نحوه ثبت واردات در حسابداری چگونه است؟

ثبت واردات در حسابداری

معمولا مدت کوتاهی بعد از اینکه محصول وارد مقصد اصلی شد، اظهارنامه گمرکی یا همان برگ سبز واردات همراه با مدارک حمل و نقل به حسابداری واحد تجاری تحویل داده می‌شود. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم بیشتر درمورد ثبت واردات در حسابداری صحبت کرده و یکسری نکات مهم را در این زمینه برای شما بیان کنیم.

 

 

شاخص‌های اقتصادی چه کاربردی در محاسبه بهای کالای وارداتی دارند؟

 به‌طور کلی می‌توان گفت که شاخص‌های اقتصادی اهمیت بسیار زیادی در محاسبات اقتصادی دارند. در حقیقت شاخص‌های اقتصادی می‌توانند از سایر فعالیت‌های انجام شده به شما یک تصویر کلی نشان دهند. از جمله شاخص‌های مهم و عمده اقتصادی می‌توان به شاخص قیمت اشاره کرد؛ اما شاخص بهای محصولات وارداتی جزو شاخص‌های مرکب است و از بخش‌‌های گوناگونی تشکیل شده است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به ﺗﻐﻴﻴﺮات ﻗﻴﻤﺖ ﺟﻬﺎﻧﻲ، ﺗﻐﻴﻴﺮات در ﻧﺮخ ارزی و همین‌طور ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی دوﻟﺖ اشاره کرد.

شاخص‌های اقتصادی چه کاربردی در محاسبه بهای کالای وارداتی دارند؟

برای مورد استفاده قرار دادن این شاخص در ابتدا نیاز است قیمت کلیه محصولات وارداتی را به شیوه درست به دست آورید. این روزها در اکثر کشورها یک نوع شاخص تغییر یافته مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر مبنای شاخصی به نام فیشر است. با این‌که شاخص‌های فیشر و لاسپیرز خیلی باهم تفاوت ندارند، در بعضی مواقع خاص تفاوت‌های این دو شاخص با هم فوق‌العاده زیاد می‌شود.

 

 

محاسبه کردن قیمت تمام شده برای ثبت رسید واردات کالا

به‌طور کلی برای ثبت کردن رسید خرید در واردات محصول دو روش وجود دارد. درصورتی که تمام هزینه‌ها تا پیش از ورود محصول به انبار و همین‌طور ثبت خرید پرداخت شوند، نیاز است از روش قطعی استفاده کنید؛ اما اگر قسمتی از هزینه‌ها و پرداخت‌ها بعد از ورود محصول انجام شد، نیاز است روش نرخ جذبی را مورد استفاده قرار دهید. در این روش طبق‌ شرایط قبلی، نرخ دقیق ارز، شرایط واردات و همین‌طور براساس نرخ گمرک استانداردهایی محاسبه می‌گردد. درصورتی که محصول براساس LC یا برات بانکی وارد کشور شده باشد باید براساس نرخ روز بانک یا در مواقع خاص براساس نرخ‌های آتی محاسبه شود.

هنگامی که فاصله ترخیص محصول تا تحویل آن بسیار طولانی است، راه حل چیست؟

درصورتی که فاصله زمانی ترخیص محصول تا تحویل آن به انبار مقصد مورد نظر طولانی است، می‌توان از حساب محصولی که در راه است به‌جای حساب خرید استفاده کرد و بعد از تحویل به انبارداری، حساب محصولی که در راه بود را به خرید منتقل کنید.

برای تسریع بخشیدن پروسه مالیاتی چه مدارکی باید تهیه کنیم؟ 

  1. Proforma invoice یا پیش فاکتور
  2. Invoice یا فاکتور
  3. Bill of lading یا بارنامه
  4. برگ سبز گمرکی
  5. تصویری از تمام مخارج گمرکی و حمل و نقل
  6. گزارش خلاصه‌ای شامل شماره مربوط به برگ سبز، تاریخ دقیق برگ سبز، شماره مربوط به کوتاژ، شماره ارزیابی، مبلغ دقیق ارز، نرخ تبدیل، سایر ریز هزینه‌ها، قیمت و همین‌طور نرخ ریالی هر واحد محصول

 

 

اشتباهات رایج حسابداران در پروسه واردات

در ادامه سه مورد از اشتباهات رایج حسابداران در واردات را خواهیم گفت.

اشتباهات رایج حسابداران در پروسه واردات

  1. شما به عنوان بازرگان باید اطمینان حاصل کنید که همه مخارج خرید، به درستی در حساب محموله ثبت شده‌اند.
  2. همچنین باید مطمئن شوید که مخارج حمل و نقل، هزینه‌های گمرکی و همین‌طور هزینه‌های مربوط به ترخیص بار، در حساب بار دیگری ثبت نشده باشند.
  3. ارزش افزوده دریافتی در اظهارنامه گمرکی را باید جدا کرده و در حساب مربوط به پیش پرداخت ارزش افزوده ثبت کنید.

نحوه ثبت واردات در حسابداری چگونه است؟

یکی از مراحل حائز اهمیتی که شما به عنوان واردکننده در طول پروسه واردات کالا با آن روبه‌رو می‌شوید، ثبت کردن واردات در حسابداری است. شما باید این مرحله را به درستی پیش برده و انجام دهید. شایان ذکر است که کوچک‌ترین اشتباه در این مرحله ضررهای بسیار بدی به شما وارد می‌کند. به طوری که ممکن است نه تنها از واردات خود سودی نبرید، بلکه ضرر نیز ببینید. بنابراین حین ثبت کردن واردات در حسابداری باید بسیار دقت کرده و به درستی ثبت را به پایان برسانید.

 

ممکن است شما اطلاعات زیادی درمورد نحوه ثبت کردن واردات در حسابداری نداشته باشید و ندانید که چگونه باید این کار را با موفقیت انجام دهید. در چنین شرایطی توصیه ما به شما این است که از یک شرکت وارداتی و بازرگانی معتبر کمک‌ بگیرید. این‌گونه خیال شما در حین انجام این کار راحت است و می‌دانید که هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. حتی اگر یک بازرگان حرفه‌ای با سال‌ها تجربه هستید، باز هم توصیه می‌کنیم که ریسک نکنید و برای انجام این کار از یک متخصص کمک بگیرید. در کل بسیار خوب است که یک فرد متخصص در طول پروسه واردات به شما کمک کند، این‌گونه نه تنها مشکلی برای شما پیش نمی‌آید بلکه از سایر هزینه‌های اضافی جلوگیری شده و واردات کالا به نحو احسن انجام می‌شود. با توجه به اینکه یافتن یک مجموعه وارداتی و بازرگانی معتبر کار چندان آسانی نیست، تصمیم گرفتیم در بخش بعدی این مطلب شما را در یافتن چنین مجموعه‌ای راهنمایی کنیم، بنابراین با ما همراه باشید.

نحوه ثبت واردات در حسابداری با وانیکس

اگر تصمیم گرفتید برای ثبت کردن واردات در حسابداری از یک متخصص و کاردان کمک بگیرید، بسیار عالی است؛ زیرا این‌گونه دیگر هیچ نگرانی وجود ندارد و می‌توانید این مرحله را به نحو احسن به انجام برسانید. اما سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که به کدام مجموعه وارداتی و بازرگانی باید مراجعه کنید؟ همان‌طور که می‌دانید شرکت‌های بسیاری هم اکنون در این زمنیه فعالیت می‌کنند و انتخاب بین آن‌ها دشوار است.

اولین موردی که باید در هنگام انتخاب همچین مجموعه‌ای در نظر بگیرید معتبر بودن آن مجموعه است. اگر به یک مجموعه نامعتبر مراجعه کنید مطمئنا اطلاعات اشتباهی به شما می‌دهند و ثبت واردات شما در حسابداری با مشکل مواجه می‌شود. علاوه بر اعتبار، متخصص بودن پرسنل آن مجموعه نیز بسیار حائز اهمیت است. یکی از شرکت‌ها وارداتی و بازرگانی معتبر، شرکت وانیکس است.

نحوه ثبت واردات در حسابداری با وانیکس

این شرکت سالهاست که در زمینه واردات کالا فعالیت می‌کند و از پرسنلی حرفه‌ای و باتجربه برخوردار است. این مجموعه آماده ارائه خدمات به همه شما مراجعه کنندگان و بازرگانان بوده و شایان ذکر است که تمام پرسنل این شرکت توسط متخصصین آموزش دیده‌اند و از این رو کار شما را به نحو احسن به انجام می‌رسانند.

 

علاوه بر این‌ها، شرکت وانیکس به تمام شما مراجعه کنندگان یک چک تضمینی می‌دهد تا نگرانی‌های شما را برطرف کند و این‌گونه بتوانید در طول همکاری با آن‌ها، با خیالی آسوده واردات کالا را انجام دهید و به ثبت واردات در حسابداری بپردازید. از جمله خدمات این مجموعه می‌توان به واردات بدون گمرک، واردات کالا از کشور چین، حمل خرده بار، واردات کالا از دبی، انبارداری در کشور چین و انبارداری در دبی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر