منظور از فری تایم در حمل و نقل دریایی چیست؟

فری تایم در حمل و نقل دریایی

برای واردات کالا از چین و دبی بدون گمرک ، با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان با شرکت وانیکس تماس بگیرید – تلفن : ۰۲۱۸۸۸۵۲۰۱۳- ۰۹۱۹۴۷۰۶۰۳۵

بسیاری از افراد با این دو اصطلاح آشنایی ندارند و همین امر موجب سردرگمی و همچنین ضررهای بزرگ اقتصادی بسیاری به آنان شده است. در این مطلب قصد داریم این دو اصطلاح را شرح داده و توضیحاتی پیرامون آن برای شما بیان کنیم.

حق توقف کانتینر یا دموراژ چیست؟

نام دیگر حق توقف، دموراژ هست؛ دموراژ به زمانی گفته می‌شود که یک کانتینر بیشتر از مدت زمان مشخص شده در قرارداد بین صاحب بار و شرکت حمل و نقل دریایی، در اختیار صاحب بار بماند. در این شرایط صاحب بار وظیفه دارد به‌خاطر تأخیر و تایم مازاد هزینه‌ای به عنوان جریمه به شرکت حمل و نقل دریایی بپردازد.

 

 

به صورت ساده‌تر، به هزینه معطلی محصول در گمرک حق توقیف یا دموراژ گفته می‌شود. برای درک بهتر آن، بهتر است اکنون با اصطلاح «فری تایم» آشنا شویم. زمانی که قرارداد اجاره کانتینر جهت حمل و نقل دریایی بین صاحب بار و شرکت کشتیرانی منعقد می‌شود، زمان مشخصی به عنوان Free Time یا فری تایم در مبدأ بارگیری و Free Time در مقصد تخلیه، از طرف شرکت حمل و نقل کشتیرانی مشخص می‌شود.

حق توقف کانتینر یا دموراژ چیست؟

این تایم، نشان دهنده روزها و همچنین تعداد ساعت‌هایی است که صاحب بار قادر هست کانتینر را در اختیار خود داشته باشد. توجه داشته باشید که در صورت به وجود آمدن هرگونه تخلف از این زمان قرارداد، صاحب بار موظف است جریمه آن را پرداخت کند. جالب است بدانید که اصطلاح دموراژ، نخستین بار برای کرایه معطلی کشتی مورد استفاده قرار گرفت، اما به مرور زمان از این اصطلاح برای کانتینر نیز استفاده کردند. در مقابل دموراژ یا حق توقیف، دیسپچ قرار دارد. هنگامی از این اصطلاح استفاده می‌کنند که کانتینر پیش از موعد مشخص شده، اقدام به تخلیه بار کند.

منظور از فری تایم مبدا و فری تایم مقصد چیست؟

در ادامه این بخش از مطلب فری تایم در حمل و نقل دریایی می‌خواهیم شما را با مفهوم فری تایم مبدأ و فری تایم مقصد آشنا کنیم. به مدت زمانی که یک کانتینر خالی از منطقه برداشته می‌شود تا هنگامی که کانتینر پر به منطقه کانتینری تحویل داده می‌شود را فری تایم مبدأ می‌گویند.

منظور از فری تایم مبدا و فری تایم مقصد چیست؟

در مقابل از هنگامی که یک کانتینر پر از منطقه کانتینری برداشته شده تا هنگامی که کانتینر خالی به منطقه تحویل داده می‌شود را فری تایم مقصد می‌گویند. فری تایم می‌تواند ده، چهارده یا حتی بیست و یک روزه باشد.

علت هزینه دموراژ یا حق توقف

فری تایم در حمل و نقل دریایی با بررسی هزینه دموراژ ادامه می‌دهیم. برخی از بازرگانان و واردکنندگان نوپا، به خاطر عدم آگاهی در مورد هزینه‌های مربوط به تجارت، ضررهای زیادی متحمل شده و مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی می‌شوند.

عوامل بسیاری وجود دارد که موجب ایجاد این هزینه‌های اضافی می‌شود. به عنوان مثال یکی از آن عوامل، به وجود آمدن اختلاف میان شرکت حمل و نقل دریایی و صاحب بار است. یک عامل دیگر این است که امکان دارد صاحب بار برای ترخیص محموله خود از نظر مالی مشکلاتی داشته‌ باشد. ناآگاهی درمورد هزینه‌های معطلی در زمان ترخیص محموله همه مشکلات را چندین برابر می‌کند.

علت هزینه دموراژ یا حق توقف

همین طور اگر صاحب محصول، مجوزها و سندهای مربوط به ترخیص محصول را در تایم تعیین شده، دریافت نکرده باشد، مدت زمان انجام گیری پروسه ترخیص محصول بیشتر خواهد شد. همین طور اگر پلیس و بازرسی‌های مختلف تصمیم بگیرند محصولات موجود در کانتینرها را مورد بررسی قرار دهند، این پروسه طولانی‌تر می‌شود.

روش‌های کنترل هزینه حق توقف

می‌خواهیم ببینیم که چه روش‌هایی برای کنترل کردن هزینه حق توقیف وجود دارد. جهت کنترل هزینه‌های مرتبط با دموراژ یا جلوگیری کردن از جریمه شدن بخاطر تأخیر در تحویل دادن کانتینر، نیاز است به مواردی توجه داشته باشید. به عنوان مثال باید با توجه داشتن به نوع محصول، اگر فکر می‌کنید که تایم ترخیص محصول شما ممکن است با تأخیر مواجه شود، سعی کنید سرویس کانتینری را مورد استفاده قرار دهید تا Free Time بیشتری داشته باشد. همین طور در انجام واردات سعی کنید تمام شرایطی که در بارنامه گفته می‌شود را با دقت تمام مطالعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که هزینه یا تعرفه‌ای مازاد در آن گفته نشده است. پیش از رسیدن بار، پروسه ترخیص محصول را آغاز کنید تا در تایم خود صرفه‌جویی کرده باشید.

 

 

شیوه محاسبه هزینه‌ها در دموراژ

در این قسمت از مطلب فری تایم در حمل و نقل دریایی قصد داریم با شیوه محاسبه هزینه‌ها در دموراژ آشنا شویم. همه هزینه‌های دموراژ یا حق توقف کانتینر در قرارداد نوشته شده است. تمام این هزینه‌ها به طور روزشمار حساب می‌شوند و هزینه‌های تاخیر یا دیرکرد و جریمه‌های هر شرکت حمل و نقل دریایی در هر کشوری فرق می‌کند. البته با توجه به ابعاد مختلف کانتینرها، حجم حمل محصول و سایز، هزینه دیرکرد و همین‌طور اجاره آن‌ها متفاوت هست.

بنابراین در واردات، صادرات و حمل و نقل دریایی محصول، هزینه‌های مختلف و گاهی هزینه‌های اضافی وجود دارد. پیشنهاد ما به شما این است، درصورتی که قصد واردات و ترخیص محصول را دارید ولی اطلاعات کافی و تجربه لازم را برای انجام آن ندارید، حتما از افراد با تجربه، کاردان و متخصص کمک بگیرید.

سخن پایانی و فری تایم در حمل و نقل دریایی با وانیکس

در واردات کالا مقررات و مفاهیم بسیاری وجود دارد که دانستن و اطلاع داشتن از آن‌ها نیازمند کسب تجربه است. درصورتی که قصد واردات محصولی را دارید ولی تجربه و شناخت کافی درمورد قوانین واردات ندارید. شما قادر هستید از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک بگیرید.

شرکت وانیکس، یک شرکت وارداتی و بازرگانی مورد اعتماد است که تنها با گرفتن مبلغی، همه مراحل تشریفات گمرکی و همین طور ترخیص محصول شما را به انجام می‌رساند. با این کار شما دیگر نیازی به نگرانی درمورد هزینه‌های اضافی مانند دموراژ ندارید. شرکت وانیکس می‌تواند همه مراحل واردات محصول شما را بدون اینکه هزینه‌های اضافی به وجود بیاورد انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر