اولین و آخرین امپراتور چین

در سال ۲۰۲ قبل از میلاد مسیح ، شخصی به نام لیو بانگ، فرمانده استان چو قدرت را در کشور چین به دست گرفت و سلسله جدیدی از امپراتوران چینی به نام هان را پایه گذاری کرد که تا قرن سوم قبل از میلاد مسیح به حیات خود ادامه داد. یکی از بهترین امپراتوران این سلسله، وو از هان (هان وودی) بود که در دوران سلطنت وی آیین کنفوسیوس به یک ایدئولوژی واحد در کشور چین مبدل شد. امپراتوری هان تا سال ۲۲۰ میلادی وجود داشت تا اینکه در نتیجه شورش فرماندهان بصورت کامل سرنگون شد و برای چندین قرن متواری کشور چین در عصر شورش‌ها و امپراتوری‌های فرعی غرق شد. آخرین سلسله امپراتوری در کشور چین به نام چینگ بخ وسیله مهاجمانی به نام مانچو پایه گذاری شد. این دوره به عنوان دوران صلح و رفاه مردم در چین در نظر گرفته می‌شود و این منچوها بودند که سیاست انزوای کشور را طی ۳۰۰ سال متواری دنبال کردند. سلسله چینگ تا شروع قرن بیستم بروی تخت سلطنت نشسته بودند. تا اینکه سرزمین چین در نتیجه شورش‌های توده‌ای و انقلابی به نام شینهای در اوایل سال ۱۹۰۰ میلادی به یک جمهوری دموکراتیک تبدیل شد.

 

 

شروع قرن بیستم در کشور چین به خاطر فعالیت نیروهای انقلابی قابل توجه بود. اسارت کامل مقامات و درباریان امپراتوری و افزایش دائمی بهای مالیات باعث نا آرامی در مناطق مختلف در کشور چین شد. و در اواخر سال ۱۹۱۱ میلادی، پکن ( شورش بوکسور ) را تجربه کرد، قیامگران به محله های خارجی نشین یورش بردند و فقط نیروهای مشترک اعزامی اروپایی توانستند بصورت کامل قیام ها را سرکوب کنند. انقلاب شینهای که در اواخر سال ۱۹۱۱ شروع شد ، منجر به سقوط کامل قدرت امپراتوری در چین شد ، شخصی به نام ژنرال یوان شیکای منچوس ها را مجبور کرد تا از تاج و تخت انصراف دهند و در سال ۱۹۱۲ میلادی، یک جمهوری مشروطه تحت رهبری شخصی به نام سون یات سن، بنیانگذار کومینتانگ تشکیل شد و با این حال، در جریان رقابت برای قدرت مابین سون یات سن و یوان شیکای، چین خود را در آستانه اشغال و حمله کشور ژاپن یافت و در جریان آن استان شاندونگ توسط ارتش ژاپن تصرف شد. یکی از نقاط عطف تاریخ چین در سال ۱۹۲۱ میلادی با تشکیل حزب کمونیست در چین به رهبری شخصی به نام مائو تسه تونگ در شانگهای شورع شد، ۵ سال بعد در سال ۱۹۲۶ میلادی، سون یات سن بطور طبیعی درگذشت و رهبر کومینتانگ چیانگ برگزیده شد. بعد از تقریبا سی سال ، سرزمین چین از مبارزه میان حزب کمونیست به رهبری مائو تسه تونگ و حزب ناسیونالیست به رهبری چیانگ کای شک مورد مناقشه قرار می‌گرفت که با پیروزی حزب نخست به پایان رسید و در طول جنگ جهانی دوم ، قسمت شرقی چین مجددا به وسیله ژاپنی ها اشغال شد که پس از تسلیم شدن از کشور پا به فرار گذاشتند. در ادامه با این مقاله با موضوع اولین و آخرین امپراتور چین می‌پردازیم.

اولین امپراتور چین

همانطور که در مطالب فوق بیان شد در سال ۲۲۱ قبل از میلاد مسیح ، شخص شی هوانگ دی ، دولت شین متحد که قدرت حاکم چین بود را از هم پاشید و اولین امپراتور کل چین را تشکیل داد و آن زمان شروع عصر جدیدی در تاریخ کشور چین بود. پس اولین و نخستین امپراتور چین شخصی به نام شی هوانگ دی بود.

اولین امپراتور چین

 

 

 

آخرین امپراتور چین

در تاریخ دو ماه دسامبر سال ۱۹۰۸ میلادی کشور چین دارای یک امپراتور با سن سه سال شد. که نام او «سوان تونگ» نام گذاری شده بود. او دهمین امپراتور از سلسله کوینگ بود و در عین حال آخرین امپراتور چین باستان بود. نام اصلی او (پو یی) Pu-Yi بود.

سرانجام آخرین امپراتور چین که در سن سه سالگی بر تخت سلطنت نشسته بود

سرزمین چین با انقلاب شخصی به نام دکتر سون یات سن، از اوایل سال ۱۹۱۲ میلادی جمهوری شد و چون امپراتور بر کنار شده هنوز کودک سه ساله‌ای بیش نبود، دکتر سون تصمیم گرفت که پو سه ساله را در قصر سلطنتی و با همان خدمه گذشته خود باقی بماند و برایش قوانینی تعیین کرد. امپراتور پو در همان حال سال‌ها در کاخ سلطنتی زندگی و حتی ازدواج کرد. در سال ۱۹۱۷ میلادی تغییراتی در دستگاه حکومتی کشور چین روی داد که سبب شد امپراتور پو برای مدتی اندک امپراتور (رهبر کشور) شود. در دهه بعد، پو با توجه به شرایط حال آن زمان اوضاع را به سود خود ندید و در سال ۱۳۲۴ شمسی از کاخ سلطنتی فرار کرد و به شمال کشور چین (منچوری) گریخت که خانواده او ریشه در آن منطقه داشت.

سرانجام آخرین امپراتور چین که در سن سه سالگی بر تخت سلطنت نشسته بود

 

 

 

پس از آن ژاپنی‌ها در دهه ۱۹۳۰ میلادی که منچوری و مناطق شمال شرقی کشور چین را تصرف کردند برای مشروعیت دادن به سلطه خود، پو ــ یی را امپراتور سرزمین های منچوری (چین شمالی و بعدا همه مناطقی را که در چین اشغال کرده بودند) اعلام کردند. و این موضوع بازی دو سر برد برای ژاپن و پو یی در برابر اعتراض جهانی به تصرف مناطق چین بود که به خواست امپراتور چین در این کشور باقی بمانند. حال آنکه امپراتور در آن زمان در دست آنان عروسک خیمه شب بازی بیش نبود. درسال ۱۹۴۵ میلادی و در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم که ارتش سرخ طبق قرار قبلی دولت مسکو با متفقین، به سرزمین های منچوری حمله برد پو ـ یی اسیر روس‌ها شد و بعدا در جریان محاکمه سران سابق ژاپن علیه آنها شهادت داد.

بعد از پیروزی کمونیست‌ها بر میلیون ها چینی و استقرار در شهر پکن، دولت مسکو پو را به دولت مرکزی پکن تحویل داد و این دولت او را به اتهام همکاری با ژاپنی‌ها (نیروی متجاوز و اشغالگر) که خیانت به وطن است به بازداشتگاه فرستاد. یک دادگاه در پکن بعدا پو ـ یی را به زندان محکوم کرد و به همراه مابقی مقامات پیشین به باز آموزی و اصلاح اندیشه و رفتار فرستاد. و باغبانی باغچه زندان را به آنها سپرد. بعد از اینکه تغییر رفتار در او مشاهده شد، مائو تسه تونگ او را عفو کرد و آزاد شد و تا آخر عمر به صورت یک تبعه معمولی چینی زندگی و کار باغبانی پارک عمومی شهر پکن را تقبل کرد و اعلام کرد که باغبانی راحت‌تر از کار سیاست و ریاست کردن کشور است.

واردات انواع کالا از چین با وانیکس

شما تاجران و بازرگانان ایرانی می‌توانید کالای مورد احتیاج خود را از طریق شرکت‌های مورد اعتماد که در کشور چین دارای دفتر معتبر و انبار هستند وارد کنید. شما می‌توانید به وسیله شرکت وانیکس واردات را به خودیه خود انجام دهید. شرکت بازرگانی وانیکس ارائه دهنده خدمات وارداتی از صفر تا صد می‌باشد. شما می‌توانید واردات خود را از ۲ کشور چین و دبی انجام دهید. واردات کالای مورد نظر به وسیله شرکت بازرگانی وانیکس دارای ضمانت صد در صدی کالا می‌باشد. به این صورت که شما در زمان بستن قرارداد واردات هر کالایی با شرکت تجاری و بازرگانی وانیکس، چک ضمانت به اندازه ارزش کالای وارداتی خود دریافت کنید.

 

 

درباره وانیکس

شرکت حمل و نقل بین المللی شهریار سازان سرمستان با نام تجاری وانیکس فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ با هدف تسهیل فرآیند واردات آغاز نمود. شرکت وانیکس از انتخاب تامین کننده و خرید کالا برای شما در کشورهای چین امارت و هند سپس حمل و نقل آن از کشور انتخابی و تحویل کالا درب انبار در کنار شما می باشد و به سرتاسر ایران نیز خدمات می دهد. تفاوت کار با وانیکس این است که این شرکت بازرگانی برای گارانتی به مشتریان خود چک تضمین می هد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *