واردات در حسابداری

واردات در حسابداری

حوزه بازرگانی دارای پیچیدگی‌های است و آشنایی با اصطلاحات آن برای هر فردی که در این حوزه فعالیت می‌کند، ضروری است. علاوه بر اینها یک حسابدار وارداتی برای محاسبه امور مالی باید با مسائلی همچون تغیر نرخ ارز و عوارض گمرکی آشنا باشد. یکی از موارد مهم قابل توجه این است که ما در فوق اشاره کردیم حسابداری تجاری با معمولی تفاوت دارد؛ ولی این را نیز بدانید که حسابداری در واردات با نوع صادراتی نیز متفاوت بوده و روندهای جداگانه‌ای دارند. در ادامه مطالب از وبلاگ وانیکس قصد داریم به برسی واردات در حسابداری پرداخته و موارد مهم مرتبط به آن را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

 

 

ثبت حسابداری در واردات

  ثبت همه پرداخت‌ها در حساب‌ها ضروری است.

ثبت دو مدل متفاوت دارد:

 در اولین مدل بعد از وارد شدن کالا به انبار، می‌توان خرید را به‌عنوان بستانکار شرکت تأمین‌کننده لحاظ کرده و به‌حساب بدهکار شرکت تأمین‌کننده، حساب‌های زیرمجموعه شماره پروفرمای مربوطه را بست. در دومین مدل می‌تواند هزینه‌ها را به قسمت تمام شده برده و خرید را به بستانکار حساب خرید بست.

ثبت حسابداری در واردات

این دو مدل برای زمانی است که فاصله بین ترخیص و تحویل کالا کم است؛ اما وقتی بین ترخیص و تحویل فاصله زمانی زیاد باشد، تکلیف چیست؟ اگر مدت‌زمان بین ترخیص و تحویل کالای موردنظر به انبار مقصد طولانی شود، از حساب کالای در راه می‌توان به‌جای حساب خرید استفاده کرده و پس رسیدن کالا به انبار، حساب کالای در راه را به خرید منتقل کرد. حساب پیش‌پرداخت کالا نیز تا زمان ترخیص آن بر اساس برگه سبز، به‌حساب خرید منتقل می‌شود.

 

 

نحوه حسابداری در واردات

شاخص قیمت، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی به شمار می‌رود. شاخص بهای کالای وارداتی هم یک شاخص مرکب بوده و از عوامل زیادی مثل تغییرات نرخ ارز، نوسانات قیمت جهانی و سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها تأثیر می‌پذیرد.

نحوه حسابداری در واردات

به‌طورکلی دو روش برای ثبت رسید خرید در واردات کالا وجود دارد. اگر تا قبل از وارد شدن کالا به انبار مقصد و ثبت خرید، تمامی هزینه‌ها پرداخت شود، باید از روش قطعی استفاده نمود؛ اما اگر بخشی از هزینه‌ها طبق توافق بعد از رسیدن کالا به انبار پرداخت شود، روش به کار گرفته شده، روش نرخ جذبی است.

نکات اساسی حسابداری واردات

 برای هر کالای وارداتی باید مدارک زیر تهیه شده و در زمان حسابداری به ممیز مالیاتی ارائه شود:

  • پیش‌فاکتور (Proforma invoice)
  • فاکتور (Invoice)
  • بارنامه(Bill of lading)
  • برگ سبز گمرکی
  • رسیدی از تمام مخارج گمرکی و حمل‌ونقل
  • گزارش خلاصه‌ای شامل تاریخ برگ سبز، شماره برگ سبز، شماره ارزیابی، شماره کوتاژ، نرخ تبدیل، مبلغ ارز، ریز هزینه‌ها و نرخ ریالی هر واحد از محصول

بعد از اشاره به موارد نحوه محاسبه و عوامل مؤثر در واردات حسابداری، قصد داریم به‌صورت جزئی‌تر به نحوه حسابداری خریدهای خارجی بپردازیم. در ادامه مطلب از وبلاگ وانیکس همچنان همراه ما باشید.

 

 

حسابداری خریدهای خارجی

شرکت‌های که برای تهیه مواد اولیه و یا کالاهای تجاری اقدام به خرید از کشورهای خارجی می‌کنند، در حسابداری آن کالاها باید موارد زیر را رعایت کنند:

  • افتتاح یک حساب تفصیلی یونیک زیرمجموعه حساب پیش‌پرداخت خارجی، برای هر کالای وارداتی.
  • قراردادن تمامی مخارج محموله وارداتی در آن حساب تفضیلی.

از جمله موارد قرار داده شده در حساب تفضیلی عبارت‌اند از:

  • کارمزد ثبت سفارش
  • وجه خرید کالا
  • کارمزد انتقال و تبدیل ارز
  • بیمه و حمل از مبدأ تا گمرک ایران
  • عوارض گمرکی
  • انبارداری، استاندارد و دموراژ
  • حمل از گمرک تا مقصد
  • دیگر مخارج مرتبط با خرید

اهمیت حسابداری صادرات و واردات

همان‌طور که می‌دانید در عصر حاضر تجارت نقش اساسی داشته و به نسبت آن تمام مسائل تأثیرگذار بر آن نیز دارای اهمیت هستند. صادرات و واردات با تأثیری که بر تولید ناخالص می‌گذارند، پایه‌های اقتصادی یک کشور را بنا می‌کنند. از همین رو حسابداری واردات و صادرات نیز به دلیل اینکه میزان نقدینگی و محصولات جابه‌جاشده را محاسبه می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و برای برنامه‌ریزی‌های آینده بسیار مهم است.

 

 

اهمیت حسابداری صادرات و واردات

به‌عبارت‌دیگر این حسابدار است که محاسبه می‌کند یک فرد یا شرکت از این کار تجاری خود چه سودی برده و در آینده باید کدام موارد را رعایت کرده و یا از کار خود حذف کند. در فوق به این نکته اشاره کردیم که حسابداری تجاری با معمولی دارای تفاوت‌های است. در اینجا می‌خواهیم یک نمونه از تفاوت‌ها را که همان اصطلاحات رایج به کار گرفته شده در این حوزه است برسی کرده و شما را با آنان آشنا کنیم.

اصطلاحات رایج در حسابداری تجاری

  • واردات قطعی: این اصطلاح اشاره به شیوه‌های پرداخت دارد. واردات از محل ارز خریداری شده، اولین روش واردات قطعی است. برای گشایش اعتبار در این روش، از سیستم بانکی بانک‌های بین‌المللی استفاده می‌شود.

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که گشایش اعتبار چیست؟ راهی است برای تضمین پرداخت و افزایش اطمینان طرفین. واردات با ارز آزاد، دومین روش واردات قطعی است. اطمینان بین طرفین در این مورد آسان حاصل نمی‌شود.

  • واردات در برابر صادرات: در این روش به‌جای دریافت نقدینگی در برابر صادرات، یک محصولی را وارد می‌کنند. برای مثال شما به کسی برنج می‌فروشید و به‌جای دریافت پول، از آن گندم دریافت می‌کنید.
  • مجوز صادرات و واردات: همان‌طور که می‌دانید همه کارهای مهم در کشور نیاز به مجوز دارند. کنترل و نظارت بر واردات و صادرات به دلیل نقش تأثیرگذار آنها در اقتصاد کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به مختلف بودن قانون‌های تجاری در کشورها، مجوزهای تجاری آنان نیز باهم متفاوت است.
  • محصولات مرجوعی: اگر واردکننده کالا به هر دلیل از محصول راضی نباشد، می‌تواند آن را مرجوع کند. مثلاً در واردات خودرو فرض کنید بعد از رسیدن کالا به گمرک متوجه شوید کیفیت لازم را ندارند در این صورت با انجام مراحلی می‌توانید آن را به کشور صادرکننده و شرکت مربوطه باز گردانید.

سخن پایانی با وانیکس

در این مقاله از وانیکس سعی کردیم درمورد واردات در حسابداری سخن بگوییم. فرض کنید حسابداری در واردات نیز همانند حسابداری یک معامله معمولی است؛ ولی با توجه به پیچیدگی‌هایی که این حوزه دارد و گستردگی کار شرکت تجاری، ممکن است به تعریف حساب‌های مختلفی در یک سیستم حسابداری نیاز باشد؛ در اینجا است که باید به نکات ریز حسابداری واردات توجه کرده و آن را به یک حسابدار ماهر سپرد تا بتواند آن را مدیریت کند.

 

 

امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی، ابزارهایی پدید آمده‌اند که کار حسابداران را راحت کرده و دقت و صحت عملیات را بالا می‌برند. برای آشنایی با ابزارهای مهم حسابداری و همچنین نکات مهم این حیطه می‌توانید با مشاوران ما در شرکت وانیکس تماس حاصل کرده و خدمات موردنیاز را کسب کنید. شرکت وانیکس با داشتن کادر حرفه‌ای در زمینه تجارت و همچنین فعالیت در زمینه واردات از دو کشور چین و دبی، می‌تواند هرگونه مشکل شما را در حسابداری واردات حل کرده و تجربیات خود را با شما در میان بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر