سهم و سهام چیست

سهام

اگر شما سرمایه‌های شرکت‌های سهامی را به صورت مساوی و قسمت‌های برابر تقسیم کنید، هر کدام از این قسمت‌ها را سهم می‌نامند. همچنین هر کدام از این سهم‌ها میزان مشارکت منافع و تعهدات صاحبان آن شرکت را در شرکت سهامی نمایان می‌کند. نکته قابل توجه این است که هر شخص که سهامی دارد، نمی‌تواند با توجه به سهم خود برای مالکیت بخشی از دارایی‌های شرکت ادعای خاصی داشته باشد. اما در مقابل آن با توجه به میزان سهم خودش در شرکت مورد نظر، دارای برخی حق و حقوق‌ها است. مطابق با این سهم شخص سهامدار می‌تواند از منافع شرکت بهره ببرد و در مجمع‌های عمومی رای دهد و همچنین در مواقع انحلال شرکت؟ از دارایی‌های آن شرکت سهیم خواهد شد. بهتر است بدانید که سهام‌هایی با عنوان با نام و بی‌نام داریم و همان‌طور که از نام آن پیداست سهام‌های با نام حاوی اسم و مشخصات فرد مورد نظر است، اما سهام‌های بی نام بدون اسم است. سهام‌های با نام به دلیل این که انتقال آن‌ها در دفتر‌های سهام شرکت صورت می‌گیرد، دارای امنیت بیشتری نسبت به سهام‌های بی‌نام است و در مواقع مفقودی خطر خاصی صاحب سهم را تهدید نمی‌کند. اما از نگاه دیگر انتقال سهام بی نام راحت‌تر بوده و به دلیل اینکه انتقال این نوع سهام نامشخص است، تقریباً تعیین مالیات برای آن غیر ممکن است.

 

 

سهام عام چیست؟

جالب است بدانید که در کشور خودمان اکثر شرکت‌هایی که تاسیس شده‌اند از نوع سهامی یا مسئولیت محدود بوده است. معمولاً پروژه‌های اقتصادی که در کشور به صورت کلان انجام شده است، توسط شرکت‌های سهامی عام صورت گرفته است؛ بنابراین این شرکت‌ها به سرمایه‌های قابل توجهی نیاز دارند که در ادامه بیشتر با سهام عام آشنا خواهیم شد. به طور کلی شرکت‌های سهامی عام عرضه هر کدام از سهم‌های آن‌ها به صورت عمومی برای افراد امکانپذیر است. به همین دلیل به این شرکت‌ها سهام عام می گویند، به این معناست که سهم‌هایی که در بازار بورس خریداری می‌شوند به شرکت‌های سهامی عام تعلق دارند. مالکان این نوع شرکت‌های سهامی عام از طریق سهم‌های آن‌ها تعیین شده که عرضه هر کدام از آن‌ها به شکل عمومی در بورس یا فرابورس انجام شده است. با توجه به این تعاریف می‌توان گفت که در این نوع شرکت‌ها بخشی از سرمایه‌ها از طریق فروش سهام به مردم تامین شده است.

سهام عام چیست؟

در هر کدام از شرکت‌های سهامی صاحبان هر سهم فقط با توجه به میزان آورده خودشان مسئول تعهد‌های شرکت هستند. یعنی اینکه در این شرکت‌ها شرکای آن بعد از پرداخت کردن هر سهم خود، دیگر هیچگونه تعهد دیگری در آن شرکت ندارند. اما از طرف دیگر افرادی که این شرکت‌ها را تاسیس کرده‌اند در مقابل تمامی اعمال و اقدام‌هایی که انجام شده مسئولیت کامل و تضامنی دارند.یکی از نکات قابل توجه در رابطه با این گونه شرکت‌های سهامی عام این است افرادی که مسئولیت عرضه کردن سهام در بازارهای مبادله عمومی را دارند، می‌بایست اطلاعات مالی و بازرگانی را به عموم افشا کنند. به دلیل اینکه این شرکت‌ها بر سرمایه تمرکز خاصی دارند، اعتبار آن‌ها نیز وابسته به میزان سرمایه آن‌ها خواهد بود. شخصیت و شریک‌های شرکت‌های سرمایه تا حدودی مهم بوده اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم مسئولیت این افراد را میزان سرمایه‌ای که وارد شرکت کرده‌اند تعیین می‌کند.

 

 

سهام خاص چیست؟

منظور از سهام خاص در واقع شرکت‌هایی هستند که حداقل از سه شریک در زمان تاسیس آن تشکیل شده باشد و این‌گونه شرکت‌های سهامی خاص، زیر مجموعه شرکت‌های سهامی نیز بوده است. همچنین سهم‌های شرکت‌های سهامی خاص غیر قابل خرید و فروش در بورس بوده نمی‌توانید آن‌ها را معامله کنید اما افرادی که سهام‌های این شرکت‌ها را دارند می‌توانند با توافق خودشان سهم‌ها را به افراد دیگری واگذار کنند.همان‌طور که اشاره شد بر اساس ماده یک قانون تجارت شرکت‌های سهامی سرمایه آن‌ها به سهام تقسیم شده و این یک تعریف کلی از آن بوده که این شرکت‌ها به دو دسته سهام عام و سهام خاص نیز تقسیم شده است. یکی از تفاوت‌های مهم بین شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص این است که سهم‌های شرکت‌های سهام خاص در بورس غیر قابل معامله بوده و هنگام تاسیس شرکت تشریفات خاصی تشکیل نخواهد شد. علاوه بر آن سهم‌های این شرکت‌ها غیرقابل پذیره نویسی بوده و تمام سرمایه‌های مورد نیاز آن می‌بایست توسط تشکیل دهندگان و موسس آن تامین شود که همان‌طور که اشاره کردیم حداقل تعداد آن‌ها سه نفر است و این تعداد نمی‌تواند از سه نفر کمتر باشد اما می‌تواند بیشتر باشد.

سهام خاص چیست؟

اینگونه شرکت‌های سهامی خاص در زمان ثبت و تشکیل شرکت، کمترین میزان سرمایه‌ای که نیاز دارد ۱۰۰ هزار تومان بوده و با کمتر از این مقدار افراد نمی‌توانند شرکت را تشکیل دهند. سهم‌های این شرکت غیر قابل انتقال در میان عموم مردم است اما در صورت نیاز سهامداران این شرکت می‌توانند با توافق خودشان سهم‌ها را به شخص دیگری واگذار کنند. همچنین میزان مسئولیتی که سهامداران این شرکت دارند بر اساس میزان سرمایه‌ای است که وارد شرکت کرده‌اند.

 

 

انواع سهام عام و خاص با وانیکس

همان‌طور که اشاره کردیم امروزه به دلیل کم آگاهی مردم درباره سهام‌ها و این بازار، اکثر سرمایه‌های خود را در موارد دیگر نظیر بانک‌ها، ملک و ارز قرار می‌دهند. شما می‌توانید با کمک شرکت‌هایی که امروزه در ایران وجود دارند نسبت به این بازار و سهم‌های مختلف نظیر سهام عام و سهام خاص آگاهی زیادی پیدا کنید و با سرمایگذاری مناسب در آن‌ها به سود قابل توجهی برسید. لازمه آن کسب علم و دانش مورد نیاز برای این بازار است که با وجود این شرکت‌ها این امر امروزه بسیار تسهیل گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر