کارنه تیر چیست؟

تحت نظارت کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد، سیستم حمل‌ونقل TIR بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم به‌منظور کمک به احیای اقتصاد اروپای پس از جنگ توسعه یافت. قرارداد TIR در سال ۱۹۴۹ منعقد شد و موفقیت آن منجر به ایجاد اولین کنوانسیون کارنه تیر در سال ۱۹۵۹ شد.

 

 

TIR carnet چیست؟

حتماً متوجه علامت TIR روی برخی از کامیون‌ها شده‌اید. این کلمه از عبارت فرانسوی “Transports Internationaux Routiers” گرفته شده است که در انگلیسی به معنای حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی است.پلاک TIR آبی نمادین روی یک وسیله نقلیه به این معنی است که اپراتور حمل‌ونقل از ضمانت TIR برای حمل‌ونقل گمرکی بین‌المللی استفاده می‌کند. همه اینها به کنوانسیون ۱۹۷۵ در مورد حمل‌ونقل بین‌المللی کالا تحت پوشش ترانزیت TIR که به طور گسترده به‌عنوان کنوانسیون TIR شناخته می‌شود، می‌آید.  این توافقنامه چندجانبه بین ۷۶ کشور (از جمله کل اتحادیه اروپا) حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای را به طور قابل‌توجهی ساده کرده و به تجارت جهانی رونق بخشیده است. ۲۰ عضو جدید در حال برنامه‌ریزی برای امضای معاهده در سال‌های آینده هستند.

TIR carnet چیست؟
TIR carnet چیست؟

همانند سایر رویه‌های ترانزیت گمرکی، رویه TIR کالاها را قادر می‌سازد تا تحت کنترل گمرکی در سراسر مرزهای بین‌المللی بدون پرداخت عوارض و مالیات‌هایی که معمولاً در هنگام واردات (صادرات) پرداخت می‌شوند، حرکت کنند. شرط رویه TIR این است که جابه‌جایی کالا باید با حمل‌ونقل جاده‌ای باشد. کالاها از گمرک مبدأ در یک کشور به گمرک مقصد در کشور دیگر تحت پوشش یک سند ترانزیت گمرکی پذیرفته شده بین‌المللی به نام TIR Carnet که ضمانت مالی برای پرداخت عوارض و مالیات‌های تعلیق شده را نیز فراهم می‌کنند، منتقل می‌شوند. این سیستم توسط یک سازمان بین‌المللی مدیریت می‌شود که در حال حاضر اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (IRU) است. هر TIR Carnet یک شماره مرجع منحصربه‌فرد دارد. یک TIR Carnet ممکن است دارای ۴، ۶، ۱۴ یا ۲۰ کوپن باشد؛ زیرا در هر کشور از یک جفت کوپن استفاده می‌شود. تعداد کوپن‌ها نشان‌دهنده تعداد کشورهایی است که ترانزیت بی‌نشان انجام می‌شود، از جمله کشورهای مبدأ و مقصد. هر کارت TIR منفرد را می‌توان تنها برای یک TIR حمل‌ونقل استفاده کرد. هنگامی که حمل‌ونقل TIR در گمرک مقصد کالا خاتمه یافت، کارت TIR که توسط مقامات گمرک مقصد تأیید شده است، به راننده تحویل داده می‌شود.

 

 

رویه TIR  چگونه است؟

همه آنچه که باید در مورد ترانزیت TIR و رویه آن به‌طورکلی بدانید:

کارنه TIR سندی است که توسط انجمن‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ملی کشورهای عضو کنوانسیون TIR صادر می‌شود. این یک کارت ترانزیت شناخته شده و پذیرفته شده بین‌المللی است که فقط برای یک سفر قابل‌استفاده است. در اینجا دو مزیت اصلی سیستم TIR را بررسی می‌کنیم:

  • طبق رویه TIR، کالاهایی که بین کشورهای عضو توسط دارندگان کارت TIR مجاز به حمل‌ونقل کالا می‌شوند، مشمول کنترل گمرکی در مرزهای میانی نیستند و می‌توانند مستقیماً از نقطه A به نقطه B حرکت کنند، مشروط بر سالم بودن تمام مهر و موم‌ها و سالم بودن مدارک.
  • با کارنه TIR، در گمرک نباید مالیات واردات و صادرات پرداخت شود (به شرطی که وسیله نقلیه کالایی را به کشورهای میانی در طول مسیر تحویل ندهد).

۵ اصل اساسی سیستم ترانزیت TIR

سیستم ترانزیت TIR بر پنج اصل اصلی زیربنا شده است:

  • استفاده از وسایل نقلیه یا کانتینرهای ایمن،
  • زنجیره تضمین بین‌المللی،
  • کارنه تیر،
  • به رسمیت شناختن متقابل کنترل‌های گمرکی
  • دسترسی کنترل شده برای استفاده از سیستم

 

 

5 اصل اساسی سیستم ترانزیت TIR
۵ اصل اساسی سیستم ترانزیت TIR

کنوانسیون TIR 1975 پویا است به این معنا که در طول سال‌ها بارها اصلاح شده است تا تغییرات در هر یک از این اصول اصلی را منعکس کند. در سال‌های اخیر اصلاحات ساختار یافته و در مراحل مجزا پیش رفته است.

چگونه می‌توان مجوز دریافت کارنه تیر را دریافت کرد؟

قوانین ملی در مورد پذیرش در سیستم TIR در کشورهای عضو کمی متفاوت است، اما معیارها و الزامات اصلی یکسان باقی می‌مانند.

الزامات مجوز دریافت کارنه تیر به شرح زیر است:

  • عدم نقض قوانین گمرکی یا مالیاتی قبلی
  • ارائه اظهارنامه تعهد به انجمن ملی حمل‌ونقل جاده‌ای (شما باید دانش کافی از کنوانسیون TIR داشته باشید).
  • الزامات ضمانت تعیین شده توسط انجمن را برآورده کنید.

مدت اعتبار کارت کارنه تیر چقدر است؟

مدت اعتبار کارت TIR توسط انجمن صادرکننده تصمیم‌گیری می‌شود. اما هرگز از ۷۵ روز تجاوز نمی‌کند و قابل تمدید نیست.

چه کشورهایی عضو رویه TIR هستند؟

 در حال حاضر، ۷۶ کشور عضو کنوانسیون TIR هستند که شامل اتحادیه اروپا، اروپای شرقی، شمال آفریقا و خاورمیانه است. فهرست جامع کشورهای عضو واقعی را می‌توان در وب‌سایت کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا یافت.

دارنده کارنه TIR طبق روال TIR چه وظایفی دارد؟

  • ارائه کالا به مأموران خدمات مرزی برای انجام بازرسی گمرکی.
  • پرداخت کلیه مالیات‌ها و عوارض کالاهای صادراتی و وارداتی.
  • در صورت لزوم، کلیه جریمه‌های مربوط به محموله حمل شده (در صورت تخلف از روال TIR) باید پرداخت شوند.

خدمات شرکت بازرگانی وانیکس

اگر به دنبال یک شرکت بازرگانی قابل‌اعتماد هستید که با بهترین قیمت و کیفیت حمل‌ونقل از کالای شما را انجام دهد، بدون شک شرکت بازرگانی وانیکس یکی از بهترین‌ها است. دنیای واردات و صادرات کالاها دنیای بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است. امیدواریم مطالب بالا در مورد کارنه تیر در این مقاله مورد استفاده شما دوستان قرار گرفته باشد.

خدمات شرکت بازرگانی وانیکس
خدمات شرکت بازرگانی وانیکس

برای موفقیت در این حوزه داشتن دانش کافی و آشنایی لازم با اصطلاحات پرکاربرد در این زمینه ضروری است. یکی از بهترین روش‌ها برای آسان کردن این پیچیدگی‌ها استفاده از خدمات یک شرکت واسطه باتجربه است. شرکت بازرگانی وانیکس با تیم مشاوران متخصص و مجرب خود آماده پاسخگویی به سؤالات شما در حوزه واردات و صادرات است. مشاوران این شرکت به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *