واردات چه کالاهایی ممنوع است؟

رشد اقتصادی هر کشور به پارامترهای اساسی صادرات و واردات گره خورده است. کشورها برای تامین نیازها و رفع کمبودها در یک جامعه نیازمند واردات و از طرفی برای تامین نیاز مالی دولت‌‌ها و همچنین افراد یک جامعه نیازمند صادرات هستند. در این میان برای آسیب نرسیدن به تولیدکنندگان و زنجیره تامین، واردات برخی از کالاها بسته به سیاست‌های داخلی هر کشور ممنوع اعلام می‌شود. در این مقاله از وانیکس به معرفی کالاهای ممنوعه برای واردات می‌پردازیم.

 

 

کالای ممنوعه چیست؟

کالاهایی که در لیست ممنوعیت برای واردات قرار می‌گیرند تحت عنوان کالای ممنوعه شناخته می‌شوند. در هر کشور با توجه به مقررات و سیاست‌های داخلی و خارجی، برای حفظ حقوق تولیدکنندگان و همچنین پیشبرد برخی اهداف سیاسی، اقتصادی و … واردات برخی از کالاها ممنوع اعلام می‌شود. در سال‌های اخیر بسیاری از تجار به واردات از چین روی آورده‌اند و این امر دلایل مختلفی دارد اما بهرحال توجه به لیست کالاهای ممنوعه بسیار مهم است تا رشد اقتصادی در جامعه به صورت پایدار شکل بگیرد و رفاه اجتماعی برای افراد جامعه بیشتر شود.

کالای ممنوعه چیست؟
کالای ممنوعه چیست؟

در ابتدای هر سال، وزارت صمت فهرست رسمی کالاهای ممنوعه را منتشر می‌کند. این لیست در دو دسته مجزا ی “گروه ۴” و “گروه ۲۷” طبقه‌بندی می‌شوند. در گروه ۴ کالاهای لوکس مشابه با تولیدات داخلی وجود دارند که در سال ۲۰۱۷ توسط سران دولتی اعلام و به وزارت امنیت ابلاغ شد. در این گروه حدود ۱۵۵۰ کالا وجود دارد. در گروه ۲۷ کالاهایی وجود دارد که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات آنها به ایران به صورت موقت ممنوع اعلام می‌شود؛ البته درصورتی که وزارت امنیت مجوز واردات کالایی از گروه ۲۷ را صادر کند، واردات آن امکان‌پذیر می‌شود.

 

 

کالاهای گروه ۴

برخی از کالاهایی که در گروه ۴ قرار می‌گیرند شامل موارد زیر هستند:

انواع غذاهای سگ و گربه، انواع صابون، انواع زیروآلات چرمی، صنایع دستی، لباس‌های زنانه و دخترانه، لباس‌های مردانه و پسرانه، پتوها و زیر‌اندازهای سفری، عصا، قوطی‌های کنسرو و کمپوت، ماشین لباسشویی، چرخ‌های دوزندگی، شیرآلات بهداشتی، آمبولانس، انواع عروسک و …

کالاهای گروه ۲۷

برخی از کالاهایی که در گروه ۲۷ قرار دارند، عبارتند از:

انواع پرندگان زینتی، انواع سگ و گربه معمولی، ماهی‌های خوراکی، صدف‌ها، مواد پاک‌کننده دندان، نخ ابریشم، تابوت، آبگرم‌کن‌های خورشیدی، روده و شکمبه حیوانات و …

اصول بازرگانی و کالاهای ممنوعه

بازرگانان و تجار برای فعالیت در حوزه واردات از چین و سایر کشورها، باید کارت بازرگانی معتبر داشته باشند و نمایش دقیق و جامعی از هویت و محدوده کاری خود ارائه دهند. کارت‌های بازرگانی برای انجام فرآیند واردات و ترخیص کالاها از گمرک بسیار حیاتی هستند و به عنوان راهی برای تضمین جریان یکپارچه واردات و انجام تراکنش‌ها عمل می‌کنند.

 

کالاها می‌توانند به دلایل مختلفی مشمول ممنوعیت وارداتی شوند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • ممنوعیت به دلایل اقتصادی: برای حمایت از تولیدکنندگان داخل کشور و افزایش رشد و رونق اقتصادی
  • ممنوعیت به دلایل عرفی-اخلاقی: کالاهای مغایر با شئونات کشور و همچنین مغایر با ارزش‌ها و اهداف افراد جامعه، مانند برخی ابزارهای صوتی و تصویری، بلیط‌های بخت‌های بخت‌آزمایی و …
  • ممنوعیت به دلایل شرعی: کالاهای مغایر با دین اسلام مانند گوشت خوک و مشروبات الکلی
  • ممنوعیت به دلیل ضروری نبودن: به دلیل وجود مشکلات اقتصادی اجازه ترخیص برخی کالاها که نیازهای اساسی را برطرف نمی‌کنند، صادر نمی‌شود. مانند لوازم لوکس منزل
  • ممنوعیت به دلایل حفاظتی-امنیتی: واردات کالاهایی که امنیت و سلامت افراد جامعه و کشور را به خطر می‌اندازد، ممنوع است. مانند برخی وسایل مخابراتی و یا الکترونیکی برای جاسوسی
اصول بازرگانی و کالاهای ممنوعه
اصول بازرگانی و کالاهای ممنوعه

با توجه به موارد گفته شده کالاهای وارداتی در سه دسته مشروط، مجاز و ممنوع قرار می‌گیرند.

  • کالاهای مشروط: برای ورود چنین کالاهایی باید از چند سازمان تاییدیه و مجوزهای لازم برای واردات را گرفت. این کالاها به عنوان کالاهای حمایتی شناخته می‌شوند و برای واردات آنها به مجوزهای بازرگانی یا مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز است.
  • کالاهای مجاز: کالاهایی که نیازهای افراد جامعه را تامین می‌کنند و چه بسا موجب رشد اقتصادی نیز می‌گردند. واردات این نوع کالاها بدون مانع است.
  • کالاهای ممنوع: واردات این نوع کالاها به دلایل مختلفی که قبلا اشاره شد، ممنوع است و بازرگانانی که به کار واردات از چین و یا سایر کشورها مشغول هستند باید به این لیست توجه داشته باشند.

لیست کالاهای ممنوع برای واردات

طبق ماده ۱۹۸ قانون اساسی واردات برخی از کالاها شامل ممنوعیت و یا معافیت‌های خاصی هستند که برای واردات آنها باید مجوزهای لازم از وزارت‌خانه‌های مربوط را گرفت. درادامه برخی از کالاهای ممنوعه برای واردات را بیان می‌کنیم.

  • انواع فشنگ و گلوله، انواع اسلحه، باروت، دینامیت، مواد محترقه و منفجره. ( این موارد تنها با دریافت مجوز واردات از وزارت دفاع و پشتیبانی امکانپذیر است.)
  • انواع دستگاه‌های استراق سمع، دستگاه‌های فرستنده و ضبط‌کننده، دستگاه‌های مخصوص عکاسی و فیلمبردایی هوایی، بی‌سیم‌ها و میکروفن‌ها
  • کتاب‌ها، نشریات، مجلات و روزنامه‌هایی که برخلاف نظام جمهوری اسلامی هستند و به عفت عمومی و مذهب رسمی کشور صدمه می‌زنند.
  • اسکناس، تمبرها و انواع بلیط‌های بخت‌آزمایی و لاتاری
  • کالاهایی که نام، نشانی و علامت خاص دارند و مطابق با مشخصات سازنده نیستند. (این کار برای اغفال خریدار انجام می‌شود.)
  • مواد مخدر صنعتی و سنتی و انواع روانگردان‌ها
  • برخی کالاهایی که براساس جدول تعرفه گمرکی و یا تصویب‌نامه‌های متکی به قانون اعلام می‌شوند.
  • دستگاه‌های ماهواری و انواع تجهیزات مربوط به آن

لیست کامل کالاهای ممنوعه وارداتی به ایران را می‌توانید در مشاهده کنید.

لیست کالاهای ممنوع برای واردات
لیست کالاهای ممنوع برای واردات

سخن پایانی

بازرگانان و تجار برای واردات کالاهای مختلف به ایران به مجوزها و کارت‌ بازرگانی نیاز دارند، رعایت قوانین و مقررات مربوط به واردات خصوصا توجه به کالاهای ممنوعه وارداتی و عدم واردات این کالاها، فرآیند واردات و ترخیص کالاها از گمرک را به شدت تسریع می‌کند. شرکت بازرگانی وانیکس به تمامی افراد در حوزه واردات از چین و همچنین سایر کشورهای منطقه کمک می‌کند که بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و در طول فرآیند واردات به مشکل حادی برنخورند. در این میان افراد تازه‌وارد به این حوزه به کمک بیشتری نیاز دارند و کارشناسان ما در وانیکس آماده‌اند که راهنمایی‌های لازم در تمام زمینه‌ها را به شما ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *