مدت زمان توقف کالا در گمرک بعد از واردات چقدر است؟

امروزه افراد ترجیح می­دهند، برای راه اندازی کسب­ و کار خود به جای تولید یک محصول جدید؛ به واردات کالاهای جدید بپردازند. واردات کالا از کشورهای دیگر علاوه بر داشتن سرمایه نیازمند طی کردن مراحل مختلفی است. شاید به جرأت می­توان گفت یکی از قسمت­های مشکل واردات کالا، ترخیص کالای مورد نظر از گمرک است.

 

 

نحوه ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک

ترخیص کالا از گمرک نیازمند رعایت قوانین و مقررات متعدد و همچنین اخذ مجوزهای بسیاری است. بنابراین برای ترخیص کالاهایتان از گمرک می­بایست، کفش آهنی به پا کنید! البته در حال حاضر با وجود شرکت­های واسطه واردات این مراحل به سهولت سپری می­شوند.

نحوه ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک

شروع پروسه ترخیص به این صورت است که شما باید مستندات مربوط به واردات کالای خود را به شکل فیزیکی یا الکترونیکی به ثبت برسانید؛ سپس اقدام به پرداخت وجوه موردنیاز نمائید. برای آنکه بتوانید کالاهای خریداری شده خود را از مرزهای کشور وارد کنید، ملزم به داشتن برگه ترخیص کالا از گمرک کشور هستید. لازم به یادآوری است، اینکه شما بخواهید کالای خود را به صورت هوایی، دریایی و یا ریلی به کشور وارد نمائید؛ تفاوتی ایجاد نمی­کند و در هر سه حالت شما ملزم به داشتن برگه ترخیص از گمرک هستید. برای ترخیص کالای خود از گمرک، به عنوان صاحب کالا ابتدا باید اظهارنامه مربوطه و سایر مستندات را از طریق سامانه https://www.epl.irica.ir برای گمرک ارسال کنید. سپس گمرک با بررسی اسناد شما و صدور پروانه گمرکی، اجازه خروج کالای شما را صادر می­کند. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می­شود به سایت گمرک کشور به نشانی https://irica.ir مراجعه کنید و در بخش واردات کالا فرم­های مربوطه را به دقت مطالعه نمائید.

 

 

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

از آنجا که حجم بالایی از کالاهای وارداتی در انبارهای گمرک وجود دارند، لذا مدت زمان نگهداری کالاها در انبارهای گمرک محدود بوده و چانچه در طول زمان تعیین شده، کالای خود را ترخیص نکرده باشید؛ کالای شما متروکه شده دیگر برای آن اظهارنامه تنظیم نمی­شود. از تاریخ صدور قبض انبار تا سه ماه فرصت دارید کارهای مربوط به ترخیص کالا را انجام دهید. از آنجایی که برخی تاجران برای افزایش سوددهی کالای خود زمان ترخیص کالایشان را به تعویق می­اندازند، اخیرا مدت زمان توقف کالا در گمرک به دو ماه کاهش یافته است. البته ناگفته نماند اگر دلیل موجهی برای عدم ترخیص به موقع کالای خود ارائه دهید؛ می­توانید با پرداخت هزینه انبارداری، کالاهایتان را مدت زمان بیشتری در گمرک نگه دارید. پیش از متروکه کردن کالا یک برگه اخطار برای صاحب کالا ارسال می­گردد، از زمان صدور اخطار تجار به مدت ۲۰ روز مهلت دارند کالای خود را ترخیص نمایند در غیر اینصورت، کالا متروکه شده و صاحب کالا هیچ حقی نسبت به کالای خود ندارد.

هزینه ترخیص کالا از گمرک

هزینه­های ترخیص کالا از گمرک شامل موارد متعددی است؛ که عبارتند از:

  • هزینه ترخیص کالا از گمرکسود بازرگانی: یک هزینه ثابت است، که مقدار آن توسط دولت تعیین می­شود.
  • حقوق ورودی کالا: این مقدار اینگونه محاسبه می­شود: ۴درصد ارزش گمرکی کالا را با سود بازرگانی جمع می­کنیم.
  • هزینه مربوط به اخذ مجوزهای مربوطه
  • هزینه صدور کارت بازرگانی: همانطور که در مقاله­های قبل نیز توضیح دادیم، به عنوان یک تاجر اگر قصد واردات کالا دارید، باید یک کارت بازرگانی به نام خودتان برایتان صادر شود که طبیعتا هزینه­بر است.
  • انبارداری: کالاهای شما بسته به مقدار، اندازه و نوع بسته‌بندی مشمول هزینه انبارداری می­شوند.
  • تعرفه گمرکی: سازمان گمرک برای واردات کالا هزینه­هایی را برای تاجران تعیین کرده است، که تعرفه گمرکی نامیده می­شود.
  • عوارض گمرکی: این بخش از هزینه­ها مربوط به شهرداری، هلال احمر و … می­باشد.

 

 

همانگونه که در مطالب بالا اشاره کردیم، ترخیص کالا از گمرک مراحل سخت و متعددی دارد؛ اگر خودتان قصد دارید این مراحل را به تنهایی پیش ببرید، باید صبر و حوصله و دقت بالایی به خرج دهید؛ زیرا که کوچکترین تعللی در انجام مراحل ممکن است به متروکه شدن کالایتان منجر شود و این یعنی از دست رفتن سرمایه شما. پیشنهاد ما به شما این است که کار را به کاردان بسپارید؛ و به یک شرکت واسطه واردات مراجعه نمائید. شرکت بازرگانی وانیکس راهنمای بسیار خوبی در این مسیر برای شما خواهد بود. تیم وانیکس با بهره­گیری از افراد مجرب در حوزه واردات کالا، از ابتدایی­ترین مراحل واردات تا ترخیص کالا از گمرک کمک­رسان شما خواهند بود.

ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک با وانیکس

همچنین در بخش­های قبلی اشاره کردیم، قسمتی از هزینه‌­های مربوط به ترخیص کالا از گمرک صرف صدور کارت بازرگانی می­شود. اگر می­خواهید به عنوان یک تاجر نوپا اقدام به واردات کالا نمائید؛ پیش از هر چیزی نیازمند دریافت یک کارت بازرگانی به نام خودتان هستید. شرکت بازرگانی وانیکس به شما در دریافت این کارت که نیازمند گذراندن مراحل طولانی است، یاری می­رساند. همچنین برای آنکه افراد سودجو که قصد فرار مالیاتی دارند، از کارت بازرگانی شما استفاده نا­به­جا نکنند؛ تیم وانیکس در کنار شما خواهد بود و اجازه نمی­دهد ضرری به شما وارد گردد.

ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک با وانیکس

ویژگی بسیار مهمی که شرکت وانیکس را از سایر شرکت­های بازرگانی متمایز می­کند، چک ضمانتی است که این شرکت در اختیار مشتریان خود قرار می­دهد. امروزه یکی از دغدغه­های اصلی مشتریان پیدا کردن یک شرکت واسطه معتبر است تا بتوانند به آن اعتماد کنند. شرکت بازرگانی وانیکس به عنوان بهترین شرکت بازرگانی واردات کالا از چین، بعد از عقد قرارداد رسمی با مشتری یک چک تضمین به قیمت خرید مشتری در اختیار وی قرار می­دهد، به این ترتیب هیچ گونه نگرانی در خصوص رسیدن کالا به دستتان وجود نخواهد داشت.

 

 

مطالب مربوط مدت زمان توقف کالا در گمرک را بصورت دقیق برای شما شرح دادیم و لازم به ذکر است که تیم مشاوران وانیکس، متشکل از افراد مجرب همراه و پشتیبان شما در امر واردات کالا از چین خواهند بود. مشاوران وانیکس به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخ­گویی به مشتریان هستند.

هر گونه سوالی که در حوزه واردات ذهن شما را به خود مشغول کرده است به راحتی با مشاوران وانیکس در میان بگذارید. تیم وانیکس با شرکت در رویدادهای مهم در زمینه واردات و زمینه کاری خود، همواره سعی در افزایش تجارب افراد خود داشته است، چرا که باور دارد تنها با حضور افراد متخصص در شرکت می­تواند به بزرگترین هدف خود یعنی جلب رضایت مشتریان خود قدم بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *