ارزش فعلی یا PV چیست؟

ارزش فعلی یا PV

یکی از مهمترین کارها در مدیریت منابع مالی ارزش فعلی پول است. ارزش یک میزان پول مشخص در آینده که نرخ ارزش آن با یک نرخ بازده مشخص می شود‌. به جریان های وجوه نقدی در آینده با یک نرخ بهره مشخص تنزیل می یابند. هر چه قدر نرخ تنزیل بالاتر باشد ارزش جریان وجوه نقدی آتی کمتر است. تعیین نرخ تنزیل شاخص ارزش‌گذاری درست جریان وجوه نقدی آتی است. در ادامه با موضوع ارزش فعلی یا PV بصورت کامل‌تر می‌پردازیم. باید بدانید به ارزش فعلی ارزش تنزیل نیز می‌گویند. می‌توان اینطور توضیح داد که ارزش یک میزان پول مشخص در زمان کنونی بالاتر از ارزش یک میزان مشخص در چند سال آینده است؛ چرا که با این میزان پولی که فعلا در دسترس است، می‌توان سرمایه‌گذاری نمود و در چند سال آینده به سود و سرمایه زیادی رسید. در اصطلاح به آن بازده اضافی گفته میشود. مهمترین مفهوم در مدیریت مالی Finance ارزش زمانی است که رابطه مستقیم با ارزش خالص دارد. در حقیقت بیانگر این است که پولی که در زمان حال در دسترس داریم، ارزشمندتر از پولی است که در آتی به دست می‌آوریم. ارزش کنونی پول به دست آمده در آینده از تنزیل و برای به دست آوردن ارزش آتی پول در دسترس امروز از نرخ بهره استفاده می شود.

 

 

ارزش فعلی خالص چیست؟

ارزش زمانی پول به کمک Npv را محاسبه می‌کند. برای به دست آوردن این ارزش باید نرخ تنزیل را در ابتدا محاسبه نمود. نرخ تنزیل از ارزش سرمایه‌ای که برای سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شود، به دست می‌آید. در پروژه‌هایی که ارزش خالص آنها منفی باشد نباید ورود نمود. یکی از مهمترین مشکلات در تحلیل به وجود آمدن پیش فرض‌هایی است که در آن اتفاقات آینده را در نظر می‌گیرد و این فرضیه‌ها همیشه قابل اتکا و اطمینان نیست.در واقع مفهوم ارزش خالص نیز این است که میزان پول شخصی در زمان حال به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی در آینده ارزش و اهمیت نداشته باشد، اما میزان پول مشخص اکنون می‌تواند استارت یک سرمایه‌گذاری می شود که باعث سودآوری در آینده شود و ارزش آتی آن بیشتر گردد. هنگامی که با کم کردن هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری از جمع جریان‌های نقدی روزانه مثبت باشند، می‌توان آن سرمایه‌گذاری را ارزشمند ارزیابی نمود.

ارزش فعلی خالص چیست؟

با توضیحاتی که در مورد این ارزش داده شد می‌توان فهمید این دو دارای یک مفهوم و موضوع واحد مورد بحث قرار گرفته است. این موضوع در مباحث اقتصادی بسیار مهم است؛ زیرا بر اساس این ارزش تصمیمات مهم اقتصادی اتخاذ کرد. ارزش سهام و اوراق بهادار از طریق این ارزش محاسبه می‌گردد.

 

 

ارزش فعلی مثبت و منفی

ارزش مثبت به ما نشان می‌دهد تا درآمد سودی که برای سرمایه‌گذاری مشخص شده است مثبت یا سودآور است یا منجر به ضرر و زیان خواهد شد. این مسئله در سرمایه‌گذاری‌های کلان بسیار حائز اهمیت است. با در نظر گرفتن قیمت‌های به روز و قیمت‌های فرضی در آینده می‌توان به طور تقریبی پیش بینی نمود؛ چرا که در این تناسب‌ها تغییرات بازار مانند تورم را در نظر می‌گیرند. بنا به این مفهوم مبنای قانون PV فقط سرمایه‌گذاری با میزان مثبت قابل سرمایه‌گذاری هستند.

کاربردهای ارزش فعلی چیست؟

ارزش فعلی پول همانطور که در توضیحات آمده، یکی از مفاهیم مهم در مدیریت مالی و زمانی در اقتصاد است. یک روش مناسب برای اندازه‌گیری ارزش بسیاری از موقعیت‌های اقتصادی که در شرایط گوناگون به وجود می‌آید. کاربرد این ارزش برای شرکت‌های است که اهرم بالا یا خریدهای اهرمی (Bos) دارند. مورد دیگر برای شرکت‌هایی که دچار اختلالات در زمینه‌های مالی وپرداخت‌ها و هزینه‌ها شده‌اند و دیگر شرکت‌هایی که ساختار سرمایه‌ای دارند.

کاربردهای ارزش فعلی چیست؟

 

 

 

اجزای ارزش فعلی چیست؟

اجزای این ارزش سرمایه‌گذاری بر دو بخش تنظیم گردیده است که شامل:

  • ارزش شرکت‌های بدون اهرم، شامل تمام جریانات نقدی بدون اهرم یا با نرخ سرمایه‌ی تنزیل است که توانایی قیمت گذاری دارایی‌ها و سرمایه‌ای (ApM) را دارد.
  • اثر خالص بدهی، در واقع همان محاسبه‌ی PV و مفروضات تامین مالی بدهی شرکت‌هاست.

روش محاسبه ارزش فعلی پول

در ارزش زمانی پول از دو مفهوم نرخ ساده و نرخ مرکب استفاده می‌گردد:

  • نرخ بهره‌ی ساده، در این روش بر اساس پولی یا سرمایه‌ای که قرض داده شده یا حتی سپرده‌گذاری انجام شده نرخ سود یا بهره محاسبه می‌شود.
  • نرخ بهره‌ی مرکب، در این روش بر اساس مبلغ اصلی پول و سود کسب شده در دوره‌های قبل محاسبه می‌گردد. در واقع می‌توان گفت نرخ بهره‌ی مرکب به اصل پول و هم به سود پول تعلق می‌گیرد.

به طور مثال در صورتی که میزان درآمد شما ۲۰ میلیون تومان باشد و سرمایه‌های قابل ‌مقایسه درآمدی ۲۰% در نظر بگیریم. از این رو با توجه به فرمول (PV) = C1/(1 + r) درآمد دارای ارزش فعلی ۱۸،۰۴۳،۰۰۰ است و به‌ معنای ‌دیگر ۲۰ میلیون در سال بعد و تنها به طور تقریبی ۱۸ میلیون ارزش خواهد داشت.

اگر فرض کنیم که جریان نقدینگی تا چندین سال برابر است، برای محاسبۀ ارزش درآمد در چهار سال آینده می‌توان از فرمول Present Value (PV) = Ct/(1 + r)^t استفاده نمود و با انجام این محاسبه، درآمد دارای ارزش ۸،۵۷۶،۰۰۰ است؛ به عبارتی ۲۰ میلیون تنها ۱۳ میلیون ارزش خواهد داشت.

نرخ تنزیل چیست؟

نرخ تنزیل یک روش برای حدس زدن یا تخمین زدن PV وجوه نقدی که در زمان مشخصی در آینده قابل دریافت استفاده می‌شود. در واقع نرخ تنزیل راهی است برای به روز کردن ارزش پول در آینده است. نرخ تنزیل یک شاخص است که امکان سنجش طرح‌های توجیهی را مورد توجه قرار می دهد.

هنگام حذف هزینه‌ها و به دست آمدن درآمد اختلاف زمانی به وجود می‌آید که باعث می‌شود ارزش واقعی پول دستخوش تغییر شود. اگر یک سال خالص را مبنای نرخ قرار دهند. نرخ تنزیل همان نرخی است که با استفاده از آن ارزش واقعی هزینه‌ها یا درآمدها را در سال‌های مختلف محاسبه کنیم.

نرخ تنزیل چیست؟

اساس تئوری نرخ تنزیل، بر طبق این اصل که یک دلار امروز، بیشتر از یک دلار فردا ارزش دارد است. به عبارتی این اصل به علل مختلف، از قبیل تورم و هزینه نگهداری پول و…  مبرهن به نظر می‌رسد. به عبارتی تنزیل راهی است، جهت بروز نمودن ارزش پولی که در آینده قابل دریافت است.

سخن آخر

ارزش فعلی به مقدار اعتبار و ارزش حال پول شما در آینده پرداخته شده است که با نرخ تخفیف محاسبه می‌گردند. به میزان بالا یا پایین بودن ارزش فعلی جریان نقدی آینده نرخ تنزیل گفته می‌شود و در محاسبۀ ارزش فعلی خالص، بازنشستگی، بازده اوراق قرضه، کاربرد فراوانی دارد.

 

 

ازش فعلی یا PV به ارزیابی ارزش پول سرمایه‌گذاری شده در زمان‎های متفاوت و  به بررسی اینکه میزان سود پول شما در آینده چه حالتی خواهد داشت، می‌پردازد. به عبارت ساده‌تر ارزش آن نسبت به حال سیر نزولی داشته یا شما نسبت به نرخ بهره سود کرده‌اید. اساس در محاسبۀ PV به بیان دیگر نرخ بهره است که شما را متقاعد می‌کند یک سرمایه‌گذاری را بر دیگری برتری داده و آن را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر