سرمایه گذاری جمعی چگونه است؟

مشکلاتی که کارآفرینان و کسب و کارهای خرده پا داشتند باعث شد سرمایه‌گذاری‌های سنتی در بین فامیل و آشنایان صورت بگیرد و به شکل سرمایه‌گذاری‌های جمعی شکل بگیرد. این سرمایه‌گذاری‌ها به صورت اینترنتی بوده است. با وجود این سرمایه‌گذاری‌ها افراد می‌توانند ایده‌های خود را عملی کنند و از سرمایه‌های بدون استفاده در بین مردم استفاده بهینه کنند. سرمایه گذاری جمعی باعث می‌شود سرمایه‌گذار کوچک بتواند در کسب و کار جدید و مورد علاقه‌ی خود سرمایه‌گذاری کند‌.با این شیوه بودجه برای شروع یک پروژه با مبالغ اندک از بین تعداد زیادی از افراد صورت می‌پذیرد. معمولا برای جذب این سرمایه‌ها وب سایت‌های خاصی مثل kickstarter و crowdfunding برنامه‌ریزی شده‌اند. در تامین مالی سنتی برای مشاغل و کسب و کارها پروژه‌ها به تعداد کمی از سرمایه‌ها اختصاص می‌یابد؛ اما در سرمایه‌گذاری جمعی یا تامین مالی جمعی این رویکرد تغییر یافته است. به‌طوری‌که با این روش صاحبان کسب و کار و مشاغل می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های تامین مالی جمعی با هزاران سرمایه گذار در ارتباط باشند.

 

 

 این روش یعنی سرمایه گذاری جمعی از دو گروه از مردم حمایت ویژه‌ای دارد. گروه اول کارآفرینان و صاحبان ایده‌های کسب و کار است. گروه دوم کسب و کارها و مشاغلی که سعی بر حفظ و توسعه فعالیت خود دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله کمپانی بازرگانی وانیکس همراه ما شوید.

تاریخچه سرمایه گذاری جمعی

این نوع از سرمایه‌گذاری برای اولین بار در قرن هجدهم میلادی توسط یک گروه نوازنده ابداع شد. به صورتی که هزینه‌های برگزاری و تور کنسرت را طرفدارا‌ن‌شان به صورت پرداخت آنلاین انجام دادند. این اتفاق اولین تامین مالی جمعی به صورت مدرن در جهان بود. در حال حاضر بسیاری از استارت آپ‌ها و مشاغل نوپا در جهان و ایران از روش سرمایه گذاری جمعی برای ورود به عرصه‌ی اقتصاد استفاده می کنند.

تامین مالی به چهار روش انجام می‌گیرد:

  • کمک‌های مالی، در این روش افراد سرمایه‌ها یا مبالغی را به کمپین‌ها یا نهاد های مشخصی می‌دهند بدون انتظار هیچ‌گونه چشم‌داشتی ،به این روش کمک‌های خیرخواهانه نیز می‌گویند.
  • بدهی، در این روش این کمک‌ها مبتنی بر وام است که از بانک‌ها ودیگر نهادهای حمایتی دریافت می شود و در یک زمان مشخص با بهره و سود مشخص باید عودت داده شود.
  • پاداش، این نوع کار یعنی اعطای پاداش فقط به منظور تشویق افراد به منظور کاری که انجام می‌دهند است . پاداش‌ها ممکن است متفاوت باشد. اما جنبه‌ی تشویقی باعث می‌شود افراد نسبت به این روش سرمایه‌گذارای ترغیب شوند.
  • حقوق صاحبان سهام، در این روش به صاحبان سرمایه در کسب‌وکارهای کوچک امکان داده می‌شود که در ازای تامین بودجه بخشی از سهام کسب‌و کار را در اختیار داشته باشند. در واقع به میزان سرمایه‌ای که گذاشته می‌شود به فرد سهام تعلق می‌گیرد.

تاریخچه سرمایه گذاری جمعی

 

 

 

سرمایه‌گذاری جمعی چگونه کار می کند؟

در سرمایه‌گذاری جمعی برای حفظ و محافظت از سرمایه‌ی اشخاص قوانین و مقرراتی تعیین شده‌ است؛ چرا که احتمال شکست در مشاغل نوپا همیشه وجود دارد. اگر قوانین تعیین‌کننده وجود نداشته باشد سرمایه فرد از بین خواهد رفت. مشابه این قوانین در صندوق‌های تامین مالی نیز وجود دارد. سرمایه‌گذاری‌های جمعی فرصت‌های زیادی را برای هزاران و شاید میلیون‌ها دلار سرمایه را برای شروع استارت آپ‌ها وم شاغل و ایده‌های جدید فراهم می‌کنند. این فرصت خوبی برای عملی کردن ایده‌ها است برای این افراد تا شانس حضور خود را در بازار کسب‌وکار امتحان کنند. روش تامین مالی جمعی روش خوبی است تا توازن قدرت و سرمایه در بازار به وجود آید.

چگونه باید سرمایه‌گذاری جمعی را آغاز کرد؟

در حال حاضر وب سایت‌هایی طراحی شده‌اند که در آن می‌توان به دنبال ایده و کسب و کار مورد علاقه خود گشت. اما فقط نباید به این وب سایت‌ها تکیه کرد،  باید دانست که شروع و ایجاد کمپین یکی از کارهای دشوار است. در مرحله اول باید و نبایدها و علایق و بازار را مورد بررسی قرار داد باید دانست که:

  • محصول نهایی کار چه مزایایی دارد؟
  • محصول برای فرد یا جامعه چه میزان اهمیت دارد؟
  • محصول مناسب چه قشری از افراد جامعه است؟
  • چه میزان سرمایه برای این کار لازم است؟
  • پیشرفت و آینده ی این محصول چه اندازه است؟
  • موارد مشابه در بازار دارد؟
  • بازار نیازمند این محصول است؟

مهمترین مسئله میزان سرمایه و بازار فروش محصول است. بعد به جذب سرمایه و سرمایه‌گذار باید اندیشید.

 

 

چگونه باید سرمایه‌گذاری جمعی را آغاز کرد؟

روش سرمایه گذاری جمعی چه مزایایی دارد؟

تامین مالی جمعی به سرعت در جامعه روبه گسترش است. هرروز افراد بیشتری به این روش‌ها تکیه می‌کنند و به دنبال ایده‌های خلاقانه خود دست به کار و فعالیت می‌زنند. با این روش سرمایه‌های راکد بسیاری به سوی فعالیت‌های اقتصادی روانه می‌شوند.

این کار نیز باعث رشد بازار و ایجاد اقتصاد پویاتر می‌شود. برای این روش نیازی نیست که محصولات فراوانی تولید شود بلکه تهیه یک نمونه‌ی اولیه از کار می‌تواند راه‌گشا باشد و با همان نمونه‌ی اولیه به دنبال جذب سرمایه وسرمایه‌گذار بود.

 

 

در این روش از هدر رفت انرژی و وقت و سرمایه جلوگیری می‌شود. با تولید یک نمونه‌ی اولیه می‌توان بازاریابی کرد و مشکل سرمایه در گردش را حل نمود و هزینه‌ی تولید را کاهش داد با این تفاسیر در حاشیه سود بیشتری نصیب فرد می‌شود. مورد دیگر این که با تولید نمونه‌ی اولیه از کیفیت آن می‌توان آگاه شد و در همان مراحل اولیه می‌توان امکان بررسی ‌و بهبود کیفیت را انجام داد. و  بازار محصول تولیدی را می‌توان بررسی کرد.

روش سرمایه گذاری جمعی چه مزایایی دارد؟

سخن آخر

سرمایه‌ی جمعی یا جمع سپاری به مفهوم این است که سرمایه‌های اندک رابا دیگران به اشتراک گذاشت تا بتوان سرمایه‌ی لازم را برای شروع یک کسب و کار و تبدیل یک ایده‌ی خلاقانه به فعالیت و شغل و یک کسب و کار جدید یا پیشبرد یک پروژه‌‌ی مشخص تامین کرد. crowdfunding به معنای حامی مالی است که به سازمان‌ها و صاحبان کسب و کار یا صاحبان ایده کمک می‌کند تا ایده‌های‌شان را عملی سازند.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌های تامین مالی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به یکدیگر نزدیک می‌شوند. در سال‌های اخیر و با رشد بی‌رویه‌ی جمعیت سرمایه گذاران فرصت استثنایی برای صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاری به وجود آمده است. در این نوع فعالیت هر دو سو از این کار و فعالیت کسب سود می‌کنند‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *