اهداف چین در افغانستان

البته این کشور استعمارگران زیادی را تا بحال تجربه کرده. بطور مثال کشور آمریکا به مدت ۲ دهه به بهانه مبارزه با تروریسم جهانی نیروهای نظامی خود را وارد آنجا کرد و تقریبا بخش بسیار زیادی از منابع افغانستان را بع تاراج برد. قبل تر از آن هم جماهیر شوروی با اشغال کشور افغنستان و به تاراج بردن منابع آن زخم دیگری به اقتصاد این کشور وارد کرده بود. جالب آن است که با دزدیدن چند دهه از منابع این کشور هنوز غنی و پر از ثروت است. اهداف چین در افغانستان پیچیدگی های خاص خود را دارد که در ایم مقاله به آن می‌پردازیم. البته باید در نظر داشت که اهداف چین در افغانستان نسبت به ایالات متحده و جماهیر شوروی شرایط بهتری دارد. درست است که مبالغ کمی بابت این حجم از منابع پرداخت می‌کند ولی حداقل با وارد کردن نیروهای نظامی و کشتار ملت این کشور کار خود را پیش نمیبرد. با تمام این تفاسیر، توسعه معادن مختلف در افغانستان و میدان‌های نفتی به هیچ وجه پیشرفت نکرد. که البته این خود باعث نا امیدی ملت و دولت کشور افغانستان شد. کشور چین به صورت انحصاری این قراردادهای مهم را به دست آورده و زمان می‌خواهد تا افغانستان برای انجام عملیات اقتصادی خود شرایط داخلیش با ثبات تر شود. در ادامه با موضوع اهداف چین در افغانستان با ما همراه باشید.

 

 

دوران اجرایی شدن قراردادهای چین در افغانستان

فعالان اقتصادی مطرح در سطح بین الملل معتقدند که اگر کشور چین سرمایه گذاری هوشمندانه ای در کشور افغانستان انجام دهد برای هر طرف معامله سودمند خواهد بود. لازم به ذکر است که، با این حال، کابل باید از شرایط مالی کاملا آگاه باشد. کشور چین تمایل دارد پس از ارائه وام هایی با نرخ بهره بسیار بالا که کشور میزبان بعضا به صورت پیش فرض از آنها وام می‌گیرد، به دنبال سهام خود در آن کشور باشد. اجرایی شدن قراردادهای چینی در افغانستان منوط به آرامش در این کشور می‌باشد. چرا که اگر شرکت های چینی تجهیزات سنگین و سرمایه های خود را جهت استخراج معادن وارد این کشور کنند و مورد حمله گروهک و یا اشخاص قرار بگیرند عملا با شکست و ضرر بسیار سنگینی روبرو خواهند شد.

دوران اجرایی شدن قراردادهای چین در افغانستان

در مجموع عکس العمل کشور چین در رابطه با خروج نیروهای نظامی به خصوص آمریکا از افغانستان پیچیده و گیج کننده است. در کوتاه‌مدت، چین نگران است که کشور افغانستان در نبود نیروهای نظامی ایالات متحده دچار هرج‌ومرج فراوان شود و به پایگاهی برای پرورش تروریست ها در دنیا تبدیل شود. ولی در بلند مدت، رهبران چینی، عمیقا نسبت به اهداف ایالات متحده حس خوبی ندارند و معتقدند که ایالات متحده نفوذ خود را در کشور افغانستان حفظ و از آن برای پیشبرد منافع خصمانه خود در منطقه استفاده خواهند کرد. اضافه بر این، چین هراس دارد که ایالات متحده آمریکا، پس از آن‌ که به حضور نظامی ۲۰ ساله خود در افغانستان پایان بدهد، از این کشور برای ضربه زدن به جایگاه منطقه‌ای چین و منافع کلیدی رهبران چین استفاده کند.

 

 

افغانستان و چین در دوران پسا آمریکا

رهبران چین نیز در عین حال ضمن حفظ یک موضع بی طرفانه در سطح بین‌الملل، نگاه خاصی را به کنار زدن سایر عوامل قدرتی در کشور افغانستان با هدف مقابله با تهدیدها و نیز ایجاد فرصت‌های نو دارد، ولی پکن به خوبی به این واقعیت واقف است که این رویه هزینه‌های هنگفتی در پیش دارد.  بر این اساس، با در نظرداشت شرایط پیرامونی چین، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که این کشور به وضعیت افغانستان که تحت کنترل طالبان به عنوان یک تکه از معمای منطقه‌ای آسیایی می‌نگرد، که نقش آن در از بین بردن سرمایه گذاری‌های اقتصادی کشور چین که یک بخش عمده آن از ناحیه آسیای مرکزی گذر می‌کند و امنیت افغانستان، بر آن تاثیر بی چون چرایی دارد، خیلی هم خوش بین نیست.

افغانستان و چین در دوران پسا آمریکا

از طرف دیگر، چون وضعیت پیرامونی کشور چین چه در مسئله دریایی و چه خشکی، به یکی از مسائل مهم این کشور برای آسیب‌پذیری در مقابل عوامل غرب و رقبای سنتی تبدیل شده، ایجاد و بزرگتر شدن چالشها و معضل در مرز این کشور با کشور افغانستتان به معنای ایجاد مشکلات تازه برای سرزمین چین امروزی است.

 

 

عقد قرارداد شرکت ملی نفت چین با افغانستان

رهبران جدید افغانستان اواخر سال گذشته میلادی قرارداد جدیدی با شرکت ملی نفت چین (CNPC) برای توسعه و پیشبرد بلوک‌های نفتی در حوزه آمو دریا در طرف شمال افغانستان امضا کرد. که پیش بینی می شود این قرارداد ظرف ۲ دهه آینده میلیاردها دلار ثروت برای این کشور به ارمغان می‌آورد.

ارزش نفتی که بصورت سالیانه در کشور افغانستان به مصرف می‌رسد، به صورت کلی ۳/۵ میلیارد دلار آمریکا است و  بیشترین کالای وارداتی در این کشور به شمار می‌رود. که البته با توسعه و پیشرفت حوزه نفتی آمو دریا، افغانستان در مسئله تامین انرژی کاملا خود کفا می شود و وابستگی آن به واردات سوخت های فسیلی حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

عقد قرارداد شرکت ملی نفت چین با افغانستان

قرارداد انجام شده با شرکت ملی نفت چین از نفت تولید شده از حوزه آمودریا در مرحله اول از نفت استخراج شده پانزده در صد آن به دولت افغانستان تعلق می‌گیرد، ولی پس از ارزیابی و جبران مصارف اکتشاف و استخراج نفت، هفتاد درصد سهم دولت افغانستان و سی درصد مانده سهم شرکت ملی نفت چین خواهد بود.

 

 

واردات انواع کالا از چین با وانیکس

شما تاجران و بازرگانان ایرانی می‌توانید کالای مورد احتیاج خود را از طریق شرکت‌های مورد اعتماد که در کشور چین دارای دفتر معتبر و انبار هستند وارد کنید. شما می‌توانید به وسیله شرکت وانیکس واردات را به خودیه خود انجام دهید. شرکت بازرگانی وانیکس ارائه دهنده خدمات وارداتی از صفر تا صد می‌باشد. شما می‌توانید واردات خود را از ۲ کشور چین و دبی انجام دهید. واردات کالای مورد نظر به وسیله شرکت بازرگانی وانیکس دارای ضمانت صد در صدی کالا می‌باشد. به این صورت که شما در زمان بستن قرارداد واردات هر کالایی با شرکت تجاری و بازرگانی وانیکس، چک ضمانت به اندازه ارزش کالای وارداتی خود دریافت کنید.

درباره وانیکس

شرکت حمل و نقل بین المللی شهریار سازان سرمستان با نام تجاری وانیکس فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ با هدف تسهیل فرآیند واردات آغاز نمود. شرکت وانیکس از انتخاب تامین کننده و خرید کالا برای شما در کشورهای چین امارت و هند سپس حمل و نقل آن از کشور انتخابی و تحویل کالا درب انبار در کنار شما می باشد و به سرتاسر ایران نیز خدمات می دهد. تفاوت کار با وانیکس این است که این شرکت بازرگانی برای گارانتی به مشتریان خود چک تضمین می هد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *