چند درصد گندم وارداتی است؟

چند درصد گندم وارداتی است

این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبلی، حجم واردات گندم ایران، عددی حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است. گزارش سایت‌های خبری حاکی از رشد ۲۱۸.۲ درصدی واردات گندم ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ دارند. چند درصد گندم وارداتی است. فعالان اقتصادی، اصلی‌ترین دلیل رشد واردات گندم در کشور را ذخیره‌سازی اعلام کرده‌اند.  این روندی ذخیره‌سازی در سایر کشورها نیز مشاهد می‌شود که اصلی‌ترین علت آن، کاهش ذخایر جهانی کالاهای استراتژیک به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و ذخیره‌سازی احتیاطی محصولات کشاورزی و صادراتی کشورهای درگیر جنگ و غیر درگیر جنگ بوده است. در این مطلب از سری مقالات وانیکس به بررسی اینکه چند درصد گندم وارداتی است پرداخته و اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

 

 

کشورهای صادر کننده گندم به ایران

دولت هند اخیراً اعلام کرده است که با هدف، حفظ امنیت غذایی خود، صادرات گندم را محدود می‌کند، تحت‌تأثیر قرارگرفتن صادرات کشور اوکراین برای تامین کالای اساسی از جمله گندم علت اصلی این تصمیم بوده است. آمار تجارت خارجی  از سال گذشته تاکنون، مورد بررسی قرار گرفته و  طبق این آمارها، از سال گذشته تا ابتدای امسال، هند سهمی در واردات گندم برای ما نداشته و در لیست صادرکنندگان این کالا به ایران نبوده است.گزارش سخنگوی گمرک ایران نشان می‌دهد، در سال گذشته از مجموع ۲۶.۹ میلیون تن، هفت قلم کالای اساسی به ارزش ۱۵.۱ ‌میلیارد دلار وارد شده که از این مقدار بیش از هفت میلیون تن به واردات گندم اختصاص یافته که ارزشی حدود ۲.۵ میلیارد دلار داشته است.

چند درصد گندم وارداتی است

کشور روسیه در رتبه اول صادرات گندم، در بین کشورهای صادرکننده گندم به ایران قرار دارد. ایران در سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون تن گندم به ارزش ۹۰۴ میلیون دلار از این کشور وارد کرده است. رده دوم متعلق به امارات با حدود ۱.۱ ۱ ‌میلیون تن  با ارزشی برابر با ۴۰۳ ‌میلیون دلار است. عراق نیز ۹۴۳ ‌هزار تن و با مبلغ ۳۲۳.۸ میلیون دلار به کشورمان گندم صادر کرده است. کشورهای دیگر شامل انگلیس با ۵۹۰.۶ هزار تن، هلند ۵۲۴ ‌ هزار تن، سنگاپور ۳۵۰ ‌هزار تن، آلمان ۳۳۷ ‌ هزار تن است. از دیگر کشورهای صادرکننده گندم به ایران، می‌توان به ترکیه و قزاقستان اشاره نمود. بر اساس گزارش‌ها در فروردین ماه ۱۴۰۱، ۷۶۳ ‌هزار تن گندم به ارزش بیش از ۳۰۶ ‌میلیون دلار وارد ایران شده و که بیشترین آن مربوط به کشورهای بیان شده در فوق است؛ اما امسال از عراق وارداتی صورت نگرفته است.

 

 

درصد واردات گندم ایران

در ادامه موارد فوق باید اشاره کنیم، کشور روسیه در سال ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در واردات گندم، با سـهم بیش از ۳۰ درصد بـوده اسـت؛ از این رو واردات گندم از روسیه به شدت تحت تأثیر جنـگ ایـن کشـور بـا اوکراین می‌توانـد قـرار گیرد. همچنین این مسئله که روسیه و اوکراین به‌عنوان دو کشور درگیر جنگ، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات دانه درشت مانند گندم، ذرت و جو و برخی اقلام روغن‌های گیاهی مثل روغن آفتاب‌گردان و روغن سویا در جهـان محسوب می‌شوند و  کشورمان نیـز برای تأمین ایـن اقـلام اساسی خوراکـی، به‌شدت به واردات این کالاها وابسته اسـت، می‌تواند مشکل‌ساز باشد. بر اساس گزارش‌های دریافت شده، در ایـران از سـال ۲۰۱۸ بـه بعـد، میـزان واردات گنـدم رونـدی صعـودی بـه خـود گرفتـه و در نهایت در سـال ۲۰۲۱ بـه رقـم ۷ میلیون تـن رسـیده اسـت که این رقم نسـبت بـه سـال ۲۰۲۰ رشـدی بیـش از ۱۸ درصـد داشـته اسـت.

دلیل افزایـش این میزان واردات گندم کاهش بارندگی‌هــا و وقوع خشکسالی شدید است که به تبع آن کاهش تولید گندم در کشورمان رخ داده اسـت. باید اشاره کنیم میزان تولید گندم کشورمان در سـال ۲۰۲۱ بالـغ بـر ۱۲ میلیـون تـن بـوده است کـه این رقم در مقایسـه بـا سـال قبـل که حـدود ۱۵ میلیـون تـن برداشت گندم داشته‌ایم، کاهشـی ۲۰ درصـدی را نشـان می‌دهد. ارزیابی‌ها از گـزارش رویتـرز در این خصوص بیان می‌کند، افزایـش واردات گنـدم ایـران هم‌زمان بـا رکورد بـالای قیمت‌هـا در بـازار جهانـی بوده است؛ لذا هزینه‌هـای مالـی جهت تامین اقلام اساسی را افزایش داده است؛ در حدی که قیمــت این محصول کشاورزی در بازار جهانی به بالاترین حــد خـود از سـال ۲۰۱۳ رسیده اسـت. این موضوع کـه نگرانی‌ها را از بابت امنیـت غذایـی جهانـی برانگیخته، همچنین با مشـکلات اقتصـادی ناشـی از بحران کوویـد ۱۹ و جنـگ بیـن اوکرایـن و روسـیه شدیدتر شـده اسـت.

درصد واردات گندم ایران

 

 

 

همان‌طور که در بخش قبلی نیز به آن پرداختیم؛ بررسـی آمـار گمـرک ایـران نشـان می‌دهـد، بیشـترین میـزان واردات گنـدم در سـال ۱۴۰۰ بـه ترتیـب از کشور روســیه ۳۰ درصد، کشور عــراق ۱۵.۶ درصد، کشور امــارات ۱۴ درصد، کشور انگلیــس ۸.۶ درصد، کشور هلنــد ۷.۵ درصد، کشور ســنگاپور ۵.۸ درصد، کشور هنگ‌کنگ ۳.۶ درصد بـوده و در حـدود ۱۵ درصد نیـز از سایر کشورها بوده است.

سخن پایانی

طبق مواردی که در فوق نیز اشاره نمودیم و همچنین بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ایران در سال ‌منتهی به مارس ۲۰۲۳ نیازمند واردات حداقل ۷ ‌میلیون تن گندم است و این مقدار گندم، دومین سال با واردات بالای این کالا محسوب می‌شود.

 عمده دلیل این امر، بارش‌های ناکافی، خشکسالی و کاهش تولید داخلی است. در این خصوص، رئیس انجمن تأمین‌کنندگان غلات ایران، در کنفرانس بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی غلات (ایران گرین) پیش‌بینی خود را از بابت واردات ۲۵ تن غلات، دانه‌های روغنی و کنجاله در سال جاری را بیان نمود.

 

 

در این مقاله از وبلاگ وانیکس، سعی نمودیم نکاتی درباره واردات گندم بیان نماییم. اگر قصد دارید به کار واردات یا صادرات کالایی بپردازید حتماً باید دربارهٔ شرایط و میزان تقاضای کالای مدنظر خود در کشور، اطلاعاتی را کسب نمایید. در این خصوص مشاوران مجموعه ما می‌توانند کمک شایانی به شما نمایند. در نهایت امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید:

واردات از چینواردات تجهیزات پزشکی از چینخرید از علی باباخرید از چینواردات از چین علی بابا واردات قطعات خودروواردات لوازم جانبی موبایلواردات لوازم جانبی موبایل از دبیواردات قطعات کامپیوتر