همه چیز‌‌ درباره وزارت بازرگانی ایران

از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان مقاله وزارت بازرگانی ایران همراه ما باشید و خواندن آن را از دست ندهید.

درباره وزارت بازرگانی ایران

در هرکدام از وزارت‌خانه های کشور یک وزیر فعالیت می‌کند. مقاله امروز ما در مورد وزارت بازرگانی و فعالیت‌های مربوط به آن است.کار اصلی این سازمان، بهبود روابط بازرگانی و گسترش آن‌ها می‌باشد. در سال ۱۳۹۰ اتفاق جالبی رخ داد و آن ترکیب وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن بود.این اتفاق باعث رشد اقتصاد کشور شد.

 

 

درباره وزارت بازرگانی ایران

دولت ایران از تشکیل وزارت بازرگانی اهدافی داشت که از میان آن‌ها می‌توان به ثبات قیمت‌ها در بازار، راحت شدن تجارت و امور بازرگانی، پشتیبانی بیشتر از مصرف‌کننده ها و موارد دیگر اشاره کرد. عده‌ای موافق حمایت وزارت بازرگانی از حقوق مصرف‌کننده هستند و معتقدند که رفع موانع باید در دستور کار دولت کار بگیرد. اما برخی دیگر نیز، به دلیل بالا رفتن هزینه ها، با احیای وزارت بازرگانی موافق نیستند.

آدرس وزارت بازرگانی ایران کجاست؟

وزارت بازرگانی ایران کجاست؟

مانند دیگر وزارت خانه‌های کشور، اتاق بازرگانی ایران نیز در پایتخت واقع شده است. آدرس دقیق این وزارت‌خانه به شرح زیر است.

تهران، خیابان طالقانی، نبش خیابان شهید موسوی پلاک ۱۷۵

 

 

یک نفر نمی‌تواند هم متولی تولید باشد هم تجارت

طبق نظر محمد لاهوتی که در سمت رئیس کنفدراسیون صادرات ایران فعالیت می‌کند، هدف دولت از ادغام  وزارت‌خانه‌ها کوچک‌سازی خود برای بهبود فعالیت و قدم برداشتن در این مسیر بود. وی در ادامه افزود، وزارت بازرگانی متشکل از ۴ وزارت‌خانه مختلف است که ترکیب آن‌ها با هم باعث کوچک شدن دولت نشد. منظور از کوچک شدن، کمتر شدن نیروی انسانی است. در‌واقع با اقدام دو وزارتخانه، مسئولین وزرا بیشتر شد و مثلا یک شخص در دو وزارتخانه فعالیت می‌کرد.

وزارت صمت چالش دولت و مجلس

اگر به تاریخچه فعالیت وزارت صنعت در طی ده سال گذشته نگاه کنیم،متوجه خواهیم شد که وزارت صنعت اهمیت زیادی برای دولت داشته است. به‌طوری که سوال و استیضاح بسیاری در مورد آن انجام داده است. دلیل اهمیت زیاد وزارت صمت، ارتباط آن به صادرات و واردات و تامین مواد اولیه کارخانجات می‌باشد. بنابراین این وزارتخانه اهمیت زیادی برای ماشین‌آلات و صنایع وابسته دارد‌.

 

 

وزارت بازرگانی ایران در دوران قاجار

این ارگان برای اولین بار در دوران قاجار و در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار برای  تاجران و بازرگانان تاسیس شد. اما در آن زمان به آن وزارت تجارت گفته می‌شد. تا اینکه در سال ۱۳۱۸ نام این وزارتخانه از وزارت تجارت به وزارت بازرگانی تغییر کرد. با روی کار آمدن دولت پهلوی، تصمیم بر آن شد که وزارت بازرگانی و اقتصاد از هم تفکیک شوند و به صورت مستقل به فعالیت بپردازند.

تغییر ساختار وزارت بازرگانی ایران بعد انقلاب

نام وزارت بازرگانی بعد از انقلاب ثابت ماند اما تغییراتی در آن ایجاد شد. تغییرات اصلی در سال ۱۳۷۷ رخ داد.‌ به گونه‌ای که ساختار و تشکیلات این سازمان دچار تحول شدند. بعد از ترکیب دو وزارت‌خانه شاهد تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم.

تغییر ساختار وزارت بازرگانی ایران بعد انقلاب

اهداف و سیاست‌های وزارت بازرگانی ایران

  • اجرای سیاست‌ها و تنظیم آن‌ها
  • تنظیم مقررات بازرگانی برای صادرات و واردات
  • ایجاد بستری برای گسترش روابط بازرگانی
  • هماهنگی پرداخت یارانه‌های مواد غذایی
  • نظارت بر اجرای سیاست‌ها در بعد بین‌المللی و منطقه ای
  • خرید و فروش محصولات کشاورزی با استفاده از تسهیلات بانکی و بودجه عمومی
  • تنظیم اطلاعات آماری برای ارائه اطلاعات در مورد واردات و صادرات

مسئولیت نظارت وزارت بازرگانی بر برخی شرکت‌ها

وزارت بازرگانی وظیفه دارد تا بر فعالیت یکسری شرکت‌ها نظارت کند. از میان این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های حمل ونقل بار و انبار، شرکت‌های بازرگانی دولتی، شرکت‌های حمل و نقل دولتی و…. اشاره کرد. شایان ذکر است که دولت بر تعدادی از این شرکت‌ها نظارت ندارد و اداره آن‌ها بر عهده صاحبانشان می‌باشد.

مسئولیت نظارت وزارت بازرگانی بر برخی شرکت‌ها

مسئولیت‌های وزارت بازرگانی

در ادامه به چند مورد از مسئولیت‌های وزارت بازرگانی اشاره خواهیم کرد.

  • معاونت‌های تشکیلات مرکزی وزارت
  • ایجاد ادارات بازرگانی در مراکز استان‌ها و شهر‌ها

لازم به ذکر است که وظیفه اداره‌های بازرگانی شهر‌ها تامین مواد اساسی مورد نیاز مردم است. این کار یعنی تقسیم عادلانه  اقلام اساسی مردم بر عهده نماینده بازرگانی در فرمانداری شهر است.

 

 

واردات از طریق شرکت وانیکس

شرکت وانیکس یکی از شرکت‌های باسابقه فعالیت بالا در ایران است که طی چندین سال گذشته فعالیت خوبی در زمینه واردات داشته است. اگر قصد دارید که از کشورهایی مثل چین، هند، امارات و….کالا وارد کشور کنید، می‌توانید با شرکت وانیکس همکاری کنید. این شرکت در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون هیچ هزینه اضافی کالای مورد نظر شما را ترخیص می‌کند.

سخن پایانی

قصد داشتیم تا در این مقاله همه‌ چیز در مورد وزارت بازرگانی ایران را عنوان کنیم. اطلاعاتی پیرامون این حوزه در اختیارتان قرار دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *