درب خروج گمرک چه وظیفه‌ای دارد؟

ترخیص کالا از درب خروج گمرک و شرایط انجام این کار موضوع جالبی  است که خیلی افراد از شرایط آن آگاه نیستند. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه مقاله همراه ما باشید‌ و خواندن این مقاله کاربردی را از دست ندهید.

تعریف گمرک

طبق تعریفی که واژه‌نامه بین المللی گمرک ارائه کرده است، گمرک اجرا کننده‌ قوانینی است که لازم است برای واردات، صادرات و انبار کردن همه نوع کالا اعمال شود. گمرگ یک نوع سازمان دولتی است. در تعریف دیگری که توسط قانون و مقررات امور گمرکی ارائه شده، گمرک موظف است تا تمامی مقررات مربوط به ترخیص کالاها را اجرا کند. این کالاها به کالا‌های ورودی، خروجی، انبار شده و آن دسته که بین چند کشور جابه‌جا می‌شوند، تقسیم می‌گردند. وظیفه گمرک این است که روی ورود و خروج هر نوع کالایی در سطح بین‌المللی نظارت داشته باشد.

 

 

تعریف گمرک
تعریف گمرک

درب خروج گمرک

ممکن است درب خروج گمرک مشکلاتی را ایجاد کند. اگر ماشین‌های سنگین جلوی درب خروجی بایستند، ترافیک سنگینی ایجاد می‌شود. کالاهای وارداتی توسط ماشین‌های سبک و سنگین حمل می‌شوند. اگر این ماشین‌ها همزمان حرکت کنند، باعث شلوغی و ایجاد مشکل می‌شوند. ممکن است برای ساخت درب گمرک هزینه زیادی شده باشد، اما ساخت جایگاهی که روند ترخیص کالا را راحت‌تر کند، خیلی مهم است.

وظایف درب خروج گمرک

۱) بررسی بسته‌ها به این منظور که دارای ایرادات فیزیکی نباشند. همچنین بازدید ظاهری به منظور انطباق تعداد بسته‌ها، و همخوانی اطلاعات درج شده با اظهار‌نامه انجام می‌شود.

۲) گاهی اوقات لازم است که محتوای چند عدد از بسته‌ها در درب خروج گمرک باز شود تا این اطمینان حاصل شود که اطلاعات درج شده در اظهارنامه صحیح است.

۳) لازم است تعداد کالاهای بررسی شده و مشخصات آن‌ها ثبت شود. امضای برگه و نوشتن نام و نام خانوادگی بررسی کننده الزامی است.

۴) مورد دیگری که باید حتما انجام شود، نمونه.گیری از کالای بررسی شده و ثبت اطلاعات در اظهار‌نامه می‌باشد.

۵) مامور گمرک وظیفه دارد اشکالات و مشکلات مربوط به کالا را بعد از بررسی آن در درب خروج گمرک به دقت یادداشت نماید.

 

 

چرا کالا‌ها در درب خروج گمرک ارزیابی می‌شوند؟

وظیفه درب خروج گمرک، ارزیابی دقیق کالاها است. این کار به دلیل حجم بالای قاچاق در ایران انجام می‌شود. متاسفانه نزدیک به ۴۰ درصد کالاهای وارد شده در مسیر قرمز قرار می‌گیرند. این درحالی است که آمار قاچاق کشور‌های اروپایی ۱۰ درصد می‌باشد که رقم کمتری را نسبت به کشور ما نشان می‌دهد.

چرا کالا‌ها در درب خروج گمرک ارزیابی می‌شوند؟
چرا کالا‌ها در درب خروج گمرک ارزیابی می‌شوند؟

 ارزیابی کدام دسته از کالاها در درب خروج گمرک الزامی است؟

در صورتی که محموله در مسیر قرمز قرار گرفته باشد، لازم است که ارزیاب گمرک کالاها را بررسی کند. این دسته از کالا‌ها باید به دقت بررسی شوند. سامانهEPL  به صورت خودکار کالاها را بررسی می‌کند و براساس شرایط و سوابق اظهارنامه کالا را به یکی از سه مسیر سبز، قرمز یا زرد محول می‌کند. محموله‌های قرار گرفته در مسیر قرمز، بیشتر از دو مسیر دیگر می‌توانند دچار آسیب شوند.  برای ترخیص  این کالا‌ها زمان زیادی لازم است. شایان ذکر است که حداقل ۲۴ ساعت زمان لازم است تا ارزیاب گمرک، بتواند کالا را به دقت بررسی کند. البته این کار را به تنهایی انجام نمی‌دهد. نوشتن و ثبت گزارش ارزیابی نیز توسط این فرد انجام می‌شود.

 

 

خروج کالا از درب گمرک

دریافت پروانه ترخیص اولین کاری است که حتما باید انجام شود تا بعد از آن ترخیص کالا از درب ورود گمرک را انجام داد. بعد از دریافت پروانه، ترخیص کار، کارهای مربوط به مجوز بارگیری را انجام می‌دهد. این مجوز نیز در همین مکان صادر می‌شود و نیازمند بررسی توسط مسئول درب خروج است. بعد از صدور مجوز‌های لازم، فرد ذینفع با در دست داشتن مدارک به انبار مراجعه می‌کند. در این مرحله تسویه صورت می‌گیرد و بعد از آن بارگیری کالا انجام می‌شود.

اجازه نهایی خروج کالا را انباردار صادر می‌کند. بعد از اتمام این کار‌ها، ذینفع می‌تواند به ترخیص کالا از درب ورود گمرک اقدام کرد. خروج کالا از درب گمرک شامل یک سری مراحل و تشریفات قانونی است که از میان آن‌ها می‌توان به ثبت مندرجات پروانه، شماره بیجک، صدور پته عبور اشاره کرد.

اگر در هنگام بررسی مدارک، موردی پیش نیاید، کالا را می‌توان از درب خروج گمرک ترخیص کرد. اما در صورتی که اختلافی پیش آید، شخص موظف به پرداخت جریمه خواهد شد. و در صورت پرداخت نکردن مابه‌التفاوت اجازه نخواهد داشت ترخیص کالا را انجام دهد. اگر کالا غیر مجاز باشد، نمیتوان آن را ترخیص کرد و در انبار تخلیه می‌شود.

فرایند حمل کالا به ایران، بارنامه و اینکوترمز

در ادامه به راه‌هایی اشاره می‌کنیم که کالا از طریق آن‌ها به کشور وارد می‌شود.

۱) ممکن است کالا از طریق مسیر‌دریایی به کشور داخل شود.

۲) اگر فرودگاه مورد نظر کارگو داشته باشد، کالا از راه هوایی می‌تواند وارد شود.

۳) یک‌سری کالاها فقط از طریق زمینی می‌توانند وارد کشور شوند.‌این کالاها از کشور‌های اروپایی خریداری شده و از طریق مرز بازرگان به کشور وارد می‌شوند.

فرایند حمل کالا به ایران، بارنامه و اینکوترمز
فرایند حمل کالا به ایران، بارنامه و اینکوترمز

خروج و ترخیص کالا توسط شرکت وانیکس

شرکت وانیکس، تمام خدمات مربوط به ترخیص کالا از گمرک و واردات را انجام می‌دهد. این شرکت با تجربه فراوان در زمینه واردات کالا از کشور‌های چین، هند و امارات انتخاب خوبی برای شماست. به وانیکس اعتماد کنید و واردات کالای خود را به این شرکت مردمی بسپارید.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا درباره وظایف درب خروج گمرک موضوعاتی را شرح دهیم. افرادی که قصد دارند به حوزه واردات و صادرات وارد شوند و هیچ اطلاعی از مراحل ترخیص کالا ندارند، می‌توانند علاوه بر مطالعه این مطلب به بخش وبلاگ وانیکس مراجعه نموده و درباره اصطلاحات مهم حوزه واردات اطلاعات بیشتری کسب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *