ساعت الان چین

ساعت الان چین

تا اینجا فهمیدیم که دانستن اختلاف ساعت بین نقاط مختلف جهان برای کسانی که به هر طریق، می‌خواهند با کشوری دیگر ارتباط داشته باشند امری بسیار مهم و ضروری است. یکی از کشورهای جهان که امروزه به دلایل زیادی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، تقاضا برای سفر به آن زیاد است، چین می‌باشد؛ افراد زیادی از کشور ما ایران نیز،خواهان سفر به چین به دلایل گوناگون هستند.  در ادامه این مقاله، وبلاگ وانیکس به بررسی عواملی که چین را به یک منطقه پر رفت‌وآمد تبدیل کرده و همچنین به برسی اختلاف ساعت ایران با چین و شهرهای آن پرداخته و نحوه محاسبه ساعت الان چین را نیز بازگو کرده است. امید است با مطالعه این مطالب آگاهی‌های لازم در مورد چین و ساعت آن را به دست آورید.

 

 

آشنایی با کشور چین

کشور چین در حاشیه اقیانوس آرام و در ۱۰۵ درجه شرقی،۳۵ درجه شمالی واقع شده است. این کشور در کنار کره و ژاپن، همچنین به‌عنوان همسایه کره شمالی و دارا بودن مرز آبی با ژاپن، قسمتی از شمال شرقی آسیا محسوب می‌شود. شهر پکن با جمعیت بیش از ۲۱ میلیون نفر پایتخت این کشور بوده و از شهرهای مهم آن می‌توان شهرهای شانگهای و هنگ‌کنگ را نام برد. قوانین به تصویب رسیده در سال ۲۰۲۱ در چین، به‌طورکلی می‌توان گفت شرایط زندگی، کار و مهاجرت برای افراد خارجی در این کشور را آسان‌تر کرده است.

آشنایی با کشور چین
آشنایی با کشور چین

امروزه باتوجه‌به بازار مناسب چین و قیمت پایین کالاها در آن، این کشور تبدیل به یک مکان مناسب برای خریدوفروش، کسب‌وکار و تجارت و…شده است؛ همچنین با رشد اقتصادی که چین در سال‌های اخیر داشته است، از آن به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهانی و یک ابرقدرت در تجارت و اقتصاد، یاد می‌شود؛ رشد اقتصادی چین را سالانه  ۶% محاسبه کرده‌اند و از این روبه به بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده مواد در جهان تبدیل شده است.

 

 

دلایل سفر و اهمیت محاسبه ساعت الان چین

باتوجه‌به موارد گفته شده در فوق شاید تا الان فهمیده باشید که تجارت و دادوستد در این کشور بسیار پررونق بوده و ازاین‌رو تاجران و بازرگانان زیادی را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند؛ به‌طوری‌که در چند دهه اخیر میزان رفت‌وآمد تجار ایرانی نیز به چین افزایش‌یافته، و این کشور با سهم بیش از ۱۳ درصدی اولین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود. علاوه بر همه اینها، کشور چین از جمله کشورهایی است که هم برای مقاصد سیاحتی و گردشگری و هم برای تجارت و بازرگانی مناسب می‌باشد. افراد زیادی هستند که برای دیدن مناطق تاریخی به آنجا سفر می‌کنند.

دلایل سفر و اهمیت محاسبه ساعت الان چین
دلایل سفر و اهمیت محاسبه ساعت الان چین

بنابراین سفر به چین از همه نقاط جهان به دلایل مختلف رایج است؛ در این‌بین باید توجه داشت که به دلیل تفاوت‌های فرهنگی میان شرق نشینان و غرب‌نشینان، افراد در سفر تجاری و گردشگری به چین ممکن است درباره آداب، رسوم، معاشرت، نحوه برخورد و… این کشور با سؤالاتی مواجه شوند و ما در یک پاسخ کلی در جواب همه سؤالات، می‌گوییم که چینی‌ها آداب‌ورسوم خاص خودشان را داشته و به زمان خیلی اهمیت می‌دهند.

 

 

 به‌طوری‌که در ملاقات یا تماس‌هایی که با آنان داریم سروقت حاضر شدن و به‌موقع تماس گرفتن خیلی مهم است، به‌طوری‌که اگر کسی در قراری با یک چینی تأخیر داشته باشد آن را توهین قلمداد می‌کنند. بنابراین کسانی که قصد سفر از ایران به چین را دارند باید بدانند:

اختلاف زمانی بین چین و مبدأ آنها چقدر است؟ در حاضر که قصد تماس گرفتن با یک فرد در چین را دارند ساعت الان چین چقدر است؟

آیا بین شهرهای مختلف چین نیز اختلاف زمانی وجود دارد؟ و سؤالاتی از این قبیل.

در ادامه به برسی مختصری درباره اختلاف زمانی و محاسبه ساعت الان چین می‌پردازیم.

 

 

مناطق زمانی در چین

از لحاظ جغرافیایی، چین ۵ منطقه زمانی لنگشو (Longshu)، ژنگیویان (Zhongyuan)، کونلون (Kunlun)، تبت (Tibet) و چانگپای (Changpai)  را در بر می‌گیرد. با این حال، از زمان استاندارد یکسانی برای ساعت الان چین، ماکائو (Macau) ، هنگ کنگ (Hong Kong) و تایوان(Taiwan) استفاده می‌کنند، زیرا همه اینها در یک منطقه زمانی، واقع شده و از ساعت استاندارد جهانی  ۸ ساعت جلوتر می‌باشند.با توجه به این که این کشور یک منطقه وسیع است در بین مناطق مختلف آن نیز اخلاف ساعت وجود دارد؛ به طوری که ساعت جنوبی‌ترین نقطه چین (استان Hainan) با ساعت شمالی‌ترین نقطه آن تفاوت چشمگیری دارد.در سال ۱۹۴۹ بنا به تصمیم‌های گرفته شده در چین، مقرر شد که ساعت الان چین همان ساعت پکن پایتخت این کشور باشد و همه از یک‌زمان مشترک استفاده نمایند؛ در نتیجه ساعت سایر مناطق غیررسمی بوده و تمام ادارات و مدارس با ساعت رسمی پکن به فعالیت می‌پردازند.

اختلاف ساعت ایران با چین

به دلیل فاصله ۵۰۰۰ کیلومتری چین و ایران و بر حسب موقعیت و محاسبات جغرافیایی، اختلاف زمانی زیادی را بین این دو کشور شاهد هستیم. همان‌طور که در بالا اشاره شد چین یک منطقه زمانی رسمی دارد که با نام پکن‌تایم شناخته می‌شود.

اختلاف ساعت ایران با چین
اختلاف ساعت ایران با چین

ساعت الان چین، طبق این زمان‌بندی از ساعت جهانی، ۸ ساعت جلوتر بوده و اختلاف ساعتی که این کشور با ایران دارد در نیمهٔ اول سال به ۳ ساعت و نیم و در نیمهٔ دوم سال به ۴ ساعت ونیم می‌رسد. به‌طورکلی ساعت چین از ایران ۴ ونیم ساعت جلوتر است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که ساعت‌ها در فصول مختلف چین، عقب و جلو نمی‌شوند؛ اما این اتفاق در ایران در ماه‌های فروردین و مهر رخ می‌دهد.

 

 

ساعت غیررسمی در شهرهای چین

 معمولاً در شهرهای دور از مرکز چین، اختلاف ۲ ساعته با زمان پکن دیده می‌شود (با ساعت الان چین ۲ ساعت متفاوت‌اند). همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم این ساعت‌ها غیر رسمی بوده و در مدارس و سازمان‌ها از آنها استفاده نمی‌شود. اما کسانی که به این مناطق سفر کرده‌اند ضروری است با ساعات محلی نیز آشنا باشند؛ چون در صورت پرسیدن ساعت از افراد آن مناطق امکان دارد دو ساعت متناقض را به آنان بگویند که یکی ساعت محلی و دیگری ساعت رسمی است.

بنابراین، اگر می‌خواهید از ایران امور خود را در چین پیگیری کرده و برای انجام تماس‌های تلفنی و کنفرانس‌های خود دنبال زمان مناسب می‌گردید، باید بدانید به‌وقت ایران از ساعت ۷ صبح تا ۱ ظهر زمان مناسبی می‌باشد.

 

 

شرکت وارد کننده انواع کالا وانیکس

چه هدفتان از سفر به چین تجاری باشد و چه سیاحتی، برای پرواز و برنامه‌ریزی برای سفر خود، باید زمان مناسب را بدانید تا در انجام کارهای خود دچار اختلال نشوید. امروزه سایت‌های وجود دارند که می‌توانید با دادن نام مبدأ و مقصد خود به راحتی زمان در مقصد را بفهمید؛ مثلاً برای سفر از ایران به چین با این مبدل‌های ساعت، ساعت الان چین، در آن موقع به دست می‌آید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله که با تلاش و همکاری، در وبلاگ وانیکس تهیه شده است اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. همچنین اگر در امر تجارت و واردات از چین سؤالی داشته باشید می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل کرده و راهنمایی‌های لازم را از آن کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر