منظور از دموراژ در واردات کالا چیست؟

واردات و صادارت کالا یکی از روش‌های درآمدزایی برای تمام کشورهاست. در پروسه واردات، کالاهای مورد استفاده و مورد نیاز مردم و حتی مواد اولیه‌ای که کارخانجات برای تولید محصولات خود نیاز دارند توسط کشورهای دیگر تامین می‌شوند. در ادامه با معنی دموراژ در واردات با ما همراه شوید.

 

 

دموراژ در واردات کالا چیست؟

اگر شما می‌خواهید محصولی را به خارج از کشور خود صادر کرده یا دستگاه خاصی را برای کارگاه یا کارخانه خود از خارج از کشور تهیه کنید، نیاز است برای منتقل کردن محصولات خود، یک یا چندین کانتینر را اجاره کنید.

دموراژ در واردات کالا چیست؟

شرکت‌های وارداتی و حمل و نقل که از طریق کشتی کالاهای گوناگونی را بین کشورهای مختلف جابه‌جا می‌کنند، در بیشتر اوقات کانتیرها را در مدت زمان مشخصی به مالکین اجناس اجاره می‌دهند.درصورتی که شما کانتیر‌ها را در تایم مشخص شده به شرکت‌های حمل و نقل دریایی نرسانید نیاز است هزینه‌ای را به عنوان جریمه به آن‌ها پرداخت کنید که به آن دموراژ یا Demurrage گفته می‌شود.

فری تایم چیست؟

هنگامی که می‌خواهید کانتینری را از شرکت حمل و نقل دریایی یا کشتیرانی اجاره کنید، در زمان عقد قرارداد تایم معینی با نام فری تایم یا Free Time از طرف شرکت حمل و نقل دریایی مشخص می‌شود. این شرکت در قرارداد شما مشخص می‌کند که در چه تایمی قادر هستید کانتینر را بدون اینکه جریمه‌ای پرداخت کنید در اختیار بگیرید.

فری تایم چیست؟

به این تایم معین شده فری تایم می‌گویند. اکثرا شرکت‌های حمل و نقل دریایی برای شما دو تایم مختلف را به عنوان Free Time مشخص می‌کنند. Free Time در مبدا، هنگامی است که کانتینرهای خالی را از محل قرارگیری کانتینرها در اختیار شما قرار می‌دهند و تا زمانی که کانتینر پر از بار را تحویل دهید، حساب می‌شود. Free Time در مقصد، از موقعی که کانتینر پر از بار را در اختیار می‌گیرید، تا هنگام منتقل کردن کانتینر خالی به محل کانتینرها حساب می‌شود.

 

 

مبلغ دموراژ در واردات کالا

همه هزینه‌ای که ممکن است نیاز باشد به عنوان دموراژ پرداخت کنید در قرارداد شما نوشته شده است. هزینه دموراژ برای کانتینرهای مختلف متفاوت است. نوع آن کانتینر و ابعادش در میزان مبلغ دموراژ بسیار تاثیرگذار است، به عنوان مثال کانتینرهایی با یخچال‌‌های بزرگ، هزینه دموراژ بیشتری دارند. هزینه و مبلغ دموراژ را به طور روز شمار محاسبه می‌کنند و در هر شرکت حمل و نقل دریایی و کشتیرانی متفاوت است. هنگامی که مدت زمان فری تایم‌تان به پایان رسید، محاسبه هزینه دموراژ برای شما شروع خواهد شد.

دلایل زیاد شدن مبلغ دموراژ در واردات کالا

افزایش مبلغ دموراژ برای صاحبان بار می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در برخی از مواقع کسانی که اقدام به واردات محصول می‌کنند از تایم مورد نیاز ترخیص محصول اطلاع ندارند، به همین دلیل نمی‌توانند کانتینر را در زمان مشخص شده به شرکت حمل و نقل دریایی تحویل دهند. در بعضی از مواقع امکان دارد که صاحب محصول از نظر مالی توانایی ترخیص محصول را نداشته باشد و از این رو مجبور شود کانتینر را برای مدتی در اختیار داشته باشد تا هزینه لازم جهت ترخیص محصول خود را فراهم کند. یک‌سری اختلافات که امکان دارد میان شرکت‌های حمل و نقل دریایی و صاحبین محصول به وجود آید نیز ممکن است بر هزینه دموراژ تاثیر داشته باشد و آن را افرایش دهد. بررسی کانتینرها به وسیله افراد مختلف در گمرک نیز ممکن است تایم ترخیص محصول را به مراتب افزایش دهد.

چگونه مبلغ کمتری را به عنوان دموراژ در واردات کالا بپردازیم؟

برای اینکه موقع انجام پروسه واردات مبلغ کمتری را تنها به عنوان دموراژ بپردازید، نکاتی را نیاز است در نظر بگیرید. در زمان انجام کارهای واردات محصول خود، بارنامه را مورد بررسی قرار دهید تا پیش از حرکت کشتی اطمینان حاصل کنید تعرفه خاصی در آن نوشته نشده است.

چگونه مبلغ کمتری را به عنوان دموراژ در واردات کالا بپردازیم؟

 

 

 

تلاش کنید همیشه پیش از اینکه محموله برسد، مراحل ترخیص محصول را شروع کنید تا زمان رسیدن کشتی تایم زیادی از شما گرفته نشود. پس از اینکه محموله را دریافت کردید و مراحل ترخیص محصول را انجام دادید، سریعاً کانتینر را تحویل دهید و اطمینان حاصل کنید که تایم تحویل کاملا درست ثبت شده است.

محاسبه تایم رسیدن کشتی در دموراژ

معمولا کاپیتان کشتی‌ها وظیفه دارند در بازه‌های زمانی مشخص رسیدن خود را بگویند. با انجام این کار توسط کاپیتان، گیرندگان محصول می‌توانند کارهای گمرکی و همچنین ترخیص محصول را زودتر انجام داده و با هماهنگ کردن با مسئولان بندر پروسه تخلیه بار را به انجام برسانند.

اعلامیه‌های مربوط به وضعیت کشتی چهار روز پیش از رسیدن به مقصد و در بازه‌های مختلف و گوناگون ارسال می‌شود. برخی از شرکت‌های حمل و نقل دریایی از هنگام رسیدن کشتی به بندر مدت فیری تایم را حساب می‌کنند، به همین علت در شرایط ذکر شده در زیر، کشتی رسیده به مقصد مورد نظر محسوب می‌شود:

  • کاپیتان کشتی هنگامی باید اعلامیه رسیدن به مقصد مورد نظر را اعلام کند که به محدوده بندر وارد شده باشد.
  • کشتی باید به طور کامل برای تخلیه بار آماده باشد.
  • نیاز است آمادگی نهایی در تایم مناسب اعلام شود.

سخن پایانی و دموراژ در واردات کالا با وانیکس

ما در مطلب دموراژ در واردات کالا تلاش کردیم شما را با  مفهوم و روند آن که قاعده‌ای بسیار مهم است آشنا کنیم. بسیار مهم است که شما دوست عزیز به عنوان یک وارد کننده تمام مسائل را در نظر بگیرید تا خدایی نکرده جریمه نشوید.

در انتهای این مطلب قصد داریم شما را با شرکت وانیکس، که یک شرکت وارداتی و بازرگانی است، آشنا کنیم. این شرکت با مجموعه‌ای از افراد متخصص در زمینه واردات، آماده ارائه خدمات به صاحبان مشاغل و کسب و کار است. شما می‌توانید با همکاری با این شرکت خیال خود را بابت دموراژ راحت کنید.

همچنین شایان ذکر است که این شرکت به عنوان گارانتی به مراجعه‌کنندگان خود یک چک تضمینی می‌دهد. از جمله خدمات شرکت وانیکس می‌توان به انبارداری در کشور چین، انبارداری در کشور دبی، حمل و نقل کالا، واردات بدون گمرک نیز اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *