کالای خشک یا کالای معمولی چیست؟

امروزه موضوع تجارت این کالاها بیش از بیش در جهان مطرح هست .با بررسی‌هایی که در گمرک ایران صورت گرفته، می‌توان متوجه شد که واردات و صادرات مواد خشک در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

واردات کالای خشک

واردات مواد غذایی ، شامل طیف گسترده‌ای از اقلام غذایی می‌باشند که بخش اعظمی از آن مواد خشک هستند. ازجمله مواد خشکی که ایران وارد می‌کند، می‌توان به ذرت دامی، برنج، لوبیای سویا، جو، قطعات بی‌استخوان منجمد گاو و….اشاره کرد. برای محموله‌های وارداتی به ایران که ماهیت خوراکی و خشک دارند، ابتدا باید، مجوزهای لازم را از سازمان‌های مربوط و سازمان غذا و دارو اخذ کرد. از آنجایی‌که مواد غذایی اهمیت خاص و زیادی دارند، هرگونه اختلال  جزئی در نگهداری و انتقال و یا ترخیص، موجب فاسد شدن آن‌ها خواهد شد.

 

 

واردات کالای خشک

علاوه بر مواد غذایی ، لوازم‌آرایش هم از مواد خشک می‌باشد که ازقضا جزء کالاهای پر متقاضی است و سود زیادی برای صاحب کالا دارد. باتوجه‌به اینکه در کشور ما متقاضی این نوع از کالا زیاد است، پس واردات این محصول،  تجارتی موفق و پرسود به شمار می‌رود. ازجمله دیگر کالای خشک، می‌توان به قطعات یدکی خودرو و کامپیوتر اشاره کرد؛ به دلیل عدم نظارت دولت بر فروش آن‌ها، واردات این نوع کالا بسیار پرسود است.

واردات کالای خشک یا معمولی، از کدام کشورها صورت می‌گیرد؟

ترکیه
کشور ترکیه از قدیمی‌ترین همسایگان ایران است و روابط تجاری خوبی در حوزه‌های مختلف با کشور ما دارد.
امارات
قبل از واردات هرگونه کالایی از دبی، باید بازار ایران را بررسی کنیم و ببینیم که واردات چه نوع کالایی سودمند خواهد بود .یا با نگاهی دیگر ، باید دقت کنیم که چه نوع محصولاتی در ایران با کمبود روبه‌رو است.
امارات
کشور امارات در نزدیکی ایران قرار دارد، و این موضوع سبب شده واردات محصولات خشک برای تجار بسیار راحت شود .
امتیاز دیگری که دادوستد با امارات به دنبال دارد این است که کشور امارات تسهیلات ویژه‌ای به واردکنندگان ایرانی اختصاص داده.
گرجستان
کشور ایران حدود ۴۰میلیون دلار جنس از گرجستان وارد می‌کند.کالاهای وارداتی از کشور گرجستان شامل: چوب گرجستان به‌خصوص چوب راش، فرو منگنز، گردوی خشک شده و… است.

 

 

صادرات میوه‌های خشک


یکی از اصلی‌ترین کالاهای خشکی که ایران صادر می‌کند همین میوه‌های خشک است. باید بگوییم که کشور ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پسته، خرما، انجیر خشک و کشمش در جهان است و باتکیه‌بر این توان تولیدی، توانسته درزمینهٔ صادرات خشکبار و محصولات گفته شده به اروپا رقیب بزرگی برای سایر کشورهای تولیدکننده خشکبار باشد.

نکات مهمی که باید برای صادرات میوه خشک از ایران به مقاصد بین‌المللی رعایت شود:

صادرات میوه‌های خشک

اهمیت کیفیت خشکبار صادراتی

جهت اخذ مجوز صادرات خشکبار، باید کیفیتشان تأیید شود و جنس مرغوبی باشد.
برای همین‌ است که بر روی بسته‌بندی خشکبار صادراتی، حتماً باید نام کامل کشور مبدأ به طور دقیق نوشته شود؛ این نوع محصولات قطعاً باید استاندارد عمومی را  داشته باشند.
ازجمله مواردی که در صادرات خشکبار بررسی می‌شود و باید به آن توجه کرد:
میزان رطوبت ، اندازه ، رتبه و کیفیت، میزان و نوع مواد نگهدارنده، برچسب خشکبار صادراتی

 

 

اهمیت بسته‌بندی خشکبار در صادرات

علاوه بر کیفیت، برچسب زدن و نوع بسته‌بندی هم ازجمله موارد مهم و دارای اهمیت در صادرات خشکبار است .
اما بسته‌بندی اصولی و درست دارای چه ویژگی‌هایی است؟
بسته‌بندی صادراتی صحیح میوه خشک و آجیل باید تمام ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
توانایی حفاظت از ویژگی‌ها و کیفیت محصول
توانایی محافظت محصول در برابر آلودگی
حفظ و محافظت از بو، مزه، رنگ و …
البته باید ایمنی محصولات اندازه‌گیری و ثبت شده باشد و از عدم وجود مواد شیمیایی در غذا اطمینان حاصل شود.

روش‌های حمل کالای خشک برای واردات

واردات هوایی

یکی از مهم‌ترین روش‌های حمل بار است. این مدل از واردات مزایای زیادی دارد؛ برای نمونه امنیت بسیار بالا، سرعت زیاد انتقال بار و نیز دقت بالای حمل محموله‌های وارداتی

واردات دریایی
واردات دریایی ازجمله دیگر روش‌های حمل است که مناسب محموله‌هایی با حجم و وزن‌های بسیار زیاد می‌باشد.

واردات زمینی
واردات زمینی از گذشته در صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی و تجارت حائز اهمیت بوده و قدیمی‌ترین نوع حمل بار بین‌المللی است.

انواع روش واردات کالای معمولی

در ادامه قصد داریم تا درباره انواع روش واردات کالا معمولی یا کالای خشک مطالبی را به تفصیل بیان کنیم؟

واردات به‌صورت مستقیم

در این روش تمام مراحل اخذ مدارک و مجوزها برای واردات کالای خشک، توسط مشتری انجام می‌گیرد و محموله مستقیم و بدون وقفه به ایران وارد می‌شود. امروزه این روش از واردات به خاطر اعمال تحریم‌های مختلف درزمینهٔ تجارت، دشوار شده و توسط تعداد اندک و محدودی از کشورها به ایران انجام می‌شود.

واردات به‌صورت غیرمستقیم

بعد از اعمال تحریم‌های اقتصادی گسترده از سوی کشورهای صنعتی در اروپا و آمریکا، واردات کالا به ایران امری غیرممکن به‌حساب می‌آید در این روش واردات کالا با واسطه انجام می‌شود. مثلاً ترکیه از یک کشور اروپایی وارد کرده و ما بعداً از طریق او وارد می‌کنیم.

کشورهای واردکننده محصولات خشک ایرانی کدام‌ها هستند؟

ازجمله مهم‌ترین مقاصد محصولات خشک صادراتی ایران و خریداران کالاهای ایرانی می‌توان به کشورهای عراق، چین، امارات و افغانستان اشاره کرد. البته به جز کشورهای ذکرشده، کشورهای بسیاری خواهان محصولات و کالاهای خشک ایرانی هستند؛ ازجمله: ترکیه،گرجستان، پاکستان و جمهوری آذربایجان.

کشورهای واردکننده محصولات خشک ایرانی کدام‌ها هستند؟

مراحل ترخیص کالای خشک یا معمولی از گمرک

 ۱- اولین مرحله در ترخیص کالا ثبت اظهار در سامانه EPL است. باید اطلاعات مربوط به کالا در سیستم EPL به‌صورت آنلاین ثبت شود. بر اساس دستورالعمل و بیانیه‌ای که برای ترخیص کالاهای مختلف بیان شده، وجود اظهارنامه گمرکی و ثبت تمامی اطلاعات مربوط به کالا برای ثبت کردن سفارش و ترخیص کالا ضروری است.

 

 

 ۲- احراز هویت و مشخص‌کردن مسیر
در این قسمت دایره احراز هویت که بخش فنی گمرک است، اسناد و مدارک را بررسی کرده و اگر تأیید کند، یک شماره ثبت یا کوتاژ به شما اختصاص می‌دهد.
درواقع دریافت کوتاژ یعنی اظهارنامه واردات و صادرات کالای مدنظر شما با یک شماره اختصاصی و مخصوص ثبت و بعد مهر می‌شود.

۳-  کنترل و ارزیابی کالا
۴- دریافت مجوزهای لازم
۵-  تطبیق کالا توسط بازرس و بررسی تعرفه
۶-  صدور سند ترخیص و صندوق
۷- انبارداری و گرفتن اجازه بارگیری
پس از صادر شدن سند ترخیص کالا، وقتی که با بخش حمل‌ونقل تسویه انجام شد، مجوز بارگیری کالا از گمرک صادر شده و نیاز است که صاحب کالا هزینه انبارداری را پرداخت کند.
هزینه انبارداری در گمرکات مختلف، متفاوت بوده و بر اساس هزینه تخلیه و بارگیری، بیمه کالا، مدت‌زمان رسوب کالا در انبار و … تعیین می‌شود.
۸- خارج کردن کالا از گمرک

واردات کالای خشک یا معمولی با وانیکس

برای اینکه یک تجارت پرسود برای خودتان به ارمغان بیاورید ضروری است که با انواع کالاهای صادراتی و وارداتی آشنا باشید. در این مقاله از وانیکس سعی شد تا حدودی درباره یکی از کالاهای که درصد زیادی از تجارت را به خود اختصاص داده اطلاعاتی به شما داده شود. در صورت هرگونه ابهام می‌توانید با مشاوران حوزه تجاری ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *