انواع کانتینرها و گنجایش و حمل و نقل هرکدام

انواع کانتینرها

به‌این‌ترتیب، بسته به نوع محصولاتی که قرار است حمل شود یا خدمات ویژه موردنیاز آنها، واحدهای کانتینری ممکن است از نظر ابعاد، ساختار، مواد، ساخت‌وساز و غیره متفاوت باشند. در این مقاله قصد داریم درباره انواع کانتینرها و گنجایش و حمل و نقل هرکدام صحبت کنیم.

 

 

کانتینرها بر اساس چه معیارهایی دسته‌بندی می‌شوند؟

کانتینرها را بر اساس معیارهای زیر دسته‌بندی می‌کنند:

  • اندازه و وزن بار
  • ماهیت جامد یا مایع محموله
  • درجه استاندارد بودن محموله
  • نوع جرثقیل و پخش‌کننده موردنیاز برای آن محموله

کانتینرها بر اساس چه معیارهایی دسته‌بندی می‌شوند؟

انواع کانتینرها

برخی از رایج‌ترین انواع کانتینرهای حمل و نقل که امروزه مورداستفاده قرار می‌گیرند در زیر ذکر شده‌اند:

  • کانتینرهای نگهداری خشک
  • کانتینرهای قفسه تخت
  • کانتینرهای بدون سقف
  • کانتینرهای نگهداری از کنار باز
  • کانتینرهای ISO یخچال‌دار
  • تانک ISO
  • کانتینرهای نیم قد
  • کانتینرهای نگهداری کالاهای خاص
  • کانتینرهای تونلی
  • کانتینرهای دو درب
  • کانتینرهای رولی ذخیره بار
  • کانتینرهای حمل خودرو

 

 

  1. کانتینرهای نگهداری خشک

کانتینرهای ذخیره خشک رایج‌ترین کانتینرهای مورد استفاده در صنعت حمل‌ونقل هستند. این کانتینرها در طول‌های ۲۰، ۴۰ و ۴۵ فوت وجود دارند و برای حمل کالاهای خشک طراحی شده‌اند. این کانتینرها امکان کنترل دما را ندارند، بنابراین برای جابه‌جایی مواد غذایی یا مواد شیمیایی که نیاز به یخچال دارند مناسب نیستند. حدود هفده میلیون کانتینر در جهان وجود دارد و بخش بزرگی از محموله‌های بین‌المللی تولید شده توسط تجارت بین‌المللی در کانتینرهای حمل‌ونقل حمل می‌شود. اختراع آنها سهم عمده‌ای در جهانی‌شدن تجارت در نیمه دوم قرن بیستم داشت و به طور چشمگیری هزینه حمل‌ونقل کالا و در نتیجه تجارت از راه دور را کاهش داد.

  1. کانتینرهای قفسه تخت

یک کانتینر قفسه‌ای مسطح رویه ندارد و فقط دو طرف دارد. این باعث می‌شود که بارهای سنگین قفسه را از بالا یا از کناره تنظیم کنند. بیشتر کانتینرهای قفسه‌ای مسطح ۲۰ یا ۴۰ فوت طول دارند و برای استحکام و دوام از فولاد ساخته شده‌اند. برخی از کانتینرهای قفسه تخت قابل جمع‌شدن هستند و برخی دارای دیوارهای اضافی هستند که می‌توانند به قاب وصل شوند.

 

 

  1. کانتینرهای بدون سقف

این نوع ظروف اساساً از نوع کانتینرهای ذخیره‌سازی خشک، اما بدون رویه است. این امکان بارگیری آسان محموله‌های فله را فراهم می‌کند. یک ساختار سقف پلاستیکی وجود دارد که می‌توان آن را با طناب روی ظرف محکم کرد و محموله را در برابر باران محافظت نمود.

  1. کانتینرهای نگهداری از کنار باز

کانتینرهای کنار باز دارای یک ضلع بلند هستند که می‌تواند کاملاً باز شود. این کانتینر برای حمل‌ونقل محموله‌های بسیار بزرگ، مفید است. درب‌های جانبی باز می‌شود، اما همچنان می‌توان آن‌ها را برای محافظت از کالاهای داخل محکم بست.

  1. ظروف ISO یخچال‌دار

کانتینر یخچالی برای حمل‌ونقل محموله‌های حساس به دما استفاده می‌شود. درحالی‌که این کانتینر دارای یک واحد تبرید یکپارچه است، اما به یک نیروی خارجی، یعنی برق در یک سایت مستقر در زمین، یک کشتی کانتینری یا در اسکله متکی هستند. هنگامی که از طریق جاده بر روی یک تریلر یا واگن راه‌آهن حمل می‌شوند، می‌توانند از ژنراتورهای دیزلی که در سفرهای جاده‌ای به کانتینر متصل می‌شوند، تغذیه شوند. کانتینرهای یخچالی قادر به کنترل دمای ۶۵- تا ۴۰ درجه سانتیگراد هستند.

  1. تانک ISO

این نوع کانتینرها برای نگهداری مایعات طراحی شده‌اند. آنها را معمولاً از مواد ضدخوردگی می‌سازند زیرا از این نوع کانتینرها برای حمل مواد شیمیایی استفاده می‌گردد. این مخازن همچنین ممکن است برای نگهداری کالاهای خشک مانند شکر استفاده شوند، اما اغلب آنها منحصراً برای مایعات استفاده می‌شوند.

  1. کانتینرهای نیم قد

این ظروف بیشتر از فولاد ساخته شده‌اند و ارتفاع این ظروف نصف کانتینرهای با اندازه کامل است. این کانتینرها به طور ویژه برای حمل زغال‌سنگ، سنگ و غیره که نیاز به بارگیری و تخلیه آسان دارند استفاده می‌شود. این نوع کانتینرها بیشتر برای محموله‌های فله‌ای استفاده می‌شوند.

  1. کانتینرهای نگهداری کالاهای خاص

این کانتینرها را می‌توان تقریباً در هر شکل یا ابعادی ساخت. از آنها برای حمل اقلامی استفاده می‌شود که نیاز به ساخت کانتینر سفارشی دارند. اکثر شرکت‌های حمل‌ونقل تاحدامکان از استفاده از کانتینرهای مخصوص خودداری می‌کنند زیرا ساخت و حمل‌ونقل آنها هزینه بر است. بااین‌حال، وجود این کانتینرها برای حمل‌ونقل بارهای خاص ضروری است.

  1. کانتینرهای تونلی

واحدهای نگهداری کانتینر دارای درهایی در دو سر کانتینر هستند که در بارگیری و تخلیه سریع مواد بسیار مفید هستند.

  1. کانتینرهای دو درب

اینها نوعی کانتینر هستند که با درهای دوتایی ارائه می‌شوند و فضای وسیع‌تری برای بارگیری و تخلیه مواد ایجاد می‌کنند. این کانتینرها برای حمل مصالح ساختمانی شامل فولاد، آهن و غیره در اندازه‌های استاندارد ۲۰ فوت و ۴۰ فوت مناسب است.

  1. کانتینرهای رولی ذخیره بار

کانتینر رولی یکی از واحدهای کانتینری تخصصی است که به‌منظور حمل مجموعه یا پشته مواد ساخته شده است. آنها از شبکه سیمی ضخیم و مستحکم به همراه غلتک‌هایی ساخته شده‌اند که حرکت آسان آنها را امکان‌پذیر می‌کند.

  1. کانتینرهای حمل خودرو

این کانتینرها مخصوص برای حمل‌ونقل اتومبیل در فواصل طولانی ساخته شده‌اند. آنها دارای کناره‌های جمع‌شونده هستند که به خودرو کمک می‌کند تا به‌خوبی در داخل کانتینر قرار گیرد بدون اینکه آسیب ببیند.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

صادرات و واردات برای توسعه و رشد اقتصاد ملی مهم است؛ زیرا همه کشورها منابع و مهارت‌های لازم برای تولید کالاها و خدمات خاص را ندارند. یکی از بخش‌های مهم واردات و صادرات حمل‌ونقل کالاها است. انتخاب روش حمل مناسب و انتخاب کانتینر متناسب با نوع محموله موردنظر بسیار حائز اهمیت است.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

شرکت بازرگانی وانیکس با تیم مشاوران متخصص و مجرب خود آماده پاسخگویی به سؤالات شما در حوزه واردات و صادرات است. مشاوران این شرکت به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز هستند.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم انواع کانتینرها و گنجایش و حمل و نقل هرکدام را با زبانی ساده برایتان شرح دهیم. انتخاب کانتینر متناسب با نوع محموله موردنظر بسیار اهمیت دارد زیرا کالاها را از هرگونه خطر احتمالی مصون نگه می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر