قوانین یورک آنتورپ York Antwerp چیست؟

با ذکر یک مثال شروع می‌کنیم. فرض کنید شما و ۵ نفر از دوستانتان برای ناهار به رستوران رفته‌اید در پایان برای اینکه تمامی هزینه‌ها را یک نفر پرداخت نکند پول رستوران را بین ۶ نفر به طور مساوی تقسیم می‌کنید و هر کس سهم خود را می‌پردازد. قوانین یورک آنتورپ نیز چیزی شبیه به تقسیم سهم با اندکی تفاوت است.

 

 

تعریف قوانین یورک آنتورپ

قوانین یورک آنتورپ (York Antwerp) مجموعه‌ای از مقررات دریایی درباره حقوق و صاحبان کشتی زمانی است که کشتی در خطر است و محموله باید بیرون انداخته شود تا کشتی سبک شود. این قوانین در سال ۱۸۶۴ از سوی کمیته بین‌المللی تدوین شد و در حال حاضر از سوی انجمن بین المللی صنعت دریایی (CMI) در سراسر جهان اعلام می‌شود.

تعریف قوانین یورک آنتورپ

تاریخچه قوانین York Antwerp

قوانین York Antwerp مشتق شده از یک اصل به نام قانون زیان همگانی (general average) است. اگرچه قوانین یورک آنتورپ کاملاً قدیمی است، اما قانون زیان همگانی یا خسارات عام و مشترک یک اصل دریایی بسیار قدیمی‌تر با ریشه‌هایی است که به یونان باستان باز می گردد. این قانون مشخص می کند که همه طرفین در یک سرمایه گذاری دریایی باید به طور متناسب در هرگونه ضرر و زیان ناشی از فداکاری های انجام شده به محموله، برای نجات باقی مانده سهیم باشند.

 

 

نحوه اجرای قوانین یورک آنتورپ

از زمان آغاز به کار، این مجموعه از قوانین دریایی اصلاح شده است، یورک آنتورپ مجموعه‌ای از قوانین و تعهدات صاحبان کشتی و حمل بار را در این مورد تشریح می‌کند که محموله باید به منظور سبک شدن وزن یک کشتی بیرون انداخته شود. به طور کلی قراردادهای محرمانه و بیمه‌نامه‌های دریایی همگی شامل قوانین یورک آنتورپ هستند.

نحوه اجرای قوانین یورک آنتورپ

قوانین York Antwerp سه اصل واضح را بیان می‌کند که همه آنها باید برای اعمال این قاعده برآورده شوند. اولین شرط این است که خطر برای کشتی قریب الوقوع باشد. دوم، برای صرفه‌جویی باید یک محموله داوطلبانه در کشتی وجود داشته باشد. سوم، تلاش برای جلوگیری از خطر باید موفقیت‌آمیز باشد. اگر یک وضعیت با تمام مقررات مطابقت داشته باشد، همه طرفین درگیر در خطر دریایی باید متناسب با بار، ضرر و زیان وارده به صاحب یا صاحبان هر یک از محموله هایی که برای نجات کشتی خارج شده‌اند را بپردازند.

“برای رعایت مقررات هر سه اصل یورک آنتورپ باید اجرا شود.”

نکات مهم:

  • قوانین یورک آنتورپ York Antwerp مجموعه‌ای از مقررات دریایی است که برای محموله‌هایی که به دلیل خطر، از کشتی بیرون انداخته می‌شوند.
  • قوانین York Antwerp مجموعه‌ای از قوانین دریایی است که قدمت آن به سال ۱۸۹۰ باز می گردد.
  • قوانین York Antwerp مشتق شده از قانون زیان همگانی یا خسارات عام و مشترک است.

 

 

چه زمانی از قوانین یورک آنتورپ York Antwerp  استفاده می شود؟

در یک وضعیت تهدید کننده در دریا، کاپیتان و خدمه ممکن است این کار را برای جابجایی محموله ضروری بدانند. Jettison Cargo یک اصطلاح دریایی است که آخرین راه حل در یک وضعیت اضطراری است که خدمه برای سبک‌سازی کشتی، محموله را به سمت بیرون پرتاب می‌کنند. اگر تهدیدی برای کشتی وجود داشته باشد، به دلیل آسیب به بدنه، شرایط آب و هوایی و غیره، کارکنان محموله را بیرون می‌اندازند.

در حالی که Jettisoning به عنوان آخرین راه حل اتفاق می‌افتد، خدمه باید هنگام پرتاب محموله به سرعت حرکت کنند، این بدان معنی است که آنها وقت ندارند که ببینند محموله آنها در چه وصعیتی است. این زمانی است که قوانین York Antwerp وارد می‌شود، زیرا کسانی که محموله خود را از دست داده‌اند از سود صاحب کشتی و صاحبان محموله‌های دیگر غرامت دریافت می‌کنند.

چه زمانی از قوانین یورک آنتورپ York Antwerp استفاده می شود؟

حمل و نقل و حامل‌های مشترک به طور معمول این قوانین را در قراردادهای خود (توافق‌نامه حمل و نقل، قراردادهای تعدیل و بیمه‌نامه) ارائه  می‌کنند. قوانین York Antwerp به طور کلی هنگامی که وضعیتی در دریا وجود دارد که کشتی از بین برود، اجرا می‌شود. شرایط زیر به طور کلی باید رعایت شود:

یک خطر قریب الوقوع برای کشتی (آسیب بدنه ، آب و هوا و غیره) وجود دارد.

برای نجات کشتی یا باقیمانده محموله، باید بخشی از محموله کشتی خارج شود (نباید زمان داوری وجود نداشته باشد). و تلاش برای جلوگیری از فاجعه باید موفقیت‌آمیز باشد (کشتی سالم است).

اگر کشتی تحت این شرایط عمل کند، همه ذینفعان (صاحبان بار و صاحبان کشتی) باید در ضررها شریک باشند. صاحبان کالاهای jettisoned از سایر ذینفعان غرامت دریافت می‌کنند. هر بخش از مسئولیت به طور کلی درصدی از ارزش کالاهای حمل شده یا سود حاصل از آن است. قوانین York Antwerp مفهومی را به عنوان زیان همگانی نشان می‌دهد.

 

 

قانون زیان همگانی (general average) چیست؟

قانون زیان همگانی که با نام خسارات عام و مشترک نیز شناخته می‌شود، یک اصل قانون دریایی است که به موجب آن همه ذینفعان در یک سرمایه‌گذاری دریایی متناسب با ضرر و زیان ناشی از فداکاری داوطلبانه بخشی از کشتی یا محموله برای نجات کل در مواقع اضطراری غرامت پرداخت می‌کنند.

بر اساس این قوانین خدمه و صاحبان کشتی نیابد در این لحظه تصمیم بگیرند که کدام محموله را از کشتی خارج و باید در مدت زمان محدود بدون تصمیم‌گیری برخی از کالاها را به دلیل سبک‌سازی وزن کشتی به آب پرتاب کنند.

خدمات وانیکس؛ واردات کالا و سهولت در حمل و نقل

شما می‌توانید فقط با امضای قرارداد با شرکت وانیکس از مشکلات احتمالی در زمینه حمل و نقل، صادرات و واردات کالا به صورت دریایی یا هوایی اجتناب کنید. کافی است کشوری که قصد دارید از آن محصول وارد کنید را به وانیکس معرفی کنید و تیم با تجربه وانیکس در کمترین زمان کالا را به طور کاملا سالم به دست شما برسانند. برای شروع کار با مشاوران ما تماس بگیرید در کمترین زمان و کالا را در درب انبار خود تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *