سند بیجک گمرکی چیست و کجا استفاده می شود

سند بیجک

درست است که تجارت بین‌المللی باعث سودآوری بیشتر در کسب‌وکار شما خواهد شد، اما لازمه موفقیت در این تجارت بزرگ داشتن دانش کافی و آشنایی با مراحل مختلف است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی سند بیجک (فاکتور گمرکی) بپردازیم.

سند بیجک گمرکی چیست؟

فاکتور گمرکی یک سند حیاتی است که توسط واردکنندگان و صادرکنندگان برای اعلام ارزش کالا برای ترخیص کالا از گمرک استفاده می‌شود. ارائه اطلاعات مربوط به محموله و حمل‌ونقل برای ترخیص کالا از گمرک در کشور پذیرنده ضروری است. مقامات گمرکی فاکتور گمرکی را برای ارزیابی عوارض و مالیات، در صورت وجود، بر روی محموله برون‌مرزی دریافتی بررسی می‌کنند.

 

 

سند بیجک گمرکی چیست؟

چرا سند بیجک گمرکی مهم است؟

فاکتور گمرکی محتویات محموله بار را خلاصه می‌کند. مدارک توسط مقامات گمرکی برای تعیین اینکه آیا محموله مجاز به ورود به کشور دریافت کننده است یا خیر ارجاع می‌شود. همچنین به ارزیابی عوارض و مالیات کالاهای مشخص شده کمک می‌کند. در واقع، فاکتور گمرکی مهم‌ترین سند برای استفاده در ترخیص کالا از گمرک است.

فاکتور گمرکی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

فاکتور گمرکی به عبور روان و بدون دردسر کالا از گمرک کمک می‌کند. یک فاکتور گمرکی که از همه جهات به طور دقیق پر شده و کامل باشد، می‌تواند به مقامات گمرکی کمک کند تا تعیین کنند کدام مالیات و عوارض وارداتی برای محموله موردنظر اعمال می‌شود. این امر تجارت را تسهیل می‌کند و از تأخیر در ترخیص کالاها جلوگیری می‌کند.

 

 

فاکتور گمرکی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

همچنین از طریق این سند، مأموران گمرک می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا باربری با تمام قوانین و مقررات اجباری مرتبط با فرایند واردات مطابقت دارد یا خیر. علاوه بر این، از اطلاعات می‌توان برای تعیین بدهی مالیاتی گیرنده به کشور مقصد استفاده کرد.

چه جزئیاتی در سند بیجک گمرکی مورد نیاز است؟

برای ترخیص سریع بار خود باید اطلاعات زیر را در سند بیجک گمرکی ارائه دهید.

  • مکان و زمان فروش کالا.
  • نام، آدرس، اطلاعات تماس و شماره شناسایی مالیاتی فروشنده.
  • نام، آدرس، اطلاعات تماس، و شماره شناسایی مالیاتی خریدار.
  • نام، آدرس، اطلاعات تماس، و شماره شناسایی مالیاتی حمل کننده کالا به مقصد

علاوه بر این، شرح مفصلی از کالا که شامل شماره شناسایی کالا (HS)، نامی که هر کالا در محموله با آن مشخص شده است، درجه یا کیفیت اقلام، اعداد و نمادهای مرتبط با اقلام، کشور مبدأ، مقدار، قیمت هر واحد، شرایط تجارت و جزئیات کالا و خدمات ارائه شده توسط خریدار برای تولید کالا ذکر شود. فاکتور گمرکی باید دارای امضا، نام امضاکننده و تاریخ نیز باشد. شما حتی باید هر گونه اطلاعات اضافی را همان‌طور که در شرایط و ضوابط و الزامات مجوز واردات در دسترس است ارائه دهید. مقامات گمرکی همچنین می‌توانند گواهی‌ها و اظهارات اضافی مورد نیاز کشور خریدار، نحوه پرداخت، و سایر موارد را درخواست کنند.

 

 

چگونه فاکتور گمرکی را پر کنم؟

برای پر کردن فاکتور گمرکی می‌توان مراحل زیر را دنبال کرد.

گام ۱:

نام شرکت و آدرس کامل شرکت حمل‌ونقل را در بالای فاکتور گمرکی ذکر کنید. سپس، نام تماس، اطلاعات تماس و شماره شناسایی مالیاتی مربوطه را ارائه دهید. همان اطلاعات باید برای گیرنده پس از اطلاعات فرستنده ذکر شود.

گام ۲:

نام، آدرس و اطلاعات تماس خریدار را اگر با گیرنده متفاوت است اضافه کنید. فراموش نکنید شماره شناسایی مالیاتی خریدار را درج کنید.

گام ۳:

یک شماره مرجع یا فاکتور به مرسوله اختصاص دهید و همچنین این شماره را در فاکتور ذکر کنید. این اعداد هنگام پیگیری سفارش‌ها و پرداخت‌ها مفید هستند.

گام ۴:

تاریخ ثبت سفارش را به همراه تاریخ ارسال سفارش ذکر کنید. در برخی موارد، ممکن است سفارش از قبل مانند یک ماه یا حتی یک سال انجام شده باشد. در چنین مواردی، برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی، بهتر و مطمئن‌تر است که هر دو تاریخ ذکر شده باشد.

گام ۵:

جزئیات محتویات محموله را در فاکتور ذکر کنید. این جزئیات شامل نام محصول، کاربرد آن، ارزش آن و همچنین جزئیات مواد استفاده شده است مانند شکننده بودن یا نبودن، سمی بودن یا نبودن، اندازه و وزن آن.

گام ۶:

تمام اطلاعات را بررسی کنید و صحت آن را دوباره چک کنید. اگر همه چیز درست است، فرم را قبل از ارائه به مقامات گمرکی امضا کنید.

سند بیجک گمرکی کجا ضمیمه می‌شود؟

فاکتور گمرکی یک جزء ضروری در تجارت بین‌المللی است. فرستنده باید فاکتور گمرکی و برچسب حمل را قبل از تحویل به شرکت حمل‌ونقل پرینت کرده و روی بسته الصاق کند.

 

 

بهترین روش، چاپ سه نسخه از فاکتور است زیرا مقامات گمرکی احتمالاً یک نسخه را در حین حمل‌ونقل قبل از ارسال بسته، از بین می‌برند. در صورت جداشدن فاکتور گمرکی یا پاره شدن آن در حین حمل‌ونقل، قرار دادن یک نسخه اضافی در داخل بسته، کار خوبی است.

سند بیجک گمرکی کجا ضمیمه می‌شود؟

فاکتور گمرکی باید به قسمت بیرونی بسته متصل شود. این به مقامات گمرک اجازه می‌دهد تا محتویات را بررسی کرده و ارزش کالا را برای محاسبه مالیاتی که باید اخذ شود، تعیین کنند. استفاده از یک پاکت پلاستیکی شفاف نیز ایده خوبی است. فقط مطمئن شوید که به طور ایمن چسبانده شده باشد تا اسناد در حین حمل جابه‌جا نشوند.

آیا سند بیجک گمرکی همان فاکتور تجاری است؟

فاکتور گمرکی سندی است که امکان واردات و صادرات کالا را فراهم می‌کند. به همین ترتیب، یک فاکتور تجاری برای ترخیص کالا از گمرک در محموله‌های برون مرزی ضروری است. هم فاکتورهای تجاری و هم فاکتورهای گمرکی اساساً هدف یکسانی دارند، یعنی کمک به محموله های مرزی برای ترخیص کالا از گمرک.

فاکتور گمرکی یک صورت‌حساب فروش تخمینی است. آنها به عنوان یک سند نهایی برای تراکنش‌های با ارزش بالا که از کشور دیگری وارد می‌شوند عمل می‌کنند و ممکن است هزینه‌های اضافی را در حین حمل‌ونقل متحمل شوند.

بیجک گمرکی چیست؟

در عصر حاضر حمل‌ونقل نقش پررنگ و غیر قابل انکاری در زندگی بشر دارد و ارزش و اهمیت این صنعت روز‌به‌روز در حال افزایش است. در همین راستا بیجک حمل‌ونقل مفهوم مهمی بوده که ممکن است افراد زیادی با آن آشنایی نداشته‌ باشند. هدف این مقاله معرفی این واژه و جایگاه بیجک گمرکی در امور مربوط به حمل‌ونقل است.

بیجک واژه‌ای هندی است و به برگه صادر شده توسط فروشنده برای خریدار اشاره دارد. بیجک گمرکی برگه حاوی اطلاعاتی نظیر نوع و مقدار کالای خریداری شده است. خریدار با توجه به این اطلاعات کالاها را تحویل گرفته و پس از بررسی و تطبیق کالاها با اطلاعات موجود در برگه در صورتی‌که همه چیز درست باشد، به فروشنده رسید می‌دهد.

در ادامه به موضوعات زیر پرداخته خواهد شد:

  • کاربرد بیجک گمرکی
  • بیجک گمرکی در چه زمانی استفاده می‌شود؟
  • قبض انبار گمرکی چیست؟
  • اطلاعات موجود در بیجک گمرکی
  • دلیل استفاده از بیجک گمرکی
  • زمان‌های صدور بیجک گمرکی
  • دیماند گمرک چیست؟
  • بیجک گمرکی و خدمات شرکت وانیکس

کاربرد بیجک گمرکی

کارایی و کارکرد بیجک مانند بارنامه است و مورد استفاده در سیستم حمل‌‌ونقل مرزوبوم و در باربری بین شهری است و کاربرد این رسید بیشتر در کشورهای در‌ حال توسعه است. محتویات محموله بر اساس بیجک توسط راننده، دریافت‌کننده، شرکت باربری و فروشنده به رسمیت شناخته می‌شود‌.

کاربرد بیجک گمرکی

تطبیق کالاهای سفارشی با بیجک توسط خریداران صورت می‌گیرد. این کار باعث می‌شود که خیال خریداران از طریق کنترل کالاها با بیجک، برای دریافت کالاهای سفارشی مطلوب خود راحت باشد. خریداران پس از بررسی و ارزیابی‌های لازم و با صدور رسید دریافت متاع، کالاها را به انبارهای خود منتقل می‌کنند.

 

 

بیجک گمرکی در چه زمانی استفاده می‌شود؟

لازم است این سند از همان لحظه خروج کالا با راننده تا تخلیه کالا در انبار صاحب کالا به همراه شخص باشد. دلیل آن این است که در صورت نیاز امکان ردگیری و جلوگیری از قاچاق توسط نیروی انتظامی در بین مسیر وجود داشته‌ باشد.

بدیهی است افراد مشغول به تجارت با قوانین مربوط به صادرات و واردات کالا آشنا باشند. معمولاً افراد معتقدند برای شروع تجارت و انجام صادرات و واردات کالا تنها سرمایه اولیه کافی است. این در حالی است که برای شروع تجارت، تسلط بر تمامی امور و قوانین بازرگانی لازم است. این باعث می‌شود افراد بتوانند فعالیت خوب و بی‌نقصی در این حوزه داشته‌ باشند.

استفاده از بیجک در زمان ترخیص کالاهای موجود در انبار لازم است. برای ترخیص کالا باید قبض انبار تحویل گرفته شود و سپس اقدامات لازم در جهت ترخیص کالا انجام شود. در قبض انبار تمام مشخصات کالا ذکر می‌شود. افراد می‌توانند با مراجعه به اداره گمرک، سند مورد‌نیاز برای کالاهای خود را دریافت نمایند. سپس با این سن می‌توانند مالکیت خود را بر کالاها اثبات کنند و ترخیص کالا یا بارگیری را به‌راحتی انجام دهند.

قبض انبار گمرکی چیست؟

قبض انبار سندی است که از جانب تحویل‌گیرنده، تحویل یا رسید کالا را با مشخصات خاصی در تاریخ معینی گواهی می‌دهد. این سند به‌عنوان مهم‌ترین سند مالکیت کالا در گمرک شناخته می‌شود. در قوانین امور گمرک و آیین‌نامه اجرایی آن آمده‌ که تمام کالاهای تحویل داده ‌شده به اماکن گمرکی و یا انبارهای گمرک، لازم است در دفاتر مربوط به انبار ثبت شوند. همچنین باید قبض انبار جداگانه صادر شده و به تحویل‌دهنده کالا داده ‌شود.

قبض انبار گمرکی چیست؟

اطلاعات موجود در قبض انبار شامل موارد زیر است:

  • نام صاحب کالا
  • نام شرکت حمل
  • نوع کالا
  • وزن کالا
  • نوع بسته‌بندی
  • تاریخ ورود به مرز
  • تاریخ تخلیه در انبار
  • تعداد بسته‌ها
  • مشخصات کانتینر
  • ایرانی یا خارجی بودن وسیله حمل
  • شماره قبض انبار
  • انبار نگهداری
  • شرایط تخلیه
  • محل نگهداری کالا در انبار گمرک
  • مدت‌زمان نگهداری کالا در انبار

اطلاعات موجود در بیجک گمرکی

این سند حاوی اطلاعات مختلفی است که در دو دسته زیر قابل شرح است.

  • اطلاعات قابل تفسیر توسط هر شخص: این اطلاعات شامل مواردی همچون تاریخ صدور بیجک گمرکی، گمرک مبدأ، گمرک مقصد، شماره و مشخصات حامل کالا، شماره سریال پروانه و بارکد می‌شود.
  • اطلاعات تفسیری توسط بارکد که تنها در دسترس دستگاه‌های ذی‌ربط است: بیجک گمرک دارای بارکدی است که تنها سازمان‌های خاص به اطلاعات آن دسترسی دارند. اطلاعات ذکر شده در دسترس کلیه گمرکات اجرایی و نیروی انتظامی است. این ارگان‌ها قادرند از طریق این بارکد به تمام جزئیات کالا، روال گمرک و مجوزهای کسب شده دسترسی پیدا کنند و در صورت لزوم این اطلاعات را مجدد تحت بررسی قرار دهند. اطلاعات مذکور شامل نوع کالا، کشور ساخت، اسناد حمل کالا و سایر جزئیات مربوط به کالا است.

 

 

دلیل استفاده از بیجک گمرکی

کارایی بیجک مشابه کارایی پروانه سبز گمرکی است که مورد استفاده در سیستم حمل‌ونقل مرز و بوم و در باربری بین شهری نیز است. در سال‌های اخیر، سامانه جامع انبارها راه‌اندازی شده که پنجره تجارت فرامرزی به آن لینک است. در همین راستا لازم است پس از خروج هر کالا از گمرک و صدور بیجک، اعلام وصول در سامانه جامع انبارها بابت کوتاژ خروج شده انجام شود. در غیر این صورت امکان صدور بیجک برای کوتاژ بعدی وجود نخواهد داشت.

طراحی این قابلیت با هدف پیشگیری از قاچاق کالا و پیگیری کالاهای وارداتی به کشور صورت گرفته ‌است. همچنین این می‌تواند به‌عنوان مانعی در برابر سوءاستفاده واردکنندگان غیر مجاز باشد. فرایند مذکور نقش بسیار مؤثری در کنترل ورود و خروج کالا در کشور ایفا می‌کند.

زمان‌های صدور بیجک گمرکی

امکان صدور بیجک گمرکی در زمان‌های معینی وجود دارد که در زیر هر یک از آن‌ها به‌صورت کامل توضیح داده شده است.

در مسیرهای سبز گمرکی: همان‌طور که پیش از این گفته‌ شد، صدور آن نشان‌دهنده پایان مراحل گمرکی کالا است و صدور آن در مسیرهای سبز بعد از کسب مجوزات ترخیص، در طی تشریفات صندوق، واریز هزینه‌های مختلفی مانند انبارداری و وزارت راه و بسیاری از موارد دیگر است که نهایتاً در قسمت درب خروج صورت می‌گیرد.

زمان‌های صدور بیجک گمرکی

در مسیرهای قرمز: صدور این سند پس از انجام تشریفات ارزیابی، کسب مجوزات ترخیص، کارشناسی، صندوق، واریز هزینه‌هایی مثل انبارداری و وزارت راه انجام می‌شود.

در مسیرهای زرد: صدور پس از کسب مجوزات ترخیص، طی تشریفات کارشناسی، صندوق، واریز هزینه‌هایی مثل انبارداری و وزارت راه و در نهایت درب خروج صورت می‌گیرد.

دیماند گمرک چیست؟

قوانین گمرک کشور هزینه‌هایی را برای درخواست خدمات گمرکی در خارج از ساعات اداری یا بیرون از ادارات و اماکن دولتی در نظر گرفته است. هزینه‌های مدنظر دیماند نام دارند که اغلب شامل عبور و مرور کامیون‌ها از گمرکات خارج از وقت اداری می‌شود. هزینه‌های دریافتی شرکت‌های خصوصی برای نگه‌داری و یا هزینه‌های مربوط به انبارهای شبانه‌روزی گمرک نیز مواردی از دیماند در گمرک به حساب می‌آیند.

نکته جالب توجه این است که تعدادی از اسکله‌ها و بنادر کشور فاقد هزینه‌های دیماند گمرکی هستند و در این اماکن پرداخت این هزینه‌ها توسط تجار و بازرگانان لازم نیست. تمام اسکله‌های خوزستان، اسکله فولاد شهید رجایی، اسکله پتروشیمی بندر امام و اسکله خارک نمونه‌هایی از اماکنی هستند که هزینه دیماند گمرکی در آنها وجود ندارد.

 

 

بیجک گمرکی و خدمات شرکت وانیکس

در گمرک الکترونیک امروزی به‌عنوان پیشرفتی در پروانه سبز سیستم قبلی گمرک شناخته می‌شود. در حقیقت  نشانه‌ای بر اتمام مراحل گمرکی ترخیص کالا است و آخرین مرحله و شرط خروج کالا از گمرک محسوب می‌شود. همچنین بیجک در کلیه فرایندهای گمرک از جمله واردات و صادرات کالا و ترانزیت وجود دارد.

شرکت بازرگانی وانیکس کلیه خدمات مربوط به واردات و بیجک را بدون هیچ نقصی انجام می‌دهد که این نقش مهمی در تسهیل این فرایند دارد. همچنین شما می‌توانید با مشاوره‌های شرکت وانیکس کلیه خدمات گمرکی با نهایت دقت و اطلاعات انجام داده و از بروز هر گونه ریسکی جلوگیری کنید.

بیجک گمرکی به‌عنوان شرط خروج کالا از گمرک، مفهوم مهمی است که آشنایی با آن برای تمام تجار حائز اهمیت است. صدور بیجک گمرکی توسط متصدی صدور بیجک در درب خروج گمرک انجام می‌شود و لازم است از لحظه خروج کالا تا تخلیه کامل کالا به همراه فرد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر