تاثیر دامپینگ اقتصادی در تجارت بین المللی چیست؟

البته لازم به یادآوری است، چالش‌هایی که در این مسیر پیش روی شماست اجتناب‌ناپذیر خواهد بود؛ بنابراین داشتن دانش و آگاهی کافی در این حوزه لازم و ضروری است.

دامپینگ چیست؟

dumping یا دامپینگ زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌های خارجی محصولات خود را با قیمت‌های غیر واقعی پایین (به قیمت کمتر از هزینه ساخت محصول و یا کمتر از قیمت آن در بازار داخلی) در بازارهای خارجی به فروش می‌رسانند و با این کار رقبای تجاری خود را از سر راه برمی‌دارند.

"<yoastmark

این کار می‌تواند به این دلیل نیز انجام شود که کشورها ملزم هستند به طور غیرمنصفانه برای صادرات محصولات خود یارانه پرداخت کنند. همچنین ممکن است شرکت‌ها بیش از حد نیاز محصول تولید کرده باشند و اکنون بخواهند محصولات را با قیمت‌های کاهش‌یافته در بازارهای دیگر بفروشند.

 

 

نمونه‌هایی از دامپینگ

با این روش، یک کشور محصول خود را در بازار خارجی با قیمتی کمتر از قیمتی که در داخل کشور  به فروش می‌رساند، عرضه می‌کند. حتی گاهی ممکن است قیمت کالای موردنظر را به کمتر از هزینه واقعی تولید برساند. به‌این‌ترتیب بعد از اینکه رقبا را از سر راه خود کنار زدند، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. به‌ عنوان ‌مثال، اگر فرانسه تایرهایی را با قیمتی کمتر از ارزش اصلی آن‌ها به ایالات متحده صادر کند، می‌تواند رقابت تولیدکنندگان تایر آمریکایی را دشوار کند. زمانی که این کشور رقابت تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان تایرهای آمریکا را حذف کرد، می‌تواند دوباره قیمت را افزایش دهد و بخشی از درآمد ازدست‌رفته را جبران کند.

"نمونه‌هایی

مثلا چین مدت‌هاست که به خاطر بهره‌گیری از شیوه‌های دامپینگ گسترده‌اش بدنام بوده است. طی چند دهه اخیر، این کشور به عنوان تولیدکننده کالاهای ارزان که در سراسر جهان عرضه می‌شوند، شهرت پیدا کرده است. نمونه‌هایی از اقدامات این کشور مربوط به بازارهای آفریقای جنوبی است. امروزه، چین میلیاردها دلار کالاهای dumping به آفریقای جنوبی صادر کرده است. به دلیل اینکه اقتصاد این کشور ماهیت شکننده‌ای دارد، این کشور در موقعیتی نیست که شهروندانش را از خرید کالاهای ارزان‌تر محروم کند.  dumping باعث شده است که نقش چین در اقتصاد آفریقای جنوبی برجسته شود. نفوذ چین به صنایع آفریقای جنوبی مانند معدن‌های این کشور گسترش یافت و در نتیجه شاهد صادرات بسیاری از مواد معدنی آفریقای جنوبی به چین برای پالایشگاه بودیم.

 

 

دامپینگ چگونه کار می‌کند؟

dumping با حذف رقبای خارجی از طریق کاهش مصنوعی قیمت یک محصول در بازارهای خارجی عمل می‌کند. این امر اغلب به عنوان یک تاکتیک نا عادلانه در نظر گرفته می‌شود که بازار را با محصولاتی با قیمت بسیار ارزان تسخیر و رقبا را یکی‌یکی از صف خارج می‌کند. سپس وقتی خیالتان از شکست رقبا راحت شد نوبت به آن می‌رسد که قیمت‌ها را افزایش دهید و به‌این‌ترتیب سرمایه ازدست‌رفته خود را جبران کنید و در نهایت به سوددهی برسید.

چرا دامپینگ چیز بدی است؟

دامپینگ شکلی از رقابت ناعادلانه است زیرا محصولات با قیمتی فروخته می‌شوند که به طور دقیق هزینه آنها را منعکس نمی‌کند. رقابت در این حالت بسیار دشوار است و در بدترین حالت می‌تواند منجر به تعطیلی شرکت‌ها و بیکاری کار کارگران شود.

اجتناب از دامپینگ

از طریق قراردادهای تجاری می‌توان از وقوع چنین سبکی جلوگیری نمود. اگر هر دو شریک تجاری به توافق پایبند باشند، می‌توانند منصفانه رقابت و از آن اجتناب کنند. متأسفانه اثبات نقض قوانین دشوار و اجرای آن پرهزینه است.

 

 

مزایا و معایب دامپینگ

مزایا:

  • سهم بازار را برای صنعت کشور افزایش می‌دهد: رهبران یک کشور می‌خواهند سهم خود را در بازار جهانی افزایش دهند یا ممکن است قصد ایجاد شغل داشته باشند. برای همین اغلب از این سبک تحت عنوان حمله‌ای به صنعت شرکای تجاری خود استفاده می‌کنند و امیدوار است که تولیدکنندگان آن کشور را از کار بیندازد.
  • به طور موقت قیمت‌ها را برای مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهد: همچنین یک مزیت موقتی برای مصرف‌کنندگان در کشور مقصد به وجود می‌آورد و آن کاهش قیمت‌ها و در نتیجه بالارفتن قدرت خرید آن‌هاست. تا زمانی که یارانه ادامه دارد، قیمت‌های کمتری برای آن کالا می‌پردازند.

معایب:

  • نگهداری دامپینگ یا dumping برای یک کشور گران است: مشکل این است که نگه‌داشتن آن برای یک کشور گران تمام می‌شود. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا کالاهای ارزان‌قیمت صادر شوند و رقبا از دور خارج شوند. در همین حال، هزینه یارانه کالاها می‌تواند بر بدهی کشور صادرکننده بیفزاید.
  • کشور هدف می‌تواند تلافی کند و جنگ تجاری ایجاد کند: دومین ضرر، انتقام‌جویی توسط شریک تجاری است. کشورها ممکن است محدودیت‌ها و تعرفه‌هایی را برای مقابله با این نوع تجارت اعمال کنند. این می‌تواند به یک جنگ تجاری منجر شود.
  • انتقاد سازمان تجارت جهانی و اتحادیه اروپا: سومین ضرر آن، امکان سرزنش توسط سازمان‌های تجاری بین‌المللی است. این سازمان‌ها شامل سازمان تجارت جهانی و اتحادیه اروپا است. سرزنش یک عدم تأیید رسمی از سوی کشورهای عضو است و می‌تواند بر روابط تجاری با آن کشورها تأثیر بگذارد.

واردات به بهینه‌ترین شیوه با وانیکس

ورود به دنیای واردات و صادرات کالاها ما را درگیر چالش‌‌های بسیاری می‌‌کند. برای موفقیت در این حوزه داشتن دانش و تجربه بالا حرف اول را می‌‌زند؛ بنابراین داشتن یک مشاور آگاه و باتجربه در کنار خود، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اینجاست که مراجعه به یک شرکت بازرگانی واسطه که قابل‌اعتماد هم باشد بسیار ضروری است.

واردات به بهینه‌ترین شیوه با وانیکس
واردات به بهینه‌ترین شیوه با وانیکس

شرکت بازرگانی وانیکس با دارابودن افراد مجرب به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما در حوزه واردات و صادرات کالا است. این مجموعه با به کارگیری روش‌های به صرفه و بهینه برای واردات سالم و کم هزینه به صاحبان مشاغل کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *