برای ترخیص کالاهای وارداتی چه مجوزهایی مورد نیاز است؟

در روند ترخیص کالا از گمرک، اسناد به صورت آنلاین یا فیزیکی همراه با مرسوله تهیه و ارسال می‌شود. این امر به مقامات مربوطه در محاسبه مالیات و عوارض محموله کمک می‌کند. مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک معمولاً بر اساس نوع کالای ارسالی تعیین می‌شود. همچنین ممکن است بر اساس کشور مبدأ و مقصد محموله متفاوت باشد.

با این حال، برخی از مدارک بین همه مشترک است:

اسناد صادرات:

سفارش خرید از خریدار، فاکتور فروش، لیست بسته‌بندی، قبض حمل‌ونقل، بارنامه یا بارنامه هوایی، گواهی مبدأ و هر مدرک خاص دیگری که توسط خریدار مشخص شده است، یا طبق الزامات مؤسسات مالی یا شرایط LC یا مطابق با مقررات کشور واردکننده.

اسناد واردات:

 سفارش خرید از خریدار، فاکتور فروش تأمین‌کننده، صورت‌حساب ورودی، بارنامه یا بارنامه هوایی، فهرست بسته‌بندی، گواهی مبدأ، و هر مدرک خاص دیگری که توسط خریدار یا مؤسسه مالی یا مقررات کشور واردکننده مورد نیاز است.در مقاله برای ترخیص کالاهای وارداتی چه مجوزهایی مورد نیاز است قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که برای ترخیص کالاهای وارداتی چه مجوزهایی مورد نیاز است؟ ترتیب ارائه مطالب به صورت زیر است:

  • چرا ارائه مدارک برای ترخیص کالا از گمرک مهم است؟
  • فهرست مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک
  • سخن پایانی
  • معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

 

 

چرا ارائه مدارک برای ترخیص کالا از گمرک مهم است؟

ما باید در مورد اساسی‌ترین اسناد واردات مورد نیاز برای اهداف ترخیص کالا از گمرک صحبت کنیم. همه اسناد به یک اندازه مهم هستند که باید قبل از مراجعه به گمرک مرتب شوند. اکثر واردکنندگان اهمیت این اسناد را فراموش کرده‌اند، و به دلیل تهیه ناقص یا ناکافی مدارک در خطر محرومیت هستند. دانستن این اسناد می‌تواند بیش از ۴۰ درصد مشکلات واردکنندگان و صادرکنندگان را حل کند. این اسناد باید یا توسط واردکننده یا با کمک حمل‌ونقل مربوطه تنظیم شود.

 

چرا ارائه مدارک برای ترخیص کالا از گمرک مهم است؟

یک واردکننده باید از بهترین روش برای انتخاب شرکت‌های حمل‌ونقل کالا مطلع باشد تا بتواند هزینه را کاهش دهد و کالا را با خیال راحت به بندر مقصد برای فرایند حمل‌ونقل برساند. مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک باید به‌ موقع باشد تا از خروج کالا از کشور مبدأ کالا جلوگیری شود.

فهرست مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک

در این بخش، به معرفی برخی از اساسی‌ترین اسنادی که برای ترخیص کالا نیاز دارید می‌پردازیم:

قبض ورود

قبض ورود یک سند قانونی است که یک واردکننده باید داشته باشد و حامل کالا باید آن را پر کرده و امضا کند. پس از ارائه بارنامه و سایر مدارک مورد نیاز، کالا توسط مراجع ذی‌ربط ارزیابی و بررسی می‌شود.

مجوز واردات

حداکثر مقدار کالای قابل واردات را مشخص می‌کند و بسته به نوع کالا معمولاً ۱۸ ماه تا یک سال اعتبار دارد. در برخی از کشورها، اکثر کالاها آزادانه قابل واردکردن هستند. واردکنندگان کالاهای تحت نظارت مانند مواد شیمیایی، دارو، سنگ‌های قیمتی، گیاهان و حیوانات باید مجوز واردات دریافت کرده و در زمان ترخیص کالا از گمرک ارائه کنند.

 

 

گواهی بیمه

این گواهی که توسط یک شرکت بیمه داده می‌شود، تأیید می‌کند که محصولات در برابر ضرر و زیان در هنگام حمل‌ونقل بیمه شده‌اند. از اظهارنامه شرایط تحویل واردکننده پشتیبانی می‌کند و به گمرک در محاسبه عوارض کالاها کمک می‌کند.

سفارش خرید و اعتبارنامه

سفارش خرید قراردادی است که خرید کالا را بین خریدار (واردکننده) و فروشنده (صادرکننده) تأیید می‌کند. این سند شامل اطلاعات مربوط به کالا از جمله مقدار و قیمت کالا و همچنین شرایط پرداخت و تحویل است. پس از تکمیل سفارش خرید، واردکننده با یک بانک (معروف به بانک صادرکننده) تماس می‌گیرد تا اعتبار اسنادی را دریافت کند که قولی است از طرف بانک، مبنی بر پرداخت پول توافق شده به صادرکننده از طرف واردکننده.

 بروشور فنی

بروشور فنی سندی است که فقط برای محصولات خاصی مانند ماشین‌آلات ضروری است. ویژگی‌ها، عملکردها و کاربردهای محصول را که معمولاً برای تسهیل مدیریت کالا تهیه می‌شوند، تشریح می‌کند. این بروشور به مقامات گمرک در تعریف درست محصول و درک هزینه ارزش افزوده مرتبط با آن کمک می‌کند.

گزارش تست (در صورت نیاز)

هنگامی که مأموران گمرک قادر به تعیین کیفیت و در نتیجه ارزش محصول نباشند، ممکن است نمونه‌ای را برای آزمایش به آزمایشگاه مورد تأیید دولت ارسال کنند. آزمایشگاه محصول را بررسی می‌کند و گزارش آزمایشی را صادر می‌کند که برای ترخیص محموله استفاده می‌شود.

پروانه صنعتی

واردات برخی کالاها ممکن است نیاز به مجوز صنعتی داشته باشد. اگر واردکننده‌ای بخواهد از مزایای حقوق ورودی گمرک استفاده کند، می‌توان از مجوز صنعتی به عنوان مدرک استفاده کرد. کپی پروانه صنعتی نیز یکی از مدارک لازم برای ترخیص کالا برای واردات محصولات است.

بارنامه

بارنامه دقیقاً مانند «رسید» است و یکی از مهم‌ترین اسناد برای ترخیص کالا است. این یک سند یا قرارداد قانونی بین حامل و فرستنده است. این سند توسط شرکت کشتیرانی صادر می‌شود که کالا را از بنادر بارگیری به مقصد حمل می‌کند. بارنامه حاوی جزئیاتی همچون نوع، مقدار و مقصد کالای مورد حمل است.

بارنامه.

این سند همچنین حاوی اطلاعات فرستنده، گیرنده کالای وارداتی است. جزئیات درگاه‌های بارگیری و تخلیه کالا نیز در این سند گنجانده شده است.

 

 

فاکتور تجاری یا Pro Forma

فاکتورهای تجاری اسناد دیگری برای ترخیص کالا هستند که برای سهولت در عبور و مرور کالا مورد نیاز است. این سند یک اظهارنامه برای ارزش پولی کالا است. این فاکتور همیشه توسط فروشنده یا فرستنده کالا صادر می‌شود. این فاکتور برای گزارش ارزیابی قبل از ورود توسط گمرک برای حقوق ورودی موردنیاز است.

گواهی آژانس

بدون دریافت تأییدیه یا گواهینامه از آژانس‌های مسئول برای محموله مرتبط، روند ترخیص کالا ممکن است به خوبی انجام نشود. این نوع گواهی معمولاً به کالایی که وارد می‌کنید بستگی دارد.

سخن پایانی

لیست ذکر شده در بالا لیست جامعی از اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک برای حمل‌ونقل بین‌المللی نیست. ممکن است از افراد و مشاغل خواسته شود که اسناد اضافی مورد نیاز برای ترخیص کالا را نیز تهیه کنند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است با یک شرکت بازرگانی واسطه و مورد اعتماد مشورت نمایید.

معرفی شرکت بازرگانی وانیکس

درحالی‌که تجارت در سطح بین‌الملل می‌تواند سودآوری خوبی برای کسب‌وکار شما به همراه داشته باشد، اما نمی‌توان سختی‌ها و پیچیدگی‌های آن را انکار نمود. بخش مهمی از تجارت بین‌الملل مربوط به ترخیص درست و به موقع کالا است. ترخیص کالاها نیازمند ارائه مدارک و مجوزهای لازم به گمرک است.

 

 

بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً با یک شرکت واسطه بازرگانی در این زمینه مشورت نمایید. شرکت بازرگانی وانیکس متشکل از تیم مشاوران مجرب آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. مشاوران وانیکس به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخ‌دهی به مشتریان را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *