترین اشتباه در پروسه واردات می‌تواند ضررهای وحشتناکی به شما وارد کند و درنهایت نه تنها از واردات خود بهره‌ای نمی‌برید، بلکه ضرر نیز می‌بینید. بنابراین انتخاب یک مجموعه معتبر اهمیت بسیار زیادی دارد و هرگز نباید این را مسئله‌ای کوچک شمرد.

نحوه ثبت واردات در اظهارنامه ارزش افزوده با وانیکس

از آنجایی که یافتن همچین مجموعه‌ای کار آسانی نیست، تصمیم گرفتیم در انتهای این مطلب شما را راهنمایی کرده و یک مجموعه معتبر و فوقالعاده را معرفی کنیم. شرکت وارداتی و بازرگانی وانیکس با سال‌ها تجربه در زمینه واردات و همین‌طور برخورداری از کارمندانی متخصص و حرفه‌ای هم اکنون آماده ارائه خدمات به شما مراجعه کنندگان و بازرگانان عزیز است.

تمامی کارمندان این مجموعه به صورت تخصصی آموزش دیده‌اند و کار شما را به بهترین شکل ممکن به انجام می‌رسانند، بنابراین نیاز به هیچ نگرانی نیست. همین‌طور این شرکت یک ویژگی مثبت دارد که مطمئن هستیم از شنیدن آن بسیار خوشحال می‌شوید، این مجموعه به عنوان ضمانت به شما مراجعه کنندگان گرامی یک چک تضمینی می‌دهد تا این‌گونه خیال شما را بابت همه چیز راحت کند.

 

از جمله خدمات این مجموعه می‌توان به واردات کالا از طریق پست، واردات کالا از چین، واردات کالا از دبی و انبارداری در چین و دبی اشاره کرد. درمورد نحوه ثبت واردات در اظهارنامه ارزش افزوده را از وانیکس بپرسید و همکاری خود را با آن‌ها آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *