منظور از ارزش سیف یا CIF در گمرک چیست؟

یکی از روش‌هایی که موجب بهتر پیش رفتن معامله‌های بین‌الملی می‌شود، اینکوترمز CIF یا سیف است. ممکن است برای شما سوال شود که منظور از ارزش سیف یا CIF در گمرک چیست؟ چه وظایفی بر عهده شخص فروشنده و شخص خریدار است؟ در ادامه این مطلب ارزش سیف در گمرک و سپس وظایف شخص فروشنده و شخص خریدار را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

 

ارزش سیف یا CIF چیست؟

CIF در واقع مخفف COST INSURANCE FREIGHT بوده که به معنای هزینه‌های مرتبط با بیمه و همین‌طور حمل و نقل کالا است، گاهی اوقات به آن C&F نیز می‌گویند. ارزش سیف یا CIF بیشتر در صنعت حمل و نقل کاربرد دارد، اما به صورت گسترده آن را در گمرک‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. در هنگام انتقال بار از کشور مبدا به مقصد مورد نظر هزینه‌های گوناگونی وجود دارد که نیاز است شخص فروشنده یا شخص خریدار آن هزینه‌ها را بپردازند.در ادامه یک‌سری روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم که مسئولیت و وظیفه هر یک از دو شخص خریدار و فروشنده در قبال منتقل کردن بارها را مشخص می‌کند. CIF یا سیف یکی از این روش‌ها است، یعنی تحویل دادن محصول بر روی عرشه‌ی کشتی که در این روش همه هزینه‌های مرتبط با عقد قرارداد و همین‌طور بیمه توسط شخص فروشنده پرداخت می‌شود.شخص فروشنده همچنین موظف است محصول را به یکی از نزدیک ترین بنادر منتقل کرده و سپس بار را به مقصد مورد نظر شخص خریدار ارسال کند. همین‌طور علاوه بر هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل، هزینه بیمه بار‌ها را نیز باید بپردازد. در برخی از موارد ممکن است شخص خریدار در هنگام حمل و نقل، بیمه مازاد را برای محصولات خود درخواست کند و از شخص فروشنده این توقع را دارد که بنا به درخواستش بیمه مازاد برای محصولات را بپردازد.اگر با شخص فروشنده در این باره به توافق برسد این امر حتما باید در قرار‌داد خرید گفته شود. شخص فروشنده موظف است بیمه محصولات را پرداخت کند، در غیر این صورت شخص خریدار باید همه هزینه‌های مرتبط با بیمه مازاد را بپردازد و این امر نیز نیاز است در قرارداد گفته شود.

معنی ارزش سیف یا CIF

در این بخش فرمولی که با استفاده از آن ارزش سیف یا CIF را تعیین می‌کنند برای شما بیان می‌کنیم.

قیمت = بارنامه + حمل و نقل بار تا مقصد مورد نظر + هزینه‌های مرتبط با گمرک + هزینه‌های مرتبط با بندر + هزینه‌های مرتبط با بیمه + ارزش CIF یا سیف محصول + THC + هزینه‌های مرتبط با شرکت حمل دریایی

 

 

مزیت‌های حمل و نقل به روش CIF یا سیف

در این بخش از مطلب ارزش سیف یا CIF در گمرک قصد داریم مزیت‌های مرتبط با مورد استفاده قرار دادن این روش را برای شما بیان کنیم. انجام معامله‌های بین الملی بدون انجام تحقیقات و بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می‌تواند فوق‌العاده‌ خطرناک و زیان‌آور باشد.به همین خاطر یکی از الزامات است که در مورد حمل و نقل بار و همین‌طور روش‌های گوناگون انجام این کار یه خوبی تحقیق کرده و اطلاعات جمع‌آوری کنید تا از هرگونه ضرر و مشکل دور بمانید.

مزیت‌های حمل و نقل به روش CIF یا سیف

مزیت‌های مرتبط با حمل بار با روش CIF بسیار زیاد هستند. به عنوان مثال در این روش سودآوری برای شخص فروشنده به مراتب بیشتر بوده؛ زیرا شرکت شخص فروشنده قادر است مبالغی را تنها به عنوان ارائه خدمات از شخص خریدار دریافت کند و شخص خریدار با پرداخت کردن این مبالغ دیگر هیچ نگرانی بابت دردسرهای قرار داد و حمل بار ندارد و به آسودگی محصول خود را در یکی از بنادر مورد نظر تحویل می‌گیرد. یکی دیگر از مزیت‌های بسیار عالی مورد استفاده قرار دادن این روش به صرفه بودن قیمت واردات محصول است؛ به ویژه اگر شخص فروشنده تصمیم داشته باشد محصول را با روش FCL (درواقع روش FCL روشی بوده که در آن جهت حمل و نقل محصول تمام کشتی را برای خود اجاره می‌کنند) منتقل کند؛ زیرا این روش بسیار برای واردات محصول روش مناسبی است.

 

 

وظایف شخص فروشنده و شخص خریدار در روش CIF یا سیف

در ادامه مطلب ارزش سیف یا CIF در گمرک قصد داریم وظایف شخص فروشنده و شخص خریدار را در روش CIF یا سیف برای شما بیان کنیم. در روش CIF وظیفه‌ی شخص خریدار، پرداخت کردن به موقع هزینه‌های گفته شده در قرارداد بین طرفین است. اما شخص فروشنده وظایف بسیار بیشتری نسبت به شخص خریدار دارد. موارد گفته شده در زیر برخی از وظایف شخص فروشنده را بیان می‌کنند:

  • تهیه کردن مدارک مشخصات بار
  • تهیه کردن مدارک مرتبط با قرار‌داد شرکت بیمه
  • تهیه کردن مدارک مرتبط با قرار داد شرکت حمل و نقل

و همه مواردی که در قرارداد گفته شده است. همین‌طور در صورتی که معادل مدارک الکترونیکی از نظر دو طرف قرار‌داد کاملا مورد قبول باشد، این امکان وجود دارد که آن‌ها را جایگزین تمام مدارک فیزیکی کرد.

سخن پایانی و خدماتی که می‌توانید از وانیکس دریافت کنید

ما سعی کردیم در مطلب ارزش سیف یا CIF در گمرک، مفهوم این ارزش را برای شما شرح داده و مزیت‌های طلایی آن را برای شما بیان کنیم. همچنین وظایف شخص فروشنده و خریدار را نیز برای شما گفتیم. امیدواریم که ای مطلب برای شما بسیار مفید واقع شده باشد.

سخن پایانی و خدماتی که می‌توانید از وانیکس دریافت کنید

در نهایت اگر به تازگی تجارت بین‌الملی را آغاز کرده‌اید، باید همه روش‌های گوناگون حمل و نقل محصول را به‌طور کامل یاد بگیرید و سپس با توجه داشتن به شرایط فعلی و همین‌طور شرایط آینده خود مناسب‌ترین این راه‌ها را انتخاب کنید. اگر در انجام این کار با مشکلاتی مواجه شدید و فکر کردید که نیاز به کمک دارید، شما می‌توانید با مشاوران متخصص و کاردان ما در شرکت وانیکس تماس گرفته و مشاوره‌ای عالی و همین‌طور رایگان از آنها دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *