کالا متروکه در انبارهای گمرک

فروش بار متروکه به چه صورت است؟

کالا متروکه در انبارهای گمرک، از جمله بارهایی هستند که اگر از مدت زمان مجاز ماندگاری آنها در انبار گذشته باشد، سازمان نگهداری از این کالاها اجازه فروش آنها را دارد. اما فروش آنها طی مراحل مختلفی انجام می‌گیرد. برای فروش این کالاها پس از متروکه شدن، ابتدا برای صاحب کالا اخطاریه‌ای ارسال می‌گردد تا بار خود را تحویل گیرد. اگر ظرف مدت مشخص شده صاحب کالا برای ترخیص آن از انبارهای گمرک مراجعه نکند، سازمان نیز می‌تواند آن را به فروش برساند. برای فروش آنها ابتدا گمرک، هزینه‌های گمرکی را از بار کسر می‌کند‌ و سپس بقیه را سپرده می‌کند.

 

 

فروش بار متروکه به چه صورت است؟

صاحب بار نیز می‌تواند تا دوسال، با در دست داشتن اسناد و مدارک معتبر، به گمرک مراجعه کرده و دریافت کالای متروکه شده خود را درخواست کند. اگر بار متروکه به مزایده گذاشته شود نیز، صاحب کالا می‌تواند در این مزایده شرکت کند. اما برای او هیچ اولویتی وجود ندارد و همانند افراد دیگر می‌تواند در مزایده شرکت کرده و در صورت امکان بار خود را خریداری کند. اما در این بین باید ذکر کرد که بار متروکه می تواند از سه راه به فروش برسد. اولین راه فروش آنها به صورت مزایده کتبی کالا می باشد که به آن اشاره کردیم. راه دیگر فروش کالای متروکه، حراج آن می‌باشد. و سازمان نگهداری از آن می‌تواند نرخی را برای حراج بار مشخص کرده و آن را به فروش برساند. سومین راه فروش کالای متروکه، خرده فروشی بار می‌باشد. در این نوع فروش، کالا و یا محصولات متروکه به صورت خرده در مراکز فروش معتبر عرضه شده و به دست خریدار می‌‌رسند. به این شکل امکان فروش بار متروکه وجود دارد و اگر صاحب بار نتواند در مدت زمان مجاز کالا را ترخیص کند، گمرک نیز مجاز است از راه‌های مختلف که در مطالب بالا ذکر شد؛ آنها را به فروش برساند.

تبصره‌های مدت زمان مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرک

همان طور که می‌دانید، نگهداری کالاهای گمرکی یکی از وظایف سازمان‌های گمرک بوده و بسیاری از کالاهای تجاری می‌توانند تا مدت زمان معینی در این مراکز و انبارهای گمرک نگهداری شوند. اما پس از گذشت مدت زمان معینی، این کالا و محصولات دیگر مجاز به نگهداری در انبار‌های گمرک نبوده و در واقع کالای متروکه محسوب می‌شوند. و طبق قانون، سازمان گمرک می تواند از راه های مختلف، فروش آنها را انجام دهد. اما در این میان، تبصره‌هایی شامل نگهداری کالا در انبارهای گمرک می‌شود که از جمله این تبصره ها به چند مورد در زیر اشاره می‌کنیم:

  1. تبصره اول: اگر انبارهای گمرک، امکان نگهداری برخی از محصولات را که سریع خراب شده و کیفیت خود را از دست می‌دهند را نداشته باشند و نگهداری آنها مشمول صرف هزینه‌های بالا برای آنها شود؛ باید به سرعت پس از ترخیص کالا توسط صاحب آن، به انبارهایی مناسب منتقل شوند. در غیر این صورت، گمرک هیچ گونه مسئولیتی در قبال فاسد شدن آنها ندارد و می‌تواند به سرعت، بار را متروکه کند
  2. تبصره دوم: اگر ظرف مدت یک ماه، کالاهایی که سند ترخیص آن صادر گردیده است، از انبارهای گمرک خارج نشود، بار متروکه می‌گردد. البته در صورتی که صاحب کالا از راه‌های قانونی اقدام به تمدید ماندگاری بار خود در انبار گمرک کند؛ تا زمان تعیین شده امکان متروکه شدن آن وجود ندارد
  3. تبصره سوم: تا زمانی که کالا به انتظار اعلام نظر قطعی گمرک، در انبارهای گمرکی متوقف گردد، کالا متروکه نمی شود.
  4. تبصره چهارم: تعیین مدت زمان توقف کالا در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی، بر اساس ضوابط قانونی، در اختیار سازمان‌های مسئول این مناطق است. کالاهایی که در این مناطق نیز نگهداری می شوند؛ پس از پایان انقضای مهلت‌های اعطائی توسط سازمان‌های مذکور، مشمول کالای متروکه بوده و پس از پایان انقضای نگهداری خود متروکه می‌شوند‌.

 

 

تبصره‌های مدت زمان مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرک

با توجه به این تبصره‌ها افرادی که کالای نگهداری شده در انبارهای گمرک را دارند، باید مطلع باشند که گمرک تا مدت زمان مشخصی وظیفه نگهداری این بارها را دارد. اما اگر این مدت زمان و حتی زمان تمدید ماندگاری آنها در گمرک نیز به اتمام برسد، سازمان گمرک می‌تواند بر اساس این تبصره‌ها آنها را متروکه کرده.و همچنین پس از گذشت مدت زمان مشخصی نیز از راه‌های مختلفی که در مطالب قبل ذکر شد؛ آنها را به فروش برساند.

دلایل متروکه شدن کالا در انبارهای گمرک

همان طور که می‌دانید، کالاهای صادراتی و یا وارداتی مختلف ممکن است در برخی اوقات در انبارهای گمرک متروکه گردند. اما متروکه شدن آنها به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل مهم متروکه شدن کالا در انبارهای گمرک، عدم مراجعه صاحب کالا برای دریافت آن می‌‌باشد. زیرا ممکن است صاحب کالا اسناد و مجوزهای لازم را برای ترخیص آن از گمرک نداشته باشد. ممکن است صاحب بار، با کمبود نقدینگی برای پرداخت هزینه های بار برای ترخیص مواجه شود. که این نیز از مهم ترین دلایل متروکه شدن کالا در انبارهای گمرک محسوب می‌شود.

دلایل متروکه شدن کالا در انبارهای گمرک

برخی مواقع نیز امکان این وجود دارد که صاحب کالا مجوزهای لازم از اداره بهداشت و استاندارد را نداشته باشد‌. در این صورت امکان ترخیص کالا وجود ندارد و اداره گمرک و قانون اجازه چنین کاری را به افراد و صاحبین کالا نمی‌دهد. اگر چنین دلایلی وجود داشته باشند، کالا متروکه می‌گردد و توسط سازمان نگهداری کالا به فروش می‌رسد. پس باید در هنگام صادرات و واردات کالایی، ابتدا این موارد را در نظر داشته و سپس اقدام به عرضه بار کرد تا بتوان به راحتی نیز آنها را از گمرک ترخیص کرده و از متروکه شدن بار جلوگیری نمود.

 

 

متروکه شدن کالا در انبارهای گمرک به دلیل مشکلات قانونی

کالا متروکه در انبارهای گمرک، به دلایل مختلفی متروکه می‌گردند و از دسترس صاحب خود حداقل تا مدتی مشخص خارج هستند. یکی از دلایلی که کالاهای وارداتی و صادراتی در انبارهای گمرک متروکه می‌گردند و از مهم ترین دلیل این امر نیز محسوب می‌شوند؛ مشکلات قانونی می‌باشد. ممکن است کالایی به صورت غیر قانونی صادر و یا وارد شود. در این صورت سریعا این کالاها ضبط شده و در اختیار مراجع قانونی قرار می‌گیرند. سپس این امر به صاحبین کالا ابلاغ می‌گردد. در صورت عدم دسترسی به این صاحبین (که معمولا در بیشتر مواقع دسترسی به آنها امکان پذیر نیست) از طریق رسانه‌ها چنین امری ابلاغ می‌گردد.

متروکه شدن کالا در انبارهای گمرک به دلیل مشکلات قانونی

اگر در این صورت نیز صاحب بار پیدا نشود، سازمان گمرک می‌تواند آنها را به راحتی به فروش برساند. زیرا ممکن است کالا فاسد شدنی باشد و یا از زمان متروکه شدن آن مدت زمان زیادی گذشته باشد. البته صاحب بار می‌تواند با مراجعه قانونی و ارائه اسناد و مدارک معتبر، بار خود را ترخیص کند‌. اما ترخیص آن باید کاملا قانونی باشد و صاحب کالا موظف است تا هزینه‌هایی را برای ترخیص آن پرداخت نماید. البته برای تمامی بارهایی که به صورت قانونی و یا غیر قانونی وارد و یا صادر می گردند، هنگام ترخیص از گمرک باید هزینه‌هایی را جهت هزینه ترخیص پرداخت نمود. به این شکل مراحل اصولی کار طی شده و بار به راحتی تحویل صاحب خود می گردد‌.‌

برخی مواقع ممکن است مشکلات حقوقی و قانونی مختلفی بر سر راه ترخیص کالا از گمرک وجود داشته باشد. در این شرایط نیز امکان حل و برطرف کردن مشکل از راه قانونی وجود دارد. به این منظور می‌توان با مجرب ترین وکلای حقوقی ارتباط برقرارکرد. با انتخاب وکیلی حرفه‌ای در زمینه مسائل حقوقی و قانونی مربوط به ترخیص کالا از گمرک و کالای متروکه در انبارهای گمرک، می‌توان در سراسر کشور متخصص ترین وکیل را انتخاب کرد. و با در میان گذاشتن مشکل پرونده خود با چنین وکیلی، از تجربیات گرانقدر او بهره مند شد. به این صورت می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن به حق قانونی خود در مورد باری که در گمرک وجود داشته و یا متروکه شده است رسیده. و همچنین به درست ترین شکل ممکن و با رعایت اصول قانونی این بار را از انبارهای گمرک تحویل گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *