ارزش زمانی پول چیست؟

ارزش زمانی پول

برای مثال اسکناسی که هم اکنون از آن استفاده می‌کنیم، با اینکه قیمتی ثابت دارد؛ اما در طول زمان ارزش آن تغییر می‌کند. مفهومی که در اقتصاد ما بسیار آشناست! ارزش یک میلیون تومان در امسال را با ارزش همین مقدار پول در ۱۰ سال پیش مقایسه کنید تا بهتر به مفهوم ارزش زمانی پول، پی ببرید. در این مطلب از سری مقالات وانیکس به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم تا بتوانیم شاهد افزایش سواد مالی شما بوده و مدیریت سرمایه را  به شما آموزش دهیم تا در امور اقتصادی خود به کار ببرید.

 

 

تفاوت ارزش زمانی پول از نظر سرمایه گذران

عموماً سرمایه گذران، با واحدهای مختلف پول، قیمت‌گذاری و معامله انجام می‌دهند. همانگونه که می‌دانید، با توجه به تفاوت‌های حاکم در میان جوامع، انواع مختلفی از واحدهای پولی وجود دارد. ارزش پول از نظر زمانی، هنگامی  مشخص می‌شود که واحدهای پولی را بر اساس این تفاوت‌ها طبقه‌بندی و سپس ارزش‌گذاری کرد.  در ادامه مقاله، لیست این تفاوت‌ها را  به‌صورت خلاصه بیان کرده‌ایم:

تفاوت ارزش زمانی پول از نظر سرمایه گذران

  1. واحدهای پولی از لحاظ مدت‌زمان دسترسی (Timing) متفاوت‌اند. هرچه سریع‌تر بتوان به یک واحد پولی دسترسی پیدا کرد، آن واحد پول، با ارزش‌تر بوده و همچنین بهره‌وری بالاتری نیز دارد.
  2. از لحاظ قدرت خریدی که (Purchasing Power) واحد پولی به فرد می‌دهد، واحدهای پولی متفاوت می شوند. به طوریکه هرچه قدرت خرید بالاتر رود، ارزش واحد پول هم بالاتر می‌رود.
  3. از دیدگاه اقتصادی، واحد پول با احتمال دسترسی پایین، ارزش سرمایه‌گذاری پایین‌تری دارد؛ بنابراین هرچقدر احتمال به دست آوردن بیشتر باشد واحد پولی با ارزش‌تر است.
  4. دارایی‌ها از لحاظ این که سریع‌تر تبدیل به پول شده و قابل استفاده گردند ارزش بالاتری برای سرمایه‌گذاری داشته و واحدهای پولی متفاوتی را به وجود می‌آورند.

 

 

عوامل مؤثر بر ارزش زمانی پول

عوامل متعددی بر ارزش زمانی که  پول دارد مؤثر بوده و قادرند، هر واحد پول را بالاتر و پایین‌تر از ارزش فعلی خود ببرند. در اقتصادهای تورمی، این روند معمولاً نزولی بوده و به تدریج ارزش پول در طی زمان کاهش می‌یابد. در ادامه مهم‌ترین عوامل دخیل در این موضوع  را باهم بررسی و مرور می‌کنیم.

  • تورم

یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ارزش زمانی  که پول دارد، تورم است. همان‌طور که در تورم‌های اخیر کشورمان شاهد هستیم، تورم باعث شده تا از ارزش هر واحد پول ملی ما کاسته شده و پول ما قدرت سابق را نداشته باشد. مقایسه ارزش یک صد میلیون پول در سال ۱۳۹۰ با امسال این مبحث را به‌وضوح برای ما نشان می‌دهد.

  • مسائل اقتصادی و سیاسی

عامل دیگر دخیل در ارزش هر واحد پول، جریانات سیاسی و اقتصادی مربوط به هر کشور است. بدین صورت که تحریم‌های اقتصادی و مسائل سیاسی، باعث کاهش ارزش واحد پول گشته و برعکس، تبادلات تجاری بالا، ارزش آن را افزایش می‌دهند.

  • نگرش افراد جامعه

به هر میزان که  افراد جامعه بیشتر خرید کنند و به مصرف‌گرایی روی بیاورند، احتمال کاهش ارزش زمانی واحد پول آن‌ها تشدید می‌شود؛ زیرا عرضه فعلی قادر به تأمین و جبران تقاضای بالای افراد جامعه نبوده و در نتیجه باعث تشدید تورم می‌گردد.

 

 

عوامل مؤثر بر ارزش زمانی پول

راهکارهای مدیریت ارزش زمانی پول

انواع راهکارها برای مقابله با کاهش ارزش زمانی واحد پول در اصول مدیریت ارائه شده است که این راهکارها مفهوم ساده‌ای داشته و قابلیت اجرا در زندگی روزمره را دارند.  فقط کافی است برای حفظ ارزش سرمایه خود، برنامه‌ریزی نموده و اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم، راهکارهای پیشنهادی کارشناسان ما در این زمینه را مطالعه بفرمایید. این راهکارها عبارت‌اند از:

  • سرمایه‌گذاری

اولین راهکار، مربوط به سرمایه‌گذاری است که در آن، فرد در بازار سهام، ارز، طلا، سکه یا دیگر زمینه‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند تا در گذر زمان ارزش پولش تضمین شود. البته باید در نظر داشت، این اقدام ریسک و خطراتی نیز دارد. درصورتی‌که تمایل به ریسک‌پذیری ندارید پیشنهاد ما به شما استفاده از صندوق‌ها و سبدگردان‌های مطمئن است؛ چرا که ریسک کمتری دارند.

  • شرکت در تولید و پروژه‌های سودآور

دومین راهکاری که شرکت تجاری ما برای مقابله با کاهش ارزش زمانی  واحد پول، به شما ارائه می‌دهد، شرکت در تولید است که به‌منظور پویاسازی سرمایه در مسیرهای اقتصادی میسر شده و سرانجام آن، ارزش‌آفرینی، اشتغال‌زایی و رشد میزان سرمایه است. امروزه پروژه و استارتاپ‌های بی‌نظیری وجود دارند که با سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌توان به سود کلانی دست‌یافت.

  • خرید دارایی‌های با ارزش

تبدیل سرمایه به دارایی‌های با ارزش مانند ملک و طلا راه دیگری است تا از نگرانی شما از بابت کاهش سرمایه‌تان بکاهد؛ چرا که متناسب با نرخ تورم و بهره، ارزش دارایی شما نیز بالاتر می‌رود.

 

 

محاسبه ارزش زمانی پول

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، ارزش زمانی که  پول دارد، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تورم، نرخ بهره و هزینه‌ها ممکن است کاهش یا افزایش یابد. محاسبه ارزش فعلی و ارزش آینده نیز باتوجه‌به این معیارها و نوع واحد پول، صورت می‌گیرد.

محاسبه ارزش زمانی پول

یکی از محاسبات مهم و حیاتی در مسائل مالی و سرمایه‌گذاری، محاسبه ارزش فعلی خالص (Net Present Value)است. به‌عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران و مدیران مالی از طریق فرمول‌های زیر و با استفاده از نرم‌افزار یا روش دستی، ارزش زمانی و حامل‌های مختلف پول را در مقاطع جداگانه محاسبه نموده و به مقایسه آن می‌پردازند؛  سپس  بر اساس این محاسبات نتیجه‌گیری کرده و طبق نتایج، تصمیم‌گیری‌های لازم را صورت می‌دهند.

ارزش فعلی + سود = فرمول ارزش آتی

ارزش آتی ÷ سود = ارزش فعلی

سخن پایانی با وانیکس

ارزش زمانی پول  به ما اثبات می‌کند که نگهداری پول نقد کار اشتباهی است. جهت حفظ ارزش سرمایه و جا نماندن از رشد نقدینگی و تورم، باید سرمایه‌گذاری در مسیر صحیح و اصولی که نمونه‌هایی از آن را در متن فوق ذکر کردیم، انجام پذیرد. این پویا بودن سرمایه از افت ارزش آن جلوگیری نموده و از آن محافظت می‌کند.

 

 

با توجه به اهمیت این موضوعات، شرکت تجاری وانیکس قصد دارد در مقاله‌های ارائه شده خود، به توضیح مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری پرداخته و در مورد اصطلاحات اقتصادی اطلاعاتی را به شما ارائه دهد. امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مؤثر واقع شده باشد. در صورت هرگونه سؤالی می‌توانید با مشاوران مجموعه ما ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر