کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا

 برای اظهار کالا به گمرک، اخذ این کد لازم است و به همه محصولاتی که از طریق برات یا از نوع بانکی ثبت سفارش شده‌اند، تعلق می‌گیرد. در ادامه به معرفی کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا و مفاهیم مرتبط به آن می‌پردازیم؛ پس در این مقاله با وانیکس همراه باشید.

اظهار منشأ ارز یعنی چه؟

یکی از الزامات در اظهار گمرکی کالا، اظهار منشأ می‌باشد. اینکه تعین شود ارز مختص محصول وارداتی شما، از چه محلی تأمین شده است یعنی اظهار منشأ؛ در صورتی که این اظهار مورد تأیید بانک مرکزی قرار بگیرد کد ساتا صادر شده و مجوز اظهار گمرکی کالا به تجار داده می‌شود.

 

 

اظهار منشأ ارز یعنی چه؟

ضروری است بدانید که بدون دریافت کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا نمی‌توانید کالای خود را اظهار گمرکی کنید، چون دریافت این کد یکی از فاکتورهای مهم در امور گمرکی و ترخیص کالا است. در ادامه مطلب به توضیح و تعریف کد ساتا خواهیم پرداخت.

کد ساتا چیست و چه کاربردی دارد؟

می‌توان گفت کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا نوعی شناسه اظهار گمرکی کالا یا همان کد رهگیری است که از سوی سامانه جامعه تجارت (تعریف کلی این سامانه را در ادامه برای شما بازگو می‌کنیم) زمانی که برای اظهار منشأ ارز به آن مراجعه می‌کنید، صادر می‌شود. این کد هنگام اظهار گمرکی کالا کاربرد داشته و باید در برگه اظهارنامه، به دلیل مشخص‌شدن منشأ ارز کالای وارداتی شما نوشته شود. در تعریفی ساده‌تر می‌توان کد ساتا را همان مجوز اظهار گمرکی کالا عنوان کرد، زمانی که منشأ ارز مورد تأیید بانک مرکزی باشد از سوی آن صادر می‌شود. این کد ۱۴ رقمی بوده و عامل انطباق همه اسناد بانکی در سامانه گمرک است.

کد ساتا برای کالای وارداتی

بعد از اعلام گمرک مبنی بر اینکه هیچ محصولی بدون تعیین منشأ ارز و دریافت کد ساتا از گمرک ترخیص نشود، بعد ثبت سفارش کالا، عملکرد سامانه ارزی نیز وابسته به استعلام این کد می‌باشد که قبلاً بر اساس تعیین منشأ ارز دریافت شده است. در غیر این صورت نمی‌توان کالا را ترخیص کرد.

کد ساتا برای کالای وارداتی

 

 

 

تعیین منشأ ارز و کد ساتا

یکی از مهم‌ترین مراحل ترخیص کالا از گمرک، تعیین منشأ ارز است که پس از انجام این مرحله، کدی به شما تعلق خواهد گرفت. برای ورود کالا به کشور، اخذ این کد ضروری است و بازرگانانی که قصد فعالیت در زمینه تجارت و داد و ستد را دارند، باید هرچه زودتر نسبت به دریافت کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا از طریق سامانه مربوطه اقدام کنند. اما در مورد کاربرد تعیین منشأ ارز می‌توان این‌گونه گفت که این کار، برای کنترل بیشتر بانک مرکزی برای ورود و خروج کالا صورت می‌گیرد؛ زیرا در صورتی که ارزهای اختصاص داده شده به کالاهای وارداتی و صادراتی در سامانه تجارت، اولویت‌بندی شوند، ارز مشخص به کالای موردنظر تعلق خواهد یافت. لازم است هنگام ثبت سفارش یا اظهار حمل، برای گرفتن کد ساتا و اظهار منشأ ارز، در سامانه جامع تجارت، به بخش نحوه تأمین ارز رفته و در آن قسمت محل تخصیص ارز کالای موردنظر خود را انتخاب کنید. این فرایندها و اخذ کدها به‌سادگی آنچه که در این مقاله آوردیم و شما خواندید نیست در ادامه نیز با ما همراه باشید تا موارد بیشتری را برای درک بهتر بخوانید.

 نحوه تعیین منشأ ارز ثبت سفارش‌های غیربانکی و اخذ کد ساتا

  • ورود به سامانه تجارت
  • انتخاب بخش عملیات ارزی از منوی سمت راست صفحه
  • کلیک روی مدیریت عملیات ارزی غیربانکی
  • کلیک روی تعیین منشأ ارز
  • انتخاب شماره ثبت سفارش کالای موردنظر خود در قسمت کد ثبت سفارش
  • کلیک روی گزینه ایجاد منشأ ارز
  • انتخاب کالایی که لازم است برای آن منشأ ارز تعیین شود
  • اضافه کردن مواردی همچون وزن ناخالص، وزن خالص، تعداد و مقدار بسته‌بندی
  • افزودن شماره و تاریخ بارنامه
  • انتخاب گزینه افزودن به لیست
  • انتخاب هزینه‌ها
  • تعیین منشأ ارز جهت اخذ کد ساتا

در موارد فوق، زیاد با عبارت «سامانه جامع تجارت» روبه‌رو شدید؛ اکنون یک تعریف کلی از آن را جهت آشنایی بیشتر شما با این سامانه آورده‌ایم.

 

 

 سامانه جامع تجارت چیست؟

این سامانه همان‌طور که از نامش پیداست مربوط به امور بازرگانی و تجارت است که با دربرداشتن بخش‌های مختلف جهت تسهیل و تسریع بسیاری از امور تجاری شده است.

این سامانه به نشانی www.ntsw.ir مباشد و نقش زیادی در کنترل اطلاعات و فرایندهای بازرگانی دارد؛ به‌طوری‌که مانند همه سامانه‌های دیگر از بار مراجعات حضوری به دفاتر خدمات امور تجاری کاسته و سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه تجار می‌شود.

مدارک موردنیاز ترخیص کالا و کد ساتا

طبق موارد اشاره شده در مقاله‌های قبلی، ترخیص کالا یک فرایند پیچیده و زمان بر است که برای انجام آن، تاجران به برخی اسناد و مدارک نیاز دارند از جمله: بارنامه، بیمه‌نامه، ترخیصیه، قبض انبار، پروفرما، فاکتور خرید، فهرست عدل‌بندی و …

اما میان این‌همه مدارک، اولین و مهم‌ترین آنها برای ترخیص اظهارنامه گمرکی می‌باشد که برای تنظیم آن به کدی که از طرف بانک تحت عنوان کد ساتا دریافت می‌کنید، نیاز دارید؛ پس این مورد هم به‌خوبی به اهمیت بسیار زیاد کد ساتا اشاره می‌کند.

مدارک موردنیاز ترخیص کالا و کد ساتا

توصیه ما به شما این است که برای انجام این امور مهم، با مشاوران و ترخیص‌کارانی که در این حوزه حاذق هستند مشورت کنید تا مشکلی در جهت اخذ و استفاده کد ساتا و سایر امور مربوط به تجارت نداشته باشید.

سؤالات متداول کد ساتا

۱- برای اخذ کد ساتا باید به کدام سامانه مراجعه کنیم؟

به سامانه جامع تجارت؛ بعد از مشخص شدن منشأ ارز می‌توان از این سامانه کدی تحت عنوان کد ساتا در یافت کرد.

۲- چگونه می‌توان کد ساتا برای اظهارنامه اخذ نمود؟

برای دریافت این کد اول باید اطلاعات سند را وارد کرده و به بانک ارسال کنیم بعد از ایجاد سند حمل برای ثبت سفارش، از طریق بانک کد ساتا صادر می‌شود.

 

 

سخن پایانی با وانیکس

همان‌طور که با مطالعه این مقاله دریافتید کد بانک مرکزی برای ترخیص کالا یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین موارد برای ترخیص کالا و اظهارنامه گمرکی است که شیوه دریافت آن را به طور مختصر برای شما در اینجا آوردیم؛ اما اخذ این کد نیز مانند سایر مراحل تجارت و ترخیص به‌سادگی نبوده و یک تأخیر در اخذ آن می‌تواند مانع ترخیص کالای شما شود؛ بنابراین لازم است همه بازرگانان و تاجران مراحل صدور این کد را بدانند و در صورتی که به مورد نامفهوم و غیر قابل درک رسیدند حتماً از مشاوران و شرکت‌های ترخیص کالا کمک بگیرند. شرکت بازرگانی وانیکس با داشتن افراد و ترخیص‌کاران ماهر و باتجربه در این زمینه، می‌تواند به خوبی شما را هدایت کرده و راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *