ابزارهای تامین مالی و کارکرد آن‌ها

این ابزارها، از نظر میزان ریسک، میزان بازدهی، میزان سود و همچنین چگونگی مشارکت دادن افراد، با هم تفاوت‌هایی دارند. با وجود تنوع در ابزارهای تامین مالی و کارکرد آن‌ها، باید زمینه‌های به کار گرفتن هر کدام از این ابزارها شناسایی شود. در ادامه می‌خواهیم شما را با انواع ابزارهای تامین مالی و ویژگی‌های آن‌ها، آشنا کنیم.

بهترین روش تأمین مالی

امروزه سرمایه گذاری‌های دراز مدت یکی از بهترین روش‌ها برای تامین مالی است. خرید اوراق بهادار باعث می‌شود که شما بخش‌های مختلف اقتصاد را بهینه سازی و پس اندازهای راکد را جذب و در مسیری درست پیش ببرید، با این روش درآمد دولت نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

 

بهترین روش تأمین مالی

لازم به ذکر است که دسترسی به اهداف این چنینی، چندان ساده هم نیست. برای این که بتوانید به موارد بالا دست پیدا کنید، باید جزو افرادی باشید که بازار اوراق بهادار را گسترش می‌دهند. به طور کلی، یکی از کارآمدترین بازارهای سرمایه، بازار اوراق بهادار است که در آن گروه‌های مختلفی از افراد فعال هستند. هر کدام از این افراد، با بخشی از ابزارهای تامین مالی و کارکرد آن‌ها، سر و کار دارند.

مزایای استفاده از ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه

  • امکان تامین مالی بلند مدتی که حجم زیادی هم دارد.
  • مدیریت نقدینگی در مؤسسات مختلف به خصوص بانک‌ها
  • پرداخت بدهی‌های اصلی
  • نظارت دقیق بر عملکرد سازمان‌های دولتی و غیر دولتی

 

 

ابزارهای تامین مالی در بازار پول

بازار پول به بازاری گفته می‌شود که در آن افراد پس انداز کننده ، بنگاه‌های اقتصادی وافراد عضو نهادهای مالی هستند، فعالیت می‌کنند. فعالیت این ارگان‌ها، کوتاه مدت است. یعنی تعاملات این سازمان‌ها با یکدیگر، در مدت زمان کم انجام می‌شود.در بازار سرمایه یا بازار پول، خانوار که همان پس انداز کنندگان هستند، انواع ابزارهای مالی یا انواع اوراق بهادار را خریداری کرده و در این حالت وجوه نقد خود را در اختیار نهادهای مالی از جمله بانک، قرار می‌دهند.نهادهای مالی هم تمامی وجوه نقدی را که به دست آورده‌اند، برای سرمایه گذاری‌های مستقیم یا غیر مستقیم صرف می‌کنند و از این طریق به خانوار وام می‌دهند. بنابراین، پول همواره در گردش است.

ابزارهای تامین مالی در بازار پول

ابزارهای تامین منابع مالی چه ابزاری هستند؟

ابزارهای مالی گونه‌ای از ابزارها هستند که با در برداشتن آن، شخص باید حقوق صادر کنندگان را رعایت کند. به طور کلی، ابزارهای اقتصادی دارای دو کارکرد بسیار مهم هستند. اول این که با استفاده از این ابزارها، افرادی که پول اضافی دارند و می‌خواهند این پول خود را سرمایه گذاری کنند، این پول را به نهادهای مالی واگذار می‌کنند. نهادهای مالی نیز پول را به افرادی که نیاز به سرمایه دارند، وام می‌دهند. دومین کارکرد، مشارکت در سود و زیان است. افراد با قرار دادن منابع مالی خود در اختیار سازمان‌های مالی، در یک پروژه مالی شرکت کرده و در سود و زیان آن شریک می‌شوند.

 

 

انواع ابزارهای تامین مالی در بازار

شناخت ابزارهای مالی و کارکرد آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اگر در انتخاب نوع ابزار خود، اشتباه کنید، ممکن است سرمایه‌های خود را از دست بدهید. انواع ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه، عبارتند از:

  • اوراق رهنی
  • اوراق استصناع
  • اوراق مشارکت
  • اوراق اجاره
  • صندوق پروژه
  • اوراق منفعت

اوراق رهنی

اولین نوع از ابزارهای مالی، اوراق رهنی است. اوراق رهنی به اوراق بهاداری اطلاق می‌شود که با استفاده از آن فرد می‌تواند مطالبات رهنی را خریداری کند. این نوع مطالباتی هستند که در یک مدت زمان خاص در میان اشخاص حقوقی رد و بدل می‌شوند. در واقع این مطالبات از قراردادهای مبادله‌ای مثل قرارداد جعاله، فروش به صورت اقساطی و اجاره به شرط، نشئت می‌گیرند. شما می‌توانید جهت استفاده از این نوع  اوراق بهادار، راهنمایی‌های لازم را از مشاورین ما در وانیکس دریافت کنید.

اوراق استصناع

اوراق استصناع، نوعی از اوراق بهادار است که در بردارندگان آن، افرادی هستند که مالک دارایی‌های مالی حداقل هستند. اوراق استصناع جزو آن دسته از اوراقی هستند که بازدهی آن‌‌ها در یک مدت زمان خاص مشخص می‌شود و استفاده از آن‌ها در بازارهای ثانویه، بلا مانع است.

شما عزیزانی که تمایل به خرید اوراق استصناع دارید، برای ثبت درخواست خود باید به یکی از سازمان‌های شهرداری، وزارت خانه یا شرکت‌هایی که در بخش خصوصی فعال هستند، مراجعه کنید. دلیل اصلی ارائه اوراق استصناع، تامین مالی برای پیشبرد طرح‌های ساخت و ساز عمرانی است.

اوراق استصناع خود دارای انواع مختلفی است که تمامی این اوراق ابزاری مالی با سود معین هستند. پس از شناخت این گونه از ابزارهای مالی و کارکرد آن‌ها باید ریسک‌هایی که اوراق استصناع دارند را هم بشناسید تا در بازار موفق عمل کنید.

در حال حاضر، متخصصان تجزیه و تحلیل بازارهای مالی بر این باور هستند که در چند سال اخیر، بازار ثانویه‌ای برای خرید و فروش اوراق استصناع شکل می‌گیرد و رونق بسیاری هم خواهد داشت. قیمت نهایی این اوراق با توجه به مدت و مبلغ اسمی آن‌ها، مشخص می‌شود و سود این اوراق هم بر اساس مبلغ سرمایه گذاری شده، به فرد باز می‌گردد.

اوراق مشارکت

اوراق مشارکت یکی دیگر از ابزارهای تامین مالی است. در علم اقتصاد اوراق مشارکت را اوراقی می‌دانند که برای تامین پول مورد نیاز ساخت و ساز مور استفاده قرار می‌گیرد. این اوراق از طریق دولت و شرکت‌های دولتی به افراد عرضه می‌شوند و طبق آن، اعتبار پولی لازم برای پیش بردن اهداف زیرساختی به دست می‌آید. ناظر اصلی اوراق مشارکت، بانک مرکزی است که میزان انتشار این اوراق را کنترل می‌کند.

اوراق مشارکت
اوراق مشارکت

اوراق مشارکت دارای انواع مختلفی هستند. اوراق مشارکتی که از سوی بانک مرکزی ارایه می‌شود، اوراق مشارکت دولتی و شرکت‌های بورسی و غیر بورسی، مهم‌ترین انواع اوراق مشارکت را تشکیل می‌دهند.

اوراق اجاره

اوراق اجاره اوراقی هستند که استفاده از آن‌ها شرعا اشکالی ندارد. این اوراق، برای اولین بار در کشور مالزی به کار گرفته شدند و از آن پس، در اکثر کشورها از جمله ایران، کاربرد دارند.

 اوراق اجاره با هدف تامین نیازهای مالی بنگاه‌های مختلفی از جمله بنگاه‌های تولیدی روی کال می‌آیند. در اوراق اجاره، دارایی‌ها و منابعی که یک فرد یا یک سازمان دارد، برای مدتی مشخص به فرد یا سازمان دیگر، ارائه می‌شود و در اجاره این ارگان قرار می‌گیرد. در پایان مدت زمان قرارداد نیز فرد اجاره دهنده دارایی خود را از مستاجر تحویل گرفته و نرخ پیش اجاره را به این فرد باز می‌گرداند.

اوراق اجاره باید یک سری شرایط خاص داشته باشند تا اجازه منتشر شدن به آن‌ها داده شود. در این اوراق، قانون حکم می‌کند که میزان بدهی‌ها بر میزان دارایی‌ها، نسبتا ۹۰ درصد باشد.

در اوراق اجاره باید شخصی غیر دولتی اما حقوقی حضور داشته باشد که بتواند این اوراق را در قالب اوراق تعاونی به اشتراک بگذارد و تمامی جریانات نقدی حاصل از فرآیند ارائه اوراق اجاره باید پیشرفت و مثبت باشند.

انواع دارایی‌هایی که می‌توانند اجاره داده شوند:

لازم به ذکر است که تمامی دارایی‌هایی که افراد دارند، قابلیت اجاره ندارند. جهت انتشار اوراق اجاره، باید به نوع دارایی هم توجه داشته باشید. معمولا دارایی‌های زیر را برای انتشار این اوراق، به کار می‌بندند:

  • زمین
  • ساختمان
  • تاسیسات و ابزارهای مختلف
  • ماشین آلات و تجهیزات
  • وسایل حمل و نقل و ماشین‌های سنگین

 صندوق پروژه

برای شناخت ابزارهای تامین مالی و کارکرد آن‌ها باید به صندوق پروژه نیز توجه داشته باشید. در اوراق صندوق پروژه یکی از صندوق‌های تامین مالی به شمار می‌آید که طبق اهداف یک پروژه، منابع مالی افراد و سازمان‌هایی که در این پروژه دست اندر کارند، را تامین می‌کند.

 صندوق پروژه

صندوق پروژه ارتباط تنگاتنگی با سازمان بورس اوراق بهادار دارد و تا زمانی که نتواند از این سازمان مجوز کسب کند، توانایی به دست آوردن منابع مالی و ارائه آن به افراد متقاضی را نخواهد داشت. صندوق پروژه را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین ابزارهای تامین مالی بدانیم که سرمایه‌های خرد را از افراد می‌گیرد و با تبدیل این سرمایه‌های خرد به سرمایه کلان، پروژه‌های مختلف را پیش می‌برد.

 

 

ویژگی‌های صندوق پروژه

صندوق‌های پروژه ابتدا تحت بررسی‌های علمی قرار می‌گیرند و پس از به اتمام رسیدن این فرآیند، به تامین مالی می‌پردازند. در این گونه از صندوق‌ها، سرمایه گذاران با اطلاع از این که‌ وجوه خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند مشارکت دارند و از ان طریق در پیشبرد پروژه‌های تولیدی مختلف نقش مؤثری را ایفا می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صندوق‌های پروژه این است که مدیریت آن را شرکتی بر عهده دارد که قرار است پروژه‌ای را آغاز کرده و آن را به سرانجام برساند. در این نوع از صندوق‌ها، اغلب برای تولید سیکل‌های ترکیبی یا شرکت‌های پتروشیمی، پول قرار می‌گیرد و سپس این پول به صورت اقساطی، برگردانده می‌شود.

 اوراق منفعت

آخرین نوع از ابزارهای تامین مالی، اوراق منفعت هستند که طی آن، منافعی عاید دیگران می‌شود. این ساده‌ترین تعریفی است که از اوراق منفعت وجود دارد.

 به بیان دیگر، اوراق منفعت اوراقی هستند که افرادی که صاحب این اوراق هستند، مقداری کالا یا خدمات را بر اساس نرخ پرداخت شده، دریافت می‌کنند. حق استفاده از خدمات آموزشی، گواهی‌های اقامت در یک هتل و برای یک مدت زمان خاص و استفاده از خدمات حج و عمره در چند سال آینده از جمله اوراق منفعتی هستند که در حال حاضر دست به دست می‌شوند.

کاربردهای اوراق منفعت

به طور کلی، اوراق منفعت دو کاربرد اساسی دارد:

  • واگذاری منافع سرمایه‌های بادوام

 اغلب اوقات افرادی که صاحب سرمایه‌های بادوام هستند، به پول نیاز دارند. به نظر شما این پول مور نیاز چگونه تامین می‌شود؟ بله درست است. با واگذار کردن بخشی از دارایی‌ها! این افراد برای به دست آوردن نقدینگی مورد نیاز خود قسمتی از دارایی‌های بادوام خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و به ازای آن پول دریافت می‌کنند.

در این شرایط، افرادی که صاحب دارایی هستند، باید به دنبال افرادی باشند که به دارایی آن‌ها نیاز دارند اما همه ما می‌دانیم که انجام این کار کمی دشوار است. پس چه باید کرد؟

اوراق منفعت در همین جا به کار می‌آیند. طبق اوراق منفعت که یکی از مهم‌ترین ابزارهای تامین مالی به شمار می‌آید، مبلغ معینی به متقاضی ارائه می‌شود اما در قبال این مبلغ، میزان معینی از دارایی‌ها بلوکه می‌شود. صاحبان اوراق منفعت توانایی آن را خواهند داشت که تا اتمام زمان قرارداد، از این اوراق بهره ببرند یا نه، در صورت تمایل این اوراق را به دیگران ارائه کنند.

  • واگذاری خدمات آینده

کاربرد دیگری که اوراق منفعت دارند این است که خدمات آینده را واگذار کنند. بدین منظور که با پرداخت مبلغی پول، بخشی از خدماتی که یک شرکت در آینده قرار است انجام دهد، در اختیار فردی که پول را پرداخته است، قرار بگیرد.

برخی اوقات برخی از سازمان‌های خدماتی برای گسترش دادن خدمات خود و تکمیل این خدمات، به مبالغی پول نیاز دارند که با اوراق منفعت این نیاز خود را برطرف می‌کنند. مشتریان خرید اوراق منفعت این شرکت‌ها، افرادی هستند که می‌دانند در آینده به حرکتی که یک شرکت ارائه می‌کند، نیاز دارند.

با وانیکس از ابزارهای تامین مالی بهترین استفاده را کنید!

همه ما می‌دانیم که حضور پیدا کردن در بازارهای مالی، کار چندان آسانی نیست و نیاز به اطلاعات خاصی دارد. در قدم اول، شما باید ابزارهای مختلف تامین مالی و کارکردهای آن‌ها را بشناسید و بدانید که در کجا و ‌چگونه، باید از این ابزارها بهره ببرید. یکی از مشکلات اکثر کارآفرینان این است که از اوراق بهادار برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمی‌کنند و خب! به جایی هم نمی‌رسند.

 

 

اگر شما بتوانید با اطلاعات صحیح  اهداف اوراق بهادار را به کار بگیرید، نتیجه‌‌های خوبی را هم خواهید گرفت. در صورتی که نیاز به کمک دارید با مشاورین ما در وانیکس، تماس گرفته و از راهنمایی‌های رایگان این مشاورین، بهره ببرید. ناگفته نماند که ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه، کارکردهای مختلفی دارند که علم بر این کارکردها منجر به انتخاب بهترین ابزار برای پیشبرد اهداف می‌شود. پس به این نکته هم توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *