تی اچ سی در تجارت بین‌المللی چیست؟

در این مقاله قصد داریم درباره هزینه‌های تی اچ سی THC بحث کنیم.

هزینه‌های حمل‌ونقل پایانه تی اچ سی چیست؟

مقامات در پایانه‌های بندری زمانی که کالاها به آنجا می‌رسند، مبلغ مشخصی را برای خدمات خود دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها به‌عنوان هزینه THC شناخته می‌شوند. خدمات THC شامل بارگیری و تخلیه، ذخیره‌سازی، جابه‌جایی و نگهداری محموله است. هر بندر دارای چندین ترمینال (پایانه) است که انواع مختلف محموله را جابه‌جا می‌کند.

 

 

هزینه‌های حمل‌ونقل پایانه تی اچ سی چیست؟

علاوه بر این، قوانین و الزامات به طور قابل‌توجهی درکشورهای مختلف متفاوت است. در نتیجه، THCها یکنواخت نیستند.

هزینه‌های جابه‌جایی ترمینال شامل چه مواردی می‌شود؟

THCها ممکن است شامل خدمات مختلفی در بنادر مختلف باشند، مانند بارگیری و تخلیه کالا در بندر، حمل‌ونقل آنها به مقصد نهایی و ذخیره‌سازی. در زیر لیستی از خدمات دیگر ازاین‌دست آمده است:

  • نگهداری
  • پهلوگیری
  • کار یدی
  • امکانات ترمینال

درحالی‌که برخی از هزینه‌های مربوط به پایانه ممکن است فقط شامل خدمات بارگیری کانتینر در بندر شود، برخی دیگر ممکن است شامل حمل‌ونقل آن به انبار نیز باشد. به‌عنوان‌مثال، شخص A (فرستنده) کانتینر را از چین به ایران ارسال می‌کند. شخص A این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد که کانتینر در انبار شخص B در ایران به شخص B (گیرنده کالا) برسد. در چنین حالتی، هزینه THC شامل هزینه بارگیری و تخلیه، هزینه اسکله، هزینه نیروی کار، هزینه امکانات پایانه و هزینه حمل‌ونقل به انبار شخص B خواهد بود.بااین‌حال، اگر شخص A دستور دهد کانتینر برای چند ساعت یا چند روز در ترمینال نگه داشته شود، THC تی اچ سی هزینه‌های نگهداری را نیز خواهد داشت.

چه کسی هزینه‌های تی اچ سی را پرداخت می‌کند؟

در اغلب موارد، فرستنده (صادرکننده) تا زمان تخلیه کالا، هزینه‌های THC را پرداخت می‌کند. صادرکنندگان این هزینه‌ها را به مقامات شرکت حمل‌ونقل می‌پردازند و آنها پس از بارگیری کالا، آنها را به مقامات پایانه ارسال می‌کنند. بارنامه در بندر مبدأ صادر می‌شود. گیرنده (واردکننده) هزینه پایانه را قبل از تحویل گرفتن کالا در بندر مقصد به متصدی حمل‌ونقل می‌پردازد. اپراتورها این پرداخت را به مقامات پایانه ارجاع می‌دهند. فرستنده و گیرنده قبل از ارسال کالا در مورد مسئولیت‌های پرداخت تصمیم می‌گیرند؛ بنابراین، فرستنده می‌تواند کل مبلغ هزینه‌ها را در صورت توافق دوجانبه و درج شده در قرارداد بپردازد. در غیر این صورت هزینه‌ها بین فرستنده و گیرنده تقسیم می‌شود. به‌عنوان‌مثال، شخص A (فرستنده) و شخص B (گیرنده) قراردادی را امضا می‌کنند که در آن شخص A فقط هزینه‌ها را در بندر مبدأ پرداخت می‌کند. در این صورت، شخص B باید طبق قرارداد در بندر مقصد یا زمانی که کالا به انبار شخص B می‌رسد، پرداخت را انجام دهد.

 

 

درک هزینه‌های THC با مثال

شرکت آرایشی و بهداشتی X در چین، سفارش ارسال ۳۰ کانتینر به شرکت آرایشی بهداشتی Y ایران را دریافت می‌کند.

حالت اول: هزینه‌های THC تی اچ سی بین فرستنده و گیرنده تقسیم می‌شود.

X کانتینرها را برای حمل‌ونقل به بندر می‌فرستد. در بندر، مقامات پایانه کانتینرها را از کامیون‌ها تخلیه می‌کنند، آنها را به کشتی منتقل می‌کنند و تا زمانی که کشتی آماده خروج از بندر شود، بر حفظ و نگهداری آنها نظارت می‌کنند. برای این کار از جرثقیل و نیروی کار انسانی و استفاده خواهند کرد. در نتیجه، بارنامه شامل هزینه‌های تمام این خدمات می‌شود و گیرنده باید بپردازد.

هنگامی که کشتی به بندر ایران می‌رسد، مقامات پایانه از جرثقیل برای تخلیه کانتینرها استفاده می‌کنند. سپس آنها را به‌وسیله نقلیه شرکت Y منتقل می‌کنند. قبل از اینکه حامل این بار را تحویل دهد، درصورتی‌که مسئولان در همان روز کالا را تحویل نگیرند، هزینه خدماتی از جمله تخلیه و انتقال کالا با جرثقیل، نیروی کار و نگهداری را از مسئولان شرکت Y دریافت خواهند کرد.

حالت دوم: پرداخت هزینه‌های THC توسط فرستنده انجام می‌شود.

اگر شرکت X و شرکت  Y تصمیم بگیرند که فرستنده تمام هزینه‌های حمل‌ونقل را تا رسیدن کالا به انبار Y تقبل کند، سناریو متفاوت خواهد بود. در چنین حالتی، شرکت X هم هزینه بارنامه و هم هزینه تحویل کالا را به همراه هزینه اضافی حمل‌ونقل از بندر تا انبار پرداخت خواهد کرد.

 

 

انواع هزینه‌های حمل‌ونقل پایانه

THCها در سه بندر از مشتری اخذ می‌شوند: بندر مبدأ، بندر مقصد و بندر ترانشیپ (در صورت وجود)؛ بنابراین، سه نوع THC وجود دارد:

  • هزینه‌های حمل‌ونقل پایانه مبدأ (OTHC): مقامات پایانه این هزینه‌ها را قبل از دادن بارنامه در بندر مبدأ از فرستنده دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها شامل بارگیری، نگهداری و ذخیره‌سازی محموله و سایر خدمات است.
  • هزینه‌های حمل‌ونقل پایانه مقصد (DTHC): شرکت حمل‌کننده قبل از تحویل کالا، DTHC را از گیرنده در بندر مقصد دریافت می‌کند. این هزینه‌ها شامل تخلیه، نگهداری و ذخیره‌سازی است.
  • هزینه‌های حمل‌ونقل پایانه ترانشیپ (TTHC): حامل یا مقامات شرکت حمل‌ونقل TTHC تی اچ سی را در بنادر ترانشیپ پرداخت می‌کنند. اینها شامل تخلیه محموله از یک کشتی، ذخیره‌سازی و بارگیری آن در کشتی دیگر است.

تفاوت بین هزینه‌های حمل‌ونقل اسکله و ترمینال

اسکله به هزینه‌ای اطلاق می‌شود که برای استفاده از اسکله از فرستنده دریافت می‌شود. بااین‌حال، بخشی از هزینه THC است و فرستنده نیازی به پرداخت جداگانه آن ندارد. تفاوت دیگر بین اسکله و THC نحوه محاسبه آن است. THC تی اچ سی باتوجه‌به اندازه کانتینر محاسبه می‌شود. ولی، اسکله بر اساس وزن یا حجم LCL محاسبه می‌شود یعنی بر حسب واحد تن یا متر مکعب.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

درحالی‌که تجارت در سطح بین‌الملل می‌تواند سودآوری خوبی برای کسب‌وکار شما به همراه داشته باشد، اما نمی‌توان سختی‌ها و پیچیدگی‌های آن را انکار نمود. بخش مهمی از تجارت بین‌الملل مربوط به حمل‌ونقل کالا است. هزینه حمل کالاها شامل مواد زیادی است. یکی از این موارد هزینه‌های تی اچ سی THC است.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

انتخاب روش مناسب برای حمل کالا متناسب با نوع کالای شما متفاوت است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً با یک شرکت واسطه بازرگانی در این زمینه مشورت نمایید. شرکت بازرگانی وانیکس متشکل از تیم مشاوران مجرب آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. مشاوران وانیکس به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخ‌دهی به مشتریان را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *