تفاوت بین صنعت دریایی Maritime، حمل دریایی Shipping چیست؟

زمانی که درگیر تجارت ‌شوید یا در یکی از این حوزه‌ها فعالیت کنید به زودی متوجه خواهید شد که مفاهیم مربوط به دریا از نظر عملکرد و ساختار با بکدیگر به طور کامل متفاوت هستند. یکی از موضوعات بحث‌برانگیز، تفاوت بین صنعت دریایی و حمل دریایی است. در ادامه این مقاله به تفاوت بین صنعت دریایی Maritime، حمل دریایی Shipping می‌پردازیم.

 

 

مقایسه و تفاوت بین صنعت دریایی و حمل دریایی

صنعت دریایی Maritime: هر چیزی که مربروط به اقیانوس، دریا، کشتی، ناوربر کشتی‌ها از A به B، دریانوردان، مالکیت کشتی . سایر فعالیت های مرتبط باشد.

مقایسه و تفاوت بین صنعت دریایی و حمل دریایی

حمل دریایی Shipping: حمل بار از نقطه A به  Bبا استفاده از کشتی‌هایی که تحت صنعت دریایی قرار می‌گیرند.

صنعت دریایی Maritime

خوب است بدانید که حمل و نقل دریایی هسته اصلی تجارت بوده و هست؛ از زمانی که مصری‌ها تا اروپایی‌ها شروع به قایق‌رانی با قایق‌ها کرده بودند. حمل و نقل دریایی در اثر افزایش تقاضا با هدف تجارت و بازرگانی چه داخلی و چه خارجی ایجاد شده است. تخمین زده شده که تقریبا ۸۹.۵% تجارت‌های جهان از طریق دریا انجام می‌شود.در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۹۳.۲۶ میلیون TEU در بنادر کانتینری در سراسر جهان جابجا شد و حدود ۶۱۴۵ کشتی فعال حامل ۲۳۶۵۷۷۲۴ TEU در سراسر جهان وجود دارد. رشد، اعداد و حجم درگیر، صنعت دریایی را به یکی از جهانی‌ترین صنایع دنیا تبدیل کرده است. نه تنها از نظر مالکیت، صنعت دریایی همچنین برای حدود ۱.۶۵ میلیون دریانورد در ناوگان تجاری جهانی اشتغال ایجاد می‌کند.

 

 

حمل دریایی Shipping

همانطور که در بالا به اختصار توضیح داده شد، کشتیرانی عمل حمل بار از نقطه A به نقطه B با استفاده از کشتی هایی است که تحت صنعت دریایی قرار می گیرند.

بارها با انواع کشتی ها در سراسر جهان حمل می شوند. بارهایی از جمله:

  • تانکرهای نفت
  • فله برهای خشک
  • باربری عمومی
  • حامل های کانتینری
  • حامل‌های گاز
  • تانکرهای شیمیایی
  • کشتی‌های خارج از ساحل
  • کشتی یا کشتی های مسافری

همه این کشتی ها توسط خطوط کشتیرانی برای منافع تجاری اداره می‌شوند. بسیاری از این کشتی ها متعلق به خطوط کشتیرانی هستند که آنها را مدیریت می کنند و بسیاری از آنها از صاحبان کشتی اجاره شده‌اند.خطوط حمل و نقل کانتینری زیادی در سراسر خطوط تجاری مختلف در جهان “خدمات حمل و نقل” را انجام می‌دهند و ۵۰ خط کشتیرانی برتر در سراسر جهان که از Alphaliner گرفته شده‌اند در لینک زیر قرار داده شده‌اند:

https://i0.wp.com/www.shippingandfreightresource.com/wp-content/uploads/2020/03/Alphaliner-top50-Mar2020.png?ssl=1

۱۰ خط برتر کانتینری فوق، مجموعاً ۸۲.۳ درصدی از سهم بازار را در تجارت کانتینری دارند. به هر حال، حمل و نقل شامل (اما نه محدود به) فعالیت هایی مانند زیر است:

  • رزرو محموله برای کشتی‌های خاص، گاهی از هفته‌ها و ماه‌ها قبل.
  • اطمینان از اینکه تمام محموله‌های رزرو شده در کشتی‌های مورد نظر برنامه‌ریزی شده است.
  • اطمینان از این که محموله‌ای که روی کشتی‌ها برنامه‌ریزی و واقعاً حمل شده است.
  • برنامه‌ریزی انبار به درستی روی کشتی انجام شده است تا بارگیری کشتی بهینه شود.
  • همه کانتینرهای بارگذاری شده دارای VGM خود هستند.
  • از بارگیری و تخلیه امن محموله اطمینان حاصل کنید.
  • صدور بارنامه و سایر اسناد برای کلیه محموله‌های بارگیری شده.

 

 

یک خط کشتیرانی معمولی یا دفتر آژانس حمل و نقل دارای بخش‌های مختلفی مانند برنامه‌ریزی، بازاریابی، فروش، بخش کانتینر، عملیات کشتی، اسناد، امور مالی، اداری، تدارکات و غیره است.

تفاوت بین صنعت دریایی، کشتیرانی، حمل و نقل، تدارکات، زنجیره تامین حمل و نقل شامل برنامه‌ریزی و شناسایی سودآورترین مسیرهای تجاری در سراسر جهان، حجم محموله‌های موجود در این مسیرها، تعداد کشتی هایی که باید در این مسیرها به کار گرفته شوند. بنادر و خدمات، تعداد روزهای ترانزیت که یک کشتی برای یک سفر رفت و برگشت طی می‌کند، هزینه هر سفر شامل هزینه‌های عملیاتی، هزینه‌های بندر، هزینه سوخت، نیروی انسانی مورد نیاز و غیره برای هر سفر است.

ما تا این بخش از مقاله در مورد صنعت دریایی و حمل دریایی و مقایسه آن صحبت کردیم. در ادامه مطلب قصد داریم بگوییم که مزایای حمل و نقل از طریق دریا چیست.

مزایای حمل و نقل دریایی چیست؟

  • فضای زیاد کشتی‌ها

یکی از بزرگترین مزایای حمل دریایی این است که کشتی‌ها می‌توانند انواع کالاهای نسبتا سنگین را حمل کنند. اگر تجارتی دارید که کالاهای سنگین وارد یا صادر می‌کند، باید از خدمات حمل و نقل دریایی استفاده کنید؛ زیرا هواپیماها معمولاً نمی‌توانند چنین کالاهایی را حمل کنند و اگر بتوانند هزینه ارسال بسیار بالا خواهد بود. اتومبیل، ماشین‌آلات مختلف، قطعات صنعتی و غیره، تنها برخی از چیزهایی هستند که نمی‌توانید از طریق هوایی حمل کنید (اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی کنید).

به طور کلی، شرکت‌های حمل و نقل دریایی فضای بسیار بیشتری را نسبت به رقبای هوایی خود در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. آنها نه تنها می توانند کالاهای سنگین را حمل کنند، بلکه می توانند بسیاری از آنها را حمل کنند. این امر نرخ‌های رقابتی بالایی را به همراه دارد و به شرکت های حمل و نقل دریایی اجازه می‌دهد، تا به راحتی به تقاضاهای بزرگ رسیدگی کنند. چه در حال حمل کالاهای سنگین و چه مقدار بسیار زیاد کالاهای سبکتر باشید، حمل و نقل دریایی بهترین گزینه برای شما است.

مزایای حمل و نقل دریایی چیست؟

  • مقرون به صرفه

این واقعیت که فضای زیادی در کشتی‌های حمل بار وجود دارد به این معنی است که یافتن فضایی برای کالاهای شما کار سختی نیست. تمام مشاغلی که کالاهای آنها حمل می‌شود، هزینه کشتی خاصی را که به مقصد می رسد بین خود تقسیم می‌کنند. در درجه اول حمل و نقل دریایی یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای جابجایی محموله شما است و در مقایسه با بزرگترین رقیب (مانند حمل و نقل هوایی)، خدمات حمل و نقل دریایی بسیار ارزانتر است.

  • سازگار با محیط زیست

در مقایسه با هواپیماها، کشتی‌ها گزینه‌های بسیار بهتری برای حمل و نقل سازگار با محیط زیست ارائه می‌دهند. هواپیماها از نفت زیادی استفاده می‌کنند و رد کربن بسیار بزرگی از خود به جای می‌گذارند. این به نوبه خود به جو آسیب می‌رساند. چنین مسیرهای کربنی تعادل اکولوژیکی را مختل و به اثرات منفی گرمایش جهانی کمک می‌کند. از آنجایی که کشتی‌ها مقدار زیادی نفت مصرف نمی‌کنند، رد کربن کوچکی از خود به جای می‌گذارند.

خدمات وانیکس برای حمل و نقل دریایی

در این روزهای پر از رقابت بسیاری از کسب و کارها به فکر گسترش فعالیت خود و ارتباط با کشورهای خارجی هستند. از طرفی هزینه‌های بسیاری برای صادرات و واردات نیز باید بپردازند که همین امر باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌ها از این کار صرف نظر کنند. اما شرکت بازرگانی وانیکس با سال‌ها تجربه با بهترین قیمت و در کمترین زمان کالای مورد نظر شما را به ایران وارد می‌کند. دیگر نیازی نیست شما نگران هزینه‌های هنگفت باشید.

خدمات وانیکس برای حمل و نقل دریایی

اگر صاحب کسب و کار هستید یا برای اتاق بازرگانی یک شرکت کار می‌کنید و وارد کردن محصول از طریق دریا و کشتی برای شما کار سختی به نظر می‌رسد، کافی است با مشاوران وانیکس تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن کالای مورد نظر را به ایران وارد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *