بارنامه تمیز چیست؟

درواقع این نوع بارنامه نشان می‌دهد کالای دریافتی در کشتی سالم و بدون هیچ‌گونه آسیب و نقصی است. قبل از اینکه متصدیان حمل بار بتوانند این بارنامه را صادر کنند، باید یک بازرسی کامل از کالاهای موجود در کشتی انجام شود تا آسیب یا ضرری که ممکن است رخ داده باشد، شناسایی شود. در این مقاله به توضیح کامل بارنامه تمیز یا Clean BOL و کاربرد آن می‌پردازیم.

 

 

بارنامه چیست؟

بارنامه یک سند رسمی بین حامل و فرستنده کالا است، این سند همچنین می‌تواند به‌عنوان مدرکی برای تحویل کالا به مکان مورد توافق عمل کند. بارنامه حاوی اطلاعات زیر است:
نوع محصول در حال ارسال
کیفیت و کمیت محصولات
مقصد از پیش تعیین شده

بارنامه چیست؟
بارنامه چیست؟

بارنامه تمیز یا Clean BOL چیست؟

Clean BOL، مالکیت کالاهای در حال حمل‌ونقل در تجارت بین‌المللی را تأیید می‌کند. این بارنامه توسط حامل کالا به‌عنوان رسید برای صادرکننده کالا صادر می‌شود. توسط واردکننده به همراه سایر اسناد حمل‌ونقل برای ادعای مالکیت در مقصد نهایی ارائه می‌شود. Clean BOL توسط حامل صادر می‌شود تا تأیید کند که هیچ آسیب ظاهری یا نقص بسته‌بندی در حمل‌ونقل وجود ندارد و کالاها گم نشده‌اند. عدم وجود Clean BOL پذیرش کالا توسط واردکنندگان را متوقف می‌کند؛ زیرا نشان‌دهنده این است که ضرر، نقص یا آسیب به کالا وارد شده است.

 

 

تعریف عمیق‌تر

بارنامه تمیز سندی است که توسط متصدی حمل‌ونقل برای اعلام عدم خسارت یا مفقود شدن کالا صادر می‌شود. قبض در زمان بارگیری کالا برای صادرکننده صادر می‌شود. در برخی موارد، پس از سوارشدن کالا در کشتی نیز می‌توان آن را صادر کرد. این بارنامه یک سند حمل‌ونقل مهم است. این نوع یکی از اشکال بارنامه دریایی است که در کشتیرانی بین‌المللی از طریق آب استفاده می‌شود. سپس به بخش مهمی از اسناد حمل‌ونقل مانند فاکتورها، اعتبار اسنادی و غیره تبدیل می‌شود تا واردکننده بتواند ادعای مالکیت در مقصد را داشته باشد.

بارنامه تمیز چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که دو طرف در یک قرارداد بین‌المللی بر سر شرایط مختلف توافق می‌کنند، می‌توانند در مورد Clean BOL نیز تصمیم بگیرند. صادرکننده کالا را برای حمل‌ونقل آماده می‌کند، سپس این اقلام را به شرکت حمل‌کننده تحویل می‌دهد. اگر صادرکننده نیاز به Clean BOl داشته باشد؛ حمل‌کننده، کالا را بازرسی می‌کند. شرکت حمل‌ونقل کالاها را از نظر هرگونه آسیب ظاهری، کیفیت و کمیت کالا همان‌طور که در فرم سفارش توضیح داده شده است بررسی می‌کند. هنگامی که حامل کالا را بررسی کرد، باید تصمیم بگیرد که Clean BOLصادر کند یا خیر. پس از آن که Clean BOL صادر شد، صادرکننده می‌تواند یک نسخه اصلی را برای شخص واردکننده ارسال کند. واردکننده می‌تواند از نسخه اصلی برای ادعای مالکیت این کالاها استفاده نماید.

 

 

بارنامه تمیز چگونه کار می‌کند؟
بارنامه تمیز چگونه کار می‌کند؟

بانک واردکننده نیز از طریق بارنامه انتقال کالا را طبق شرایط مندرج در اعتبار اسنادی تضمین می‌کند. این بارنامه یک سند برای واردکننده است، به ویژه در قراردادهای تجاری بین‌المللی بین دو شریک جدید. واردکننده نمی‌تواند قبل از دریافت کالای بسته‌بندی‌ شده از کیفیت و کمیت آن اطمینان حاصل کند. از این رو، شرکت‌های کشتیرانی با صدور این نوع بارنامه شرایط را برای هر دو طرف قرارداد تسهیل می‌کنند.

ملاحظات ویژه در خصوص Clean BOL

شرکت حمل‌ونقل ممکن است یک بارنامه نادرست یا کثیف صادر کند که در صورت وجود هرگونه آسیب یا گم‌شدن محموله صادر می‌شود. در برخی موارد، واردکننده ممکن است در صورت صدور بارنامه نادرست یا کثیف، از پذیرش محموله خودداری کند. این روزها بیشتر بارنامه‌ها برای شفاف‌سازی بیشتر و اهداف امنیتی صادر می‌شوند.

مزایای Clean BOL

بارنامه یک سند مهم در تجارت بین‌المللی است و به طور قانونی شرکت حمل‌ونقل و فرستنده را در یک قرارداد متعهد می‌کند. همچنین امنیت صادرکننده کالا و واردکننده کالا را تأمین می‌کند. یک بارنامه تمیز، حمل‌ونقل کالا را به صورت ایمن و به دور از هرگونه آسیب فیزیکی تضمین می‌کند. از گم‌شدن یا آسیب‌دیدن کالای ارسالی جلوگیری می‌کند. همچنین باعث افزایش اعتماد بین واردکننده و صادرکننده، به‌ویژه در یک قرارداد تجاری جدید می‌شود. همچنین تحویل کالا به گیرنده مناسب در مقصد مناسب را تضمین می‌کند.

معایب Clean BOL

صدور و اجرای بارنامه پاک می‌تواند برای همه طرفین با محدودیت‌هایی همراه باشد. اگر “بارنامه تمیز” صادر نشده باشد، بانک ممکن است از انتقال وجه یا تحویل LC اصلی برای واردات خودداری کند. اگر شرکت حمل‌ونقل نتواند کالاهای بسته‌بندی ‌شده را به طور کامل بررسی کند، ممکن است در معرض خطر قرار گیرد. کالاهای بسته‌بندی‌ شده ممکن است در طول دوره‌های حمل‌ونقل طولانی معیوب شوند.

معایب Clean BOL
معایب Clean BOL

سخن پایانی

بارنامه تمیز امنیت حمل‌ونقل کالاها را برای بازرگانان فراهم می‌کند. این بارنامه زمانی صادر می‌شود که حامل اطمینان حاصل کند که کالا در شرایط فیزیکی مناسب و تعداد درست دریافت شده است. برای درک بهتر کاربرد این نوع بارنامه و نحوه صدور آن بهتر است با یک شرکت واسطه بازرگانی مشورت نمایید.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

یکی از بهترین راه‌ها برای آسان کردن پیچیدگی‌ها و مراحل مسیر واردات و صادرات کالا استفاده از خدمات یک شرکت واسطه باتجربه است. شرکت بازرگانی وانیکس با تیم مشاوران متخصص و مجرب خود آماده پاسخگویی به سؤالات شما در حوزه واردات و صادرات است. مشاوران این شرکت به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز هستند. امروزه یکی از دغدغه¬های اصلی مشتریان پیداکردن یک شرکت واسطه معتبر است تا بتوانند به آن اعتماد کنند. شرکت بازرگانی وانیکس به عنوان بهترین شرکت بازرگانی واردات کالا، بعد از عقد قرارداد رسمی با مشتری یک چک تضمینی به قیمت خرید مشتری در اختیار وی قرار می¬دهد، به‌این‌ترتیب هیچ‌گونه نگرانی در خصوص رسیدن کالا به دستتان وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *