کشور چین چه دینی دارد

نژادهای متعدد چینی از هان ها گرفته تا مغول ها در حال حاضر جوامع متنوع چین را تشکیل داده و بر چند مذهبی بودن این سرزمین نقش داشته است. از قدیم العیام سه دیدگاه کنفوسیسوس گرایی، بودایی و تائویی در بین مردم رواج یافته و اثر آنها تا به امروز نیز در آنها قابل مشاهده می‌باشد. چیزی که جدای از مذاهب در چین میان مردم چین مشترک است مسئولیت پذیری بالا نسبت به مسئولیت‌هایی که به دوش دارند می‌باشد. آنها سخت کار می‌کنند و به حق و حقوق هم در جامعه احترام می‌گذارند. احترام به والدین به شدت در میان جامعه مرسوم است و تمامیه ادیان آنرا مهم می‌دانند و مردم چینی هم پایبند آن هستند. در ادامه این مطلب با موضوع کشور چین چه دینی دارد با ما همراه شوید.

 

 

چین چه مذهبی دارد

اثرات مذهب در جامعه چین و همچنین فلسفه اضافه بر روحانیت، تاثیر بسیاری بر روی هنر، فرهنگ اجتماعی و حتی ساختار جامعه این کشور گذاشته است. سه مکتب تائوئیسم، بودائیسم و کنفسیوسیسم، در کنار هم و با اثربخشی از هم و یا حتی تغییر یکدیگر بر مردم کشور چین سلطه داشته و بینش مطلوبی را در کنار مدرنیته به مردم کشور چین القا کرده است. شرکت وانیکس برای آگاهی بیشتر شما عزیزان در مورد باورهای مردم چین و مذهب در کشور چین، این مقاله را تدارک دیده است.

چین چه مذهبی دارد

مذهب بودائیسم در کشور چین

دین بودائیسم در کشور چین قدمتی بسیار طولانی داشته و در شکل گرفتن فرهنگ و سنت چینی نقش خیلی مهمی ایجاد کرده است. در طول مدت‌های زیاد، بوداییان در کشور چین تحت رهبران متعدد با حمایت و حتی آزار و چالش روبرو شده‌اند. ولی این مذهب همچنان در کشور چین باقی مانده و امروزه چین به عنوان عظیم‌‌ترین جمعیت بودایی دنیا به شمار می‌رود. دین بودائیسم در زمان دودمان هان و در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از طرف تاجران از راه جاده ابریشم از کشور هند به سرزمین‌های چین رسید. این مذهب در اوایل قرن یکم میلادی در کشور چین پدیدار شد. پس از گذشت زمانی و به وسیله تبلیغ و ترجمه فراوان این مذهب به زبان چینی به وسیله راهبان این ادیان رشد و نمود کرد.

 

 

مذهب تائوئیسم در چین

 مکتب تائوئیسم که به معنی راه زندگی می‌باشد مخلوطی از فلسفه زندگی و دین است که یک فلسفه چینی تبار منسوب به لائو در ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بود که در نخست به مذهب مردم عوام در نواحی روستایی کشور چین تبدیل شد و تحت نظر حکومت تانگ تبدیل به دین رسمی این کشور شده بود. روایت فلسفه تائو اینگونه است که یک نیروی ماورای انسانی و کیهانیست که در همه جا حضور و جاری می‌باشد.تائوئیسم دینی است که بر اساس آموزه‌های تائو راه رسیدن به تعامل و زندگی که تائو سر منشع همه چیز است و قاعده اصلی آن پیروی کردن از سرنوشت یا جریان طبیعی زندگی است. فرضیه اصلی تائوئیسم اصل تعامل و رابطه یانگ (درخشان) و یین (سایه‌ها) می‌باشد. امروزه و با گذشت مدت‌های زیاد از به وجود آمدن این دین همچنان طرفداران و معتقدان زیادی در چین و دنیا دارد.

کنفسیوس گرایی در چین

مکتب کنفسیوس در حقیقت یک مذهب یا دین مشخصی نیست. بلکه یک فلسفه و ایدئولوژی و نوع زندگی می‌باشد. کنفسیوس یکی از مطرح‌ترین فیلسوفان کهن چینی در حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است که تفکر و فلسفه وی نقش بسزایی در نوع تفکر و فرهنگ مردم کشور چین در گذشته دور تا به امروز داشت. کنفوسیوس گرایی اکثرا به عنوان یک سیستم فلسفه اخلاقی اجتماعی و نه یک نوع دین مشخص می‌شود. جهت اطلاع بیشتر از شرایط واردات از کشور چین به ایران پیشنهاد میشود مقاله واردات ازچین را به وسیله سرچ در گوگل و وارد شدن به سایت وانیکس کمپانی بررسی و مطالعه فرمائید.

 

 

دین اسلام در چین

تقریبا ۱.۹% از جمعیت کل کشور چین به دین اسلام روی آورده‌اند. این مذهب در قرن هفتم میلادی در نواحی از کشور چین امروزی معرفی شد. اگرچه مسلمانان در کلیه استان های کشور چین سکنی گزیده‌اند، بیشترین تعداد مسلمان را می‌توان در نواحی خودمختار شینجیانگ یوقور (Xinjiang Uyghur)، و همچنین نواحیه خودمختار نینگشیا هوی Ningxia Hui))، استان گانسو (Gansu) و استان کینگهای (Qinghai) رویت کرد. اکثر قریب به اتفاق مسلمانان در کشور چین پیروان اسلام از نوع اهل تسنن می‌باشند.

دین اسلام در چین

مذهب مسیحیت در چین

دین مسیحیت برای نخستین بار در قرن هفتم میلادی به کشور چین معرفی شد. با ورود یک شخص مسیحی ایتالیایی به نام ماتئو ریچی به کشور چین در اواخر قرن شانزدهم میلادی و اوایل قرن هفدهم میلادی شروع شد. شخصی به نام رابرت موریسون، اولین مبلغ مذهب پروتستان به کشور چین، در اوایل سال ۱۸۰۷ میلادی به نمایندگی از انجمن مبلغان شهر لندن به کشور چین سفر کرد. کتاب مقدس انجیل را به زبان چینی ماندارین ترجمه و تفسیر کرد. در قرن ۱۹ میلادی بسیاری از مبلغان دین مسیحیت به خصوص به شهرهای دریایی به کشور چین آمدند، در اواسط قرن ۱۹ میلادی، دین مسیحیت به یک نیروی عظیم سیاسی مبدل شد. و در آخر با به را انداختن یک جنگ داخلی وحشتناک موجب کشته شدن ۲۰ میلیون انسان شد. فعالیت مبلغین در سال ۱۹۴۹ میلادی بطور کامل ممنوع اعلام شد.

چرا اسلام در چین امنیتی شد؟

بعد از روی کار آمدن کمونیست‌ها، مسلمان‌ها با یک سری چالش‌ها مواجه شدند. انقلاب فرهنگی در اواخر سال ۱۹۶۸ میلادی می‌کوشید جامعۀ کشور چین را یک دست و همسان سازی کند. می‌دانید که بیشتر مردم کشور چین از نژاد «هان» هستند و به استثنای بعضی بخش‌ها، چین مجموعه و جامعۀ تقریبا یک دست و متحدی است. به دلیل همین دیدگاه فرهنگی و اجتماعی سال ۱۹۶۸ مجموعه‌ای از چالش‌ها پدید آمد که قسمتی از آن دامن‌گیر مسلمان‌های نژاد اویغور در نواحی سینک‌ کیانگ شد. قسمتی دیگر نیز دامن مغول‌های موجود در تبت را گرفت.

چرا اسلام در چین امنیتی شد؟

همگی این چالش‌ها ادامه یافت و بعد از فروپاشی کشور شوروی و آزاد شدن کشورهای مسلمان‌نشین آسیای میانه و سپس روی کار آمدن گروه‌هایی مانند طالبان و اللخصوص بعد از پیدایش گروه‌های تکفیری داعش و النصره و همانند آن، به دلایل مختلف بخشی از جوانان مسلمان چین نیز جذب ایدئولوژی‌های تکفیری شدند و در طی سی سال اخیر، شرایط جدیدی پدید آمد که باعث شد فضای مناطق مسلمان‌نشین چین بیش از اندازه امنیتی شود. و در حال حاضر، دین اسلام علی‌رغم اینکه به عنوان یک مذهب، بخشی بزرگی از تاریخ و میراث و فرهنگ کشور چین است، ولی وضعیت امنیتی پیدا کرده است. و آنچه بر سختی اوضاع می‌افزاید، تحریک رسانه‌ای و تبلیغاتی و همچنین سو استفاده های سیاسی غربی‌ها می‌باشد.

واردات انواع کالا از چین با وانیکس

شما تاجران و بازرگانان ایرانی می‌توانید کالای مورد احتیاج خود را از طریق شرکت‌های مورد اعتماد که در کشور چین دارای دفتر معتبر و انبار هستند وارد کنید. شما می‌توانید به وسیله شرکت وانیکس واردات را به خودیه خود انجام دهید. شرکت بازرگانی وانیکس ارائه دهنده خدمات وارداتی از صفر تا صد می‌باشد. شما می‌توانید واردات خود را از ۲ کشور چین و دبی انجام دهید. واردات کالای مورد نظر به وسیله شرکت بازرگانی وانیکس دارای ضمانت صد در صدی کالا می‌باشد. به این صورت که شما در زمان بستن قرارداد واردات هر کالایی با شرکت تجاری و بازرگانی وانیکس، چک ضمانت به اندازه ارزش کالای وارداتی خود دریافت کنید.

درباره وانیکس

شرکت حمل و نقل بین المللی شهریار سازان سرمستان با نام تجاری وانیکس فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ با هدف تسهیل فرآیند واردات آغاز نمود. شرکت وانیکس از انتخاب تامین کننده و خرید کالا برای شما در کشورهای چین امارت و هند سپس حمل و نقل آن از کشور انتخابی و تحویل کالا درب انبار در کنار شما می باشد و به سرتاسر ایران نیز خدمات می دهد. تفاوت کار با وانیکس این است که این شرکت بازرگانی برای گارانتی به مشتریان خود چک تضمین می هد.

 

 

دین چین چیست

دین چین چیست ؟ بودیسم اصلی ترین دین در کشور چین می‌باشد. این دین در سال ۲۰۶ قبل از میلاد مسیح و در سلسله هان تشکیل و گسترده شد و از ناحیه ختن در تا سین کیانگ به مرکز کشور چین کشانده شد. بودیسم بر فرهنگ و آداب و رسوم سنتی چینی تاثیر بسیاری داشته است و یکی از ادیان اصلی مردم کشور چین است.

سه شکل متعدد از بودیسم در دوران‌های های مختلف در کشور چین به وجود آمده است. پس زمینه های اجتماعی و قومی در هر ناحیه از کشور چین بر گسترش سه شکل متعدد بودیسم اثر گذار بود. در آخر ۳ زیر شاخه از بودیسم با عنوان‌های هان، تبت و بودایی جنوبی در کشور چین ایجاد و گسترش یافت.

دین چین چیست

در مسیر تاریخ، بودیسم تاثیر بسیار مهمی در تمدن چینی‌ها داشته است. بسیاری از عناوین و عبارات دارای منشاء بودایی می‌باشند. در آثار ادبیات کشور چین بودیسم و همچنین زن بسیار مورد توجه و احترام است. در کشور بزرگ چین ، معابد بودایی، غارهای مذهبی بودایی و کوه‌های مهم مقدس ،به عنوان آثار تاریخی و مذهبی و همچنین فرهنگی ملی، به نقاط داغ گردشگری و توریستی مبدل شده‌اند.

دین چین باستان چه بود

طبق حرف های گفته شده در بالا کهن ترین مذهب و دین در کشور چین مذهب بودایی می‌باشد. و لازم به ذکر است که این دین باستانی بالغ بر ۲۲۵۰ سال قدمت دارد. بعد از دین بودیسم اندیشه‌هایی همچون تائوئیسم و کنفسیوس و در آخر دین مسیحیت و اسلام  قرار دارد.

تائوئیسم:

تائوئیسم از یک سبک زندگی دائمی صحبت به میان می‌آورد. تائو یک اندیشه نامشخص و ناشناخته است. و یکی از عناصر ضروری اتحاد می‌باشد. با وجود اختلافات ظاهری، همه موضوعات اساسا یکی است. خوب و بد، درست یا غلط، و همچنین نظرات متفاوت، تنها می تواند زمانی به وجود آید که مردم فکر کنند اعتقادات خصوصی آنها کاملا درست است و یکپارچگی و اتحاد را نادیده بگیرند. مانند فردی که از یک پنجره کوچک بیرون را تماشا می کند و تصور می کند تمامیه دنیا را می بیند.

 

 

کنفسیوس:

دین چین باستان چه بود

کنفوسیوس معروف ترین فیلسوف کشور چین است. او در دوران سلسله ژو در سرزمین چین باستان زندگی می‌کرد. کنفوسیوس یک شخص دولتی و حکومتی بود و در طول زندگی خود (از ۵۵۱ تا ۴۷۹ قبل از میلاد مسیح) شاهد اختلال و بی نظمی در سیستم خود بودند. به خاطر آشفتگی و بی قانونی که تجربه کرد، یک قانون اخلاقی جدید بر اساس احترام هرچه تمام تر، راستگویی، آموزش، مهربانی و مقدس معرفی کدن خانواده ایجاد کرد. آموزش‌های وی بعدها مبنای زندگی مذهبی و اخلاقی در سراسر کشور چین شد.

اسلام و قوم اویغورها در منطقه سین کیانگ

مسلمانان کشور چین در حدود ۱.۸ درصد از جمعیت کشور چین را تشکیل می‌دهند. که در حدود ۲۲ میلیون نفر را تشکیل می‌دهد. کشور چین دارای ۱۰ گروه نژادی و قومی مسلمان است، بزرگ‌ترین آنها هوی است، یک گروه قومی که با اکثریت گروه هان پیوند دارد و بیشتر در نواحی خودمختار نینگشیا در غرب کشور چین و استانهای گانسو، چینگهای و یوننان مستقر است.

اسلام و قوم اویغورها در منطقه سین کیانگ

قوم اویغورها، یک قوم ترک که در مرحله نخست در نواحی خودمختار سین کیانگ در طرف شمال غربی کشور چین زندگی می‌کنند، نیز بیشتر مسلمان هستند. در این ناحیه حدود ۱۱ میلیون اویغور وجود دارد که حدودا نصفی از جمعیت آن را تشکیل می‌دهد. مقامات و مسئولین در منطقه سین کیانگ به شدت فعالیت‌های مذهبی آنها را کنترل می‌کنند، این در حالی است که مسلمانان در سایر مناطق جهان عمدتا از آزادی مذهبی بیشتری برخوردار هستند. در هر حال، در چند سال‌ گذشته، مسلمانان هوی در طرف شمال غربی کشور چین با افزایش سرکوب روبرو شده‌اند، به طور مثال زندانی شدن رهبران مذهبی و بسته شدن اجباری مکان های مقدس مسلمانان.

 

 

گروه‌های مذهبی ممنوع

چندین فرقه مذهبی و معنوی که به وسیله پکن (فرقه‌های هتردوکس) شهرت گرفته‌اند، تحت سرکوب‌های مداوم دولت مرکزی قرار دارند. دولت حزبی بیشتر از ۱۲ مورد از این قبیل اعتقادات را به این خاطر که پیروان مذهب “را به عنوان استتار، خدا جلوه دادن برخی از اعضای اصلی خود، جذب و کنترل اعضای خود و فریب افراد با قالب گیری و گسترش اعتقادات به شدت خرافی، و به خطر انداختن جامعه ممنوع کرده‌ است.

این افراد ممنوعه شامل گروه‌های شبه مسیحی همانند کلیسای خداوند متعال، که به رعد و برق شرقی و فالون گونگ شهرت دارند، به ظاهر یک جنبش معنوی می‌باشد. که جنبه‌های بودیسم، دائوئیسم و ​​تمرینات سنتی چیگونگ را هم در هم آمیخته‌اند. گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر، بزرگان دین ​​و وکلای حقوق بشر چینی، اینچنین انتصاباتی را زیر سوال برده و دولت  مرکزی کشور چین را به خاطر سرکوب بسیار شدید علیه این مذاهب مورد انتقاد شدید قرار داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *