بارنامه یا سند مالکیت کالا چیست و چه کاربردی دارد؟

بارنامه یکی از اسناد مهم حمل‌ونقل است که هنگام شروع به جابه‌جایی محموله خود در سراسر جهان و ورود به تجارت بین‌المللی نیاز پیدا خواهید کرد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع صورت‌حساب‌های بار و اهمیت وجود آن صحبت کنیم.

بارنامه چیست؟

BOL قراردادی است بین شما، صاحب کالا و متصدی حمل‌ونقل که نشان می‌دهد چه کالایی را حمل می‌کنید، محموله از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. همچنین به عنوان رسید صادر شده توسط حامل پس از تحویل گرفتن محموله شما عمل می‌کند. بارنامه (یا صورت‌حساب باربری یا BOL) همچنین می‌تواند به عنوان سند مالکیت عمل کند که به صاحب آن اجازه می‌دهد تا مدعی مالکیت محموله خود شود.

 

 

بارنامه چیست؟
بارنامه چیست؟

BOL یک سند قانونی است که نوع، کیفیت و مقصد کالای حمل شده را مشخص می‌کند. این نوع اسناد حمل بار که توسط یک حامل بار برای یک فرستنده صادر می‌شوند، به عنوان رسید حمل‌ونقل برای زمانی که کالا به مقصد از پیش تعیین شده می‌رسد نیز عمل می‌کند. یک بارنامه باید همراه با محصولاتی باشد که در حال حمل هستند و باید توسط نماینده مجاز حمل‌ونقل، فرستنده و گیرنده امضا شوند.

صورت‌حساب قابل معامله و غیرقابل‌معامله؟

صورت‌حساب قابل معامله: در این نوع قبض، دستورالعمل واضحی ارائه می‌شود که کالا را به هرکسی که نسخه اصلی قبض را در اختیار دارد، تحویل دهد. در این نوع قبض، خریدار یا گیرنده یا نماینده او باید یک نسخه اصلی از بارنامه را در بندر، هنگام تخلیه بار تهیه و ارائه کند. در صورت عدم وجود نسخه اصلی قبض، کالا از باربری آزاد نخواهد شد.

صورت‌حساب غیرقابل‌مذاکره: این نوع صورت‌حساب، نام گیرنده‌ای را که محموله‌ها به او ارسال و تحویل داده می‌شود را تعیین می‌کند. با این‌حال، به خودی خود در خدمت مالکیت کالا نیست. بر اساس این نوع قبض، گیرنده یا خریداران تعیین شده می‌توانند با تأیید هویت خود، محموله را مطالبه کنند.

 

 

هدف از صدور BOL چیست؟

صورت‌حساب بار سه هدف اصلی را در فرایند حمل‌ونقل دنبال می‌کند:

  • اثبات قرارداد حمل‌ونقل: در حالی که قرارداد واقعی زمانی توافق می‌شود که فرستنده با یک شرکت حمل‌ونقل ثبت کند، صورت‌حساب بار یا BOL به عنوان دلیلی بر وجود قرارداد عمل می‌کند.
  • رسید کالا: بارنامه به عنوان رسیدی عمل می‌کند که در ازای دریافت محموله از متصدی حمل‌ونقل به فرستنده داده می‌شود.
  • سند مالکیت کالا: صورت‌حساب بار که به عنوان سند مالکیت کالا عمل می‌کند، اعلام می‌کند که دارنده حق مطالبه کالا را دارد.

برای حمل دریایی از چین با وانیکس در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه کلیک کنید.

انواع صورت‌حساب بار

انواع مختلف صورت‌حساب بار قابل صدور عبارت‌اند از:

  • صورت‌حساب مستقیم

صورت‌حساب‌های مستقیم غیرقابل‌معامله و غیرقابل‌انتقال هستند؛ زیرا به عنوان سند اصلی برای یک طرف نام‌گذاری شده صادر می‌شوند. این بدان معنی است که محموله فقط می‌تواند به یک طرف خاص و تنها زمانی که صورت‌حساب اصلی تسلیم شده باشد، آزاد شود. این صورت‌حساب معمولاً برای ارسال کالا به مشتری که قبلاً هزینه آنها را پرداخت کرده است، استفاده می‌شود.

  • صورت‌حساب Seaway

صورت‌حساب دریایی اغلب برای محموله‌های بین شرکتی یا زمانی که فرستنده ملزم به ارسال صورت‌حساب اصلی برای دریافت پرداخت است، صادر می‌شود. این نوع صورت‌حساب غیرقابل‌مذاکره است و نیازی به صدور یا تسلیم اصل صورت‌حساب نیست.

 

 

  • صورت‌حساب حامل

صورت حسابی است که در آن قید شده است که کالا باید به هر کسی که قبض را در دست دارد تحویل داده شود. قبض حامل را می‌توان با تحویل فیزیکی مذاکره کرد. این قبض برای محموله‌های فله‌ای استفاده می‌شوند که در مقادیر کم جابه‌جا می‌شوند.

محتویات صورت‌حساب بار

صورت‌حساب بار شامل جزئیات زیر است:

  • نام کامل و آدرس رسمی گیرنده و فرستنده.
  • سفارش‌های خرید یا شماره‌های فاکتور که به فرستنده و گیرنده کمک می‌کند تا کالا را تحویل بگیرند.
  • تاریخ پیکاپ که به عنوان مرجع برای ردیابی بار عمل می‌کند.
  • جزئیات کالا از جمله تعداد واحد ارسال شده، وزن و ابعاد محصول، به همراه ماهیت محموله حمل شده، یعنی کالاهای خطرناک و غیره.
  • اگر کالا خطرناک باشد، وزارت حمل‌ونقل کالا را با نام مواد خطرناک برچسب‌گذاری می‌کند و در صورت‌حساب ذکر می‌شود که هنگام حمل از قوانین و الزامات ویژه پیروی کنید.
  • جزئیات بسته‌بندی مورداستفاده مانند جعبه، کارتن، قرص و غیره.
  • هرگونه یادداشت یا دستورالعمل ویژه برای حامل

چرا داشتن بارنامه مهم است؟

زیرا هر کسی که BOL دارد، مالک بار است. BOL به عنوان سند حقوقی مالکیت عمل می‌کند که به صاحب آن اجازه می‌دهد مالکیت محموله را ادعا کند. این بدان معنی است که پرکردن BOL به طور دقیق و کامل بسیار مهم است. BOL همچنین به عنوان یک قرارداد حمل‌ونقل عمل می‌کند و مسئولیت‌های متصدی حمل‌ونقل با طرف‌های درگیر در حمل‌ونقل محموله را شرح می‌دهد.

چرا داشتن بارنامه مهم است؟
چرا داشتن بارنامه مهم است؟

به‌طورکلی:

  • BOL یک رسید برای کالاهای ارسال شده است
  • BOLها گواهی قرارداد حمل بین صادرکننده و متصدی حمل‌ونقل است
  • BOL به عنوان سند مالکیت کالا عمل می‌کند

علاوه بر این، این را در نظر بگیرید: سالانه بیش از ۱۰۰۰۰ کانتینر حمل‌ونقل گم می‌شود.

صورت‌حساب الکترونیکی

به‌طورکلی با مدرنیزه شدن صنعت حمل‌ونقل، صورت‌حساب کاغذی به صورت‌حساب الکترونیکی مدرنیزه شد تا مشکلات پیش‌آمده در هنگام استفاده از صورت‌حساب کاغذی حل شود.

مزایای صورت‌حساب الکترونیکی

از آنجایی که هیچ کاغذی در کار نیست، باعث صرفه‌جویی در هزینه کاغذ و همچنین هزینه ارسال صورت‌حساب به مقصدی دیگر می‌شود. صورت‌حساب الکترونیکی را می‌توان با اتصال به اینترنت به صورت آنی به هر مقصدی ارسال کرد. در صورت نیاز به اصلاحات در قبض، می‌توان آن را به‌سرعت در مقایسه با سیستم کاغذی انجام داد.

مزایای صورت‌حساب الکترونیکی
مزایای صورت‌حساب الکترونیکی

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

شرکت بازرگانی وانیکس به عنوان بهترین شرکت بازرگانی واردات کالا، بعد از عقد قرارداد رسمی با مشتری یک چک تضمینی به قیمت خرید مشتری در اختیار وی قرار می­دهد، به این ترتیب هیچ‌گونه نگرانی در خصوص رسیدن کالا به دستتان وجود نخواهد داشت.

تیم مشاوران وانیکس، متشکل از افراد مجرب همراه و پشتیبان شما در امر واردات کالا از چین خواهند بود. مشاوران وانیکس به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخ­گویی به مشتریان هستند. هر گونه سؤالی که در حوزه واردات ذهن شما را به خود مشغول کرده است به‌راحتی با مشاوران وانیکس در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *