بازار مالی بورس کالا چیست

اگر شما با بازار بورس آشنا باشید، حتما تاکنون به بازار مالی بورس کالا برخورد کرده اید و قطعا این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که بورس کالا چیست و در این بورس چه می‌گذرد؟ بازار معاملاتی بورس، گسترده و وسیع است و به چهار بازار کوچک‌تر تقسیم می‌شود. بازار بورس، بازار فرابورس، بازار انرژی و بورس کالا.

 

 

تعریف بازار مالی بورس کالا

بازارهای سنتی کالا دارای نقاط ضعف بودند، نظیر نبود کنترل صحیح و دقیق بر معاملات و نوسانات قیمتی، به این معنا که مکان و شیوه‌های مشخص برای معامله‌گران کالا فراهم نبود و این موضوع سبب می‎شد که قیمت کالا به تناسب نرسد و دچار نوساناتی شود. علت دیگر شکل‌گیری بازار مالی بورس کالا، این است که آن‌طور که باید و شاید، روی کالاها از نظر معیارهای مختلف کنترلی وجود نداشت.

تعریف بازار مالی بورس کالا

بورس کالا مانند بازارهای دیگر در بورس، سازمان یافته است و در این بورس کالاهای مشخصی معامله می‌شوند. این بازار با هدف حذف نقاط ضعف بازارهای سنتی شکل‌ گرفته است. هدف دیگر از به‌جود‌آمدن این بازار رونق دادن به مبادلات کالا و اضافه شدن کاربران به منظور ایجاد یک بستر جامع و تکامل یافته است. مانند بورس سهام، بورس مالی کالا نیز بازاری منسجم است که در آن یک کالای معینی بر طبق اصول و قوانین، توسط کارگزاران میان معامله‌گران مبادله می‌شود. نکته دیگر این است که در این بورس عموما معاملات کالاهای خام انجام می‎شود، بورس کالا به چهار قسمت دسته بندی می‌شود:

  • بازار فرعی
  • بازار مشتقه
  • بازار مالی
  • بازار فیزیکی

هر یک از این دسته‌ها به اجزای کوچک‌تر تقسیم‌بندی می‌شوند، محصولاتی مانند مواد‌شیمیایی، محصولات صنعتی، مواد‌ معدنی و همچنین مواد‌ کشاورزی در دسته بازار فیزیکی قرار دارند که مهمترین حوزه فعالیتهای بورس مالی کالا را تشکیل داده‌اند.

 

 

بازار فیزیکی بورس کالا چیست؟

هدف از تشکیل آن این است که تولیدکنندگان و عموم مردم با ساز و کارهایی پیشرفته‌تر از بازارهای سنتی، کالاهای خود را معامله کنند. بازار فیزیکی به قصد فراهم شدن فضای مناسب برای عرضه‌کنندگان کالا شکل گرفت. عرضه‌کنندگان صنایع بالایی و پایین دست، مواد‌ خام از جمله محصولات پالایشگاهی، کشاورزی و فلزات نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

بازار فرعی در بورس کالا چیست؟

مشابه بازار فیزیکی بوده و از لحاظ تحویل کالا و قوانین با بازار‌فیزیکی مشابه است. یک علت بازار فرعی و فیزیکی را از یکدیگر متمایز می‌کند و آن بهره‌مندی از طیف گسترده‌ای از بازار کالاهای کشور است. متقاضیانی که قصد استفاده از مزایای این بورس را دارند، قادر هستند در بازار فرعی با قوانینی ساده‌تر برای پذیرش کالا، وارد بازار مالی فرعی بورس شوند. کالاهایی مانند محصولات کشاورزی، صنعتی، فلزات، مواد‌معدنی و شیمیایی، پلیمری، اموال غیر منقول، ضایعات و مستعملات در این دسته جای دارند.

 

 

بازار مشتقه بورس کالا چیست؟

جدیدترین زیر‌مجموعه بورس کالا بازار مشتقه است. این بازار با هدف توجه به نیازهای بازار و ماهیت برخی کالاها شکل گرفته و شکلی جدید از بازار را به وجود آورده و سرمایه‌داران جدیدی را وارد این بازار کرده است. اوراق بازار‌ مشتقه بورس کالا قراردادهای آتی و قراردادهای اختیاری را شامل می‌شوند.

بازار مشتقه بورس کالا چیست؟

شیوه کار در بازار مشتقه به این نحو است که در آغاز یک دارایی مشخص به عنوان دارایی پایه در نظر گرفته شده و قراردادهایی بر اساس آن منتشر می‌شوند. محصولاتی مانند زعفران، پسته و زیره، فراورده‌های نفتی، انواع فلزات و سکه، می‌توانند به عنوان دارایی پایهای انتخاب و معرفی شوند.

بازار مشتقه افراد را به سرمایه‌گذارانی خرد تبدیل می کند، قراردادهای تعریف شده در بازار مشتقه بورس مزایایی را شامل می‌شوند. این مزایا شامل پوشش دادن ریسک‌ها، امکان معامله قرضی دارایی‌ها و تضمین معاملات به وسیله اتاق پایاپای در بورس هستند.

 

 

بازار مالی بورس کالا چیست؟

سلف موازی استاندارد، گواهی‌های سپرده کالایی و همچنین صندو‌ق‌های کالایی زیر مجموعه‌های بازار مالی بورس را تشکیل می‌دهند. هدف این بازار جذب بیشتر سرمایه‌گذاران است، خصوصا سرمایه‌گذارانی که صاحب سرمایه‌های سرگردان هستند. این سرمایه‌ها می‌توانند در جهت تامین مالی تولیدکنندگان استفاده شوند و قسمتی از بورس کالایی کشور را تشکیل دهند. برای بازارهای مالی ابزارهایی در نظر گرفته شده‌اند که هر یک با توجه به ماهیت همان بازاری که دارند تشکیل شده‌اند.

فواید سرمایه گذاری در بورس کالا

از فواید سرمایه‌گذاری در بورس کالای ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روی موارد مورد معامله شده در بورس کالا نظارت صورت می‌گیرد و هزینه‌های آن‌ به شکلی مدیریت شده و سازمان یافته منتقل می‌شوند.
  • در این نوع بازار امکان تحویل کالای معیوب به خریدار وجود ندارد.
  • نرخ‌های معامله در بورس کالا عادلانه بوده و طبق میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند.
  • در بورس کالا معامله‌ای به شکل صوری صورت نمی‌گیرد، به دلیل اینکه که تمام معاملات دارای شفافیت هستند و تحت نظر مقامات دولتی و سهامداران انجام می‌شوند.
  • در صورت پایبند نبودن فروشندگان یا خریداران به تعهدات خود، باید خسارت پرداخت کنند.
  • بازار بورس نیازی به تبلیغات کالا ندارد، در این بورس محصولات فروشندگان به شکل رایگان به خریداران خارجی و داخلی معرفی می‌شوند.
  • در این بورس میزان عرضه و تقاضا به نحو سازمان‌یافته انجام می‌پذیرد و نوسانات آتی قیمت‌ها مدیریت خواهند شد.
  • طبق اسناد صادره توسط کارگزاری‌ها برای انجام معاملات، بانک‌ها با سرعت بیشتر به خریداران وام می دهند و آن‌ها از جهت مالی تامین می‌شوند.
  • معاملات در بورس کالا راهی به سمت بازارهای پیشرفته‌تر معاملات است.
  • با مشاهده قیمت‌های معاملات، وضعیت اقتصاد کشور را می‌توانیم تحلیل کنیم و طبق نتایج به دست آمده، تصمیمات درستی گرفته شود.
  • ۱۰ درصد از مالیات حاصل از فروش کالا در بورس از مالیات معاف هستند.

دلایل شکل گیری بورس کالا

پیشرفت بورس‎های کالا در جهان را بررسی کرده و در می‌یابیم که این نوع از بازارها از قرن ۱۹ میلادی به بعد به وجود آمده است. برای اینکه محدودیت‌ها و مشکلات بازارهای سنتی عرضه کالا را به حداقل برسانند، یعنی نارسایی‌های بازارهای سنتی در نوسانات قیمتی و نبود شفافیت در قیمت و یا نبود ضمانت‌های لازم برای معامله از مهمترین دلایل به وجود آمدن بورس کالا در جهان است.

دلایل شکل گیری بورس کالا

هم اکنون بازار بورس کالایی ایران در قسمت‌های زیر فعالیت دارند

  • مواد معدنی فلزی
  • مواد و محصولات شیمیایی
  • محصولات خام و کشاورزی
  • معاملات آتی

سخن پایانی

بورس کالا امکانات و بازارهای جدیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. بازارهایی که هم برای جذب سرمایه جهت بخش‌های مختلف و هم مکانی امن برای سرمایه گذاران به وجود آورده است، بازارهایی که دارای اصول و قوانین است و شفافیت کافی را برای معامله‌گران به ارمغان آورده است.

بورس کالا، نقاط ضعف و منفی بازارهای سنتی را از بین می‌برد و بر معاملات، نوسانات قیمتی و کیفیت کالاها نظارت کنترلی دقیق دارد. این بورس با ایجاد یک سیستم دارای نظام،‌ جهشی بزرگ را از بازارهای سنتی به سوی بازارهای پیشرفته رقم زده است.

 

 

در بورس کالا، معاملات به شکل قراردادهای استاندارد صورت می‌گیرد. در کل قراردادهای نقدی، سلفی، آتی، اختیار معامله، صلح و  همچنین معاوضه برای معاملات کالا وجود دارند. شرکتهایی مشغول به سرمایه گذاری در بازار بورس کالا هستند که شما با اطمینان خاطر می‌توانید از طریق آن‌ها در هر نوع از بازار های مالی بزرگ با خیالی آسوده سرمایه‌گذاری کم ریسک داشته باشید. یکی از معتبرترین این شرکت‌ها، شرکت وانیکس است که یک شرکت تخصصی هم در زمینه سرمایه‌گذاری و هم در زمینه واردات کالا به شمار می‌رود.

این شرکت با تجربه‌ای طولانی و به کارگیری افراد متخصص و مجرب در زمینه واردات کالا و سرمایه‌گذاری در بازارهای معاملاتی بورس، آماده ارائه خدمات به شما متقاضیان محترم در زمینه‌های ذکر شده می‌باشد. شما متقاضیان مشتاق برای کسب اطلاعات و مشاوره در حوزه سرمایه‌گذاری در بورس‌های مالی، توسط راه های ارتباطی با متخصصان و کارشناسان مجرب این مجموعه تماس حاصل فرمایید و از مشاوران این شرکت جهت سرمایه‌گذاری در بازار بورس بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *