گمرک واردات خودرو چند درصد است؟

گمرک واردات خودرو

درصد گمرک واردات خودرو‌های خارجی از ۵ تا۹۵  درصد تعین می‌شود. این نرخ بنا بر حجم موتور و قیمت خودرو در کشور مبدا و همچنین هزینه حمل و نقل آن تعیین می‌گردد.

میزان گمرک واردات خودرو

طبق تعرفه واردات در سالیان گذشته، برای عوارض گمرکی خودرو بودجه درآمدی ۳۰ میلیارد تومانی اعلام شده بود که به دلیل عدم مجاز بودن واردات خودرو در سال ۱۳۹۹، این نرخ این بودجه به شکل ثابت باقی مانده است، همچنین برای خودروهای توقیف شده در گمرک هم از همین میزان بودجه بهره‌برداری شد. ولی در صورت مجاز شدن واردات خودرو،‌ گمرک کشور باید تعرفه و هزینه جدیدی را جهت واردات خودروهای خارجی اعلام کند.

 

 

کمترین مقدار حقوق گمرکی جهت واردات خودروهای خارجی،حدود ۵% و بیشترین مقدار آن ۵۵% است. در صورتی که اگر سال گذشته واردات خودرو آزاد می‌شد، بی‌تردید هزینه‌ی گمرک خودروهای خارجی چیزی بین ۵ تا ۵۵% تعیین می‌گشت. البته سال گذشته دولت تعرفه خودروها را بیشتر‌ کرد و به سقف ۹۵% رساند که این تعرفه مخصوص خودروهایی بود که حجم موتور آن‌ها ۲ هزار تا ۲.۵۰۰ سی سی است.

میزان گمرک واردات خودرو

درصد گمرک واردات خودرو در سالهایی که واردات این کالا به کشور ممنوع نشده بود، بر اساس حجم موتور و ارزش خودرو تغییر می‌شد. ولی به طور کلی لازم به ذکر است که حق واردات خودرو ۱۵۰۰ سی سی معادل  ۵۵% خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی ۷۵%، خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲.۵۰۰ سی سی هم ۹۵% در سال‌های گذشته بوده است. درصد گمرک واردات خودروهای خارجی برای حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی هم تعیین نشده است، چون واردات این نمونه از خودروها ممنوع اعلام شده. در کنار همه‌ی موارد نیاز است بدانید که درصد حق گمرکی خودروهای هیبریدی نیز با سایر خودروها تفاوت دارد.

 

 

مقررات گمرکی واردات خودرو

اینگونه که اخبار نشان می‌دهد، طرح اولیه واردات اتومبیل در کمیسیون صنایع و معدن با بهره‌برداری  از ارز با منشا خارجی یا صادرات آن از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی، طرحی مطلوبی بیان گردیده.‌ بی شک ساماندهی کردن بازار خودرو امری پر دغدغه برای مجلس و حتی مردم کشور است. به علت اینکه خودروهای تولید داخلی هر روز بیش از دیروز از جهت کیفیت افت می‌کنند و از جهت قیمت با رشد نجومی روبرو هستند. این مسئله هم در دوره حال حاضر و هم در دوره پیشین، در مجلس مطرح شده است. حتی لازم به ذکر است که دفعات زیادی نیز به صحن مجلس رفته و بازگشت خورده است. اکنون نیز این طرح از جانب مجلس در حال بررسی است.

همچنین طبق گزارش روابط عمومی گمرک کشور، تازه‌ترین ضوابط و مقررات در جهت واردات خودرو به شرح زیر است:ارزش گمرکی همه خودرو‌های مجاز برای واردات بر اساس تبصره ۱بند۴ ماده شماره ۱۷ از آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی بعد از تعیین تکلیف در کمیته تبصره ۶ قانون خودرو منتشر می‌شود. شامل بهای خودرو، قیمت خرید آن در کشور مبدا به اضافه‌ی حق بیمه و کرایه‌ی حمل و نقل آن که در اصطلاح به آن سیف گفته ‌می‌شود‌‌، محاسبه می‌گردد.کرایه حمل و نقل از مبدا کشورهای مرز آبی خلیج‌فارس و تحویل در مقصد بندرعباس به طور میانگین در ازای هر خودرو سواری چیزی بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار آمریکا حساب می‌شود. برای واردات خودرو در گام اول باید مجوز ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت اخذ کنید که در حال حاضر مجوز برای ثبت سفارش خودرو را به شکل الکترونیکی صادر می‌شود و در سامانه گمرک بارگذاری می‌کنند.

مقررات گمرکی واردات خودرو

 

 

 

دلیل ممنوعیت واردات خودرو

تقریبا از اواسط سال ۱۳۹۶ و همزمان با بسته شدن ممتد سایت ثبت سفارش، خبر‌های غیر رسمی مبنی بر ممنوع شدن واردات خودرو‌های خارجی به گوش می‌رسید. این اخبار در زمانی منتشر می‌شد که نوسانات نرخ هر‌روز افزایش پیدا‌ می‌کرد و اغلب افراد از بابت وضعیت قیمت ماشین‌های وارداتی نگران بودند و این امر به نگرانی آن‌ها می‌افزود. در همین حال با افزایش پیدا کردن نرخ ارز به شکل ناگهانی، تصمیم‌گیری‌های دولتی از بابت خرید خودرو به وسیله ارز نیمایی و در آخر خروج آمریکا از برجام، واردات ماشین به کشور طبق هر بند و تبصره‌ای از جانب وزیر دولت دوازدهم، ممنوع اعلام گشت.

 با تشخیص اینکه این خودرو‌ها در دسته‌ی کالاهای لوکس و غیر ضروری  طبق لیست گروه چهارم (کالاهایی که واردات آن مطلقا ممنوع است) و واردات این کالا برای زمان نامعلومی ممنوع شد. با این تصمیم دولت، واردات ماشین‌های خارجی ممنوع شد و از آن زمان تاکنون تنها واردات خودروهای CKD بلامانع است و ارز رسمی جهت واردات به آن تعلق می‌گیرد.

تاثیرات ممنوعیت خودرو بر بازار

در طی سالهای اخیر، قیمت ارز در کشور با نوسانات زیادی مواجه شد. این افزایش بی رویه در قیمت ارز باعث شده است که در دل بسیاری از اصناف ترس و نگرانی راه پیدا کند. یکی از این اصناف، صنعت خودروسازی اسن که درگیر بعضی ضرر و زیان شد. البته لازم به ذکر است که در این بین کاهش چشمگیر درصد گمرک خودروهای خارجی برای گمرک نیز ضرر‌های زیادی به بارآورد.

 

 

البته دولت پیشین با اعمال افزایش درصد گمرک واردات خودروهای خارجی از طرف دیگر، از واردات غیر مستقیم اتومبیل به کشور جلوگیری کرد. ولی این مسئله چه تاثیراتی بر بازار خودرو داشت؟ از دید ما به جز تاثیرات منفی حال حاضر در بازار و تولید خودرو بی کیفیت تاثیر دیگری بر بازار نداشته است. ولی با آغاز کار دولت جدید، تصمیماتی در این خصوص اتخاذ کرده‌اند که مجلس شورای اسلامی مشغول پیگیری این مسئله است.

نکات مهم در واردات خودروهای خارجی

  • واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع اعلام شده است.
  • واردات خودرو با قیمت بالای ۴۰۰۰۰دلار ممنوع است.
  • طبق ماده ۷۸ قانون امور گمرک امکان واردات به صورت غیر دائمی برای خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی صرفاً جهت استفاده مسافران غیر مقیم کشور و ایرانیان دارای اقامت خارج از کشور جهت شخصی افراد ذکر شده وجود دارد.
  • پیش از دریافت مجوز واردات، اخذ مجوزهای چهارگانه نمایندگی از جانب اصناف، مجوز بهینه‌سازی سوخت، مجوز استاندارد و محیط زیست ضروری است. که به عهده نمایندگی
  • مربوطه است.
  • جالب است بدانید که گذشت زمان بیش از یکسال از عمر خودروهای وارداتی با توجه به تاریخ تولیدشان مانع از واردات آن‌ها می‌شود.
  • دارا بودن استانداردهای لازم را برای ورود برای مثال انطباق شماره شاسی، تیپ و نوع موتور
  • واردات خودرو فقط توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بلامانع است.
  • ترخیص خودرو از گمرک با ارائه کردن ثبت سفارش با نام افراد حقیقی و حقوقی غیر از نمایندگی مجاز نیست.
  • تنها دو گروه از پرداخت کردن سود بازرگانی واردات خودرو معاف هستند که این معافیت‌ها نظیر عدم پرداخت سود بازرگانی معادل با ۳۰ میلیون تومان برای مجوزهای جانبازان و نیز معافیت از سود بازرگانی معادل ۳۰ میلیون تومان برای مجوزهای معلولین تحت پوشش بهزیستی می‌شود.
  • جهت واردات هر نوع اتومبیل ابتدا می‌بایست از وزارت صمت مجوز‌هایی لازم را دریافت کرد.

تاثیرات ممنوعیت خودرو بر بازار

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا به شکل کلی به این سوال پاسخ دهیم که گمرک واردات خودرو چند درصد است. در پاسخ به این سوال دریافتیم که بنا بر ممنوع بودن واردات این کالا درصد‌های تعیین شده از سالیان قبل ثابت مانده اند. توام با بیان این درصد‌ها و شرح چگونگی حساب آن‌ها به این نیز پرداختیم که اصلا از چه زمانی واردات خودرو ممنوع شد و چه تاثیری بر بازار گذاشت و تلاش کردیم شما را با مهم ترین نکات در زمینه واردات خودرو آشنا کنیم.

 

 

 شرکت بازرگانی وانیکس با سال‌ها تجربه در حوزه‌ی صادرات و واردات و با داشتن مشاوران مجرب در این حیطه می‌تواند در امر واردات خودرو نیز به شما کمک‌های بهینه‌ای برساند که مسیر کار بازرگانی شما را هموارتر سازد. از جمله وجه تمایز این شرکت با سایر شرکت‌ها می‌توان به این پرداخت که شرکت وانیکس کالای شما را تا زمان تحویل درب مقصد با اعطای چک تضمین بیمه می‌کند. از دیگر خدمات این شرکت می‌توان به واردات از هند و واردات از چین اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر