آیا می توان برای واردات کالا از کارت بازرگانی فرد دیگری استفاده کرد؟

برای آنکه بتوانید به عنوان یک تاجر فعالیت داشته باشید و کالا وارد کنید، باید یک کارت بازرگانی معتبر به نام خودتان صادر شود. این کارت توسط وزارت بازرگانی کشور صدور و در اختیار تاجران قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه دریافت کارت بازرگانی پروسه‌ای به نسبت طولانی است و گاهی افراد زمان کافی برای اخذ آن را ندارند، امکان دارد بخواهند از کارت بازرگانی دوست، همکار یا هر فرد دیگری استفاده کنند. کاملا طبیعی است که با این سوال مواجه شوید که اصلا آیا می توان برای واردات کالا از کارت بازرگانی فرد دیگری استفاده کرد؟

 

 

کارت بازرگانی دقیقا چیست و چرا صادر می شود؟

بدون هیچ بهانه و حاشیه‌ای باید خاطرنشان شویم که برای تجارت بین‌المللی مثل واردات باید فرد متقاضی کارت بازرگانی داشته باشد. کارتی است که توسط وزارت بازرگانی به افراد حقیقی و حقوقی داده می‌شود تا بتوانند کالاهای وارداتی یا صادراتی را از اداره گمرک ترخیص کنند.

کارت بازرگانی دقیقا چیست و چرا صادر می شود؟

جالب است بدانید که این قانون از سال ۱۳۷۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که تاجران بین‌المللی باید کارت ویژه بازرگانی داشته باشند. حالا موضوع اینجاست که برای دریافت این کارت، فرد متقاضی باید از شرایط لازم نیز برخوردار باشد. نکته مهمی دیگر اینکه کارت بازرگانی که برای تاجران نوپا صادر می‌شود تنها یک سال پس از تاریخی که صدور معتبر است و در موعد مقرر باید دوباره تمدید شود.

 

 

معرفی انواع کارت بازرگانی

پیش از آنکه بخواهید پاسخ صحیحی برای سوال آیا می توان برای واردات کالا از کارت بازرگانی فرد دیگری استفاده کرد؟ دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم که انواع کارت‌های بازرگانی آشنا شوید.

کارت بازرگانی مخصوص تجارت

برای واردات و صادارت و هر نوع تجارت بین‌والمللی کارت بازرگانی تجاری برای افراد حقیقی و حقوقی صادر می‌شود. افراد با در دست داشتن چنین کارت معتبری می‌توانند واردات از چین، دبی یا هر کشور دیگری داشته باشند.

کارت بازرگانی ویژه خدمات

این کارت مخصوص افراد حقوقی صدور می‌شود، یعنی افرادی که شرایط سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک نوع خدمات در داخل کشور را دارند. نکته جالب توجه این است که دارندگان کارت بازرگانی خدماتی تنها می‌توانند یک نوع کالا را وارد کنند. زمانیکه کارت برای واردات یک کالای خاص صادر می‌گردد، تنها مجاز به واردات همان کالا هستند و اگر کالای دیگری وارد کنند، برگه ترخیص کالا از گمرک به آن‌ها داده نمی‌شود.

کارت بازرگانی ویژه تولید و صنعت

نوع دیگری که معمولا توسط بازرگانی برای اشخاص حقوقی که دارای مجوز تولیدی و صنعتی هستند، صادر می‌شود. اگر جزو افرادی هستید که مایلید در حوزه تولیدی و کارآفرینی فعالیت کنید، با در دست داشتن این کارت می‌توانید واردات مواد اولیه را انجام دهید. پس از تولید کالا و محصول خود همان را دوباره به کشورهای دیگر صادر کنید.

کارت بازرگانی موردی

اگر به دنبال ترخیص کالاهای خود از گمرک برای موارد خاص هستید، در دست داشتن یک کارت بازرگانی موردی می‌تواند این مشکل شما را برطرف کند. این کارت برای افراد حقوقی صادر و بیشتر مورد استفاده کسانی قرار می‌گیرد که قصد دارند تنها یکبار کالا از گمرک ترخیص کنند.

شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی چیست؟

طبق قانون بند دوم ماده دهم آیین‌نامه اجرایی مصوبه سال ۱۳۷۳، افرادی مجاز به دریافت کارت بازرگانی معتبر می‌شوند که از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • اشخاصی که تابعیت ایرانی دارند (اشخاص حقیقی ایرانی)
  • داشتن حداقل سن ۲۰ سال.
  • برگه معافیت از خدمت سربازی نظام وظیفه ویژه آقایان.
  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم.

شرایط لازم برای دریافت کارت بازرگانی چیست؟

این‌ها مواردی هستند که در صورت اثبات و همراه با داشتن مدارک، افراد متقاضی می‌توانند موفق به دریافت کارت مخصوص بازرگانی شوند.

آیا استفاده از کارت بازرگانی فرد دیگر، امکان‌پذیر است؟

در یک کلام، پاسخ به این سوال خیر است. کارت بازرگانی تنها باید توسط فردی که به نام او صادر شده، مورد استفاده قرار گیرد. نکته جالب توجه این است که واردات کالا با استفاده از کارت تجاری و بازرگانی فرد دیگری جرم و نوعی قاچاق کالا محسوب می‌شود. شاید بپرسید که چرا نباید دست به چنین کاری بزنیم؟!

این امکان را در نظر بگیرید که کارت بازرگانی تجاری به نام شما که فردی حقیقی هستید، صادر شده است. شما این کارت را به شخص دیگری ارائه می‌دهید و او برای واردات کالا از آن استفاده می‌کند و در زمان ترخیص کالا، گمرک متوجه این امر شود. معمولا افرادی که به دنبال فرار مالیاتی هستند، به دنبال چنین روشی می‌روند. کافی است چنین افراد سودجویی متوجه شوند که فردی نیازمند است، با دادن وعده‌های دروغین و دریافت کارت بازرگانی به نام او، مبالغ بالایی از مالیات و عوارض برای او باقی می‌گذارند.

نکته مهم دیگر اینکه، برخی هم با اجاره دادن کارت خود به دیگران به ازای هر دلاری که واردات یا صادرات با کارت آن‌ها صورت می‌گیرد، مبلغی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند. آنچه که اهمیت دارد این است که این یک بازی دو سر سوخت است که به اقتصاد داخلی آسیب وارد می‌کند.

 

 

مجازات واگذاری کارت بازرگانی به دیگران چیست؟

اگر شخصی با استفاده از کارت بازرگانی فرد دیگر اقدام به واردات کند، در زمان ترخیص کالا کارگزار متوجه شود که نام فاکتور محصولات خریداری شده با نام درج شده در کارت بازرگانی تفاوت دارد، با گزارش به مراجع قانونی، این اشخاص مورد جریمه نقدی قرار می‌گیرند. برای برخی این سوال مطرح است که اگر با سند وکالت از کارت بازرگانی دیگری، واردات انجام دهند، باز هم مشمول پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

واردات هر نوع کالایی با استفاده از کارت بازرگانی شخص دیگری، طبق قانون قاچاق محسوب می‌شود، اما در بخش انتهایی این قانون نیز یک تبصره وجود دارد. یعنی افرادی که دارای وکالتنامه قانونی برای استفاده از کارت شخص دیگری هستند، واردات کالا برای آن‌ها مجاز و امکان‌پذیر است.

واردات ایمن کالا با وانیکس

برای آنکه خودتان را درگیر هیچکدام از مفاد، قوانین و جرایم استفاده از کارت بازرگانی دیگران به صورت غیر مجاز نکنید، می‌توانید با خیال آسوده همه مراحل واردات کالا را از همان ابتدا تا ترخیص و ارسال به انبار محل کار خود را به وانیکس بسپارید. شرکت وانیکس با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان واردات و ارائه خدمات، باز هم برای آسودگی خیال فرد سرمایه‌گذار به آن‌ها چک تضمینی ارائه می‌دهد.

واردات ایمن کالا با وانیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *