چگونه وارد صادرات و واردات شویم

در ادامه این مقاله از وبلاگ وانیکس می‌خواهیم به سؤال ” چگونه وارد صادرات و واردات شویم”پاسخ داده و موارد مربوط به آن را بیان کنیم. اگر برای وارد شدن به حوزه تجارت علاقه‌مند هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آموزش چگونگی صادرات و واردات

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، کمتر کسی می‌تواند ادعا کند که تابه‌حال به فکر صادرات و واردات نیفتاده است. با اهمیت و حساسیتی که این حیطه دارد، افراد علاقه‌مند باید مسیرهای زیادی را طی کنند تا به نتیجه دلخواه خود برسند. اما اگر بخواهیم مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در معاملات را بگوییم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با قوانین.
  • آشنایی با زبان کشوری که می‌خواهیم با آن تجارت کنیم.
  • همچنین شناخت قوانین و مقررات تجاری موجود در کشور مدنظر.

برای اینکه به طور کامل این موارد برای شما روشن شود، تمام مراحلی ابتدایی که برای وارد شدن به صادرات و واردات نیاز است را گام به گام برای شما آورده‌ایم.

 

 

 

آموزش چگونگی صادرات و واردات

گام اول، برسی پتانسیل‌های تجاری

اولین موردی که شما باید برای خودتان مشخص کنید این است که آیا می‌خواهید به‌صورت مجزا به یکی از کارهای صادرات و واردات بپردازید یا می‌خواهید هر دو را باهم انجام دهید. برای شما که در این زمینه در اول راه هستید بهتر است تعریف کلی از صادرات و واردات بیاوریم:

صادرات یعنی کالای تولیدی کشور خودمان را از گمرک عبور داده و به کشور دیگر بفرستیم و واردات یعنی از یک کشور دیگر کالا خریداری کرده و وارد بازار کنیم. شما باید به‌عنوان یک بازرگان و کسی که می‌خواهد وارد این حیطه شود تخصص خود را در هریک از زمینه‌ها سنجیده و با آگاهی وارد این کار شوید.

گام دوم، دریافت کارت بازرگانی

بدون طی این گام عملاً نمی‌توانید وارد عرصه صادرات و واردات شوید. در حقیقت، دریافت کارت بازرگانی بعد از اینکه تصمیم به تجارت گرفتید مرحله اول وارد شدن به این کار به صورت قانونی است.

برای عبور از این مرحله شما باید سازمان‌هایی که در دریافت این کارت سهیم هستند را بشناسید. از جمله سازمان‌های مهم در این حیطه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن است. با اخذ این کارت، درواقع شما همان مجوز تجارت را دریافت کرده‌اید.

 

 

گام سوم، تسلط بر قوانین

گام سومی که برای وارد شدن به تجارت باید طی کنید به آشنایی با قوانین اختصاص می‌یابد. اشراف به این قوانین به‌طورجدی برای هر بازرگان و هر شخصی که می‌خواهد وارد تجارت شود ضروری است. مثلاً فرد باید با کالاهای مشروط و ممنوع به طور کامل آشنا باشد تا بار او قاچاق محسوب نشود.

گام چهارم، شناخت سازمان‌های مربوط به امور بازرگانی

شناخت تمامی سازمان‌های مرتبط با حوزه کاری‌تان مورد چهارمی است که باید رعایت کنید. درواقع باید بدانید هر مجوز و تأییدیه‌ای که برای کارتان نیاز است از سوی چه سازمانی صادر می‌شود. این مورد یادتان باشد که بسیاری از پروسه‌های درگیر در تجارت، مربوط به یکی از سازمان‌های دولتی، خصوصی یا تعاونی است؛ بنابراین سعی کنید با این سازمان‌ها ارتباط برقرار کرده و اتصالات خود با آن‌ها را حفظ کنید.

 

 

گام پنجم، آشنایی با بازاریابی

این گام برای صادرات کالا عبارت است از شناسایی نیازهای بازار کشور مقصد و همچنین شناخت کشورها و کالاهای رقیب. در زیر فهرستی از بایدها هنگام بازاریابی آورده شده است:

  • تهیه لیست و آشنایی با بازارهای هدف
  • انجام تحقیقاتی جامع در خصوص فرهنگ و نیازهای مردم کشور مقصد
  • دریافت مشاوره از افراد حاذق در این زمینه
  • شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و سمینارهای مرتبط با تجارت و بازاریابی
  • جستجو کسب اطلاعات از اینترنت
  • کسب اطلاع از اتاق بازرگانی
  • ارتباط با خریداران

در واردات کالا هم باز باید فرد نیازهای بازار کشور خود را بسنجد و کالایی که با بودجه و درآمد مردم منطبق است را وارد کند. اگر کالای صادراتی یا وارداتی مطابق با نیاز بازار انجام نشود کالا به فروش نرسیده و فرد ضررهای زیادی را متحمل می‌شود.

گام ششم، آشنایی با مراحل ترخیص

این گام از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. درواقع مهم‌ترین بخش تجارت زمانی است که کالا به گمرک می‌رسد. تاجران باید با آشنایی از مراحل ترخیص بتوانند کالای خود را سریع از گمرک خارج کنند. اهمیت و پیچیدگی این مرحله به قدری است که در مقاله‌ای جداگانه در باره آن توضیح داده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با این مرحله و فرایندهای آن به وبلاگ وانیکس مراجعه کنید.

گام هفتم، آشنایی با انواع بیمه‌ها

گام هفتم در چگونگی وارد شدن به واردات و صادرات، شناخت انواع بیمه محصولات صادراتی و وارداتی است. همه کالاها ممکن است در طول حمل‌ونقل دچار آسیب شده و یا بعضی از آنها به دلیل طولانی شدن مرحله ترخیص، از بین بروند.

هر نوع روش حملی چه هوایی و چه زمینی و دریایی خطرات احتمالی خودشان را دارند؛ بنابراین تاجران برای جلوگیری از ریسک‌های مالی، باید اقدام به بیمه کردن کالاهای تجاری خود کنند. حالا بسته به شیوه حمل‌ونقل و نوع کالا، این بیمه‌ها نیز متفاوت‌اند.

گام هشتم، شناسایی روش‌های حمل محصول

گام هشتم از این مراحل صادراتی و وارداتی، انتخاب نوع مناسب حمل‌ونقل با توجه به نوع محصول است. در واقع همه کالاها با یک روش، حمل نمی‌شوند و فرد باید خودش با توجه به بودجه و نوع کالای خود، بهترین آن را انتخاب کند.

گام هشتم، شناسایی روش‌های حمل محصول
گام هشتم، شناسایی روش‌های حمل محصول

گام نهم، انتقال وجه

آخرین گام از آموزش نحوه وارد شدن به صادرات و واردات مربوط به مسئله انتقال وجه است. با توجه به اینکه قوانین بانکی هر کشور متفاوت است؛ تاجران باید با تمام حقوق و قوانین بانکداری کشور مربوطه آشنا بوده و تسلط کافی در این زمینه داشته باشند.

 

 

امروزه با توجه به تحریم‌هایی که بر علیه کشورمان وجود دارد مسئله انتقال ارز، کار پیچیده و سختی شده است. تاجران باید ارزی را برای تجارت خود انتخاب کنند که سیستم‌های بانکی روی آن حساسیت نداشته باشند.

سخن آخر با وانیکس

در این مقاله از وبلاگ وانیکس سعی کردیم با برسی مراحل ابتدایی تجارت به سؤال ” چگونه وارد صادرات و واردات شویم”پاسخ دهیم. اما همان‌طور که می‌دانید تجارت خیلی پیچیده‌تر از مسائل مطرح شده در فوق بوده و نیاز به تجربه‌های زیادی برای موفقیت دارد. امیدواریم با این مطالب توانسته باشیم شما را با بخش کوچکی از دریای حوزه واردات و صادرات آشنا کنیم.

سخن آخر با وانیکس
سخن آخر با وانیکس

برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه شما می‌توانید به وبلاگ وانیکس مراجعه کرده و مطالب تجاری آن را مطالعه کنید؛ همچنین می‌توانید از راهنمایی‌های مشاوران مجموعه ما نیز بهره برده و در این راه مطمئن‌تر قدم بردارید. ناگفته نماند شرکت تجاری وانیکس سال‌ها در حوزه تجارت فعالیت داشته و به همه امور آن آگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *