چگونه وارد بازار مالی شویم

چگونه وارد بازار مالی شویم

اما حقیقتا چگونه وارد بازار مالی شویم و یادگیری بازار مالی را چطور شروع کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت امروزه آموزش‌های فراوانی چه به شکل حضوری و چه به شکل آنلاین در این زمینه وجود دارد، برای آگاهی از آن‌ها و شناخت بیشتر که چگونه وارد بازار مالی شویم با ما همراه باشید.

 

 

بازار مالی چیست

بازار مالی یا  (Financial Markets) نامی است  که در اغلب بازارها به کار می‌رود. به محیط ‌هایی که در آنها تجارت، خرید و فروش انجام می‌گیرد، گفته می‌شود. معاملات اوراق بهادار مثل اوراق عرضه، اوراق سهام، ارز و… در بازار مالی انجام می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار می‌توان به مشخص بودن قیمت و قانون‌های مرتبط با هزینه معاملات اشاره کرد. با توجه به عرضه و تقاضا در بازار‌های مالی قیمت اوراق بهادار تعیین می‌شود با بهره بردن از بازارهای مالی ، شرکت‌ها سرمایه‌ای را که برای انجام فعالیت‌های جدید نیاز دارند، تامین می‌کنند.

بازار مالی چیست

هنگامی که از بازارهای مالی صحبت می‌شود، اولین موضوعی که به ذهن افراد می‌رسد، بازار بورس و اوراق بهادار می‌باشد، در حالی که بازارهای مالی زیادی  نیز مثل: بازار بورس، بازارپول، بازار طلا ، بازار ارز دیجیتال و بازار مسکن نیز وجود دارد. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری، خریدن دارایی‌های مالی است. بهترین گزینه‌ها آن دسته از دارایی‌هایی هستند که با سرعت کمتری به پول تبدیل می‌شوند، از نمونه‌های دارایی مالی می‌توان به سپرده‌گذاری در بانک، طلا، صندوق‌های بازنشستگی و انواع بیمه‌نامه‌ها اشاره کرد.

 

 

انواع بازارهای مالی

 بازار‌های مالی به طور کلی به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

  • بازار سرمایه یا (Capital market)

بازار سرمایه، نوعی از بازارهای مالی هستند که در آن خرید و فروش ابزارهای مالی دارای سررسید بیشتر از یک سال و همچنین دارایی‌هایی که از سر رسید برخوردار نیستند، انجام می‌گیرد. این بازار از مهمترین بازارها جهت پس‌انداز و تأمین سرمایه شرکت‌هاست. رایج ترین شکل معاملات مالی در بازار سرمایه، تامین مخارج مالی کشور است.

بازار سرمایه از دو ابزار برای معاملات خود استفاده می‌کند: ابزارهای تامین مالی دراز مدت و ابزارهای ویژه مدیریت خطر.

  • بازار پول یا (Money Market)

بازار پول، به بازاری گفته می‌شود که در آن اوراق بهادار دارای سررسید کمتر از یک سال مورد معامله قرار می‌گیرند. سرعت نقد شدن در این بازار بسیار بالاست. همچنین نرخ بهره متناسب با مدت زمان نگهداری اوراق بهادار تعیین می‌شود، یعنی هر‌قدر مدت زمان نگهداری اوراق بهادار افزایش پیدا کند، نرخ بهره هم بالا می‌رود. نرخ بهره در بازار پول به علت کوتاه‌تر بودن مدت نگهداری سررسید، پایین‌تر از نرخ بهره بازار سرمایه است. از طرفی هم ریسک پرداخت نشدن نیز در این بازار پایین است.

اوراقی مثل اوراق خزانه (اوراق بهادار زمان کوتاه با سررسید ۳ ماه تا یک سال) و همچنین اوراق تجاری شرکت‌ها (اوراق دارای سررسید ۲۷۰ روز یا کمتر)، نمونه ای از اوراق با قابلیت معامله در بازار پول محسوب می‌شوند. بانک‌های تجاری و واسطه‌های مالی و غیره تر جمله نهادهای مالی مختلف این بازار هستند.

 

 

نحوه ورود به بازارهای مالی

برای ورود به بازار‌های مالی ابتدا باید توجه داشته باشیم که این تصمیم را با آگاهی کامل و با چشم باز انجام می‌دهیم تا بتوانیم سود مناسبی کسب کنیم‌. باید با ساختار کلی بازار مورد نظرمان آشنایی پیدا کنیم. برای مثال برای ورود به بازار مالی ارز دیجیتال ‌و معامله در آن باید با مفاهیم پایه و اساسی این بازار آشنایی داشته باشیم.

نحوه ورود به بازارهای مالی

  • آشنایی با مدیریت سرمایه: این حیطه به ما کمک می‌کند تا معاملات‌مان را با توجه به سرمایه در اختیارمان و مقدار مناسب سرمایه انجام دهیم تا سود مناسبی کسب کنیم و سود‌های ما افزایش پیدا کنند. همچنین ضررهای معاملات‌مان منطقی و قابل تحمل گردد.
  • روانشناسی معامله: با اینکه اکثر افراد تحلیلگر خوبی هستند و دانش کافی در مورد بازار و روش معامله در بازار مورد نظرشان دارند، ولی به این دلیل که نمی‌توانند بر احساسات خود غلبه کنند معمولا در معاملاتشان با شکست مواجه می‌شوند. در راستای کنترل و تسلط بر احساسات خود در حیطه معاملات خود می‌توانید از روانشناسی معامله کمک بگیرید تا شکست‌هایتان به پیروزی‌های دلچسب و شیرین مبدل شود.
  • تحلیل تکنیکال: معمولا اغلب معامله‌گران در بازار‌های مالی معاملات خودشان را به شکل روزانه و یا چند روزه و کوتاه مدت به انجام می‌رسانند. به همین دلیل باید دانش تحلیل تکنیکال داشته باشند تا قادر باشند در بازه‌های کوتاه مدت حرکت قیمت را تشخیص داده و بتوانند با استفاده از نوسان‌گیری روزانه و یا چند روزه به سود‌های بالا دست پیدا کنند.
  • تحلیل بنیادی: شرکت‌های حقوقی و اشخاصی که قصد معاملات از نوع بلند مدت دارند، نیاز است تا علاوه بر تحلیل تکنیکال به بنیاد سهم و آینده مالی شرکت مورد نظرشان نیز آگاهی داشته باشند. علم تحلیل بنیادی به تحلیلگر‌ کمک‌ می‌کند تا بتواند چشم‌انداز سهامش  را از جهت بنیادی مورد تحلیل قرار بدهد.

یادگیری بازار‌های مالی

چند راه متداول جهت یادگیری چگونگی ورود و انجام معامله در بازارهای مالی وجود دارد که در ادامه مطلب به بیان آنان می پردازیم.

  • تحصیلات آکادمیک در رشته‌های دانشگاهی مربوط به بازارهای مالی.
  • شرکت کردن در کلاس‌های آموزشی خصوصی جهت یادگیری تحلیل و معامله‌گری.
  • شرکت در کلاس‌های غیرحضوری و یادگیری با استفاده از فیلم‌های آموزشی که پیشنهاد ما برای کاربران این گزینه است؛ زیرا با کمترین هزینه می‌توان بهترین آموزش‌ها را کسب کرد و خوشبختانه موسسه‌های زیادی در این حیطه در ایران فعالیت دارند.

فرمولی تضمینی برای سرمایه گذاری در بازار‌های مالی

سوالی که همیشه ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول می‌کند که چگونه سرمایه خود را مدیریت کنیم تا ریسک را به پایین‌ترین حد کاهش دهیم. در پاسخ این سوال مهم فرمولی وجود دارد که یادگیری و رعایت آن باعث می‌شود در بازارهای مالی موفقیت‌های زیادی را تجربه کرد و اگر شکستی هم پیش آید سهامداران متحمل ضرر‌های زیادی نشوند. ابتدا می‌بایست تمام سرمایه زندگی خودتان را به شکل مبلغ در آورید (چه ریالی، چه دلاری). حالا براساس این درصدها سرمایه خودتان را تقسیم کنید:

  • فرمولی تضمینی برای سرمایه گذاری در بازار‌های مالی۵۰ درصد سرمایه امن: این بدین معناست که نصف سرمایه کل زندگی شما لازم است در امنیت باشد و روی چیزهایی سرمایه‌گذاری کنید که نوسان بسیار کمی دارند. مثل خانه، زمین، طلا و سایر سرمایه‌گذاری‌هایی که اطمینان دارید نوسان قیمتی کمی دارند و از بین نخواهند رفت. بدین صورت یک امنیت خاطر مطلوب برای خودتان ساخته‌اید که برای کار در بازارهای مالی به شما بسیار کمک‌کننده است.
  • ۱۰ درصد سرمایه آزاد: تلاش کنید همیشه ۱۰ درصد سرمایه‌ خود را به شکل نقد همراهتان داشته باشید تا اگر فرصتی پیش آمد که تشخیص دادید لازم است چیزی بخرید، پول داشته باشید. برای مثال گاهی پیش می‌آید که فردی قصد دارد زمینش را زیر قیمت بفروشد و به شما پیشنهاد خرید می‌دهد. در این عین حال اگر سرمایه آزاد در اختیارتان نباشد این فرصت را از دست می‌دهید.

 

 

  • ۱۰ درصد ملزوماتی که ریسک دارند: اگر قصد دارید وسایلی که ریسک نسبتا بالایی دارند مثل اتومبیل را بخرید، بهتر است فقط ۱۰ درصد از کل سرمایه خودتان را به آن اختصاص دهید. بدین صورت اگر خسارتی به آن وسیله وارد آید، قادر به جبران آن هستید.
  • اختصاص ۳۰ درصد از دارایی برای سرمایه‌گذاری در بازار: هنگامی که قصد ورود به بازارهای مالی یا هرگونه سرمایه‌گذاری دیگر را دارید ، فقط ۳۰ درصد سرمایه‌ خود را صرف آن کنید. از همه مهمتر این است که سهام مورد نظرتان جهت سرمایه‌گذاری را به سه سبد ۱۰درصدی تقسیم کرده و اصطلاحا پرتفوی سرمایه‌گذاری داشته باشید تا اگر زمانی به یکی از سبدها ضرری وارد شد، بتوان با استفاده از سود سبد دیگر آن را جبران کرد. به صورت کلی تلاش کنید کل مبلغی را که برای سرمایه‌گذاری تعیین می‌کنند را تنها در یک سبد نگذارید.

 سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که چگونه وارد بازار‌های مالی شویم و برای یادگیری بازار‌های مالی چه راه‌هایی پیش روی ماست. در ابتدا آشنایی با چیستی بازار‌های مالی و انواع آن همچنین معرفی فرمولی جهت سرمایه‌گذاری موفق در این بازار‌ها را برای شما مفید تشخیص دادیم. ورود به بازار‌های مالی نقطه عطف مهمی در زندگی افراد است؛ زیرا می‌تواند تغییرات مثبت یا منفی بزرگی را رقم بزند. اهمیت یادگیری بازار‌های مالی دو چندان می‌شود؛ زیرا هیچکس دوست ندارد سرمایه‌اش را بر اثر عدم آموزش از دست بدهد.

ریسک بخش جدایی‌ناپذیر بازار‌های مالی است. شرکت‌ بازرگانی وانیکس با سال‌ها تجربه در امور صادرات و واردات به شما کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاری کم ریسکی را تجربه کنید؛ زیرا این شرکت حتی جهت تضمین سلامت کالای صادراتی شما ‌و تحویل آن درب مقصد به شما چک تضمین می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر