انواع روش های پرداخت در بازرگانی بین المللی

یکی از مهمترین نکات در مورد تجارت بین المللی این است که چگونه می‌خواهید برای صادرات خود پول دریافت کنید. درست است که خرید نقدی ریسک بالا و عدم پرداخت را از بین می‌برد اما پرداخت را محدود می‌سازد؛ زیرا ممکن است جریان نقدی مشکلاتی را برای خریداران به همراه داشته باشد. در ادامه قصد داریم ۵ نمونه از روش های پرداخت در بازرگانی بین المللی را به شما معرفی کنیم.

 

 

معرفی روش های پرداخت در بازرگانی بین الملی

برای موفقیت در بازار جهانی امروز و برنده شدن در فروش در برابر رقبای خارجی، صادرکنندگان باید شرایط فروش جذابی را با پشتیبانی از روش‌های پرداخت مناسب به مشتریان خود ارائه دهند. از آنجا که دریافت کامل و به موقع پرداخت، هدف نهایی برای هر فروش صادراتی است، روش پرداخت مناسب باید با دقت انتخاب شود تا ریسک را به حداقل برساند و در مقابل نیازهای خریداران را نیز برآورده کند. پیش پرداخت نقدی، اعتبار اسنادی، پرداخت برواتی (وصولی) یا پیش پرداخت، حساب باز و حواله ارزی از جمله روش‌های متداول و مورد استفاده در تجارت بین المللی است. در ادامه هر یک را جداگانه معرفی می‌کنیم. در پایان نیز برخی از نکات را باید به شما یادآوری کنیم.

معرفی روش های پرداخت در بازرگانی بین الملی

پیش پرداخت نقدی Cash-in-Advance

روش پیش پرداخت نقدی از ریسک کم‌تری برخوردار است؛ زیرا قبل از تحویل کالا پول توسط صادر کننده دریافت می‌شود. در تجارت‌های بین المللی حواله و کارت‌های اعتباری رایج‌ترین گزینه‌های پیش پرداخت نقدی هستند که صادرکنندگان می‌توانند از آنها بهره ببرند. با فراگیر شدن اینترنت، خدمات امانی نیز یکی دیگر از گزینه‌های پیش پرداخت برای صادرات با هزینه‌های کم است. این روش یکی از روش های پرداخت در بازرگانی بین المللی است و کمتر مورد توجه خریدارن قرار می‌گیرد؛ زیرا خریداران نگران هستند که پس از پرداخت پول کالای خود را دریافت نکنند. شرکت‌ها و کسانی که تنها این روش را انتخاب می‌کنند ممکن است نسبت به رقبایی که روش‌های متنوعی ارائه می‌دهند کمتر سود ببرند و رقبا جای آن‌ها را به راحتی بگیرند.

 

 

اعتبار اسنادی Letters of Credit

اعتبار اسنادی (LC) یکی از امن‌ترین روش های پرداخت در بازرگانی بین المللی در دسترس معامله‌کنندگان بین‌المللی است. LC تعهدی است از طرف بانک خریدار مبنی بر اینکه پرداخت انجام می‌شود، مشروط بر اینکه شرایط و ضوابط مندرج در LC رعایت شده باشد. خریدار متعهد می‌شود که بانک این پرداخت را انجام می‌دهد. اعتبار اسنادی زمانی مفید است که اطلاعات اعتباری قابل اعتماد در مورد خریدار خارجی به سختی به دست آید، اما صادرکننده از اعتبار بانک خارجی خریدار مطمئن باشد. LC همچنین از خریدار محافظت می کند؛ زیرا تا زمانی که کالا طبق وعده ارسال نشده باشد، هیچ تعهدی برای پرداخت وجود ندارد.

پرداخت برواتی (وصولی) یا پیش پرداخت Documentary Collections

این روش برای اطمینان طرفین و تضمین ارسال محصول یک سری بروات بین آنها رد و بدل می‌شود. این روش به دو صورت اسنادی و وصولی انجام می‌شود.

پرداخت بروات وصولی: فروشنده همزمان با ارسال محصول برواتی را در وجه خریدار آماده و ارسال می‌کند. در روش بروات به طور مستقیم به دست خریدار ارسال می‌شود.

پرداخت بروات اسنادی: در این روش برای اطمینان بیشتر و ریسک پایین بروات به جای اینکه مستقیم به خریدار ارسال شود، فروشنده اسنادی را در بانک کارگزار تنظیم کرده و آن را به بانک کشور خریدار ارسال می‌کند. در این روش بانک نقش واسطه را برعهده دارد و هیچ تضمینی بابت پرداخت پول نمی‌دهد. البته گاهی اوقات بانک نام خود را روی اسناد ارسال شده می‌نویسد تا ضمانتی برای فروشنده باشد.

 

 

حساب باز Open Account

در این روش پس از رسیدن کالا و ترخیص از گمرک خریدار مبلغ را پرداخت می‌کند. به بیان ساده خریدار به صورت نسیه مبلغ کالا را به صورت نسیه پرداخت می‌کند. بر اساس توافق بین طرفین خریدار مبلغ معامله را در زمان معین پرداخت می‌کند.

در این روش سند مالی بین خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود، البته خریدار باید از اعتبار بالایی نزد فروشنده برخوردار باشد. در صورت عدم پرداخت وجه، فروشنده سندی را در اختیار دارد که بر اساس آن می‌تواند از کالا و دارایی خود محافظت کند و از این طریق ریسک معامله کاهش می‌یابد.

حساب باز Open Account

در این روش فروشنده همچنین می‌تواند مالکیت کالا را تا زمان پرداخت وجه در اختیار داشته باشد. این روش از ریسک بالایی برخوردار است، اما شرکت‌هایی که تحت پوشش بیمه هستند احتمالا از این روش استفاده خواهند کرد. در ایران صندوق ضمانت صادرات ریسک چنین معاملاتی را پوشش می‌دهند. حسابدار شرکت فروشنده یک حساب باز به مبلغ خرید برای خریدار باز می‌کند و پس از تسویه آن را می‌بندد. ریسک چنین روش معاملاتی برای خریدار کم و برای فروشنده بالا است.

پرداخت امانی Consignment

پرداخت امانی در تجارت بین‌المللی نوعی حساب باز است که در آن پرداخت تنها پس از فروخته شدن کالا توسط توزیع‌کننده خارجی به مشتری نهایی برای صادرکننده ارسال می‌شود. یک معامله کالا بین‌المللی بر اساس یک ترتیب قراردادی است که در آن توزیع کننده خارجی کالا را برای صادرکننده‌ای که مالکیت کالا را تا زمان فروش آن حفظ می‌کند دریافت، مدیریت و می‌فروشد. بدیهی است که صادرات بر روی محموله بسیار پرخطر است؛ زیرا هیچ گونه پرداختی به صادرکننده تضمین نمی‌شود و کالاهای آن در یک کشور خارجی در دست یک توزیع کننده یا نماینده مستقل است.

محموله به صادرکنندگان کمک می‌کند تا بر اساس در دسترس بودن بهتر و تحویل سریعتر کالا، رقابتی‌تر شوند. فروش بر روی محموله همچنین می‌تواند به صادرکنندگان کمک کند تا هزینه‌های مستقیم ذخیره‌سازی و مدیریت موجودی را کاهش دهند. کلید موفقیت در صادرات بر روی محموله، مشارکت با یک توزیع کننده معتبر و قابل اعتماد خارجی یا یک ارائه دهنده تدارکات شخص ثالث است. بیمه مناسب باید برای پوشش کالاهای ارسالی در حال ترانزیت یا در اختیار یک توزیع کننده خارجی و همچنین برای کاهش خطر عدم پرداخت وجود داشته باشد.

نکات مهم در پرداخت در بازرگانی خارجی

  1. تجارت بین‌المللی ریسک زیادی را به همراه دارد که باعث عدم اطمینان در مورد زمان پرداخت بین صادرکننده (فروشنده) و واردکننده (خریدار خارجی) می‌شود.
  2. برای صادرکنندگان، هر گونه فروش تا زمان دریافت وجه هدیه است.
  3. بنابراین، صادرکنندگان می‌خواهند در اسرع وقت، ترجیحاً به محض ثبت سفارش یا قبل از ارسال کالا به واردکننده، مبلغ را دریافت کنند.
  4. برای واردکنندگان، هرگونه پرداخت تا زمان دریافت کالا، کمک مالی است.
  5. واردکنندگان می‌خواهند کالا را در اسرع وقت دریافت کنند، اما تا حد امکان پرداخت را به تاخیر بیاندازند، ترجیحاً تا پس از فروش مجدد کالا تا درآمد کافی برای پرداخت به صادرکننده داشته باشند.

نکات مهم در پرداخت در بازرگانی خارجی

خدمات بازرگانی وانیکس؛ پرداخت در بازارهای بین المللی

انتخاب یکی از روش های پرداخت در بازرگانی بین المللی یکی از موارد مهم و حائز اهمیت در بازار جهانی و پر از رقابت امروز است. شاید شما نیاز داشته باشید مراحل متعددی را برای آن انتخاب کنید اما شرکت بازرگانی وانیکس این کار را برای شما راحت کرده است.

 

شما به راحتی و بدون دغدغه و فقط با یک تماس با مشاوران ما می‌توانید کالای مورد نظر خود را به کشور وارد کنید و نگران پرداخت و روش‌های آن نباشید. شرکت بازرگانی وانیکس تضمین کننده صحت و سلامت کالا در درب انبار و شرکت شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *