کوتاژ در تجارت کالا چیست

کوتاژ در تجارت کالا چیست

برای واردات از چین و دبی بدون گمرک با کمترین هزینه و در کمترین زمان با شرکت وانیکس تماس بگیرید – تلفن : ۰۲۱۸۸۸۵۲۰۱۳- ۰۹۱۹۴۷۰۶۰۳۵

کوتاژ در تجارت کالا در تمامی مراحل ترخیص برای پیگیری روند کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین در مواردی همچون: زمان بازبینی کالا پس از خروج کالا، پیگیری صفر تا صد روند ترخیص کالا‌ها، و پیگیری مجوز‌های ورود و خروج کالا‌ها تا زمان حمل و نقل آن، نیز به آن نیاز است.

 

 

نحوه ثبت کوتاژ در گمرک

حقیقت این است که، کوتاژ که شماره ای اختصاصی و منحصر به‌فرد است، و هر کالایی برای ترخیص دارای یک شماره کوتاژ خواهد بود. ممکن است پس از اظهار‌نامه و دریافت شماره کوتاژ در تجارت کالا،سند همچنان باز باقی مانده باشد، در این صورت می توان به سیستم epl مراجعه نمود و پس از آن باید در بخش داشبورد کلیک کرد، و سپس در این سیستم بر روی ثبت کوتاژ کلیک نمود، تا کوتاژ یا شماره اظهارنامه کالا به کارتابل اظهارنامه اضافه گردد.

نحوه ثبت کوتاژ در گمرک

لازم به ذکر است که، کوتاژ کالای وارداتی را کوتاژ وارداتی، و کوتاژ کالای صادراتی را کوتاژ صادراتی می گویند، بنابراین تنها از این طریق می توان فرایند ترخیص کالا ها را انجام داد.

شماره کوتاژ چیست؟

امروزه به دلیل اینکه کالا‌های وارداتی و صادراتی از حجم بسیار بالایی در گمرک کشور برخوردار هستند، گمرک اقدام به راه‌اندازی سامانه ای به نام epl نموده است، راه‌اندازی این سامانه باعث شده است که، در زمان و هزینه تاجران کالاها به اندازه بسیار زیادی صرفه‌جویی شود، و روند ترخیص کالا از گمرک با سرعت بسیار بالایی انجام شود. نقطه قابل تامل اینکه با راه اندازی این شبکه به طرز قابل توجهی از خطا‌ها نیز در گمرک کاسته شده است، و موجب کنترل بیشتر بر محصولات وارداتی و صادراتی کشور گردیده است. اخذ شماره کوتاژ در تجارت کالا باعث شده است که بتوان توسط آن تمامی فعالیت ها و مراحل ترخیص محصولات را پیگیری نمود. به طور کلی شماره کوتاژ که از آن با نام شماره اظهارنامه نیز یاد می‌شود، از مهمترین موارد در زمان ترخیص کالاها از گمرک است، و باعث شده توسط آن بتوان برای پیگیری امور گمرکی، ثبت شکایات، و … را استفاده کرد.

 

 

شماره کوتاژ چیست؟

زمانی که موفق به دریافت اسناد کالا‌ها از شرکت حمل و نقل مورد نظر شدید، و اقدام ترخیص کالا نمودید، از طرف شرکت مربوطه شماره کوتاژ و یا شماره اظهارنامه برای شما ثبت خواهد شد. پس از ثبت شماره کوتاژ در تجارت کالا، کالای مورد نظر شما در سامانه گمرک که با نام epl شناخته می شود، قفل خواهد شد. پس از اعلام و قفل شدن کالا در این سامانه، تمامی کارکنان کالای شما را با این شماره اظهارنامه شناسایی خواهند کرد، و فرایند ترخیص کالا از گمرک را از این پس توسط این شماره انجام خواهند داد.

دلیل دریافت شماره کوتاژ چیست؟

شماره کوتاژ که یک شماره ۸ رقمی منحصر به فرد است، برای کالاهای اظهار شده تنظیم و ارائه می شود، بدین گونه که با تنظیم اظهارنامه در سامانه مربوطه و دریافت شماره اظهارنامه و یا شماره کوتاژ، تمامی کالا‌های صادراتی و وارداتی کشور در سامانه ای از قبل تعیین شده ثبت خواهد شد. سپس با ثبت شماره کوتاژ در تجارت کالا، گمرک به راحتی می تواند کالاهای وارداتی و صادراتی کشور را از یکدیگر تفکیک کند. و مورد بررسی قرار دهد. بررسی که گمرک برای ترخیص کالاها انجام می دهد بدین دلیل است که مشخص شود شماره کوتاژ ثبت شده برای کالا با آنچه از گمرک ترخیص می شود یکسان است یا خیر.

در واقع با این شماره اظهارنامه نیز می توان کالاها را پس از خروج از گمرک مورد بازبینی قرار داد. و روند ترخیص آن را به صورت صفر تا صدی، مورد بررسی قرار داد، و در صورت وجود اشکال آن را پیگیری نمود. گفتنی است که، برای انجام تمامی این مراحل، داشتن شماره منحصر به فرد ۸ رقمی اظهارنامه الزامی می باشد. برای اخذ شماره کوتاژ در تجارت کالا به مدارکی همچون: بارنامه، گواهی ترخیصیه، پروفرما، تمامی مجوزها و مدارک لازم برای ثبت اظهار نامه و… نیاز می‌باشد.

 

 

کاربرد شماره کوتاژ در تجارت کالا

در واقع برای اعتراض و یا شرکت در کمیسیون های گمرکی همواره به شماره کوتاژ نیاز است. در ادامه سایر کاربرد های شماره کوتاژ در تجارت کالا را برای شما بیان خواهیم کرد.

تاجران صادرکننده کالا، پس از اینکه کالایی را صادر کردند ملزم هستند که ارزی که از کشور خارج نموده اند را مجددا به کشور بازگردانند. بنابراین می‌توانند با چهار شیوه تعهد ارزی خود را رفع نمایند.

اولین روش برای حذف تعهدات ارزی تاجران، واردات در مقابل صادرات است. تاجر می تواند برای جلوگیری از خروج ارز از کشور واردات کالاها را انجام دهد. حتی می تواند این وظیفه را به شخص دیگری واگذار نماید.

کاربرد شماره کوتاژ در تجارت کالا

در تمام این مراحل داشتن شماره کوتاژ در تجارت کالا الزامی است. زمانی که فرد صادرکننده به تنهایی برای واردات کالاها اقدام کند، نیاز است که به بانک عامل مراجعه نماید. و اطلاعات و مدارک موردنظر را برای تامین ارز ارائه دهد.

ممکن است صادرکننده قصد داشته باشد که کار واردات کالا را به شخص دیگری واگذار نماید، بهتر است بدانید که صادرکننده برای واگذاری پروانه صادراتی می تواند آن را خارج از سامانه  مربوطه و به صورت کاملا توافقی انجام دهد.

جمع بندی:

همانطور که گفتیم شماره کوتاژ یا اظهارنامه که شماره ای کاملا تخصصی و منحصر به فرد است. و در تمامی مراحل ترخیص کالا کابرد و اهمیت دارد. پس از ترخیص کالاها از گمرک نیز به همراه داشتن آن برای پیگیری و بررسی برخی امور گمرکی ضروری است.

برای دریافت شماره کوتاژ در تجارت کالا لازم است در سامانه تجارت گمرکی ثبت نام کنید. بلافاصله پس از ثبت نام شماره ای اختصاصی ۸ رقمی با نام شماره کوتاژ به شما و کالاهای شما اختصاص خواهد یافت.

نمایندگان و کارکنان گمرک کالاهای شما را تنها با این شماره شناسایی خواهند کرد، و توسط آن مراحل ترخیص اجناس را انجام خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر