کاربرد پروفرما یا پیش فاکتور چیست؟

در مقاله امروز قصد داریم درباره بخش کوچکی از واردات کالا، یعنی پروفرما یا پیش فاکتور توضیحاتی برای شما ارائه دهیم؛ زیرا بدون داشتن پیش‌‌فاکتور اخذ مجوزهای مربوطه غیرممکن است.

پروفرما یا پیش فاکتور چیست؟

پیش‌‌فاکتور یک قبض اولیه است که از طرف فروشنده پیش از خرید کالا یا حمل و نقل آن برای خریدار ارسال می‌‌گردد. در پیش‌فاکتور یا پروفرما معمولا نوع کالاهای خریداری شده، وزن کالا، هزینه حمل و نقل و سایر اطلاعات مهم ذکر می‌‌شوند.

پروفرما یا پیش فاکتور چیست؟
پروفرما یا پیش فاکتور چیست؟

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که پیش فاکتور حتما قبل از ارسال کالا برای خریدار فرستاده می‌‌شود. معمولا در آن قیمت دقیق محموله وارداتی درج می‌‌شود. لازم به ذکر است باید در پروفرما اطلاعات کافی از کالای وارداتی ذکر شود تا گمرک بتواند عوارض مربوطه را دقیقا تعیین کند.

 

 

هدف از ارائه پیش فاکتور یا پروفرما چیست؟

پروفرما در معاملات بین‌المللی، اغلب برای اهداف گمرکی ارائه می‌‌گردد تا گمرک بتواند عوارض مربوطه را دقیقا تعیین کند. این برگه در حقیقت یک توافقنامه میان فروشنده و خریدار است، حتی اگر شرایط فروش تغییر کنند. در واقع از رفت‌‌وآمد‌های مکرر پس از فروش کالا جلوگیری می‌‌کند؛ زیرا تمامی شرایط در پیش فاکتور توافق شده و درج شده‌اند.

پیش فاکتور شامل چه قسمت‌‌هایی است؟

معمولا فروشنده قیمت دقیقی از خرید کالای مورد نظر را در این برگه ذکر می‌‌کند، این هزینه شامل بخش‌های مالیات و حمل‌ونقل نیز می‌شود. بدین ترتیب، خریدار در معرض هیچ هزینه غیر منتظره‌ای قرار نخواهد گرفت. پیش فاکتور خریدار را ملزم به پرداخت هزینه‌‌های ذکر شده نمی‌‌کند و تنها برای اطلاع‌رسانی به خریدار برای وی ارسال می‌شود.

به طور کلی یک پیش‌‌فاکتور شامل موارد زیر است:

  • نوع کالا
  • قیمت
  • مبدا کالا
  • مدت زمان اعتبار
  • زمان تحویل کالا
  • هزینه حمل و نقل کالا
  • نوع حمل و نقل کالا
  • بازرسی
  • شرایط پرداخت

 

 

 

مثالی از پیش فاکتور

فرص کنید مشتری یک خیاط با قیمت یک لباس در پیش‌‌فاکتور یا همان پروفرما موافقت کند، خیاط پس از آماده شدن لباس، آن را تحویل مشتری می‌دهد. مشتری بعد از دریافت فاکتور هزینه لباس را پرداخت می‌کند. هزینه ذکر شده در فاکتور با هزینه ذکر شده در آن فاکتور اولیه، دقیقا مثل هم یا بسیار نزدیک به هم هستند.

تفاوت فاکتور و پیش‌‌فاکتور چیست‌‌؟

یکی از سوالات رایجی که در اصطلاحات تجاری مطرح می‌شود تفاوت بین پپیش فاکتور و فاکتور اصلی است. پس از توافق با شرایط قرارداد فروش، خریدار باید دستور خرید را صادر کند. درست قبل از این فرآیند، فروشنده باید یک فاکتور اولیه با ذکر جزئیات کامل توافق فروش برای خریدار ارسال کند.

تفاوت فاکتور و پیش‌‌فاکتور چیست‌‌؟
تفاوت فاکتور و پیش‌‌فاکتور چیست‌‌؟

بنابراین، می‌‌توان گفت در حقیقت یک سند تعهد برای فروش کالا به خریدار طبق شرایط و ضوابط توافق شده بین هر دو به صورت حضوری، تلفنی، فکس، ایمیل یا هر روش ارتباطی دیگر است. به عبارت دیگر، ما می‌توانیم پیش فاکتور را به‌عنوان یک سفارش خرید تأیید شده از طرف فروشنده در نظر بگیریم. محتوای فاکتور تجاری تقریباً با پروفرما یکسان است. با این حال، قیمت فروش نهایی ممکن است با پیش فاکتور کمی متفاوت باشد؛ زیرا قبل از فروش واقعی صادر می‌‌شود.

 

 

لزوم داشتن و ارائه پیش فاکتور

مسئله مهم بعدی که باید به آن توجه نمود، لزوم داشتن پروفرما یا پیش‌‌فاکتور است. پیش‌‌فاکتور یا پروفرما در معاملات بین‌المللی، اغلب برای اهداف گمرکی ارائه می‌‌گردد تا گمرک بتواند عوارض مربوطه را دقیقا تعیین کند. همانطور که قبلا هم اشاره شد، واردات هر کالایی نیازمند گذراندن مراحل مختلفی است؛ بخش مهمی از این مراحل مربوط به اخذ مجوزهای قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اخذ این مجوزها بسیار ضروریست؛ زیرا ممکن است کالایی که اقدام به واردات آن کرده‌اید از جمله کالاهای ممنوعه باشد.

یکی از شروط اخذ مجوز، ارائه پیش‌‌فاکتور به وزارت صنعت، معدن و تجارت است. چنانچه این وزارت تائیدیه لازم را با توجه به شرایط پیش‌‌فاکتور برایمان صادر نمود؛ آنگاه قادر خواهید بود ثبت سفارش کالای خود را نهایی کنید.

آشنایی با خدمات شرکت بازرگانی وانیکس

تیم مشاوران وانیکس، متشکل از افراد مجرب همراه و پشتیبان شما در امر واردات کالا از چین خواهند بود. مشاوران وانیکس به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخ‌‌گویی به مشتریان هستند. هر گونه سوالی که در حوزه واردات ذهن شما را به خود مشغول کرده است، به راحتی با مشاوران وانیکس در میان بگذارید. تیم وانیکس با شرکت در رویدادهای مهم در زمینه واردات و زمینه کاری خود، همواره سعی در افزایش تجارب افراد خود داشته است؛ زیرا باور دارد با حضور افراد متخصص در شرکت می‌‌تواند به بزرگترین هدف خود یعنی جلب رضایت مشتریان خود قدم بردارد.

آشنایی با خدمات شرکت بازرگانی وانیکس
آشنایی با خدمات شرکت بازرگانی وانیکس

با توجه به آنچه گفتیم پیش‌‌فاکتور یا پروفرما در معاملات بین‌المللی، اغلب برای اهداف گمرکی ارائه می‌شود تا گمرک بتواند عوارض مربوطه را دقیقا تعیین کند و همچنین یکی از شروط اخذ مجوز، ارائه پیش‌‌فاکتور به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

تهیه پیش‌‌فاکتور نیز بسیار مهم و ضروری است. تیم وانیکس با سال‌‌ها تجربه آماده کمک‌‌رسانی به شما در این حوزه خواهد بود. شرکت بازرگانی وانیکس به عنوان بهترین شرکت بازرگانی واردات کالا از چین، بعد از عقد قرارداد رسمی با مشتری، یک چک تضمینی به قیمت خرید مشتری در اختیار وی قرار می‌‌دهد. به این ترتیب هیچ گونه نگرانی در خصوص رسیدن کالا به دستتان وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *