چرا چین تبدیل به یک کپی کننده ی حرفه ای شد

با اینکه تعداد فرهیختگان چینی بسیار کثیر است و سالانه ده ها هزار نفر با مدرک دکتری تخصصی از دانشگاه های چینی فارغ التحصیل می شوند، هرگز این مقدار دوباره وارد سیستم آموزشی دانشگاه‌ها و در مقام اساتید دانشگاه مشغول به کار نمی‌شوند، بلکه قسمت زیادی از آن‌ها در تولید و اقتصاد کشور مشغول به کار تخصصی خواهند شد و به این صورت دانش و تکنولوژی روز را وارد صنعت و اقتصاد خود می‌کنند. در ادامه با این مقاله از وانیکس با موضوع چرا چین تبدیل به یک کپی کننده ی حرفه ای شد با ما همراه باشید.یک مثال بارز در صنعت خودروسازی کشور چین در ده سال اخیر، صحنه‌‌ی بی مانندی را خلق کرده است. رشد شگفت انگیز تکنولوژی و میزان خودروهای چینی و تعداد صادراتشان به گوشه و کنار جهان از یک طرف، و طراحی‌های مثال زدنی و حتی مشابه محصولات محصولات اروپایی ، ژاپنی و آمریکایی از طرف دیگر، بارها فناوری کشور چین را بر سر زبان ها در دنیا انداخته است. ولی در هر حال، همیشه حاشیه‌ های بسیاری در میان دوستاران به وجود آورده است. ولی چینی ها در برابر چشمان همه بزرگان خودرو سازی دنیا، در حال تصرف این بازار هستند.

 

 

البته مردم کشور چین هم به شدت به برندها و فناوری های موجود در کشور خود اعتقاد دارند و استفاده از برندهای مشهور خود را به هر برند دیگری ترجیح می‌دهند. سایر نمونه‌های موفق، سایت (علی‌بابا) که در سال اخیر مدعی است که توانسته، سایت‌های تجاری مشهوری همچون آمازون را پشت سر جا گذاشته و در مقام نخست جدول خرید و فروش های اینترنتی دنیا قرار گیرد. این اتفاق بدون تردید از اعتماد مطلوب و شگفت انگیزی نشئت میگیرد که میان فروشندگان و کالاهای این سایت و مردم چین برقرار شده است.

کپی کاری های چین تا نوآوری در فناوری های پیشرفته

اما آنچه در این میان مهم است ،این موضوع است که یکه تازی و پیشرفت مردمان چینی در تولید و فناوری و انواع و اقسام محصولات نشان می دهد که آن ها دیگر صرفاً یک کپی ‌کننده محصولات غربی و معروف جهان نیستند و مدت هاست که در راه نوآوری به ‌خصوص در معقوله تکنولوژی های پیشرفته در دنیا یکه تاز هستند. کپی برداری آن ها در صنعت های مختلف اگرچه در گام های اولیه منتقدان بسیاری را به همراه داشت، ولی هم اکنون آن ها در این عرصه به پیشرفت های چشم گیری دست یافته اند.

کپی کاری های چین تا نوآوری در فناوری های پیشرفته

 

 

 

نوآوری‌های مختلف جهانی در اکثر حوزه‌های سخت ‌افزاری از قبیل امکانات تصویر برداری، لوازم نیمه‌ هادی، باتری‌ها و پیشرفت‌ های شگفت انگیز آن‌ها در مسائلی همچون  هوش مصنوعی و پردازش دیتاها به چینی‌ها کمک کرده است تا آسانتر تر از قبل دست به نوآوری بزنند. شاید چینی ها در دید نخست فقط کپی کار قابلی بودند، تا جایی که رد پای آن ها در صنایع مهم دستی ایران هم، مشهود است.از سفال کاری های چینی، چاقوی چینی و حتی صنایع بافندگی و فرش دستبافت چینی ،همه و همه به آسانی به وسیله چینی ها کپی کاری شده اند. ولی اکنون که در حال فتح اقتصاد دنیا هستند به خوبی به این موضوع پی برده اند که کپی کاری ،برایشان قدم نخست خلاقیت است و حالا نوآوری های شگفت انگیزشان حتی در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی حرف نخست را در پیشرفت صنعت و اقتصادشان دارد.

کپی کاری های سنگین در چین

چینی‌ها همیشه به کپی‌کاری از روی محصولات پر فروش و موفق در بازارهای جهانی متهم شدده‌اند. هر چند در سال‌های گذشته این موضوع مقداری کمرنگ‌تر به نظر میرسد، ولی همچنان بین شرکت‌های چینی رواج دارد. در جدیدترین اقدام چینی ها، یک کمپانی چینی موتورهای شرکت هارلی دیویدسون را کپی کاری کرده است! از دیگر کپی کاری های سنگین در چین در صنایع خودروسازی و یا همان ماشین سازی رخ داده است. برخلاف چیزی که شما فکر می کنید، مشتریان خودرو در بازار چین اصلا طرفدار خودروهای کپی کار شده با طراحی تقلید شده از خودروهای مشهور دنیا نیستند و طراحی خودروهای چینی از روی طراحان خودروهای تراز اول جهان باعث زمین خوردن چند شرکت خودروساز چینی هم شد!

کپی کاری های سنگین در چین

 

 

 

کار به جایی رسیده است که مشتریان در مارکت های چینی تقریبا از طراحی یک خودروی غیر کپی کاری شده از خودروهای غربی کاملا نا امید شده بودند. ولی ناگهان کمپانی چری سنت شکنی کرد و این خودروساز چینی در اوایل سال ۲۰۰۸ سدان مدل A3 را که به وسیله موسسه معتبر پینن فارینا ساخته شده بود به بازار روانه کرد. به خاطر همین طراحی عجیب و غریبی که کمپانی چری مدل A3 در سال ۲۰۰۸ داشت و شبیه هیچ خودروی مشهوری نبود، فروش مطلوبی را در آن سالها در بازار چین شاهد بود و به نوعی به نقطه بسیار خوبی در عملکرد کمپانی خودروسازی چری رسیدند. کپی کاری های طراحان چین در عرصه تولید فرش ایران باعث شده طی سالیان گذشته به خاطر کپی برداری کشور چین و … از طرح های کاملا ایرانی و عدم مقابله با انها سهم فرش ایرانی از صادرات غیر نفتی از ۴۰ ٪ به ۵ ٪ نزول پیدا کرد.

سرعت تطابق در کپی کاری های کشور چین

یکی از موردهایی که باعث شده است سرزمین چین در این هماهنگ سازی به خوبی عمل کند سرعت تطابق است. در حقیقت این سرعت باعث شده است تا مردم چین در موضوع رفع احتیاجات خود با تولیدات چینی دچار کمبود کالا نشوند. چرا که عدم تطابق سریع بازار داخلی با آنچه که در بازارهای برون مرزی در اختیار مشتری قرار می گیرد دلیل می شود تا مشتری به طرف محصول خارجی که در واقع احتیاجات وی را بهتر برطرف می کند تمایل پیدا کند و از این رو بازار داخلی مشتری خود را براحتی از دست می دهد.

سرعت تطابق در کپی کاری های کشور چین

به عنوان مثال شاید تا پنج سال گذشته در کشور چین خبری از خدمات پرداخت آنلاین برای کاربران داخلی نبوده است ولی به محض روی کار آمدن خریدهای آنلاین و رونق گرفتن آن در کل جهان کشور چین نیز با سرعت هر چه تمام تر توانست این خدمات و سرویس ها را به صورت کاملا بومی در اختیار هموطنان خود قرار دهد و از این رو افراد از سیستم داخلی برای پرداخت های خود بهره گیری کنند.

نیروی عظیم کار ارزان قیمت ماهر و نیمه‌ماهر در چین

تقریباً همه مردم دنیا می‌دانند که در سال‌های گذشته دستمزدها در کشور چین رشد فزاینده‌ای داشته است و به همین دلیل صنایع نیازمند به نیرو بسیار ارزان برای کار هستند، به کشورهایی مانند ویتنام و بنگلادش منتقل شده‌اند. با این‌ حال چین هنوز هم از نظر برخورداری از نیروی کار ارزان قیمت در ۲ موضوع تحقیق و توسعه (R&D) و بازاریابی و عرضه، جذابیت خاصی برای سرمایه‌ گذاران دارد.

 

 

مهندسان و طراحان چینی محصولاتی با عملکردها و ویژگی‌های جدید تولید می‌کنند و فارغ‌ التحصیلان رشته‌های تجارت و مدیریت این کشور نیز سیاست‌های فروش را به‌ نحوی تنظیم می‌کنند که تولیدات جدید با کمترین هزینه ممکن به دست مشتریان برسد؛ آنها همچنین در حوزه تدوین روش های جدید کسب‌ و کار و نو آوری‌های بازرگانی نیز توانمندی‌های خاصی از خود نشان داده اند. طراحان و مدیران چینی اضافه بر دستمزد بسیار کمشان، از نظر سخت‌ کوشی نیز در مقایسه با همکاران خود در سایر کشورها برتری چشم گیری دارند.

امیدواریم در انتهای این مقاله از وانیکس به سئوال نخست ( چرا چین تبدیل به یک کپی کننده ی حرفه ای شد ) بصورت کامل پاسخ داده باشیم. ممنون که با ما همراه شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *