سرمایه گذاری جسورانه چیست و مزایا و معایب آن کدامند؟

سرمایه گذاری جسورانه

برای شرکت‌های جدید یا سرمایه‌گذاری‌هایی که سابقه عملیاتی محدودی دارند (زیر دو سال)، سرمایه گذاری جسورانه به طور فزاینده‌ای به یک منبع محبوب و ضروری برای جمع‌آوری پول تبدیل می‌شود، به‌خصوص اگر دسترسی به بازارهای سرمایه، وام‌های بانکی یا سایر ابزارهای بدهی نداشته باشند. نقطه‌ضعف اصلی این نوع سرمایه‌گذاری این است که سرمایه‌گذاران معمولاً در شرکت سهام دارند و بنابراین در تصمیم‌گیری‌های شرکت حرفی برای گفتن دارند. در این مقاله از وانیکس به بررسی سرمایه گذاری جسورانه و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

 

 

آشنایی با سرمایه گذاری جسورانه

یکی از تفاوت‌های مهم بین سرمایه گذاری جسورانه و سایر معاملات سهام خصوصی این است که این نوع سرمایه‌گذاری تمایل دارد بر شرکت‌های نوظهور متمرکز شود که برای اولین‌بار به دنبال منابع مالی قابل‌توجه هستند؛ درحالی‌که سهام خصوصی تمایل به تأمین مالی شرکت‌های بزرگ‌تر و معتبرتری دارد که به دنبال تزریق سهام هستند.

آشنایی با سرمایه گذاری جسورانه

تاریخچه سرمایه گذاری جسورانه

سرمایه‌گذاری خطرپذیر زیرمجموعه‌ای از سهام خصوصی  است. درحالی‌که ریشه‌های سرمایه‌گذاری خصوصی را می‌توان در قرن نوزدهم ردیابی کرد، سرمایه‌گذاری خطرپذیر، پس از جنگ جهانی دوم به‌عنوان یک صنعت توسعه یافت. ژرژ دوریو، استاد مدرسه بازرگانی هاروارد، به‌طورکلی به‌عنوان “پدر سرمایه گذاری جسورانه” در نظر گرفته می‌شود. او شرکت تحقیقات و توسعه آمریکا (ARD) را در سال ۱۹۴۶ راه‌اندازی کرد و یک صندوق ۳.۵ میلیون‌دلاری برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که فناوری‌های توسعه‌یافته در طول جنگ جهانی دوم را تجاری می‌کردند، جمع‌آوری کرد.

تاریخچه سرمایه گذاری جسورانه

 

 

 

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری خطرپذیر

این نوع سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکارهای جدیدی که دسترسی به بازارهای سهام ندارند و جریان نقدی کافی برای پرداخت بدهی ندارند، بودجه تأمین می‌کند. این سرمایه‌گذاری می‌تواند برای دو طرف سودمند باشد: کسب‌وکارها سرمایه‌ای را که برای تقویت فعالیت‌هایشان نیاز دارند و سرمایه‌گذاران در شرکت‌های آینده‌دار سهام به دست می‌آورند. همچنین مزایای دیگری برای سرمایه‌گذاری VC وجود دارد. علاوه بر سرمایه برای سرمایه‌گذاری، VCها اغلب خدمات مشاوره‌ای را برای کمک به شرکت‌های جدید ارائه می‌دهند و خدمات شبکه‌ای را برای کمک به آنها برای یافتن استعدادها و مشاوران ارائه می‌کنند. سرمایه‌گذاران VC احتمالا سهم بزرگی از حقوق صاحبان سهام شرکت را مطالبه می‌کنند و ممکن است شروع به درخواست از مدیریت شرکت نیز کنند. بسیاری از VCها فقط به دنبال پرداخت سریع و با بازده بالا هستند و ممکن است شرکت را تحت‌فشار قرار دهند.

انواع سرمایه خطرپذیر

سرمایه خطرپذیر را می‌توان به‌طورکلی بر اساس مراحل رشد شرکت دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری، تقسیم کرد. به‌طورکلی، هر چه یک شرکت جوان‌تر باشد، ریسک برای سرمایه‌گذاران بیشتر است.

مراحل سرمایه‌گذاری VC عبارت‌اند از:

  • Pre-seed: این اولین مرحله از توسعه کسب‌وکار است. در این مرحله، بنیان‌گذاران سعی می‌کنند یک ایده را به یک طرح تجاری مشخص تبدیل کنند.
  • Seed Funding: این مرحله، نقطه‌ای است که یک کسب‌وکار جدید به دنبال عرضه اولین محصول خود است. ازآنجایی‌که هنوز هیچ جریان درآمدی وجود ندارد، شرکت برای تأمین مالی تمام عملیات خود، به VC نیاز دارد.
  • تامین مالی در مراحل اولیه: زمانی که یک کسب‌وکار محصولی را توسعه داد، قبل از اینکه خودش بتواند منابع مالی‌اش را تامین کند، به سرمایه بیشتری برای افزایش تولید و فروش نیاز دارد.

 

 

 

انواع سرمایه خطرپذیر

چرا سرمایه گذاری جسورانه مهم است؟

نوآوری و کارآفرینی هسته اصلی اقتصاد سرمایه‌داری است. با این حال، سرمایه‌گذاری‌ در کسب‌وکارهای جدید اغلب بسیار پرخطر و هزینه‌بر هستند. سرمایه‌گذاری خطرپذیر، به استارتاپ‌ها اجازه می‌دهد تا رشد کنند و بنیان‌گذاران بتوانند چشم‌انداز خود را تحقق بخشند.

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری خطرپذیر بخش مرکزی چرخه حیات یک کسب‌وکار جدید، است. قبل از اینکه یک شرکت بتواند کسب درآمد کند، به سرمایه اولیه کافی برای استخدام کارمندان، اجاره تسهیلات و شروع طراحی محصول نیاز دارد. این بودجه توسط VC ها در ازای سهمی از حقوق صاحبان سهام شرکت جدید تأمین می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان شرکت بازرگانی وانیکس، به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌های واردات و صادرات، مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر